Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1F-BRW | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania | ||
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla I r. PE, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla I r. PE, (3-l) stacjonarne I stopnia |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Efekty uczenia się: |
W roku akademickim 2017/2018 studenci powinni osiągnąć efekty: WIEDZA PE1_W03 - Ma wiedzę na temat biologicznych czynników wpływających na procesy wychowania i kształcenia. - Ma wiedzę na temat specyfiki rozwoju i funkcji poszczególnych układów i narządów, zna metody oceny rozwoju fizycznego istotne w pracy pedagoga z dziećmi i młodzieżą. - Ma wiedzę na temat profilaktyki, diagnostyki i leczenia wybranych chorób wrodzonych i cywilizacyjnych, istotną w kontekście działań pedagogicznych. - Posiada wiedzę z zakresu zdrowia publicznego dotyczącą zarówno kształtowania postaw prozdrowotnych jak też profilaktyki pierwotnej i wtórnej zarówno wobec chorób wrodzonych jak i cywilizacyjnych. PE1_W05 - Posiada wiedzę na temat rozwoju ontogenetycznego człowieka ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju somatycznego, metod jego oceny oraz odmienności rozwoju i dojrzewania poszczególnych układów i narządów. - Posiada podstawową wiedzę dotyczącą funkcji układów: nerwowego, krążenia, oddechowego, pokarmowego i odpornościowego oraz czynników środowiskowych zaburzających ich funkcje. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U02 - Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu nauk biologicznych w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. - Potrafi odróżniać choroby wrodzone od chorób nabytych, identyfikować zagrożenia zdrowotne. PE1_U08 - Umie prezentować własne przemyślenia i wątpliwości na temat istoty zdrowia i choroby oraz celów profilaktyki. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K01 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu nauk biologicznych, rozumie jej znaczenie w kontekście własnej pracy pedagogicznej. PE1_K08 - Prezentuje odpowiedzialne podejście do swojej przyszłej pracy pedagogicznej, ma świadomość wagi tego przygotowania dla podopiecznych i ich rodzin. ---------------------------------------------------------------------- Student po ukończeniu przedmiotu: WIEDZA PE1_W03 - ma wiedzę na temat biologicznych czynników wpływających na procesy wychowania i kształcenia - ma wiedzę na temat specyfiki rozwoju i funkcji poszczególnych układów i narządów, zna metody oceny rozwoju fizycznego istotne w pracy pedagoga z dziećmi i młodzieżą - ma wiedzę na temat profilaktyki, diagnostyki i leczenia wybranych chorób wrodzonych i cywilizacyjnych, istotną w kontekście działań pedagogicznych - posiada wiedzę z zakresu zdrowia publicznego dotyczącą zarówno kształtowania postaw prozdrowotnych jak też profilaktyki pierwotnej i wtórnej zarówno wobec chorób wrodzonych jak i cywilizacyjnych PE1_W05 - posiada wiedzę na temat rozwoju ontogenetycznego człowieka ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju somatycznego, metod jego oceny oraz odmienności rozwoju i dojrzewania poszczególnych układów i narządów. - posiada podstawową wiedzę dotyczącą funkcji układów: nerwowego, krążenia, oddechowego, pokarmowego i odpornościowego oraz czynników środowiskowych zaburzających ich funkcje. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U02 - potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu nauk biologicznych w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych - potrafi odróżniać choroby wrodzone od chorób nabytych, identyfikować zagrożenia zdrowotne PE1_U08 - umie prezentować własne przemyślenia i wątpliwości na temat istoty zdrowia i choroby oraz celów profilaktyki KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu nauk biologicznych, rozumie jej znaczenie w kontekście własnej pracy pedagogicznej. PE1_K08 - prezentuje odpowiedzialne podejście do swojej przyszłej pracy pedagogicznej, ma świadomość wagi tego przygotowania dla podopiecznych i ich rodzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)
Okres: | 2014-10-01 - 2015-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Łuczak | |
Prowadzący grup: | Ewa Łuczak, Karolina Nowak-Stańczyk, Danuta Palus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ocena sposobów pomiaru efektow kształcenia: Ocena wiedzy w tym rozumienie treści przedmiotu na podstawie uczestnictwa w dyskusji prowadzonej podczas zajęć ćwiczeniowych. Ocena wiedzy na podstawie kolokwium zaliczeniowego z cwiczeń . Ocena wiedzy w tym rozumienie treści przedmiotu na podstawie testu wielokrotnego wyboru- egzamin. | |
Pełny opis: |
WYKŁAD 1.Ilościowe i jakościowe aspekty rozwoju biologicznego , podstawowe pojęcia ; rozwój fizyczny, dojrzewanie, wzrastanie. Ogólna periodyzacja okresów rozwoju osobniczego. 2 Rola czynników genetycznych, paragenetycznych i środowiskowych. Wrażliwość na czynniki środowiskowe ; ekosensytywność, rezystencja, adiustacja, adaptacja … 3.Genetyczne uwarunkowania rozwoju, molekularne podstawy genetyki : genotyp, fenotyp, kariotyp; geny a cechy. Zmienność a dziedziczenie ; jedno i wielogenowe wzorce dziedziczenia : dominacja, recesywność, sprzężenie z płcią… 4. Błedy w przekazywania informacji geentycznej ( aberracje chromosomalne , mutacje genowe ) oraz ich skutki dla organizmu w różnych okresach życia. Udział czynników środowiskowych w chorobach wielogenowych… 5. Czynniki endogenne paragenetyczne w rozwoju prenatalnym ( zapłodnienie, gametogeneza. Związek matki z dzieckiem, okresy krytyczne w przebiegu ciąży ( blast-, embrio- i feto-patie… 6. Teratogeneza czynnikiemzaburzającym prawidłowy rozwój zarodka i płodu. Diagnostyka prenatalna- metody diagnostyki nieinwazyjne i inwazyjne 7.Etapy rozwoju pourodzeniowego – testy diagnostyczne, charakterystyka rozwoju psychfizycznego od okresu noworodkowegopoprzez niemowlęcy, poniemowlęcy, przedszkolny do wczesnoszkolnego 8. Biomedyczne problemy okresu dojrzewania chłopców i dziewcząt ( zmiany somatyczne pod wpływem hormonów, kształtowanie się dojrzałości biologicznej, seksualnej, emocjonalnej i społecznej 9. Młodzieńczość – stabilizacja rozwoju i stanu zdrowia osobnika jak i populacji. Rola czynników genetycznych i środowiskowych w kształtowaniu się cech konstytucyjnych budowy ciała 10. Dymorfizm płciowy w aspekcie biologicznym i społecznym, kształtowanie się postawy ciała 11Metody oceny rozwoju człowieka. Tempo i harmonijność rozwoju w poszczególnych okresach życia osobniczego. Wiek metryczny i biologiczny ( fizjologiczny) – metody jego oceny. Międzyokoloniowe przemiany przebiegu ontegenezy ; akceleracja dojrzewania, retardacja procesów starzenia się, 12. Biologiczne mechanizmy i przejawy starzenia się i problemy zdrowotne osó starszych 13. Pojęcie choroby – genetycznej, wrodzonej, nabytej w patogenezie chorób cywilizacyjnych i społecznych. Mechznizm obrony organizmu, naturalne bariery imunologiczne. Rola szczepień ochronnych. 14. Biologiczne i fizjologiczne podstawy funkcjonowania organizmu – rola czynników żywieniowych w procesie zdobywania budulca i enargii 15. Neurohormonalna regulacja funkcji życiowych i rozwoju organizmu , mechanizmy integracji i koordynacji | |
Literatura: |
Obowiazkowa: 1.Bradley J. R. , D.R. Jonson, B.R. ; Genetyka medyczna, PZWL, Warszawa , 2009 2.Connor J.M. , M.A. Ferguson- Smith ; Podstawy genetyki medycznej, PZWL, Warszawa, 1991 3.Doleżych B., P. Łaszczyca ( red ) ; Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, 2003 4.Jopkiewicz A., E. Suliga Biologiczne podstawy rozwoju człowieka, Wyd. Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom – Kielce, 2005 5.Michajlik A. , W. Romantowski ; Anatomia i fizjologia człowieka, PZWL, Warszawa, 1996 6.Mięsowicz I. ( red ) Auksologia. Rozwój biologiczny człowieka i metody jego oceny od urodzenia do dorosłości, Wyd. APS. Warszawa, 2001 Uzupełniająca : 1.Eliot L. ; Co tam się dzieje ? , Wyd. Media Rodzina, Poznań, 2003 2.Malinowski A. ; Auksologia . Rozwój biologiczny człowieka w ujęciu biomedycznym, Zielona Góra ,2000 3.Turner J.S. , D.B. Helms ; Rozwój człowieka , WSiP , Warszawa, 1999 4.Wolański N. ;Rozwój biologiczny człowieka, PWN, Warszawa , 2005 5.Woynarowska B. ( red ) ; Zdrowie i szkoła , PZWL, Warszawa, 2000 | |
Uwagi: |
Metody oparte na słowie ( wykład z elementami środków audiowizualnych ). Samodzielne przygotowanie prezentacji. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 45 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, prezentacji 15 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Łuczak | |
Prowadzący grup: | Ewa Łuczak, Danuta Palus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ocena sposobów pomiaru efektow kształcenia: Ocena wiedzy w tym rozumienie treści przedmiotu na podstawie uczestnictwa w dyskusji prowadzonej podczas zajęć ćwiczeniowych. Ocena wiedzy na podstawie kolokwium zaliczeniowego z cwiczeń . Ocena wiedzy w tym rozumienie treści przedmiotu na podstawie testu wielokrotnego wyboru- zaliczenie z oceną. | |
Pełny opis: |
WYKŁAD 1.Ilościowe i jakościowe aspekty rozwoju biologicznego , podstawowe pojęcia ; rozwój fizyczny, dojrzewanie, wzrastanie. Ogólna periodyzacja okresów rozwoju osobniczego. 2 Rola czynników genetycznych, paragenetycznych i środowiskowych. Wrażliwość na czynniki środowiskowe ; ekosensytywność, rezystencja, adiustacja, adaptacja … 3.Genetyczne uwarunkowania rozwoju, molekularne podstawy genetyki : genotyp, fenotyp, kariotyp; geny a cechy. Zmienność a dziedziczenie ; jedno i wielogenowe wzorce dziedziczenia : dominacja, recesywność, sprzężenie z płcią… 4. Błędy w przekazywania informacji genetycznej ( aberracje chromosomalne , mutacje genowe ) oraz ich skutki dla organizmu w różnych okresach życia. Udział czynników środowiskowych w chorobach wielogenowych… 5. Czynniki endogenne paragenetyczne w rozwoju prenatalnym ( zapłodnienie, gametogeneza. Związek matki z dzieckiem, okresy krytyczne w przebiegu ciąży ( blasto-, embrio- i feto-patie…) 6. Teratogeneza czynnikiem zaburzającym prawidłowy rozwój zarodka i płodu. Diagnostyka prenatalna- metody diagnostyki nieinwazyjne i inwazyjne 7.Etapy rozwoju pourodzeniowego – testy diagnostyczne, charakterystyka rozwoju psych0fizycznego od okresu noworodkowego poprzez niemowlęcy, poniemowlęcy, przedszkolny do wczesnoszkolnego 8. Biomedyczne problemy okresu dojrzewania chłopców i dziewcząt ( zmiany somatyczne pod wpływem hormonów, kształtowanie się dojrzałości biologicznej, seksualnej, emocjonalnej i społecznej 9. Młodzieńczość – stabilizacja rozwoju i stanu zdrowia osobnika jak i populacji. Rola czynników genetycznych i środowiskowych w kształtowaniu się cech konstytucyjnych budowy ciała 10. Dymorfizm płciowy w aspekcie biologicznym i społecznym, kształtowanie się postawy ciała 11Metody oceny rozwoju człowieka. Tempo i harmonijność rozwoju w poszczególnych okresach życia osobniczego. Wiek metryczny i biologiczny ( fizjologiczny) – metody jego oceny. Międzypokoleniowe przemiany przebiegu ontogenezy ; akceleracja dojrzewania, retardacja procesów starzenia się, 12. Biologiczne mechanizmy i przejawy starzenia się i problemy zdrowotne osób starszych 13. Pojęcie choroby – genetycznej, wrodzonej, nabytej w patogenezie chorób cywilizacyjnych i społecznych. Mechanizm obrony organizmu, naturalne bariery immunologiczne. Rola szczepień ochronnych. 14. Biologiczne i fizjologiczne podstawy funkcjonowania organizmu – rola czynników żywieniowych w procesie zdobywania budulca i energii 15. Neurohormonalna regulacja funkcji życiowych i rozwoju organizmu , mechanizmy integracji i koordynacji | |
Literatura: |
Obowiazkowa: 1.Bradley J. R. , D.R. Jonson, B.R. ; Genetyka medyczna, PZWL, Warszawa , 2009 2.Connor J.M. , M.A. Ferguson- Smith ; Podstawy genetyki medycznej, PZWL, Warszawa, 1991 3.Doleżych B., P. Łaszczyca ( red ) ; Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, 2003 4.Jopkiewicz A., E. Suliga Biologiczne podstawy rozwoju człowieka, Wyd. Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom – Kielce, 2005 5.Michajlik A. , W. Romantowski ; Anatomia i fizjologia człowieka, PZWL, Warszawa, 1996 6.Mięsowicz I. ( red ) Auksologia. Rozwój biologiczny człowieka i metody jego oceny od urodzenia do dorosłości, Wyd. APS. Warszawa, 2001 Uzupełniająca : 1.Eliot L. ; Co tam się dzieje ? , Wyd. Media Rodzina, Poznań, 2003 2.Malinowski A. ; Auksologia . Rozwój biologiczny człowieka w ujęciu biomedycznym, Zielona Góra ,2000 3.Turner J.S. , D.B. Helms ; Rozwój człowieka , WSiP , Warszawa, 1999 4.Wolański N. ;Rozwój biologiczny człowieka, PWN, Warszawa , 2005 5.Woynarowska B. ( red ) ; Zdrowie i szkoła , PZWL, Warszawa, 2000 | |
Uwagi: |
Metody oparte na słowie ( wykład z elementami środków audiowizualnych ). Samodzielne przygotowanie prezentacji. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 45 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, prezentacji 15 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Danuta Palus | |
Prowadzący grup: | Danuta Palus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ocena sposobów pomiaru efektów kształcenia: Ocena wiedzy w tym rozumienie treści przedmiotu na podstawie uczestnictwa w zajęciach. Ocena wiedzy w tym rozumienie treści przedmiotu na podstawie testu wielokrotnego wyboru -zaliczenie pisemne. | |
Pełny opis: |
1. Ilościowe i jakościowe aspekty rozwoju biologicznego człowieka ; pojęcia rozwoju fizycznego, dojrzewania, wzrastania Ogólna charakterystyka okresów rozwoju osobniczego. Rola czynników genetycznych, para genetycznych i środowiskowych w rozwoju ; mechanizm regulacji i adaptacji 2. Genetyczne uwarunkowania rozwoju ; molekularne postawy genetyki ; kariotyp, genotyp, fenotyp , geny a cechy. Zmienność a dziedziczenie; jedno- i wielo-genowe wzorce dziedziczenia.. Błędy w przekazywaniu informacji genetycznej ( mutacje genowe i chromosomowe ) oraz ich skutki dla organizmu w różnych okresach życia. 3. Czynniki endogenne paragenetyczne w rozwoju prenatalnym. Związek matki i dziecka w rozwoju prenatalnym..Teratogeneza czynnikiem zaburzającym rozwój zarodka i płodu. Diagnostyka prenatalna. Pojęcie choroby genetycznej, wrodzonej, nabytej w patogenezie chorób cywilizacyjnych i społecznych. 4. Etapy rozwoju pourodzeniowego; rozwój dziecka od okresu noworodkowego po okres wczesnoszkolny; tempo i harmonijność rozwoju; kształtowanie się proporcji i postawy ciała, potrzeby żywieniowe, problemy zdrowotne. 5.Etapy rozwoju pourodzeniowego ; biomedyczne problemy okresu dojrzewania chłopców i dziewcząt (zmiany somatyczne i psychiczne pod wpływem hormonów, kształtowanie się dojrzałości biologicznej, seksualnej , emocjonalnej i społecznej, problemy zdrowotne okresu dojrzewania). Młodzieńczość - względna stabilizacja rozwoju osobniczego, rola czynników genetycznych i środowiskowych w kształtowaniu cech konstytucyjnych, postawy ciała , dymorfizmu płciowego człowieka. 6.Biologiczne i fizjologiczne podstawy funkcjonowania organizmu – żywienie jako źródło budulca i energii .Przemiany metaboliczne podstawowych substancji niezbędnych do życia i funkcjonowania organizmu ( funkcje układów: pokarmowego, oddechowego, krążenia i wydalniczego w procesach metabolicznych). 7.Mechanizmy sterująco- koordynujące procesami życiowymi. Hormonalna regulacja funkcji życiowych i rozwoju organizmu, mechanizmy integracji i koordynacji organizmu. Budowa i rola układu hormonalnego, nerwowego i odpornościowego kontrolujących zachowanie homeostazy. 8.Metody oceny rozwoju i zdrowia osobnika. Wiek kalendarzowy a wiek morfologiczny ( fizjologiczny ) oraz metody jego oceny. Międzypokoleniowe przemiany przebiegu ontogenezy ( akceleracja dojrzewania, retardacja procesów starzenia się ). | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Bradley J.R,D.R.Jonson,B.R.Pober.,Genetyka medyczna. PZWL, Warszawa 2009. 2.Doleżych B., P. Łaszczyca (red.),Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2003. 3. Jaczewski A.,(red.),Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2001. 4.Jopkiewicz A., E. Suliga, Biologiczne podstawy rozwoju człowieka. Wyd. Instytutu Technologii Eksploatacji. Radom - Kielce 2005. 5. Lichtenberg-Kokoszka E., Ciąża zagadnieniem biomedycznym i psychopedagogicznym, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2008. 6.Mięsowicz I.,(red.), Auksologia Rozwój biologiczny człowieka i metody jego oceny od narodzin do dorosłości, Wyd. APS, Warszawa 2001. Uzupełniająca : 1.Eliot L. ; Co tam się dzieje ? , Wyd. Media Rodzina, Poznań, 2003 2.Malinowski A. ; Auksologia . Rozwój biologiczny człowieka w ujęciu biomedycznym, Zielona Góra ,2000 3.Tuner J.S. , D.B. Helms ; Rozwój człowieka , WSiP , Warszawa, 1999. 4.Wolański N. ;Rozwój biologiczny człowieka, PWN, Warszawa , 2005 5.Woynarowska B. ( red ) ; Zdrowie i szkoła , PZWL, Warszawa, 2000 | |
Uwagi: |
Metody kształcenia : wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych. Godziny kontaktowe - wykład 24 godz. Przygotowanie się do egzaminu 40 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjnarnych 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-29 - 2016-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Danuta Palus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Iwona Patejuk-Mazurek | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk, Iwona Patejuk-Mazurek, Karolina Rejniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas kolokwium pisemnego - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych 2. UMIEJĘTNOŚCI - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści, na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas kolokwium pisemnego - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ocena kompetencji, w tym rozumienia wagi profesjonalizmu zawodowego obawiającego się etycznym postępowaniem na poziomie deklaratywnym, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - ocena kompetencji na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas egzaminu pisemnego | |
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Genetyczne uwarunkowania rozwoju.Struktura kodu i odczytywanie (realizacja)informacji genetycznej.Genom człowieka.Mutacje genowe i chromosomalne.Kariotyp. 2. Zasady dziedziczenia.Metody badań genetycznych.Testy genetyczne.Genotyp/fenotyp.Genetyczne uwarunkowania chorób.. 3. Rozwój osobniczy człowieka. Etapy rozwoju pre i postnatalnego. 4. Fizjologiczne podstawy funkcjonowania organizmu w kontekscie etapów rozwoju i dojrzewania. 5. Metody i zasady oceny rozwoju.Rozwój a środowisko 6. Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekscie rozwoju. 7. Genetyczne uwarunkowania zaburzeń rozwoju somatycznego i niepełnosprawności intelektualnej. 8. Zdrowie jego ochrona i promocja. 9. Profilaktyka chorób wrodzonych i cywilizacyjnych.Badania przesiewowe.Poradnictwo genetyczne.Diagnostyka prenatalna chorób genetycznych. ĆWICZENIA 1.Podstawy genetyki molekularnej( chromosomy, kariotyp, kwasy nukleinowe , kod genetyczny ,biosynteza białka) 2.Przekazywanie informacji genetycznej z komórki do komórki(mitoza) i z pokolenia na pokolenie(mejoza). 3.Gametogeneza. Typy dziedziczenia (autosomalne dominujące i recesywne, sprzężone z płcią, wieloczynnikowe, mitochondrialne). 4.Mutacje genowe i chromosomowe przykłady chorób. 5.Teratogeneza, teratogeny i mutageny. 6.Potrzeby energetyczne organizmu i zdobywanie budulca. Metabolizm( anabolizm i katabolizm). Składniki pokarmowe. Rola białek, węglowodanów i tłuszczów. 7. Budowa i rola układu wewnątrzwydzielniczego kontrolującego homeostazę , wzrastanie i dojrzewanie. 8. Budowa i rola układu nerwowego. Synapsa i neuroprzekaźniki .Łuk odruchowy. Odruchy warunkowe i bezwarunkowe | |
Literatura: |
OBOWIĄZUJĄCA - Woynarowska B.Kowalewska A.IzdebskZ.Komosińska K..:2010.Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania.Wydawnictwo Naukowe PWN.Warszawa - Woynarowska. B.2008.Edukacja zdrowotna..Wydawnictwo Naukowe PWN - Jaczewski A.(red.) 2005.Biologiczne i medyczne poidstawy rozwoju i wychowania.Wyd. Akademickie Żak,Warszawa - Bradley J.Johnson D, PoberB,:2008.Genetyka medyczna-notatki z wykładów.PZWL Warszawa - Mięsowicz I.(red).2001.Auksologia..Wyd.APS.Warszawa. - Bal J.(red).2011.Biologia molekularna w medycynie.Elementy genetyki klinicznej.Wydawnictwo Naukowe PWN.Warszawa - Krawczyński M.2005.Propedeutyka pediatrii .PZWL.Warszawa UZUPEŁNIAJĄCA - Jopkiewicz A.Suliga E.2000.Biologiczne podstawy rozwoju człowieka.WSP.Kielce. - Górska T,Grabowska A,Zagrodzka J,(red)2004, Mózg a zachowanie.PWN,Warszawa - Turner JS,HelmsDB.,1999 Rozwoj czlowieka:,WSIP Warszawa - Nawara M,Mazurczak T,Bal J.2010.Niepełnosprawność intelektualna sprzężona z chromosomem X.Aspekty genetyczne i molekularne..Wydawnictwo APS.Warszawa | |
Uwagi: |
Metody kształcenia: oparte na słowie (wykład z elementami środków audiowizualnych) Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, wykład 30h, ćwiczenia 15h Przygotowanie się do zaliczenia: 30h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3.00 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 21 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Iwona Patejuk-Mazurek | |
Prowadzący grup: | Iwona Patejuk-Mazurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas kolokwium pisemnego - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych 2. UMIEJĘTNOŚCI - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści, na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas kolokwium pisemnego - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ocena kompetencji, w tym rozumienia wagi profesjonalizmu zawodowego obawiającego się etycznym postępowaniem na poziomie deklaratywnym, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - ocena kompetencji na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas egzaminu pisemnego | |
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Genetyczne uwarunkowania rozwoju.Struktura kodu i odczytywanie (realizacja)informacji genetycznej.Genom człowieka.Mutacje genowe i chromosomalne.Kariotyp. 2. Zasady dziedziczenia.Metody badań genetycznych.Testy genetyczne.Genotyp/fenotyp.Genetyczne uwarunkowania chorób.. 3. Rozwój osobniczy człowieka. Etapy rozwoju pre i postnatalnego. 4. Fizjologiczne podstawy funkcjonowania organizmu w kontekscie etapów rozwoju i dojrzewania. 5. Metody i zasady oceny rozwoju.Rozwój a środowisko 6. Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekscie rozwoju. 7. Genetyczne uwarunkowania zaburzeń rozwoju somatycznego i niepełnosprawności intelektualnej. 8. Zdrowie jego ochrona i promocja. 9. Profilaktyka chorób wrodzonych i cywilizacyjnych.Badania przesiewowe.Poradnictwo genetyczne.Diagnostyka prenatalna chorób genetycznych. ĆWICZENIA 1.Podstawy genetyki molekularnej( chromosomy, kariotyp, kwasy nukleinowe , kod genetyczny ,biosynteza białka) 2.Przekazywanie informacji genetycznej z komórki do komórki(mitoza) i z pokolenia na pokolenie(mejoza). 3.Gametogeneza. Typy dziedziczenia (autosomalne dominujące i recesywne, sprzężone z płcią, wieloczynnikowe, mitochondrialne). 4.Mutacje genowe i chromosomowe przykłady chorób. 5.Teratogeneza, teratogeny i mutageny. 6.Potrzeby energetyczne organizmu i zdobywanie budulca. Metabolizm( anabolizm i katabolizm). Składniki pokarmowe. Rola białek, węglowodanów i tłuszczów. 7. Budowa i rola układu wewnątrzwydzielniczego kontrolującego homeostazę , wzrastanie i dojrzewanie. 8. Budowa i rola układu nerwowego. Synapsa i neuroprzekaźniki .Łuk odruchowy. Odruchy warunkowe i bezwarunkowe | |
Literatura: |
OBOWIĄZUJĄCA - Woynarowska B.Kowalewska A.IzdebskZ.Komosińska K..:2010.Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania.Wydawnictwo Naukowe PWN.Warszawa - Woynarowska. B.2008.Edukacja zdrowotna..Wydawnictwo Naukowe PWN - Jaczewski A.(red.) 2005.Biologiczne i medyczne poidstawy rozwoju i wychowania.Wyd. Akademickie Żak,Warszawa - Bradley J.Johnson D, PoberB,:2008.Genetyka medyczna-notatki z wykładów.PZWL Warszawa - Mięsowicz I.(red).2001.Auksologia..Wyd.APS.Warszawa. - Bal J.(red).2011.Biologia molekularna w medycynie.Elementy genetyki klinicznej.Wydawnictwo Naukowe PWN.Warszawa - Krawczyński M.2005.Propedeutyka pediatrii .PZWL.Warszawa UZUPEŁNIAJĄCA - Jopkiewicz A.Suliga E.2000.Biologiczne podstawy rozwoju człowieka.WSP.Kielce. - Górska T,Grabowska A,Zagrodzka J,(red)2004, Mózg a zachowanie.PWN,Warszawa - Turner JS,HelmsDB.,1999 Rozwoj czlowieka:,WSIP Warszawa - Nawara M,Mazurczak T,Bal J.2010.Niepełnosprawność intelektualna sprzężona z chromosomem X.Aspekty genetyczne i molekularne..Wydawnictwo APS.Warszawa | |
Uwagi: |
Metody kształcenia: oparte na słowie (wykład z elementami środków audiowizualnych) Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, wykład 30h, ćwiczenia 15h Przygotowanie się do zaliczenia: 30h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3.00 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Joanna Grzesiewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Grzesiewska, Karolina Nowak-Stańczyk, Iwona Patejuk-Mazurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas kolokwium pisemnego - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych 2. UMIEJĘTNOŚCI - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści, na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas kolokwium pisemnego - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ocena kompetencji, w tym rozumienia wagi profesjonalizmu zawodowego obawiającego się etycznym postępowaniem na poziomie deklaratywnym, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - ocena kompetencji na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas egzaminu pisemnego | |
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Genetyczne uwarunkowania rozwoju.Struktura kodu i odczytywanie (realizacja)informacji genetycznej.Genom człowieka.Mutacje genowe i chromosomalne.Kariotyp. 2. Zasady dziedziczenia.Metody badań genetycznych.Testy genetyczne.Genotyp/fenotyp.Genetyczne uwarunkowania chorób.. 3. Rozwój osobniczy człowieka. Etapy rozwoju pre i postnatalnego. 4. Fizjologiczne podstawy funkcjonowania organizmu w kontekscie etapów rozwoju i dojrzewania. 5. Metody i zasady oceny rozwoju.Rozwój a środowisko 6. Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekscie rozwoju. 7. Genetyczne uwarunkowania zaburzeń rozwoju somatycznego i niepełnosprawności intelektualnej. 8. Zdrowie jego ochrona i promocja. 9. Profilaktyka chorób wrodzonych i cywilizacyjnych.Badania przesiewowe.Poradnictwo genetyczne.Diagnostyka prenatalna chorób genetycznych. ĆWICZENIA 1.Podstawy genetyki molekularnej( chromosomy, kariotyp, kwasy nukleinowe , kod genetyczny ,biosynteza białka) 2.Przekazywanie informacji genetycznej z komórki do komórki(mitoza) i z pokolenia na pokolenie(mejoza). 3.Gametogeneza. Typy dziedziczenia (autosomalne dominujące i recesywne, sprzężone z płcią, wieloczynnikowe, mitochondrialne). 4.Mutacje genowe i chromosomowe przykłady chorób. 5.Teratogeneza, teratogeny i mutageny. 6.Potrzeby energetyczne organizmu i zdobywanie budulca. Metabolizm( anabolizm i katabolizm). Składniki pokarmowe. Rola białek, węglowodanów i tłuszczów. 7. Budowa i rola układu wewnątrzwydzielniczego kontrolującego homeostazę , wzrastanie i dojrzewanie. 8. Budowa i rola układu nerwowego. Synapsa i neuroprzekaźniki .Łuk odruchowy. Odruchy warunkowe i bezwarunkowe. | |
Literatura: |
OBOWIĄZUJĄCA - Woynarowska B.Kowalewska A.IzdebskZ.Komosińska K..:2010.Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania.Wydawnictwo Naukowe PWN.Warszawa - Woynarowska. B.2008.Edukacja zdrowotna..Wydawnictwo Naukowe PWN - Jaczewski A.(red.) 2005.Biologiczne i medyczne poidstawy rozwoju i wychowania.Wyd. Akademickie Żak,Warszawa - Bradley J.Johnson D, PoberB,:2008.Genetyka medyczna-notatki z wykładów.PZWL Warszawa - Mięsowicz I.(red).2001.Auksologia..Wyd.APS.Warszawa. - Bal J.(red).2011.Biologia molekularna w medycynie.Elementy genetyki klinicznej.Wydawnictwo Naukowe PWN.Warszawa - Krawczyński M.2005.Propedeutyka pediatrii .PZWL.Warszawa UZUPEŁNIAJĄCA - Jopkiewicz A.Suliga E.2000.Biologiczne podstawy rozwoju człowieka.WSP.Kielce. - Górska T,Grabowska A,Zagrodzka J,(red)2004, Mózg a zachowanie.PWN,Warszawa - Turner JS,HelmsDB.,1999 Rozwoj czlowieka:,WSIP Warszawa - Nawara M,Mazurczak T,Bal J.2010.Niepełnosprawność intelektualna sprzężona z chromosomem X.Aspekty genetyczne i molekularne..Wydawnictwo APS.Warszawa | |
Uwagi: |
Metody kształcenia: oparte na słowie (wykład z elementami środków audiowizualnych) Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, wykład 30h, ćwiczenia 15h Przygotowanie się do zaliczenia: 30h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3.00 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 21 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Joanna Grzesiewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Grzesiewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas kolokwium pisemnego - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych 2. UMIEJĘTNOŚCI - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści, na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas kolokwium pisemnego - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ocena kompetencji, w tym rozumienia wagi profesjonalizmu zawodowego obawiającego się etycznym postępowaniem na poziomie deklaratywnym, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - ocena kompetencji na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas egzaminu pisemnego | |
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Genetyczne uwarunkowania rozwoju.Struktura kodu i odczytywanie (realizacja)informacji genetycznej.Genom człowieka.Mutacje genowe i chromosomalne.Kariotyp. 2. Zasady dziedziczenia.Metody badań genetycznych.Testy genetyczne.Genotyp/fenotyp.Genetyczne uwarunkowania chorób.. 3. Rozwój osobniczy człowieka. Etapy rozwoju pre i postnatalnego. 4. Fizjologiczne podstawy funkcjonowania organizmu w kontekscie etapów rozwoju i dojrzewania. 5. Metody i zasady oceny rozwoju.Rozwój a środowisko 6. Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekscie rozwoju. 7. Genetyczne uwarunkowania zaburzeń rozwoju somatycznego i niepełnosprawności intelektualnej. 8. Zdrowie jego ochrona i promocja. 9. Profilaktyka chorób wrodzonych i cywilizacyjnych.Badania przesiewowe.Poradnictwo genetyczne.Diagnostyka prenatalna chorób genetycznych. ĆWICZENIA 1.Podstawy genetyki molekularnej( chromosomy, kariotyp, kwasy nukleinowe , kod genetyczny ,biosynteza białka) 2.Przekazywanie informacji genetycznej z komórki do komórki(mitoza) i z pokolenia na pokolenie(mejoza). 3.Gametogeneza. Typy dziedziczenia (autosomalne dominujące i recesywne, sprzężone z płcią, wieloczynnikowe, mitochondrialne). 4.Mutacje genowe i chromosomowe przykłady chorób. 5.Teratogeneza, teratogeny i mutageny. 6.Potrzeby energetyczne organizmu i zdobywanie budulca. Metabolizm( anabolizm i katabolizm). Składniki pokarmowe. Rola białek, węglowodanów i tłuszczów. 7. Budowa i rola układu wewnątrzwydzielniczego kontrolującego homeostazę , wzrastanie i dojrzewanie. 8. Budowa i rola układu nerwowego. Synapsa i neuroprzekaźniki .Łuk odruchowy. Odruchy warunkowe i bezwarunkowe | |
Literatura: |
OBOWIĄZUJĄCA - Woynarowska B.Kowalewska A.IzdebskZ.Komosińska K..:2010.Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania.Wydawnictwo Naukowe PWN.Warszawa - Woynarowska. B.2008.Edukacja zdrowotna..Wydawnictwo Naukowe PWN - Jaczewski A.(red.) 2005.Biologiczne i medyczne poidstawy rozwoju i wychowania.Wyd. Akademickie Żak,Warszawa - Bradley J.Johnson D, PoberB,:2008.Genetyka medyczna-notatki z wykładów.PZWL Warszawa - Mięsowicz I.(red).2001.Auksologia..Wyd.APS.Warszawa. - Bal J.(red).2011.Biologia molekularna w medycynie.Elementy genetyki klinicznej.Wydawnictwo Naukowe PWN.Warszawa - Krawczyński M.2005.Propedeutyka pediatrii .PZWL.Warszawa UZUPEŁNIAJĄCA - Jopkiewicz A.Suliga E.2000.Biologiczne podstawy rozwoju człowieka.WSP.Kielce. - Górska T,Grabowska A,Zagrodzka J,(red)2004, Mózg a zachowanie.PWN,Warszawa - Turner JS,HelmsDB.,1999 Rozwoj czlowieka:,WSIP Warszawa - Nawara M,Mazurczak T,Bal J.2010.Niepełnosprawność intelektualna sprzężona z chromosomem X.Aspekty genetyczne i molekularne..Wydawnictwo APS.Warszawa | |
Uwagi: |
Metody kształcenia: oparte na słowie (wykład z elementami środków audiowizualnych) Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, wykład 30h, ćwiczenia 15h Przygotowanie się do zaliczenia: 30h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3.00 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ariadna Ciążela | |
Prowadzący grup: | Ariadna Ciążela, Joanna Grzesiewska, Karolina Nowak-Stańczyk, Iwona Patejuk-Mazurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot zapoznaje studenta z zależnościami medycznymi a rozwojem organizmu i wpływem różnych czynników na ten rozwój. | |
Pełny opis: |
WYKŁAD 1.Rozwój osobniczy człowieka. Etapy rozwoju pre i postnatalnego. 2. Fizjologiczne podstawy funkcjonowania organizmu w kontekście etapów rozwoju i dojrzewania. 3. Metody i zasady oceny rozwoju. Rozwój a środowisko 4. Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekście rozwoju. 5. Genetyczne uwarunkowania zaburzeń rozwoju somatycznego i niepełnosprawności intelektualnej. 6. Zdrowie jego ochrona i promocja. 7. Profilaktyka chorób wrodzonych i cywilizacyjnych. 8. Badania przesiewowe. 9. Poradnictwo genetyczne. Diagnostyka prenatalna chorób genetycznych. ĆWICZENIA 1.Podstawy genetyki molekularnej( chromosomy, kariotyp, kwasy nukleinowe , kod genetyczny ,biosynteza białka) 2.Przekazywanie informacji genetycznej z komórki do komórki(mitoza) i z pokolenia na pokolenie(mejoza). 3.Gametogeneza. Typy dziedziczenia (autosomalne dominujące i recesywne, sprzężone z płcią, wieloczynnikowe, mitochondrialne). 4.Mutacje genowe i chromosomowe przykłady chorób. 5.Teratogeneza, teratogeny i mutageny. 6.Potrzeby energetyczne organizmu i zdobywanie budulca. Metabolizm( anabolizm i katabolizm). Składniki pokarmowe. Rola białek, węglowodanów i tłuszczów. 7. Budowa i rola układu wewnątrzwydzielniczego kontrolującego homeostazę , wzrastanie i dojrzewanie. 8. Budowa i rola układu nerwowego. Synapsa i neuroprzekaźniki. Łuk odruchowy. Odruchy warunkowe i bezwarunkowe. | |
Literatura: |
OBOWIĄZUJĄCA - Woynarowska B. Kowalewska A. Izdebska Z. Komosińska K.:2010.Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa - Woynarowska. B.2008.Edukacja zdrowotna..Wydawnictwo Naukowe PWN - Jaczewski A.(red.) 2005.Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. Wyd. Akademickie Żak, Warszawa - Bradley J. Johnson D., Pober B,:2008.Genetyka medyczna-notatki z wykładów. PZWL Warszawa - Mięsowicz I.(red).2001.Auksologia. Wyd. APS, Warszawa. - Bal J.(red).2011.Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa - Krawczyński M.2005.Propedeutyka pediatrii. PZWL, Warszawa UZUPEŁNIAJĄCA - Jopkiewicz A.Suliga E.2000.Biologiczne podstawy rozwoju człowieka. WSP. Kielce. - Górska T,Grabowska A,Zagrodzka J,(red)2004, Mózg a zachowanie. PWN,Warszawa - Turner JS, Helms DB.,1999 Rozwój człowieka. WSIP Warszawa - Nawara M,Mazurczak T,Bal J.2010.Niepełnosprawność intelektualna sprzężona z chromosomem X. Aspekty genetyczne i molekularne..Wydawnictwo APS. Warszawa | |
Uwagi: |
Metody kształcenia: oparte na słowie (wykład z elementami środków audiowizualnych) Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, wykład 30h, ćwiczenia 15h Przygotowanie się do zaliczenia: 30h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3.00 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-03-01 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 21 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Joanna Grzesiewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Grzesiewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot zapoznaje studenta z zależnościami medycznymi a rozwojem organizmu i wpływem różnych czynników na ten rozwój. | |
Pełny opis: |
WYKŁAD 1.Rozwój osobniczy człowieka. Etapy rozwoju pre i postnatalnego. 2. Fizjologiczne podstawy funkcjonowania organizmu w kontekście etapów rozwoju i dojrzewania. 3. Metody i zasady oceny rozwoju. Rozwój a środowisko 4. Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekście rozwoju. 5. Genetyczne uwarunkowania zaburzeń rozwoju somatycznego i niepełnosprawności intelektualnej. 6. Zdrowie jego ochrona i promocja. 7. Profilaktyka chorób wrodzonych i cywilizacyjnych. 8. Badania przesiewowe. 9. Poradnictwo genetyczne. Diagnostyka prenatalna chorób genetycznych. ĆWICZENIA 1.Podstawy genetyki molekularnej( chromosomy, kariotyp, kwasy nukleinowe , kod genetyczny ,biosynteza białka) 2.Przekazywanie informacji genetycznej z komórki do komórki(mitoza) i z pokolenia na pokolenie(mejoza). 3.Gametogeneza. Typy dziedziczenia (autosomalne dominujące i recesywne, sprzężone z płcią, wieloczynnikowe, mitochondrialne). 4.Mutacje genowe i chromosomowe przykłady chorób. 5.Teratogeneza, teratogeny i mutageny. 6.Potrzeby energetyczne organizmu i zdobywanie budulca. Metabolizm( anabolizm i katabolizm). Składniki pokarmowe. Rola białek, węglowodanów i tłuszczów. 7. Budowa i rola układu wewnątrzwydzielniczego kontrolującego homeostazę , wzrastanie i dojrzewanie. 8. Budowa i rola układu nerwowego. Synapsa i neuroprzekaźniki. Łuk odruchowy. Odruchy warunkowe i bezwarunkowe. | |
Literatura: |
OBOWIĄZUJĄCA - Woynarowska B. Kowalewska A. Izdebska Z. Komosińska K.:2010.Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa - Woynarowska. B.2008.Edukacja zdrowotna..Wydawnictwo Naukowe PWN - Jaczewski A.(red.) 2005.Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. Wyd. Akademickie Żak, Warszawa - Bradley J. Johnson D., Pober B,:2008.Genetyka medyczna-notatki z wykładów. PZWL Warszawa - Mięsowicz I.(red).2001.Auksologia. Wyd. APS, Warszawa. - Bal J.(red).2011.Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa - Krawczyński M.2005.Propedeutyka pediatrii. PZWL, Warszawa UZUPEŁNIAJĄCA - Jopkiewicz A.Suliga E.2000.Biologiczne podstawy rozwoju człowieka. WSP. Kielce. - Górska T,Grabowska A,Zagrodzka J,(red)2004, Mózg a zachowanie. PWN,Warszawa - Turner JS, Helms DB.,1999 Rozwój człowieka. WSIP Warszawa - Nawara M,Mazurczak T,Bal J.2010.Niepełnosprawność intelektualna sprzężona z chromosomem X. Aspekty genetyczne i molekularne..Wydawnictwo APS. Warszawa | |
Uwagi: |
Metody kształcenia: oparte na słowie (wykład z elementami środków audiowizualnych) Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, wykład 30h, ćwiczenia 15h Przygotowanie się do zaliczenia: 30h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3.00 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Iwona Patejuk-Mazurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.