Świat uczuć i potrzeb. Wprowadzenie do „Porozumienia bez Przemocy” Marshalla B. Rosenberga
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-FF-SUP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Świat uczuć i potrzeb. Wprowadzenie do „Porozumienia bez Przemocy” Marshalla B. Rosenberga |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Fakultatywne dla 3 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) stacjonarne II stopnia Fakultatywne dla 3 sem. (PE) pedagogikii, (2-l) niestacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Zagrodzka | |
Prowadzący grup: | Alicja Zagrodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA I WARUNKI ZALICZENIA Studenci po każdym wykładzie przez tydzień mogą pisać komentarze w Forms. Każdy komentarz, zawierający jedno lub kilka dowolnych zdań na temat związany z wykładem i wysłany przez właściwy formularz, jest oceniany na 5 punktów. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie co najmniej 3 komentarzy. Zaliczenie 3 komentarzy gwarantuje bardzo dobrą ocenę końcową. UWAGA: każdy formularz na komentarze jest aktywny przez tydzień od wykładu. |
|
Pełny opis: |
TEMATYKA WYKŁADÓW 1. Informacje wstępne: intencje, przedmiot i zajęcia. 2. Co to jest Porozumienie bez Przemocy (w skrócie NVC), jak Marshall B. Rosenberg je odkrył i stosował. 3. Podstawowe założenia NVC: empatia. 4. Podstawowe założenia NVC: cztery reakcje na negatywny komunikat, cztery kroki do kontaktu i inne. 5. Pierwszy krok do kontaktu, czyli obserwacje: czym się różnią od ocen. 6. Uczucia: definicja, jakie są, skąd się biorą, kto jest za nie odpowiedzialny, czemu służą, jak się z nimi skontaktować; uczucia a myśli. 7. Potrzeby: definicja, jakie są, kto jest odpowiedzialny za ich zaspokojenie; potrzeby a strategie. 8. Czwarty krok NVC, czyli jak prosić i jak dziękować. 9. Jak poznać i wyrazić własne uczucia i potrzeby, czyli empatia wobec siebie samego i komunikat "JA" (czyli „język żyrafy”). 10. Jak towarzyszyć komuś innemu w przeżywaniu uczuć i pomóc mu nazwać jego potrzeby, czyli o empatycznym słuchaniu kogoś innego. 11. Zakończenie: wdzięczność za zaspokojone potrzeby, pomysły na strategie zaspokojenia niezaspokojonych potrzeb. W jaki sposób można uczyć się "języka żyrafy" dalej. PROPONOWANA TREŚĆ KOMENTARZY Jeśli chodzi o moje oczekiwania, to mam tylko takie: żeby komentarze zawierały jedno lub kilka zdań na temat związany z wykładem. Poza tym mogą zawierać cokolwiek. Natomiast dla Państwa rozwoju wydaje mi się korzystne, żeby nie streszczali Państwo wykładu ani nie pisali Państwo ogólników w rodzaju: "Świetny wykład" albo "Słaby wykład", albo: "Ludzie nie potrafią dawać empatii". Wydaje mi się korzystne dla Państwa, żeby pisali Państwo od siebie i o sobie, i żeby to były konkrety, w rodzaju: "Byłam/em poruszona/y zdaniem: [i tu cytat w przybliżeniu]", "Obraz góry lodowej skojarzył mi się z...", "Nie rozumiem, dlaczego...". Komentarze mogą np. zawierać odpowiedzi na pytania: "Jakie mam refleksje po wykładzie? Co mi się podobało, co mi się nie podobało - w treści albo w formie wykładu?" (negatywne refleksje i wrażenia, typu: "Uważam, że to nieprawda...”, "Nie podobało mi się..." itp., mogą być równie cenne, jak pozytywne) "Co było dla mnie ważne, poruszające, w jakich momentach pojawiły się we mnie jakieś emocje/uczucia?" "Czy po usłyszeniu jakichś słów albo zobaczeniu obrazów pojawiły się u mnie jakieś pytania? Jakie?" Przypominam, że są to tylko propozycje – treść ani forma komentarza nie wpływają na ocenę. Jest to mój wybór, wynikający z celu, jaki sobie stawiam, prowadząc te zajęcia: moim celem nie jest ani przekazanie Państwu wiedzy i egzekwowanie jej przyswojenia, ani nawet zachęcenie Państwa do refleksji i egzekwowanie pojawienia się tych refleksji. Moim celem jest stworzenie Państwu korzystnych warunków do zapoznania się z praktyczną wiedzą na temat podstaw NVC, żeby mogli Państwo praktykować NVC, a przede wszystkim - żeby nawiązali Państwo bliższy kontakt ze swoimi uczuciami i potrzebami. Korzystne warunki według mnie polegają m.in. na poszanowaniu wolności, stąd mój wybór takich a nie innych warunków zaliczenia. INFORMACJA ZWROTNA NA TEMAT KOMENTARZY Oprócz tego, że za komentarze stawiam punkty, na każdy komentarz staram się coś odpisać, choćby krótko. UWAGA 1: żeby zobaczyć otrzymane punkty i odpowiedź na komentarz, trzeba jeszcze raz wejść w link do formularza! Jest to możliwe, dopóki formularz jest aktywny, czyli w ciągu tygodnia od wykładu. UWAGA 2: odpowiedzi na komentarze nie pojawiają się natychmiast po przesłaniu komentarzy, tylko w ciągu 2-3 dni. W związku z tym osoby, które wyślą komentarz blisko terminu jego zamknięcia, ryzykują, że nie zdążą dostać odpowiedzi. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Rosenberg M.B. (2018) Porozumienie bez Przemocy. O języku życia, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Berendt J., Sendor M. (2013) Dogadać się z dzieckiem. Coaching, empatia, rodzicielstwo, Warszawa, CoJaNaTo. 2. McKay M., Fanning P., Paleg K., Landis D. (2013) Kiedy twoja złość krzywdzi dziecko. Poradnik dla rodziców, Podkowa Leśna, Wydawnictwo MiND. 3. Rosenberg M.B. (2016) Edukacja wzbogacająca życie, Poznań, Warszawa, Dialogue Unlimited. 4. Wieczorek L. (2016) Nie mów przepraszam, nie mów kocham. Książka o empatii wobec siebie i innych, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład połączony z prezentacją w PowerPoincie, - dialog z wykładowcą poprzez komentarze do wykładów pisane przez studentów i otrzymywane od wykładowcy informacje zwrotne w Forms, - praca samodzielna polegająca lekturze materiałów dodatkowych udostępnianych przez wykładowcę na OneDrive oraz na ćwiczeniach proponowanych studentom przez wykładowcę (można je wykonywać między wykładami), - konsultacje indywidualne w terminach dyżurów. DO SZYBKIEGO KONTAKTU W SPRAWACH DOTYCZĄCYH ZAJĘĆ ORAZ DO EWENTUALNEGO ODBYWANIA ZAJĘĆ W TRYBIE ZDALNYM/HYBRYDOWYM BĘDZIE NAM SŁUŻYŁ CZAT W ZESPOLE TEAMS - PROSZĘ O DOŁĄCZENIE DO ZESPOŁU. Link do zespołu TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aHUqh4Ch147uUOx4cjDWdh6DfE4TxxiJAi2VLCX3pAPU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e01abf6c-63e7-4b9d-b96f-d52df6fc2856&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 LINKI DO FORMULARZY FORMS ORAZ DO MATERIAŁÓW DODATKOWYCH NA ONEDRIVE są udostępniane w zespole TEAMS. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 30 h Pisanie komentarzy do wykładów - 5 h Czytanie materiałów dodatkowych - 5 h Wykonywanie ćwiczeń między wykładami - 35 h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 75 h Liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 23 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Zagrodzka | |
Prowadzący grup: | Alicja Zagrodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA I WARUNKI ZALICZENIA Studenci po każdym wykładzie przez tydzień mogą pisać komentarze w Forms. Każdy komentarz, zawierający jedno lub kilka dowolnych zdań na temat związany z wykładem i wysłany przez właściwy formularz, jest oceniany na 5 punktów. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie co najmniej 2 komentarzy. Zaliczenie 2 komentarzy gwarantuje bardzo dobrą ocenę końcową. UWAGA: każdy formularz na komentarze jest aktywny przez tydzień od wykładu. |
|
Pełny opis: |
TEMATYKA WYKŁADÓW 1. Informacje wstępne: intencje, przedmiot i zajęcia. 2. Co to jest Porozumienie bez Przemocy (w skrócie NVC), jak Marshall B. Rosenberg odkrył je i stosował. 3. Podstawowe założenia NVC: empatia. 4. Podstawowe założenia NVC: cztery reakcje na negatywny komunikat, cztery kroki do kontaktu i inne. 5. Pierwszy krok do kontaktu, czyli obserwacje: czym się różnią od ocen. 6. Uczucia: definicja, jakie są, skąd się biorą, kto jest za nie odpowiedzialny, czemu służą, jak się z nimi skontaktować; uczucia a myśli. 7. Potrzeby: definicja, jakie są, kto jest odpowiedzialny za ich zaspokojenie; potrzeby a strategie. 8. Czwarty krok NVC, czyli jak prosić i jak dziękować. 9. Empatia wobec siebie i komunikat "JA" („język żyrafy”), empatia wobec kogoś innego i empatyczne słuchanie. PROPONOWANA TREŚĆ KOMENTARZY Jeśli chodzi o moje oczekiwania, to mam tylko takie: żeby komentarze zawierały jedno lub kilka zdań na temat związany z wykładem. Poza tym mogą zawierać cokolwiek. Natomiast dla Państwa rozwoju wydaje mi się korzystne, żeby nie streszczali Państwo wykładu ani nie pisali Państwo ogólników w rodzaju: "Świetny wykład" albo "Słaby wykład", albo: "Ludzie nie potrafią dawać empatii". Wydaje mi się korzystne dla Państwa, żeby pisali Państwo od siebie i o sobie, i żeby to były konkrety, w rodzaju: "Byłam/em poruszona/y zdaniem: [i tu cytat w przybliżeniu]", "Obraz góry lodowej skojarzył mi się z...", "Nie rozumiem, dlaczego...". Komentarze mogą np. zawierać odpowiedzi na pytania: "Jakie mam refleksje po wykładzie? Co mi się podobało, co mi się nie podobało - w treści albo w formie wykładu?" (negatywne refleksje i wrażenia, typu: "Uważam, że to nieprawda...”, "Nie podobało mi się..." itp., mogą być równie cenne, jak pozytywne) "Co było dla mnie ważne, poruszające, w jakich momentach pojawiły się we mnie jakieś emocje/uczucia?" "Czy po usłyszeniu jakichś słów albo zobaczeniu obrazów pojawiły się u mnie jakieś pytania? Jakie?" Przypominam, że są to tylko propozycje – treść ani forma komentarza nie wpływają na ocenę. Jest to mój wybór, wynikający z celu, jaki sobie stawiam, prowadząc te zajęcia: moim celem nie jest ani przekazanie Państwu wiedzy i egzekwowanie jej przyswojenia, ani nawet zachęcenie Państwa do refleksji i egzekwowanie pojawienia się tych refleksji. Moim celem jest stworzenie Państwu korzystnych warunków do zapoznania się z praktyczną wiedzą na temat podstaw NVC, żeby mogli Państwo praktykować NVC, a przede wszystkim - żeby nawiązali Państwo bliższy kontakt ze swoimi uczuciami i potrzebami. Korzystne warunki według mnie polegają m.in. na poszanowaniu wolności, stąd mój wybór takich a nie innych warunków zaliczenia. INFORMACJA ZWROTNA NA TEMAT KOMENTARZY Oprócz tego, że za komentarze stawiam punkty, na każdy komentarz staram się coś odpisać, choćby krótko. UWAGA 1: żeby zobaczyć otrzymane punkty i odpowiedź na komentarz, trzeba jeszcze raz wejść w link do formularza! Jest to możliwe, dopóki formularz jest aktywny, czyli w ciągu tygodnia od wykładu. UWAGA 2: odpowiedzi na komentarze nie pojawiają się natychmiast po przesłaniu komentarzy, tylko w ciągu 2-3 dni. W związku z tym osoby, które wyślą komentarz blisko terminu jego zamknięcia, ryzykują, że nie zdążą dostać odpowiedzi. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Rosenberg M.B. (2018) Porozumienie bez Przemocy. O języku życia, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Berendt J., Sendor M. (2013) Dogadać się z dzieckiem. Coaching, empatia, rodzicielstwo, Warszawa, CoJaNaTo. 2. McKay M., Fanning P., Paleg K., Landis D. (2013) Kiedy twoja złość krzywdzi dziecko. Poradnik dla rodziców, Podkowa Leśna, Wydawnictwo MiND. 3. Rosenberg M.B. (2016) Edukacja wzbogacająca życie, Poznań, Warszawa, Dialogue Unlimited. 4. Wieczorek L. (2016) Nie mów przepraszam, nie mów kocham. Książka o empatii wobec siebie i innych, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład połączony z prezentacją w PowerPoincie, - dialog z wykładowcą poprzez komentarze do wykładów pisane przez studentów i otrzymywane od wykładowcy informacje zwrotne w Forms, - praca samodzielna polegająca lekturze materiałów dodatkowych udostępnianych przez wykładowcę na OneDrive oraz na ćwiczeniach proponowanych studentom przez wykładowcę (można je wykonywać między wykładami), - konsultacje indywidualne w terminach dyżurów. DO SZYBKIEGO KONTAKTU W SPRAWACH DOTYCZĄCYH ZAJĘĆ ORAZ DO EWENTUALNEGO ODBYWANIA ZAJĘĆ W TRYBIE ZDALNYM/HYBRYDOWYM BĘDZIE NAM SŁUŻYŁ CZAT W ZESPOLE TEAMS - PROSZĘ O DOŁĄCZENIE DO ZESPOŁU. Link do zespołu TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aUcGTK7iRpQ_GhucNVzCldsiRyxMfA0tZ8K8vL55-R-01%40thread.tacv2/conversations?groupId=306a01cd-36ef-41fe-8e87-fe7d1e08a198&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 LINKI DO FORMULARZY FORMS ORAZ DO MATERIAŁÓW DODATKOWYCH NA ONEDRIVE są udostępniane w zespole TEAMS. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 15 h Pisanie komentarzy do wykładów - 3 h Czytanie materiałów dodatkowych - 2 h Wykonywanie ćwiczeń między wykładami - 55 h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 75 h Liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Zagrodzka | |
Prowadzący grup: | Alicja Zagrodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA I WARUNKI ZALICZENIA Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: 1. zaliczenie jednego komentarza do jednych wybranych zajęć ORAZ 2. zaliczenie testu pisemnego, podsumowującego udział w całym fakultecie (proces i efekty uczenia się). Spełnienie tych dwóch warunków gwarantuje bardzo dobrą ocenę końcową. ad 1. Zaliczam każdy komentarz zawierający jedno lub kilka dowolnych zdań na temat związany z wykładem i wysłany przez właściwy formularz (FORMS) w czasie jego aktywności. Link do formularza na komentarz i bardziej szczegółowe informacje dostaną Państwo na czacie zespołu TEAMS (link do zespołu podany jest w sylabusie w rubryce "Uwagi"). ad 2. Zaliczam każdy test wysłany przez właściwy formularz (FORMS) w czasie jego aktywności. Link do formularza na test i bardziej szczegółowe informacje dostaną Państwo na czacie zespołu TEAMS. |
|
Pełny opis: |
TEMATYKA WYKŁADÓW 1. Informacje wstępne: intencje, przedmiot i zajęcia. Warunki zaliczenia. 2. Co to jest Porozumienie bez Przemocy (Nonviolent Communication, w skrócie NVC) i skąd się wzięło. 3. Empatia. 4. Cztery kroki do kontaktu. 5. Obserwacje a oceny. 6. Uczucia a myśli. 7. Potrzeby a strategie. 8. Prośby i podziękowania. 9. Empatia dla siebie i wyrażanie siebie ("język żyrafy"). 10. Empatia dla kogoś innego ("ucho żyrafy"). 11. Przemoc a ochronne użycie siły. 12. Cztery reakcje na negatywny komunikat. 13. Co dalej z NVC? |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Rosenberg M.B. (2022) Porozumienie bez Przemocy. O języku życia, przeł. M. Markocka-Pepol, M. Kłobukowski, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Berendt J., Sendor M. (2013) Dogadać się z dzieckiem. Coaching, empatia, rodzicielstwo, Warszawa, CoJaNaTo. Brian R. (2020), Zgadzam się albo i nie! Jak szanować granice - swoje i cudze, przeł. M.A. Jaszczurowska, Katowice, Wydawnictwo Debit. McKay M., Fanning P., Paleg K., Landis D. (2013) Kiedy twoja złość krzywdzi dziecko. Poradnik dla rodziców, przeł. D. Syska, Podkowa Leśna, Wydawnictwo MiND. Mol J. (2021), Żyrafa i szakal w nas. Porozumienie bez Przemocy, przeł. M. Sterczyński, Poznań, Miejsce Ludzi. Rosenberg M.B. (2016) Edukacja wzbogacająca życie, przeł. A. Mills, Poznań, Warszawa, Dialogue Unlimited. Rosenberg M.B. (2022) To, co powiesz, może zmienić świat, przeł. J. Gładysek, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca. Wieczorek L. (2016) Nie mów przepraszam, nie mów kocham. Książka o empatii wobec siebie i innych, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca. |
|
Uwagi: |
LINK DO ZESPOŁU TEAMS Do kontaktu w sprawach dotyczących zajęć będzie nam służył czat w zespole TEAMS, dlatego proszę każdą osobę z grupy, żeby dołączyła do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aX-GnkznLYCKIgaYMdVdBUM04qPBZ_1LxnaiLpXYm0fE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8cc5e6c6-6172-4973-9a92-8dbaf8867764&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Zagrodzka | |
Prowadzący grup: | Alicja Zagrodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA I WARUNKI ZALICZENIA Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: 1. zaliczenie jednego komentarza do jednych wybranych zajęć ORAZ 2. zaliczenie testu pisemnego, podsumowującego udział w całym fakultecie (proces i efekty uczenia się). Spełnienie tych dwóch warunków gwarantuje bardzo dobrą ocenę końcową. ad 1. Zaliczam każdy komentarz zawierający jedno lub kilka dowolnych zdań na temat związany z wykładem i wysłany przez właściwy formularz (FORMS) w czasie jego aktywności. Link do formularza na komentarz i bardziej szczegółowe informacje dostaną Państwo na czacie zespołu TEAMS (link do zespołu podany jest w sylabusie w rubryce "Uwagi"). ad 2. Zaliczam każdy test wysłany przez właściwy formularz (FORMS) w czasie jego aktywności. Link do formularza na test i bardziej szczegółowe informacje dostaną Państwo na czacie zespołu TEAMS. |
|
Pełny opis: |
TEMATYKA WYKŁADÓW 1. Informacje wstępne: intencje, przedmiot i zajęcia. Warunki zaliczenia. 2. Co to jest Porozumienie bez Przemocy (Nonviolent Communication, w skrócie NVC) i skąd się wzięło. 3. Empatia. 4. Przemoc a ochronne użycie siły. 5. Cztery kroki do kontaktu. 6. Obserwacje a oceny. 7. Uczucia a myśli. 8. Potrzeby a strategie. 9. Prośby i podziękowania. 10. Cztery reakcje na negatywny komunikat. 11. Co dalej z NVC? |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Rosenberg M.B. (2022) Porozumienie bez Przemocy. O języku życia, przeł. M. Markocka-Pepol, M. Kłobukowski, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Berendt J., Sendor M. (2013) Dogadać się z dzieckiem. Coaching, empatia, rodzicielstwo, Warszawa, CoJaNaTo. Brian R. (2020), Zgadzam się albo i nie! Jak szanować granice - swoje i cudze, przeł. M.A. Jaszczurowska, Katowice, Wydawnictwo Debit. McKay M., Fanning P., Paleg K., Landis D. (2013) Kiedy twoja złość krzywdzi dziecko. Poradnik dla rodziców, przeł. D. Syska, Podkowa Leśna, Wydawnictwo MiND. Mol J. (2021), Żyrafa i szakal w nas. Porozumienie bez Przemocy, przeł. M. Sterczyński, Poznań, Miejsce Ludzi. Rosenberg M.B. (2016) Edukacja wzbogacająca życie, przeł. A. Mills, Poznań, Warszawa, Dialogue Unlimited. Rosenberg M.B. (2022) To, co powiesz, może zmienić świat, przeł. J. Gładysek, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca. Wieczorek L. (2016) Nie mów przepraszam, nie mów kocham. Książka o empatii wobec siebie i innych, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca. |
|
Uwagi: |
LINK DO ZESPOŁU TEAMS Do kontaktu w sprawach dotyczących zajęć będzie nam służył czat w zespole TEAMS, dlatego proszę każdą osobę z grupy, żeby dołączyła do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aX-GnkznLYCKIgaYMdVdBUM04qPBZ_1LxnaiLpXYm0fE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8cc5e6c6-6172-4973-9a92-8dbaf8867764&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.