Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca z tekstem jako kluczowy element procesu edukacji dzieci i młodzieży z zaburzeniami komunikacji językowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-FF-PTK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praca z tekstem jako kluczowy element procesu edukacji dzieci i młodzieży z zaburzeniami komunikacji językowej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 75 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dłużniewska
Prowadzący grup: Agnieszka Dłużniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów:

obecność na zajęciach, zaliczenie z oceną - przygotowanie projektu pracy z tekstem z uczniem z zaburzeniami komunikacji językowej.

Pełny opis:

Treści:

1. Czytanie jako kontinuum rozwoju językowego i poznawczego.

2.Poznawcze i metapoznawcze aspekty czytania:

- sprawności percepcyjno-poznawcze,

- sprawności językowe,

- świadomość metajęzykowa i metapoznawcza.

3. Uczniowie z zaburzeniami rozwoju językowego w kontekście opanowywania umiejętności czytania.

4. Praca z tekstem jako element wychowania językowego.

5. Dostępność tekstu - dostosowanie czy modyfikacja?

6. Kształtowanie i doskonalenie umiejętności pracy z tekstem u uczniów z zaburzeniami komunikacji językowej w ujęciu socjokognitywnym.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Awramiuk, E. (2006). Lingwistyczne podstawy początkowej umiejętności czytania i pisania po polsku. Białystok: Trans Humana.

Cheek, E. H., Flippo, R. F., Lindsey, J. D. (1997). Reading for success in elementary school. Madison i in.: Brown and Benchmark.

Cieszyńska, J. (2001). Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać dysleksji. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Dłużniewska, A. (2016). Rola języka w opanowywaniu umiejętności rozumienia czytanego tekstu przez dzieci i młodzież z uszkodzeniami słuchu w świetle Interaktywnego Modelu Czytania D. E. Rumelharta. W: E. Domagała-Zyśk, A. Borowicz, R. Kołodziejczyk (red.), Język i wychowanie. Księga jubileuszowa z okazji 45-lecia pracy naukowej Profesor Kazimiery Krakowiak. (s. 453-464). Lublin: Wydawnictwo KUL.

Dłużniewska, A. (2021). Rozumienie tekstów literackich przez uczniów z uszkodzeniami słuchu. Kraków: Impuls.

Korendo, M. (2009). Jak dzieci niesłyszące czytają teksty podręczników szkolnych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Krasowicz-Kupis, G. (1999). Rozwój metajęzykowy a osiągnięcia w czytaniu u dzieci 6-9-letnich. Lublin: Wydawnictwo Uniwerystetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Malmquist, E. (1987). Nauka czytania w szkole podstawowej. Warszawa: WSiP.

Sochacka, K. (2004). Rozwój umiejętności czytania. Białystok: Trans Humana.

Tinker, M. A. (1980). Podstawy efektywnego czytania. Warszawa: PWN.

Literatura uzupełniająca:

Czytanie i pisanie - nowy język dziecka. Red. A. Brzezińska. Warszawa: WSiP.

Flower, L., Hayes J. R. (1994). A cognitive proces Theory of Writing. W: R. B. Ruddell, M. Rapp Ruddell, H. Singer (red.), Theoretical models and processes of reading. (s. 928 - 950). Newark – Delaware: International Reading Association.

Goodman, K. S. (1994). Reading, Writing, and Written Texts: A Transactional Sociopsycholingusitic View. W: R. B. Ruddell, M. Rapp Ruddell, H. Singer (red.), Theoretical models and processes of reading. (s. 1093 - 1130). Newark – Delaware: International Reading Association.

Rosenblatt, L. M. (1994). The Transactional Theory of Reading and Writing. W: R. B. Ruddell, M. Rapp Ruddell, H. Singer (red.), Theoretical models and processes of reading. (s. 1057 - 1092). Newark – Delaware: International Reading Association.

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład interaktywny.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: wykład - 15.

Przygotowanie się do zajęć, lektury -

Przygotowanie się do kolokwium

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji -

Inne formy - 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 80 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dłużniewska
Prowadzący grup: Agnieszka Dłużniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów:

obecność na zajęciach, zaliczenie z oceną - przygotowanie projektu pracy z tekstem z uczniem z zaburzeniami komunikacji językowej.

Pełny opis:

Treści:

1. Czytanie jako kontinuum rozwoju językowego i poznawczego.

2.Poznawcze i metapoznawcze aspekty czytania:

- sprawności percepcyjno-poznawcze,

- sprawności językowe,

- świadomość metajęzykowa i metapoznawcza.

3. Uczniowie z zaburzeniami rozwoju językowego w kontekście opanowywania umiejętności czytania.

4. Praca z tekstem jako element wychowania językowego.

5. Dostępność tekstu - dostosowanie czy modyfikacja?

6. Kształtowanie i doskonalenie umiejętności pracy z tekstem u uczniów z zaburzeniami komunikacji językowej w ujęciu socjokognitywnym.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Awramiuk, E. (2006). Lingwistyczne podstawy początkowej umiejętności czytania i pisania po polsku. Białystok: Trans Humana.

Cheek, E. H., Flippo, R. F., Lindsey, J. D. (1997). Reading for success in elementary school. Madison i in.: Brown and Benchmark.

Cieszyńska, J. (2001). Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać dysleksji. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Dłużniewska, A. (2016). Rola języka w opanowywaniu umiejętności rozumienia czytanego tekstu przez dzieci i młodzież z uszkodzeniami słuchu w świetle Interaktywnego Modelu Czytania D. E. Rumelharta. W: E. Domagała-Zyśk, A. Borowicz, R. Kołodziejczyk (red.), Język i wychowanie. Księga jubileuszowa z okazji 45-lecia pracy naukowej Profesor Kazimiery Krakowiak. (s. 453-464). Lublin: Wydawnictwo KUL.

Dłużniewska, A. (2021). Rozumienie tekstów literackich przez uczniów z uszkodzeniami słuchu. Kraków: Impuls.

Korendo, M. (2009). Jak dzieci niesłyszące czytają teksty podręczników szkolnych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Krasowicz-Kupis, G. (1999). Rozwój metajęzykowy a osiągnięcia w czytaniu u dzieci 6-9-letnich. Lublin: Wydawnictwo Uniwerystetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Malmquist, E. (1987). Nauka czytania w szkole podstawowej. Warszawa: WSiP.

Sochacka, K. (2004). Rozwój umiejętności czytania. Białystok: Trans Humana.

Tinker, M. A. (1980). Podstawy efektywnego czytania. Warszawa: PWN.

Literatura uzupełniająca:

Czytanie i pisanie - nowy język dziecka. Red. A. Brzezińska. Warszawa: WSiP.

Flower, L., Hayes J. R. (1994). A cognitive proces Theory of Writing. W: R. B. Ruddell, M. Rapp Ruddell, H. Singer (red.), Theoretical models and processes of reading. (s. 928 - 950). Newark – Delaware: International Reading Association.

Goodman, K. S. (1994). Reading, Writing, and Written Texts: A Transactional Sociopsycholingusitic View. W: R. B. Ruddell, M. Rapp Ruddell, H. Singer (red.), Theoretical models and processes of reading. (s. 1093 - 1130). Newark – Delaware: International Reading Association.

Rosenblatt, L. M. (1994). The Transactional Theory of Reading and Writing. W: R. B. Ruddell, M. Rapp Ruddell, H. Singer (red.), Theoretical models and processes of reading. (s. 1057 - 1092). Newark – Delaware: International Reading Association.

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład interaktywny.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: wykład - 15.

Przygotowanie się do zajęć, lektury -

Przygotowanie się do kolokwium

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji -

Inne formy - 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)