Praca z tekstem jako kluczowy element procesu edukacji dzieci i młodzieży z zaburzeniami komunikacji językowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-FF-PTK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca z tekstem jako kluczowy element procesu edukacji dzieci i młodzieży z zaburzeniami komunikacji językowej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 75 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów: obecność na zajęciach, zaliczenie z oceną - przygotowanie projektu pracy z tekstem z uczniem z zaburzeniami komunikacji językowej. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Czytanie jako kontinuum rozwoju językowego i poznawczego. 2.Poznawcze i metapoznawcze aspekty czytania: - sprawności percepcyjno-poznawcze, - sprawności językowe, - świadomość metajęzykowa i metapoznawcza. 3. Uczniowie z zaburzeniami rozwoju językowego w kontekście opanowywania umiejętności czytania. 4. Praca z tekstem jako element wychowania językowego. 5. Dostępność tekstu - dostosowanie czy modyfikacja? 6. Kształtowanie i doskonalenie umiejętności pracy z tekstem u uczniów z zaburzeniami komunikacji językowej w ujęciu socjokognitywnym. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Awramiuk, E. (2006). Lingwistyczne podstawy początkowej umiejętności czytania i pisania po polsku. Białystok: Trans Humana. Cheek, E. H., Flippo, R. F., Lindsey, J. D. (1997). Reading for success in elementary school. Madison i in.: Brown and Benchmark. Cieszyńska, J. (2001). Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać dysleksji. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Dłużniewska, A. (2016). Rola języka w opanowywaniu umiejętności rozumienia czytanego tekstu przez dzieci i młodzież z uszkodzeniami słuchu w świetle Interaktywnego Modelu Czytania D. E. Rumelharta. W: E. Domagała-Zyśk, A. Borowicz, R. Kołodziejczyk (red.), Język i wychowanie. Księga jubileuszowa z okazji 45-lecia pracy naukowej Profesor Kazimiery Krakowiak. (s. 453-464). Lublin: Wydawnictwo KUL. Dłużniewska, A. (2021). Rozumienie tekstów literackich przez uczniów z uszkodzeniami słuchu. Kraków: Impuls. Korendo, M. (2009). Jak dzieci niesłyszące czytają teksty podręczników szkolnych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Krasowicz-Kupis, G. (1999). Rozwój metajęzykowy a osiągnięcia w czytaniu u dzieci 6-9-letnich. Lublin: Wydawnictwo Uniwerystetu Marii Curie-Skłodowskiej. Malmquist, E. (1987). Nauka czytania w szkole podstawowej. Warszawa: WSiP. Sochacka, K. (2004). Rozwój umiejętności czytania. Białystok: Trans Humana. Tinker, M. A. (1980). Podstawy efektywnego czytania. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Czytanie i pisanie - nowy język dziecka. Red. A. Brzezińska. Warszawa: WSiP. Flower, L., Hayes J. R. (1994). A cognitive proces Theory of Writing. W: R. B. Ruddell, M. Rapp Ruddell, H. Singer (red.), Theoretical models and processes of reading. (s. 928 - 950). Newark – Delaware: International Reading Association. Goodman, K. S. (1994). Reading, Writing, and Written Texts: A Transactional Sociopsycholingusitic View. W: R. B. Ruddell, M. Rapp Ruddell, H. Singer (red.), Theoretical models and processes of reading. (s. 1093 - 1130). Newark – Delaware: International Reading Association. Rosenblatt, L. M. (1994). The Transactional Theory of Reading and Writing. W: R. B. Ruddell, M. Rapp Ruddell, H. Singer (red.), Theoretical models and processes of reading. (s. 1057 - 1092). Newark – Delaware: International Reading Association. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład interaktywny. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład - 15. Przygotowanie się do zajęć, lektury - Przygotowanie się do kolokwium Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - Inne formy - 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 80 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów: obecność na zajęciach, zaliczenie z oceną - przygotowanie projektu pracy z tekstem z uczniem z zaburzeniami komunikacji językowej. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Czytanie jako kontinuum rozwoju językowego i poznawczego. 2.Poznawcze i metapoznawcze aspekty czytania: - sprawności percepcyjno-poznawcze, - sprawności językowe, - świadomość metajęzykowa i metapoznawcza. 3. Uczniowie z zaburzeniami rozwoju językowego w kontekście opanowywania umiejętności czytania. 4. Praca z tekstem jako element wychowania językowego. 5. Dostępność tekstu - dostosowanie czy modyfikacja? 6. Kształtowanie i doskonalenie umiejętności pracy z tekstem u uczniów z zaburzeniami komunikacji językowej w ujęciu socjokognitywnym. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Awramiuk, E. (2006). Lingwistyczne podstawy początkowej umiejętności czytania i pisania po polsku. Białystok: Trans Humana. Cheek, E. H., Flippo, R. F., Lindsey, J. D. (1997). Reading for success in elementary school. Madison i in.: Brown and Benchmark. Cieszyńska, J. (2001). Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać dysleksji. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Dłużniewska, A. (2016). Rola języka w opanowywaniu umiejętności rozumienia czytanego tekstu przez dzieci i młodzież z uszkodzeniami słuchu w świetle Interaktywnego Modelu Czytania D. E. Rumelharta. W: E. Domagała-Zyśk, A. Borowicz, R. Kołodziejczyk (red.), Język i wychowanie. Księga jubileuszowa z okazji 45-lecia pracy naukowej Profesor Kazimiery Krakowiak. (s. 453-464). Lublin: Wydawnictwo KUL. Dłużniewska, A. (2021). Rozumienie tekstów literackich przez uczniów z uszkodzeniami słuchu. Kraków: Impuls. Korendo, M. (2009). Jak dzieci niesłyszące czytają teksty podręczników szkolnych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Krasowicz-Kupis, G. (1999). Rozwój metajęzykowy a osiągnięcia w czytaniu u dzieci 6-9-letnich. Lublin: Wydawnictwo Uniwerystetu Marii Curie-Skłodowskiej. Malmquist, E. (1987). Nauka czytania w szkole podstawowej. Warszawa: WSiP. Sochacka, K. (2004). Rozwój umiejętności czytania. Białystok: Trans Humana. Tinker, M. A. (1980). Podstawy efektywnego czytania. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Czytanie i pisanie - nowy język dziecka. Red. A. Brzezińska. Warszawa: WSiP. Flower, L., Hayes J. R. (1994). A cognitive proces Theory of Writing. W: R. B. Ruddell, M. Rapp Ruddell, H. Singer (red.), Theoretical models and processes of reading. (s. 928 - 950). Newark – Delaware: International Reading Association. Goodman, K. S. (1994). Reading, Writing, and Written Texts: A Transactional Sociopsycholingusitic View. W: R. B. Ruddell, M. Rapp Ruddell, H. Singer (red.), Theoretical models and processes of reading. (s. 1093 - 1130). Newark – Delaware: International Reading Association. Rosenblatt, L. M. (1994). The Transactional Theory of Reading and Writing. W: R. B. Ruddell, M. Rapp Ruddell, H. Singer (red.), Theoretical models and processes of reading. (s. 1057 - 1092). Newark – Delaware: International Reading Association. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład interaktywny. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład - 15. Przygotowanie się do zajęć, lektury - Przygotowanie się do kolokwium Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - Inne formy - 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.