Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy z dziećmi i młodzieżą

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-FF-PSR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy z dziećmi i młodzieżą
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Fakultatywne dla 5 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Pełny opis:

Celem warsztatów jest zapoznanie studentek i studentów z podstawowymi założeniami Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach (PSR) oraz z wybranymi elementami Porozumienia bez Przemocy (NVC) jako narzędzia komunikacyjnego przydatnego dla osób praktykujących PSR.

Główne treści warsztatów: podstawowe założenia PSR, wybrane elementy NVC.

Założone efekty udziału w warsztatach: przejście od koncentracji na deficytach i przeszłości do koncentracji na zasobach i teraźniejszości oraz przyszłości; odejście od oceniania na rzecz empatii.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin, 21 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Zagrodzka
Prowadzący grup: Alicja Zagrodzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium/warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

1. Obecność na zajęciach.

2. Wykonanie prac samodzielnych związanych z treściami programowymi przedmiotu.

Prace można wybrać spośród propozycji podanych na czacie zespołu TEAMS.

Pełny opis:

SZCZEGÓŁOWE TREŚCI PROGRAMOWE

1. Nasze potrzeby i propozycje rozwiązań dla ich zaspokojenia (nasze prośby). Umowa grupowa.

2. Nasze zasoby.

3. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach i Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach - początki, podstawowe założenia.

4. Rozmowa poza problemem.

5. Diagnozowanie zasobów a diagnozowanie problemów i deficytów. Uwaga skierowana na przyszłość, na cele i potrzeby. Postawa niewiedzy i nienormatywności.

6. Komplementowanie: komplementy bezpośrednie, pośrednie i autokomplementy.

7. Rozmowa o problemie w dwóch podejściach: tradycyjnym i PSR-owym.

8. Komunikacja, która sprzyja nawiązaniu kontaktu: Porozumienie bez Przemocy (NVC). NVC a PSR. Podsumowanie współpracy: praca z metaforą.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Alarcon Arias Luis, Rotberg Igor, Po jasnej stronie mocy. O terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach (TSR), Kielce, Wydawnictwo Teofrast.

Krasiejko Iza, "Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w edukacji", w: Podstawy edukacji 2 (2009), s. 267-288.

Szczepkowski Jacek „Wybrane wskazówki do pracy terapeutyczno- wychowawczej z młodzieżą (w oparciu o Terapię Skoncentrowaną na Rozwiązaniach)”, w: "Wychowanie na co dzień", nr 10-11 (2005).

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Rosenberg Marshall B., Porozumienie bez Przemocy. O języku życia, przeł. M. Markocka-Pepol, M. Kłobukowski, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca.

Rosenberg Marshall B., To, co powiesz, może zmienić świat, przeł. J. Gładysek, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

metoda podająca (z prezentacją) i konwersatoryjna

metody warsztatowe

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe - 30 h

Przygotowanie się do zajęć - 5 h

Przygotowanie się do zaliczenia - 40 h

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 75 h

Liczba punktów ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin, 22 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Zagrodzka
Prowadzący grup: Alicja Zagrodzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)