Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy z dziećmi i młodzieżą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-FF-PSR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy z dziećmi i młodzieżą |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Fakultatywne dla 5 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Pełny opis: |
Celem warsztatów jest zapoznanie studentek i studentów z podstawowymi założeniami Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach (PSR) oraz z wybranymi elementami Porozumienia bez Przemocy (NVC) jako narzędzia komunikacyjnego przydatnego dla osób praktykujących PSR. Główne treści warsztatów: podstawowe założenia PSR, wybrane elementy NVC. Założone efekty udziału w warsztatach: przejście od koncentracji na deficytach i przeszłości do koncentracji na zasobach i teraźniejszości oraz przyszłości; odejście od oceniania na rzecz empatii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin, 21 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Zagrodzka | |
Prowadzący grup: | Alicja Zagrodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium/warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA 1. Obecność na zajęciach. 2. Wykonanie prac samodzielnych związanych z treściami programowymi przedmiotu. Prace można wybrać spośród propozycji podanych na czacie zespołu TEAMS. |
|
Pełny opis: |
SZCZEGÓŁOWE TREŚCI PROGRAMOWE 1. Nasze potrzeby i propozycje rozwiązań dla ich zaspokojenia (nasze prośby). Umowa grupowa. 2. Nasze zasoby. 3. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach i Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach - początki, podstawowe założenia. 4. Rozmowa poza problemem. 5. Diagnozowanie zasobów a diagnozowanie problemów i deficytów. Uwaga skierowana na przyszłość, na cele i potrzeby. Postawa niewiedzy i nienormatywności. 6. Komplementowanie: komplementy bezpośrednie, pośrednie i autokomplementy. 7. Rozmowa o problemie w dwóch podejściach: tradycyjnym i PSR-owym. 8. Komunikacja, która sprzyja nawiązaniu kontaktu: Porozumienie bez Przemocy (NVC). NVC a PSR. Podsumowanie współpracy: praca z metaforą. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Alarcon Arias Luis, Rotberg Igor, Po jasnej stronie mocy. O terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach (TSR), Kielce, Wydawnictwo Teofrast. Krasiejko Iza, "Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w edukacji", w: Podstawy edukacji 2 (2009), s. 267-288. Szczepkowski Jacek „Wybrane wskazówki do pracy terapeutyczno- wychowawczej z młodzieżą (w oparciu o Terapię Skoncentrowaną na Rozwiązaniach)”, w: "Wychowanie na co dzień", nr 10-11 (2005). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Rosenberg Marshall B., Porozumienie bez Przemocy. O języku życia, przeł. M. Markocka-Pepol, M. Kłobukowski, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca. Rosenberg Marshall B., To, co powiesz, może zmienić świat, przeł. J. Gładysek, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA metoda podająca (z prezentacją) i konwersatoryjna metody warsztatowe NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 30 h Przygotowanie się do zajęć - 5 h Przygotowanie się do zaliczenia - 40 h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 75 h Liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 22 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Zagrodzka | |
Prowadzący grup: | Alicja Zagrodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.