Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Adaptacja przestrzeni i materiałów dydaktycznych do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-FF-APM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Adaptacja przestrzeni i materiałów dydaktycznych do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Adaptacja przestrzeni i materiałów dydaktycznych do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku

Wyposażenie studentów w wiedzę na temat zasad adaptacji otoczenia, materiałów dydaktycznych i sztuk audiowizualnych dla osób niewidomych i słabowidzących.

Przykłady adaptacji przestrzeni, udostępniania sztuk audiowizualnych, a w tym audiodeskrypcji do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku. Zaliczeniem jest wykonanie projektu adaptacji (pomocy dydaktycznej lub przestrzeni) pod kątem potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 80 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Paplińska
Prowadzący grup: Małgorzata Paplińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Zaliczenie z oceną

Kolokwium końcowe

projekt adaptacji materiału dydaktycznego dla ucznia słabowidzącego (praca w grupach)

projektu adaptacji przestrzeni dla ucznia niewidomego lub słabowidzącego (praca w grupach)

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Potrzeby osób niewidomych w zakresie dostępu do informacji, komunikacji i samodzielnego przemieszczania się

2. Potrzeby osób słabowidzących w zakresie dostępu do informacji, komunikacji i samodzielnego przemieszczania się, wynikające z następstw funkcjonalnych schorzeń wzroku.

3. Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych i przestrzeni dla osób niewidomych

4. Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych dla uczniów słabowidzących,

projekt adaptacji w edytorze tekstowym MS Word (praca w grupach)

5. Adaptacja przestrzeni dla ucznia słabowidzącego pod kątem indywidualnych potrzeb i możliwości, projekt adaptacji (praca w grupach)

6. Audiodeskrypcja – zasady opisu ilustracji, obrazów, rzeźb, filmów

7. Dostępność stron internetowych zgodnie z wymogami WCAG 2.1.

Literatura:

LLITERATURA OBOWIĄZKOWA

Paplińska M. (2008) Niepełnosprawność wzroku i jej psychospołeczna specyfika. W: Czerwińska M. (red.) Niewidomi w kulturze - od terapii do sztuki wybrane zagadnienia. Przegląd tyflologiczny Nr 1-2 (38-39). PZN, Warszawa, s. 12-28

Kończyk D. (red.) (2011) Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących. BON Uniwersytet Warszawski, Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa

Paplińska M. (2016): Niewidomy odbiorca sztuki – społeczne, edukacyjno-rehabilitacyjne znaczenie audiodeskrypcji przedstawień teatralnych dla osób z niepełnosprawnością wzroku. Forum Pedagogiczne 1/2016. UKSW, s. 181-194

Paplińska M. (2008), Dotknąć sztuki – osoba niewidoma w muzeum. W: Bartnikowska U., Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Współczesne problemy pedagogiki specjalnej. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 7. UW-M, Olsztyn, s. 146-150

Paplińska M. (2007) Możliwości i zakres adaptacji zadań testowych dla niewidomych uczniów (w): Pedagogika specjalna - koncepcje i rzeczywistość, T. Żółkowska (red). Uniwersytet Szczeciński, Szczecin s. 489-494

Walkiewicz-Krutak M. (2016) Rola oznaczeń dotykowych w orientacji przestreznnej osób niewidomych. W: Paplińska M. (red.) (2016) Pismo Braille'a. Z tradycją w nowoczesność. Fundacja Polskich Niewidomych i Słabowidzących "Trakt". Warszawa

Wdówik P. (2008), Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób niewidomych, BON Uniwersytet Warszawski, Warszawa

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Paplińska M. (2015) Sztuka coraz bardziej dostępna dla osób niewidomych i słabowidzących – cz. 1. – muzeumhttp://www.trakt.org.pl/category/tyfloserwis-2015/edukacyjny/

Paplińska M. (2015) Sztuka coraz bardziej dostępna dla osób niewidomych i słabowidzących – cz. 2. – audiodeskrypcjahttp://www.trakt.org.pl/category/tyfloserwis-2015/edukacyjny/

Paplińska M. (red.) (2016) Pismo Braille'a. Z tradycją w nowoczesność. Fundacja Polskich Niewidomych i Słabowidzących "Trakt". Warszawa

Mizera L, Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M., i inni (2007), Pakiet edukacyjny projektu GALERIA PRZEZ DOTYK. Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, Stalowa Wola

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, dyskusja, warsztaty praktyczne z przygotowania projektu adaptacji przestrzeni

Godziny kontaktowe 15h,

przygotowanie się do zajęć, lektury 2h,

przygotowanie do kolokwium 7h

ECTS 2

Zajęcia odbywają się za pośrednictwem Microsoft Teams

Link do zespołu

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a489b2c7eb5984cfdae7645ac19ba134a%40thread.tacv2/conversations?groupId=cf4af242-99ce-4152-b0af-35cca54b4a6e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)