Adaptacja przestrzeni i materiałów dydaktycznych do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-FF-APM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Adaptacja przestrzeni i materiałów dydaktycznych do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Adaptacja przestrzeni i materiałów dydaktycznych do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku Wyposażenie studentów w wiedzę na temat zasad adaptacji otoczenia, materiałów dydaktycznych i sztuk audiowizualnych dla osób niewidomych i słabowidzących. Przykłady adaptacji przestrzeni, udostępniania sztuk audiowizualnych, a w tym audiodeskrypcji do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku. Zaliczeniem jest wykonanie projektu adaptacji (pomocy dydaktycznej lub przestrzeni) pod kątem potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 80 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Paplińska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Paplińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Zaliczenie z oceną Kolokwium końcowe projekt adaptacji materiału dydaktycznego dla ucznia słabowidzącego (praca w grupach) projektu adaptacji przestrzeni dla ucznia niewidomego lub słabowidzącego (praca w grupach) |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Potrzeby osób niewidomych w zakresie dostępu do informacji, komunikacji i samodzielnego przemieszczania się 2. Potrzeby osób słabowidzących w zakresie dostępu do informacji, komunikacji i samodzielnego przemieszczania się, wynikające z następstw funkcjonalnych schorzeń wzroku. 3. Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych i przestrzeni dla osób niewidomych 4. Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych dla uczniów słabowidzących, projekt adaptacji w edytorze tekstowym MS Word (praca w grupach) 5. Adaptacja przestrzeni dla ucznia słabowidzącego pod kątem indywidualnych potrzeb i możliwości, projekt adaptacji (praca w grupach) 6. Audiodeskrypcja – zasady opisu ilustracji, obrazów, rzeźb, filmów 7. Dostępność stron internetowych zgodnie z wymogami WCAG 2.1. |
|
Literatura: |
LLITERATURA OBOWIĄZKOWA Paplińska M. (2008) Niepełnosprawność wzroku i jej psychospołeczna specyfika. W: Czerwińska M. (red.) Niewidomi w kulturze - od terapii do sztuki wybrane zagadnienia. Przegląd tyflologiczny Nr 1-2 (38-39). PZN, Warszawa, s. 12-28 Kończyk D. (red.) (2011) Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących. BON Uniwersytet Warszawski, Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa Paplińska M. (2016): Niewidomy odbiorca sztuki – społeczne, edukacyjno-rehabilitacyjne znaczenie audiodeskrypcji przedstawień teatralnych dla osób z niepełnosprawnością wzroku. Forum Pedagogiczne 1/2016. UKSW, s. 181-194 Paplińska M. (2008), Dotknąć sztuki – osoba niewidoma w muzeum. W: Bartnikowska U., Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Współczesne problemy pedagogiki specjalnej. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 7. UW-M, Olsztyn, s. 146-150 Paplińska M. (2007) Możliwości i zakres adaptacji zadań testowych dla niewidomych uczniów (w): Pedagogika specjalna - koncepcje i rzeczywistość, T. Żółkowska (red). Uniwersytet Szczeciński, Szczecin s. 489-494 Walkiewicz-Krutak M. (2016) Rola oznaczeń dotykowych w orientacji przestreznnej osób niewidomych. W: Paplińska M. (red.) (2016) Pismo Braille'a. Z tradycją w nowoczesność. Fundacja Polskich Niewidomych i Słabowidzących "Trakt". Warszawa Wdówik P. (2008), Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób niewidomych, BON Uniwersytet Warszawski, Warszawa LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Paplińska M. (2015) Sztuka coraz bardziej dostępna dla osób niewidomych i słabowidzących – cz. 1. – muzeumhttp://www.trakt.org.pl/category/tyfloserwis-2015/edukacyjny/ Paplińska M. (2015) Sztuka coraz bardziej dostępna dla osób niewidomych i słabowidzących – cz. 2. – audiodeskrypcjahttp://www.trakt.org.pl/category/tyfloserwis-2015/edukacyjny/ Paplińska M. (red.) (2016) Pismo Braille'a. Z tradycją w nowoczesność. Fundacja Polskich Niewidomych i Słabowidzących "Trakt". Warszawa Mizera L, Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M., i inni (2007), Pakiet edukacyjny projektu GALERIA PRZEZ DOTYK. Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, Stalowa Wola |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, warsztaty praktyczne z przygotowania projektu adaptacji przestrzeni Godziny kontaktowe 15h, przygotowanie się do zajęć, lektury 2h, przygotowanie do kolokwium 7h ECTS 2 Zajęcia odbywają się za pośrednictwem Microsoft Teams Link do zespołu https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a489b2c7eb5984cfdae7645ac19ba134a%40thread.tacv2/conversations?groupId=cf4af242-99ce-4152-b0af-35cca54b4a6e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.