Zagadnienia z psychologii uczenia się
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-ZPS1 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zagadnienia z psychologii uczenia się | ||
Jednostka: | Instytut Pedagogiki | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: studia kwalifikacyjne w zakresie przygotowania pedagogicznego |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Bieńkowska, Karolina Konopka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bieńkowska, Karolina Konopka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Egzamin w postaci testu wyboru (30 pytań; wybór jednokrotny); zadania do wykonania w trakcie ćwiczeń. | |
Pełny opis: |
TREŚCI PRZEDMIOTU WYKŁAD: 1. Pojęcie uczenie się, kontrowersje wokół pojęcia uczenia się; rodzaje uczenia się: warunkowanie klasyczne, instrumentalne/sprawcze, uczenie się przez obserwację, wgląd, uczenie się jako przetwarzanie informacji; 2. Pamięć i uwaga w procesach uczenia się: rodzaje pamięci, reprezentacja wiedzy w pamięci długotrwałej (schematy, sądy, obrazy), metody zwiększenia efektywności zapamiętywania, zapominanie, rola hamowanie pro i retroaktywnego w uczeniu się; 3. Pozyskiwanie nowych informacji: znaczenie porządkowania treści, ukierunkowanie uwagi, strategie opracowywania informacji; 4. Wspieranie rozwiązywania problemów w trakcie nauczania: rodzaje problemów, algorytmiczne i heurystyczne rozwiązania problemów, rola pytań wspomagających i przykładu; 5. Przenoszenie efektów uczenia się na sytuacje pozaszkolne; 6. Motywacja uczniów do nauki: motywacja zewnętrzna i wewnętrzna, poziom motywacji a efektywność wykonywania zadań, sposoby wzbudzania motywacji do nauki, rola ciekawości w uczeniu się, lęk a osiągnięcia szkolne, atrybucja sukcesów i niepowodzeń, zjawisko samospełniającego się proroctwa i efekt wyuczonej bezradności, bezradność intelektualna w szkole; 7. Psychologiczne aspekty uczenia się i pracy w grupie; 8. Ocena efektów uczenia się: obiektywizm, rzetelność i trafność egzaminów. ĆWICZENIA: 1. Rola warunkowania klasycznego i instrumentalnego w procesie nauczania: warunkowanie lęku; rola kar i nagród w procesie uczenia się i kształtowania zachowania; 2. Uczenie się przez obserwację i modelowanie; poczucie własnej skuteczności a uczenie się; 3. Społeczno-poznawcze podejście do motywacji; motywacja osiągnięć; atrybucje sukcesów i porażek w procesie uczenia się oraz ich konsekwencje; zjawisko samospełniającego się proroctwa i efekt wyuczonej bezradności; 4. Psychologiczne aspekty uczenia się i pracy w grupie; rola porównań społecznych. | |
Literatura: |
LEKTURA OBOWIĄZKOWA Mietzel, G. (2002). Psychologia kształcenia. Gdańsk: GWP (rozdział: 3, 4, 5, 6, 7). Wood, D. (2006). Jak dzieci uczą się i myślą. Społeczne konteksty rozwoju poznawczego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (rozdział: 4). LEKTURA UZUPEŁNIAJĄCA Brophy, J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. Gdańsk: GWP. Buzan, T., Buzan, B. (2002). Mapy Twoich myśli. Łódź: Wydawnictwo „Ravi”. Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Wydawnictwo HELION. Szaurawski, M. (2007). Pamięć. Trening interaktywny. Łódź: Wydawnictwo Acha. | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz, prezentacje multimedialne, metody aktywizujące: analiza doświadczenia, ćwiczenia (np. praca w małych grupach), dyskusja. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe (wykład+ćwiczenia) - 25 Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu na podstawie zagadnień z wykładu, ćwiczeń i literatury obowiązkowej - 30 Przygotowanie się do zajęć - 30 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Bieńkowska, Karolina Konopka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bieńkowska, Karolina Konopka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Egzamin w postaci testu wyboru (30 pytań; wybór jednokrotny); zadania do wykonania w trakcie ćwiczeń. | |
Pełny opis: |
TREŚCI PRZEDMIOTU WYKŁAD: 1. Pojęcie uczenie się, kontrowersje wokół pojęcia uczenia się; rodzaje uczenia się: warunkowanie klasyczne, instrumentalne/sprawcze, uczenie się przez obserwację, wgląd, uczenie się jako przetwarzanie informacji; 2. Pamięć i uwaga w procesach uczenia się: rodzaje pamięci, reprezentacja wiedzy w pamięci długotrwałej (schematy, sądy, obrazy), metody zwiększenia efektywności zapamiętywania, zapominanie, rola hamowanie pro i retroaktywnego w uczeniu się; 3. Pozyskiwanie nowych informacji: znaczenie porządkowania treści, ukierunkowanie uwagi, strategie opracowywania informacji; 4. Wspieranie rozwiązywania problemów w trakcie nauczania: rodzaje problemów, algorytmiczne i heurystyczne rozwiązania problemów, rola pytań wspomagających i przykładu; 5. Przenoszenie efektów uczenia się na sytuacje pozaszkolne; 6. Motywacja uczniów do nauki: motywacja zewnętrzna i wewnętrzna, poziom motywacji a efektywność wykonywania zadań, sposoby wzbudzania motywacji do nauki, rola ciekawości w uczeniu się, lęk a osiągnięcia szkolne, atrybucja sukcesów i niepowodzeń, zjawisko samospełniającego się proroctwa i efekt wyuczonej bezradności, bezradność intelektualna w szkole; 7. Psychologiczne aspekty uczenia się i pracy w grupie; 8. Ocena efektów uczenia się: obiektywizm, rzetelność i trafność egzaminów. ĆWICZENIA: 1. Rola warunkowania klasycznego i instrumentalnego w procesie nauczania: warunkowanie lęku; rola kar i nagród w procesie uczenia się i kształtowania zachowania; 2. Uczenie się przez obserwację i modelowanie; poczucie własnej skuteczności a uczenie się; 3. Społeczno-poznawcze podejście do motywacji; motywacja osiągnięć; atrybucje sukcesów i porażek w procesie uczenia się oraz ich konsekwencje; zjawisko samospełniającego się proroctwa i efekt wyuczonej bezradności; 4. Psychologiczne aspekty uczenia się i pracy w grupie; rola porównań społecznych. | |
Literatura: |
LEKTURA OBOWIĄZKOWA Mietzel, G. (2002). Psychologia kształcenia. Gdańsk: GWP (rozdział: 3, 4, 5, 6, 7). Wood, D. (2006). Jak dzieci uczą się i myślą. Społeczne konteksty rozwoju poznawczego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (rozdział: 4). LEKTURA UZUPEŁNIAJĄCA Brophy, J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. Gdańsk: GWP. Buzan, T., Buzan, B. (2002). Mapy Twoich myśli. Łódź: Wydawnictwo „Ravi”. Czerniawska, E., Ledzińska, M. (2008). Jak się uczyć? Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN Spółka z.o.o Park Edukacja. Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Wydawnictwo HELION. Szaurawski, M. (2007). Pamięć. Trening interaktywny. Łódź: Wydawnictwo Acha. Włodarski, Z. (1984). Z tajemnic ludzkiej pamięci. Warszawa: WSiP. | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz, prezentacje multimedialne, metody aktywizujące: analiza doświadczenia, ćwiczenia (np. praca w małych grupach), dyskusja. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe (wykład+ćwiczenia) - 25 Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu na podstawie zagadnień z wykładu, ćwiczeń i literatury obowiązkowej - 30 Przygotowanie się do zajęć - 30 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Bieńkowska, Karolina Konopka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bieńkowska, Karolina Konopka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.