Interwencja w kryzysie rozwodu/rozstania rodziców
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-ROZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Interwencja w kryzysie rozwodu/rozstania rodziców |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla st. podyplomowych: Psychologiczne wsparcie dzieci i młodzieży w kryzysie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
1. Rozwód jako przykład kryzysu sytuacyjnego w środowisku rodzinnym - rodzaje objawów i zaburzeń zachowania u dzieci w kryzysie okołorozwodowych - przyczyny stresu u rodziców w sytuacji okołorozwodowej oraz jak im przeciwdziałać - konsekwencje doświadczenia rozpadu rodziny w perspektywie normy rozwojowej, stylu przywiązania, dobrostanu psychicznego - przyczyny i objawy alienacji rodzicielskiej - konflikt lojalnościowy u dzieci – objawy - syndrom dorosłego dziecka z domu dysfunkcyjnego (DDD) 2. Potrzeby małoletnich dzieci, a rozwód - dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym - dzieci w wieku wczesnoszkolnym - dzieci w okresie adolescencji 3. Postępowanie sądowe w sprawach rodzinnych – zagadnienia psychologiczne - sprawy rozwodowe - ustalenie miejsca pobytu i zakresu opieki nad dziećmi, różne modele opieki, zalety i wyzwania opieki naprzemiennej - sprawy alimentacyjne 4. Procedury diagnostyczne w sytuacjach okołorozwodowych - diagnoza stylów, metod, kompetencji wychowawczych rodziców - diagnoza biegłego sądowego, diagnoza w Opiniodawczym Zespole Sądowych Specjalistów 5. Wsparcie rodziców w sytuacjach konfliktowych wynikających z rozwodu - mediacje okołorozwodowe - tworzenie planów wychowawczych - ustalenie zakresu obowiązków rodzicielskich po rozwodzie 6. Alienacja rodzicielska i jej przeciwdziałanie - procedura kontaktów rodzicielskich jako metoda odbudowania zerwanej relacji pomiędzy rodzicem, a dzieckiem w wyniku alienacji rodzicielskiej 7. Wskazówki praktyczne dla rodziców rozwodzących się - dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym - dzieci w wieku wczesnoszkolnym - dzieci w okresie adolescencji 8. Wsparcie psychologiczne rodziców w kryzysie okołorozwodowym - rozpad związku z perspektywy etapów żałoby 9. Wsparcie psychologiczne dzieci i młodzieży w kryzysie okołorozwodowym z uwzględnieniem potrzeb psychologicznych i wieku małoletnich 10. Wyzwania etyczne związane z pomocą rodzicom w kryzysie okołorozwodowym – problemy związane z zachowaniem bezstronności |
Efekty uczenia się: |
(Nazwa przedmiotu) INTERWENCJA W KRYZYSIE ROZWODU/ROZSTANIA RODZICÓW Symbol efektu EFEKTY UCZENIA SIĘ Wiedza IDM_W4 Słuchacz ma wiedzę na temat rozwodu z perspektywy kryzysu sytuacyjnego w środowisku rodzinnym oraz potencjalnych konsekwencji doświadczenia rozwodu w obszarze rozwoju psychospołecznego dziecka IDM_W3 Absolwent zna podstawowe i najczęściej powtarzające się błędy popełniane przez rodziców w sytuacji okołorozwodowej IDM_W5 Słuchacz wie jak wspierać dzieci i młodzież w sytuacjach okołorozwodowych; z uwzględnieniem potrzeb dzieci w różnym wieku – przedszkolnym, wczesnoszkolnym, nastoletnim IDM_W2 Słuchacz ma podstawową wiedzę o przebiegu procesów rozwodowych, ustalania zakresu opieki i kontaktów nad małoletnimi dziećmi, alimentacji IDM_W5 Słuchacz zna podstawowe techniki diagnostyczne i procedury podejmowane przez Opiniodawcze Zespoły Specjalistów Sądowych w ramach diagnozy systemu rodzinnego IDM_W5 Słuchacz zna objawy alienacji rodzicielskiej oraz wie jak przebiega procedura kontaktów rodzicielskich IDM_W5 Słuchacz ma podstawową wiedzę o procedurze mediacji prowadzonych w sytuacjach okołorozwodowych Umiejętności IDM_U1 Słuchacz potrafi ocenić i rozpoznać zachowanie dziecka związane z kryzysem okołorozwodowym rodziców IDM_U4 Absolwent potrafi udzielić rodzicom wskazówek co do postępowania z dzieckiem w sytuacji okołorozwodowej (dostosowanych do wieku i okresu rozwojowego dziecka) IDM_U3 Absolwent potrafi sporządzić z rodzicem/rodzicami plan wychowawczy oraz ustalić z rodzicami zakres obowiązków rodzicielskich po rozwodzie rodziców IDM_U5 Słuchacz potrafi udzielić wsparcia rodzicom znajdującym się w kryzysie okołorozwodowym oraz potrafi dostosować formy pomocy do potrzeb rodziców IDM_U5 Słuchacz potrafi udzielić wsparcia dziecku znajdującemu się w kryzysie okołorozwodowym Kompetencje społeczne IDM_K3 Słuchacz przestrzega zasad etyki dotyczących prowadzenia procedur diagnostycznych; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne; IDM_K3 Absolwent jest świadomy zagrożeń związanych z problemem bezstronności w sytuacjach okołorozwodowych oraz potrafi im skutecznie przeciwdziałać IDM_K4 Słuchacz ma zdolność do zaproponowania odpowiednich metod psychologicznych w diagnozie rodziny (style, metody, praktyki, kompetencje wychowawcze) oraz zdolność do stosowania odpowiednich metod wsparcia rodzica i dziecka znajdujących się w kryzysie okołorozwodowej TREŚCI PROGRAMOWE 1. Rozwód jako przykład kryzysu sytuacyjnego w środowisku rodzinnym - rodzaje objawów i zaburzeń zachowania u dzieci w kryzysie okołorozwodowych - przyczyny stresu u rodziców w sytuacji okołorozwodowej oraz jak im przeciwdziałać - konsekwencje doświadczenia rozpadu rodziny w perspektywie normy rozwojowej, stylu przywiązania, dobrostanu psychicznego - przyczyny i objawy alienacji rodzicielskiej - konflikt lojalnościowy u dzieci – objawy - syndrom dorosłego dziecka z domu dysfunkcyjnego (DDD) 2. Potrzeby małoletnich dzieci, a rozwód - dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym - dzieci w wieku wczesnoszkolnym - dzieci w okresie adolescencji 3. Postępowanie sądowe w sprawach rodzinnych – zagadnienia psychologiczne - sprawy rozwodowe - ustalenie miejsca pobytu i zakresu opieki nad dziećmi, różne modele opieki, zalety i wyzwania opieki naprzemiennej - sprawy alimentacyjne 4. Procedury diagnostyczne w sytuacjach okołorozwodowych - diagnoza stylów, metod, kompetencji wychowawczych rodziców - diagnoza biegłego sądowego, diagnoza w Opiniodawczym Zespole Sądowych Specjalistów 5. Wsparcie rodziców w sytuacjach konfliktowych wynikających z rozwodu - mediacje okołorozwodowe - tworzenie planów wychowawczych - ustalenie zakresu obowiązków rodzicielskich po rozwodzie 6. Alienacja rodzicielska i jej przeciwdziałanie - procedura kontaktów rodzicielskich jako metoda odbudowania zerwanej relacji pomiędzy rodzicem, a dzieckiem w wyniku alienacji rodzicielskiej 7. Wskazówki praktyczne dla rodziców rozwodzących się - dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym - dzieci w wieku wczesnoszkolnym - dzieci w okresie adolescencji 8. Wsparcie psychologiczne rodziców w kryzysie okołorozwodowym - rozpad związku z perspektywy etapów żałoby 9. Wsparcie psychologiczne dzieci i młodzieży w kryzysie okołorozwodowym z uwzględnieniem potrzeb psychologicznych i wieku małoletnich 10. Wyzwania etyczne związane z pomocą rodzicom w kryzysie okołorozwodowym – problemy związane z zachowaniem bezstronności |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Odachowska-Rogalska, Marta Rutkowska | |
Prowadzący grup: | Marta Rutkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Odachowska-Rogalska, Marta Rutkowska | |
Prowadzący grup: | Marta Rutkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Studenci zostaną zapoznani z przejawami kryzysu okołorozwodowego/ okołorozstaniowego ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji dzieci. Omówione zostaną przejawy przemocy emocjonalnej w okresie okołorozwodowym oraz jej konsekwencje rozwojowe w różnych obszarach (m.in. wikłanie w konflikt, indukowanie negatywnych postaw względem drogiego rodzica, manipulowanie dzieckiem). Uczestniczy zostaną zapoznani z zaburzeniami w strukturze rodziny, do których dochodzi w sytuacji rozpadu rodziny (parentyfikacja, pomieszanie ról, triangulacja). Podczas zajęć dokonamy analizy różnych rozstrzygnięć sądowych w zakresie pieczy i sprawowania opieki nad dziećmi, z uwzględnieniem ich konsekwencji (m.in. opieka naprzemienna, gniazdowanie). Studenci będą mieli możliwość zapoznania się z opiniami sądowo - psychologicznymi w sprawach rozwodowych i opiekuńczych (włącznie z metodologią prowadzenia badań realizowanych na potrzeby postępowań sądowych w sprawach rozwodowych, opiekuńczych). |
|
Pełny opis: |
1.Rozwód jako przykład kryzysu sytuacyjnego w środowisku rodzinnym - rodzaje objawów i zaburzeń zachowania u dzieci w kryzysie okołorozwodowych - przyczyny stresu u rodziców w sytuacji okołorozwodowej oraz jak im przeciwdziałać - konsekwencje doświadczenia rozpadu rodziny w perspektywie normy rozwojowej, stylu przywiązania, dobrostanu psychicznego - przyczyny i objawy alienacji rodzicielskiej - konflikt lojalnościowy u dzieci – objawy - syndrom dorosłego dziecka z domu dysfunkcyjnego (DDD) 2. Potrzeby małoletnich dzieci, a rozwód - dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym - dzieci w wieku wczesnoszkolnym - dzieci w okresie adolescencji 3. Postępowanie sądowe w sprawach rodzinnych – zagadnienia psychologiczne - sprawy rozwodowe - ustalenie miejsca pobytu i zakresu opieki nad dziećmi, różne modele opieki, zalety i wyzwania opieki naprzemiennej - sprawy alimentacyjne 4. Procedury diagnostyczne w sytuacjach okołorozwodowych - diagnoza stylów, metod, kompetencji wychowawczych rodziców - diagnoza biegłego sądowego, diagnoza w Opiniodawczym Zespole Sądowych Specjalistów 5. Wsparcie rodziców w sytuacjach konfliktowych wynikających z rozwodu - mediacje okołorozwodowe - tworzenie planów wychowawczych - ustalenie zakresu obowiązków rodzicielskich po rozwodzie 6. Alienacja rodzicielska i jej przeciwdziałanie - procedura kontaktów rodzicielskich jako metoda odbudowania zerwanej relacji pomiędzy rodzicem, a dzieckiem w wyniku alienacji rodzicielskiej 7. Wskazówki praktyczne dla rodziców rozwodzących się - dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym - dzieci w wieku wczesnoszkolnym - dzieci w okresie adolescencji 8. Wsparcie psychologiczne rodziców w kryzysie okołorozwodowym - rozpad związku z perspektywy etapów żałoby 9. Wsparcie psychologiczne dzieci i młodzieży w kryzysie okołorozwodowym z uwzględnieniem potrzeb psychologicznych i wieku małoletnich 10. Wyzwania etyczne związane z pomocą rodzicom w kryzysie okołorozwodowym – problemy związane z zachowaniem bezstronności |
|
Literatura: |
Beisert, M. (2000). Rozwód. Proces radzenia sobie z kryzysem. Humaniora. Błażek, M., Lewandowska – Walter, A. (2017). Rozwód jako proces. Perspektywa dorosłych i dzieci. Difin. Boszormenyi - Nagy, I., Spark, G. M. (1973). Invisible Loyalties: Reciprocity in Intergenerational Family Therapy. Harper & Row. https://doi.org/10.1093/sw/21.1.80 Czerederecka, A. (2019). Rozwód a rywalizacja o opiekę nad dziećmi. Wolters Kluwer. Drozd, L., Olesen, N. (2004). Is it abuse, alienation, and/or estrangement? Journal of Child Custody, 1(3), 65-106. https://doi.org/10.1300/j190v01n03_05 Drozd, L., Saini, M. A., Vellucci-Cook, K. (2019). Trauma and Child Custody Disputes. Evidence - Informed Interventions for Court-Involved Families, 260–281. https://doi.org/10.1093/med-psych/9780190693237.003.0010 Deutsch, R., Drozd, L., Ajoku, C. (2020). Trauma ‐ Informed Interventions in Parent – Child Contact Cases. Family Court Review, 58(2), 470–487. Portico. https://doi.org/10.1111/fcre.12483 Fidler, B. J., Ward, P. (2016). Clinical Decision-Making in Parent – Child Contact Problem Cases. Overcoming Parent - Child Contact Problems, 13–62. https://doi.org/10.1093/med:psych/9780190235208.003.0002 Garber, B. D. (2014). The Chameleon Child: Children as Actors in the High Conflict Divorce Drama. Journal of Child Custody, 11(1), 25–40. https://doi.org/10.1080/15379418.2014.892805 Garber, B. D. (2015). Cognitive-Behavioral Methods in High-Conflict Divorce: Systematic Desensitization Adapted to Parent-Child Reunification Interventions. Family Court Review, 53(1), 96–112. https://doi.org/10.1111/fcre.12133 Johnston, J. R., Sullivan, M. J. (2020). Parental Alienation: In Search of Common Ground For a More Differentiated Theory. Family Court Review, 58(2), 270–292. Portico. https://doi.org/10.1111/fcre.12472 Kelly, J. B., Johnston, J. R. (2005). THE ALIENATED CHILD: A Reformulation of Parental Alienation Syndrome. Family Court Review, 39(3), 249–266. https://doi.org/10.1111/j.174-1617.2001.tb00609.x |
|
Uwagi: |
Metody pracy podczas zajęć: Elementy wykładowe, Case study, Analiza opinii psychologiczno - pedagogicznych w postępowaniach rozwodowych i opiekuńczych, Zaliczenie zajęć odbywa się na podstawie - obecności i aktywności na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Odachowska-Rogalska, Magdalena Włodarczyk | |
Prowadzący grup: | Magdalena Włodarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy ze specyfiką sytuacji okołorozstaniowej - jej przebiegu, wpływu na poszczególnych członków rodziny, konsekwencji dla funkcjonowania zarówno rodziców jak i dzieci. Studenci zapoznają się także z procedurami sądowymi w przypadku rozstania/rozwodu rodziców, obszarami wymagającymi regulacji prawnych, a także dobrymi praktykami w zakresie wsparcia psychologicznego dla wszystkich członków rodziny dotkniętych kryzysem okołorozstaniowym. |
|
Pełny opis: |
1. Rozwód jako przykład kryzysu sytuacyjnego w środowisku rodzinnym - fazy i płaszczyzny rozpadu związku - funkcjonowanie psychiczne rodziców i dzieci w sytuacji rozpadu rodziny - rodzaje objawów i zaburzeń zachowania u dzieci w kryzysie okołorozwodowym - przyczyny stresu i podłoża konfliktów u rodziców w sytuacji okołorozwodowej oraz jak im przeciwdziałać - konsekwencje doświadczenia rozpadu rodziny w perspektywie rozwoju człowieka - przyczyny i objawy zaburzenia relacji dziecka z jednym z rodziców - konflikt lojalnościowy u dzieci – objawy 2. Potrzeby małoletnich dzieci, a rozwód - dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym - dzieci w wieku wczesnoszkolnym - dzieci w okresie adolescencji 3. Postępowania sądowe w sprawach rodzinnych – zagadnienia psychologiczne - sprawy rozwodowe - ustalenie miejsca pobytu i zakresu opieki nad dziećmi, różne modele opieki, zalety i wyzwania opieki naprzemiennej - sprawy alimentacyjne - udział małoletnich w procedurach sądowych - wysłuchanie dziecka (art. 2161 KPC) 4. Procedury diagnostyczne w sytuacjach okołorozwodowych - diagnoza stylów, metod, kompetencji wychowawczych rodziców - diagnoza biegłego sądowego, diagnoza w Opiniodawczym Zespole Sądowych Specjalistów, opinia prywatna 5. Wsparcie rodziców w sytuacjach konfliktowych wynikających z rozwodu - mediacje okołorozwodowe - tworzenie planów wychowawczych - ustalenie zakresu obowiązków rodzicielskich po rozwodzie 6. Zaburzenia w relacji dziecka z jednym z rodziców - kontrowersje wokół terminu „alienacja rodzicielska” - zjawisko parentyfikacji - możliwości pracy nad relacjami poszczególnych członków rodziny między sobą - realizowanie kontaktów rodzicielskich w sytuacjach szczególnych (np. ostrego konfliktu między rodzicami, zaburzonej relacji dziecka z rodzicem) 7. Wskazówki praktyczne dla rodziców rozwodzących się - jak rozmawiać z dziećmi o rozpadzie rodziny - jak poukładać relacje z nowymi partnerami byłych małżonków 8. Wsparcie psychologiczne rodziców w kryzysie okołorozwodowym 9. Wsparcie psychologiczne dzieci i młodzieży w kryzysie okołorozwodowym z uwzględnieniem potrzeb psychologicznych i wieku małoletnich 10. Wyzwania etyczne związane z pomocą rodzicom w kryzysie okołorozwodowym – problemy związane z zachowaniem bezstronności |
|
Literatura: |
Beisert, M. (2000). Rozwód. Proces radzenia sobie z kryzysem. Humaniora. Błażek, M., Lewandowska – Walter, A. (2017). Rozwód jako proces. Perspektywa dorosłych i dzieci. Difin. Boszormenyi - Nagy, I., Spark, G. M. (1973). Invisible Loyalties: Reciprocity in Intergenerational Family Therapy. Harper & Row. https://doi.org/10.1093/sw/21.1.80 Chojnacka, B. (2021). Doświadczenie parentyfikacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Cudak, H. (2003). Funkcjonowanie dzieci z małżeństw rozwiedzionych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Czerederecka, A. (2020). Rozwód a rywalizacja o opiekę nad dziećmi. Wolters Kluwer. Czerederecka, A. (red.). (2018). Rodzina w sytuacji okołorozwodowej. Kraków: Wydawnictwo – Instytut Ekspertyz Sądowych. Drozd, L., Olesen, N. (2004). Is it abuse, alienation, and/or estrangement? Journal of Child Custody, 1(3), 65-106. https://doi.org/10.1300/j190v01n03_05 Drozd, L., Saini, M. A., Vellucci-Cook, K. (2019). Trauma and Child Custody Disputes. Evidence - Informed Interventions for Court-Involved Families, 260–281. https://doi.org/10.1093/med-psych/9780190693237.003.0010 Deutsch, R., Drozd, L., Ajoku, C. (2020). Trauma ‐ Informed Interventions in Parent – Child Contact Cases. Family Court Review, 58(2), 470–487. Portico. https://doi.org/10.1111/fcre.12483 Fidler, B. J., Ward, P. (2016). Clinical Decision-Making in Parent – Child Contact Problem Cases. Overcoming Parent - Child Contact Problems, 13–62. https://doi.org/10.1093/med:psych/9780190235208.003.0002 Garber, B. D. (2014). The Chameleon Child: Children as Actors in the High Conflict Divorce Drama. Journal of Child Custody, 11(1), 25–40. https://doi.org/10.1080/15379418.2014.892805 Garber, B. D. (2015). Cognitive-Behavioral Methods in High-Conflict Divorce: Systematic Desensitization Adapted to Parent-Child Reunification Interventions. Family Court Review, 53(1), 96–112. https://doi.org/10.1111/fcre.12133 Johnston, J. R., Sullivan, M. J. (2020). Parental Alienation: In Search of Common Ground For a More Differentiated Theory. Family Court Review, 58(2), 270–292. Portico. https://doi.org/10.1111/fcre.12472 Kelly, J. B., Johnston, J. R. (2005). THE ALIENATED CHILD: A Reformulation of Parental Alienation Syndrome. Family Court Review, 39(3), 249–266. https://doi.org/10.1111/j.174-1617.2001.tb00609.x Lewicka-Zelent, A., Korona, K. (2015). Dziecko a rozwód. Bajki dla dzieci rozwodzących się rodziców. Difin. Wallerstein, J.S., Blakeslee, S. (2005). Rozwód, a co z dziećmi?. Wydawnictwo Zysk i S-ka. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Odachowska-Rogalska | |
Prowadzący grup: | Marta Rutkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.