Psychologia wychowawcza z elementami psychologii różnic indywidualnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-PWE1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia wychowawcza z elementami psychologii różnic indywidualnych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: studia kwalifikacyjne w zakresie przygotowania pedagogicznego |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Słuchacz posiada zna i rozumie: teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania; sytuację interpersonalną; empatię; zachowania asertywne, agresywne i uległe; postawy, stereotypy, uprzedzenia; stres i radzenie sobie z nim; porozumiewanie się ludzi w instytucjach; reguły współdziałania psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu i stylu poznawczego. UMIEJĘTNOŚCI Słuchacz potrafi: potrafi wykorzystywać wiedze teoretyczną z zakresu psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji identyfikować potrzeby ucznia w rozwoju uzdolnień i zainteresowań. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Słuchacz jest gotów do: wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Omelańczuk | |
Prowadzący grup: | Iwona Omelańczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Obecność na zajęciach Aktywny udział w zajęciach Egzamin końcowy |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z dziedziny psychologii wychowawczej oraz różnic indywidualnych. Na zajęciach osoby studiujące będą miały okazję zapoznać się m.in. z modelami wychowania, czynnikami mającymi znaczenie w procesie wychowania oraz zagadnieniami z zakresu psychologii różnic indywidulanych, w szczególności dotyczących temperamentu, osobowości i inteligencji. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa • Brzezińska, A. (2007). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej (s. 225-257). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. • Strelau, J. (2007). Osobowość jako zespół cech. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna (s. 523-560). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. • Strelau, J. (2007). Różnice indywidualne: opis determinanty i aspekt społeczny. Temperament. Inteligencja. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna (s. 653-760). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Literatura uzupełniająca: • Dembo, M. H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: wykłady - 10h ćwiczenia - 10h Nakład pracy własnej -20h WIEDZA: - wykład konwersatoryjny - prezentacja multimedialna UMIEJĘTNOŚCI: - gra dydaktyczna - działania praktyczne KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Knopp | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Knopp | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z zagadnieniami z zakresu psychologii różnic indywidualnych, psychologii społecznej oraz psychologii wychowawczej. Kryteria zaliczenia: - Obecność na zajęciach i aktywny w nich udział - Egzamin końcowy |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników z podstawowymi zagadnieniami z dziedziny psychologii wychowawczej oraz różnic indywidualnych, a także z elementami psychologii społecznej. Na zajęciach poruszone zostaną m.in. takie tematy, jak: modele wychowania, środki oddziaływań wychowawczych, czynniki wpływające na skuteczność wychowania, znaczenie różnic indywidualnych w zakresie temperamentu, osobowości i inteligencji w procesie wychowania i edukacji. Pokazane zostaną również możliwości aplikacji zdobytej wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii wychowawczej i różnic indywidualnych do konkretnych problemów wychowawczych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa : - Dembo, M. H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne . - Strelau, J. (2014). Różnice indywidualne : historia, determinanty, zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Dodatkowa: - Aronson, E., Wilson, T., Akret, R. (2006). Psychologia społeczna: serce i umysł. Zysk i S-ka. - Brzezińska, A. (2007). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej (s. 225-257). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. - Strelau, J. (2007). Różnice indywidualne: opis determinanty i aspekt społeczny. Temperament. Inteligencja. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna (s. 653-760). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Literatura uzupełniająca: • Dembo, M. H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: wykłady - 10h ćwiczenia - 10h Nakład pracy własnej -20h WIEDZA: - wykład konwersatoryjny - prezentacja multimedialna UMIEJĘTNOŚCI: - gra dydaktyczna - działania praktyczne - studium przypadku KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Poraj-Weder | |
Prowadzący grup: | Magdalena Poraj-Weder | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.