Arteterapia w pracy z młodzieżą i dorosłymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-APM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Arteterapia w pracy z młodzieżą i dorosłymi |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: arteterapia z elementami terapii pedagogicznej |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w metodę projektu z zastosowaniem różnorodnych oddziaływań (teoretycznych założeń, podejść, nurtów, metod-integracji metod, ewaluacji procesu terapeutycznego, dokumentacji) w pracy arteterapeuty. Koncentracja na terapiach ekspresyjnych w praktyce arteterapeutycznej. Opracowanie, zrealizowanie programu arteterapeutycznego (arteterapia indywidualna lub arteterapia grupowa). Przygotowanie materiału po zakończeniu programu arteteraputycznego do interwizji i superwizji. Kryteria oceny Ocena pracy pisemnej w ramach zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń (przeprowadzenie autorskich warsztatów arteterapeutycznych). Uczestniczenie w superwizji. Wykład (zaliczenie) omówienie materiału do superwizji. |
Pełny opis: |
Projekt arteterapeutyczny jako metoda wsparcia rozwoju jednostki (praca z młodzieżą i dorosłymi). Podejścia teoretyczne a praktyka (ćwiczenia warsztatowe). Projekt arteterapeutyczny jako metoda kształtowania norm i wartości w działaniu arteterapeutycznym (praca w ośrodkach socjoterapeutycznych). Teoretyczne koncepcje a ich wdrożenie do praktyki (ćwiczenia warsztatowe). Projekt arteterapeutyczny jako metoda wspierająca proces rehabilitacji w instytucjach psychiatrycznych. Autorskie projekty arteterapeutyczne - analiza wybranych badań naukowych a wskazania do praktyki klinicznej (ćwiczenia warsztatowe). |
Literatura: |
Chmielnicka-Plaskota A., Metoda projektu w edukacji i arteterapii, Warszawa 2010 Chmielnicka-Plaskota A, Patejuk-Mazurek I., Kosiński M., Arteterapia w procesie leczenia psychiatrycznego-studium przypadku. Arttherapy in the psychiatric treatment – a case study, Zeszyty Artystyczne, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, T. 27. Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, UPH, Siedlce 2011. Gmitrowicz A., Diagnostyczna funkcja arteterapii na oddziale psychiatrycznym dla młodzieży – opis przypadku, „Psychiatria i Psychologia Kliniczna” 2012, 12 (3), s. 199–202. Józefowski E., Arteterapia w sztuce i edukacji, Poznań 2012 Józefowski E., Florczykiewicz J. (red.), Arteterapia jako praktyka oddziaływań artystycznych i resocjalizacyjnych, Poznań-Kalisz 2012 Karolak, W. (2004). Projekt Edukacyjny ‒ Projekt Artystyczny. Łódź: WSHE. Karolak W., Rysunek w arteterapii, Łódź 2008 Łoza, B., Chmielnicka-Plaskota, A. Arteterapia cz. 1. Warszawa: Difin 2014. Malchiodi C., Arteterapia, Harmonia Universalis 2012. |
Efekty uczenia się: |
EFEKTY UCZENIA SIĘ: - zna metodę projektu i jego zastosowania w działaniu arteterapeutycznym adresowanym do zróżnicowanych grup wiekowych - zna zasady opracowania projektu arteterepeutycznego - zna etapy projektu i ich rolę w procesie arteterapeutycznym. UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi opracować projekt edukacyjny na potrzeby edukacji i terapii - poprawnie dobiera wszystkie elementy struktury do celów i wieku uczestników - potrafi wybrać projekt edukacyjny, właściwy dla realizacji zamierzonych celów - potrafi omówić projekt edukacyjny jako metodę arteterapeutyczną. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - w sposób twórczy rozwiązuje problemy poznawcze w interakcjach społecznych - kreatywnie uczestniczy w pracy zespołowej, w roli lidera i uczestnik. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, konwersatorium, ćwiczenia warsztatowe. Godziny kontaktowe wykład 10. Godziny kontaktowe ćwiczenia 19. Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do ćwiczeń 15. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20 Inne formy 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 Praca zdalna obejmuje wysłanie drogą elektroniczną treści i opisu zagadnień programowych, materiałów dydaktycznych, zadań do samodzielnego wykonania, instrukcji, wskazówek dotyczących pytań i analizy prac na adres grupy. Kontakt i informacje szczegółowe w zakładce przedmiotu/grupy zajęcia: ćwiczenia |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 19 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Maksym Kosiński, Tytus Koweszko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w metodę projektu z zastosowaniem różnorodnych oddziaływań (teoretycznych założeń, podejść, nurtów, metod-integracji metod, ewaluacji procesu terapeutycznego, dokumentacji) w pracy arteterapeuty. Koncentracja na terapiach ekspresyjnych w praktyce arteterapeutycznej. Opracowanie, zrealizowanie programu arteterapeutycznego (arteterapia indywidualna lub arteterapia grupowa). Przygotowanie materiału po zakończeniu programu arteteraputycznego do interwizji i superwizji. Kryteria oceny Ocena pracy pisemnej w ramach zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń (przeprowadzenie autorskich warsztatów arteterapeutycznych). Uczestniczenie w superwizji. Wykład (zaliczenie) omówienie materiału do superwizji. |
|
Pełny opis: |
Projekt arteterapeutyczny jako metoda wsparcia rozwoju jednostki (praca z młodzieżą i dorosłymi). Podejścia teoretyczne a praktyka (ćwiczenia warsztatowe). Projekt arteterapeutyczny jako metoda kształtowania norm i wartości w działaniu arteterapeutycznym (praca w ośrodkach socjoterapeutycznych). Teoretyczne koncepcje a ich wdrożenie do praktyki (ćwiczenia warsztatowe). Projekt arteterapeutyczny jako metoda wspierająca proces rehabilitacji w instytucjach psychiatrycznych. Autorskie projekty arteterapeutyczne - analiza wybranych badań naukowych a wskazania do praktyki klinicznej (ćwiczenia warsztatowe). |
|
Literatura: |
Chmielnicka-Plaskota A., Metoda projektu w edukacji i arteterapii, Warszawa 2010 Chmielnicka-Plaskota A, Patejuk-Mazurek I., Kosiński M., Arteterapia w procesie leczenia psychiatrycznego-studium przypadku. Arttherapy in the psychiatric treatment – a case study, Zeszyty Artystyczne, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, T. 27. Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, UPH, Siedlce 2011. Gmitrowicz A., Diagnostyczna funkcja arteterapii na oddziale psychiatrycznym dla młodzieży – opis przypadku, „Psychiatria i Psychologia Kliniczna” 2012, 12 (3), s. 199–202. Józefowski E., Arteterapia w sztuce i edukacji, Poznań 2012 Józefowski E., Florczykiewicz J. (red.), Arteterapia jako praktyka oddziaływań artystycznych i resocjalizacyjnych, Poznań-Kalisz 2012 Karolak, W. (2004). Projekt Edukacyjny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 19 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Janina Florczykiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w metodę projektu z zastosowaniem różnorodnych oddziaływań (teoretycznych założeń, podejść, nurtów, metod-integracji metod, ewaluacji procesu terapeutycznego, dokumentacji) w pracy arteterapeuty. Koncentracja na terapiach ekspresyjnych w praktyce arteterapeutycznej. Opracowanie, zrealizowanie programu arteterapeutycznego (arteterapia indywidualna lub arteterapia grupowa). Przygotowanie materiału po zakończeniu programu arteteraputycznego do interwizji i superwizji. Kryteria oceny Ocena pracy pisemnej w ramach zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń (przeprowadzenie autorskich warsztatów arteterapeutycznych). Uczestniczenie w superwizji. Wykład (zaliczenie) omówienie materiału do superwizji. |
|
Pełny opis: |
Projekt arteterapeutyczny jako metoda wsparcia rozwoju jednostki (praca z młodzieżą i dorosłymi). Podejścia teoretyczne a praktyka (ćwiczenia warsztatowe). Projekt arteterapeutyczny jako metoda kształtowania norm i wartości w działaniu arteterapeutycznym (praca w ośrodkach socjoterapeutycznych). Teoretyczne koncepcje a ich wdrożenie do praktyki (ćwiczenia warsztatowe). Projekt arteterapeutyczny jako metoda wspierająca proces rehabilitacji w instytucjach psychiatrycznych. Autorskie projekty arteterapeutyczne - analiza wybranych badań naukowych a wskazania do praktyki klinicznej (ćwiczenia warsztatowe |
|
Literatura: |
Chmielnicka-Plaskota A., Metoda projektu w edukacji i arteterapii, Warszawa 2010 Chmielnicka-Plaskota A, Patejuk-Mazurek I., Kosiński M., Arteterapia w procesie leczenia psychiatrycznego-studium przypadku. Arttherapy in the psychiatric treatment – a case study, Zeszyty Artystyczne, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, T. 27. Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, UPH, Siedlce 2011. Gmitrowicz A., Diagnostyczna funkcja arteterapii na oddziale psychiatrycznym dla młodzieży – opis przypadku, „Psychiatria i Psychologia Kliniczna” 2012, 12 (3), s. 199–202. Józefowski E., Arteterapia w sztuce i edukacji, Poznań 2012 Józefowski E., Florczykiewicz J. (red.), Arteterapia jako praktyka oddziaływań artystycznych i resocjalizacyjnych, Poznań-Kalisz 2012 Karolak, W. (2004). Projekt Edukacyjny |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 19 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Janina Florczykiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w metodę projektu z zastosowaniem różnorodnych oddziaływań (teoretycznych założeń, podejść, nurtów, metod-integracji metod, ewaluacji procesu terapeutycznego, dokumentacji) w pracy arteterapeuty. Koncentracja na terapiach ekspresyjnych w praktyce arteterapeutycznej. Opracowanie, zrealizowanie programu arteterapeutycznego (arteterapia indywidualna lub arteterapia grupowa). Przygotowanie materiału po zakończeniu programu arteteraputycznego do interwizji i superwizji. Kryteria oceny Ocena pracy pisemnej w ramach zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń (przeprowadzenie autorskich warsztatów arteterapeutycznych). Uczestniczenie w superwizji. Wykład (zaliczenie) omówienie materiału do superwizji. |
|
Pełny opis: |
Projekt arteterapeutyczny jako metoda wsparcia rozwoju jednostki (praca z młodzieżą i dorosłymi). Podejścia teoretyczne a praktyka (ćwiczenia warsztatowe). Projekt arteterapeutyczny jako metoda kształtowania norm i wartości w działaniu arteterapeutycznym (praca w ośrodkach socjoterapeutycznych). Teoretyczne koncepcje a ich wdrożenie do praktyki (ćwiczenia warsztatowe). Projekt arteterapeutyczny jako metoda wspierająca proces rehabilitacji w instytucjach psychiatrycznych. Autorskie projekty arteterapeutyczne - analiza wybranych badań naukowych a wskazania do praktyki klinicznej (ćwiczenia warsztatowe |
|
Literatura: |
Chmielnicka-Plaskota A., Metoda projektu w edukacji i arteterapii, Warszawa 2010 Chmielnicka-Plaskota A, Patejuk-Mazurek I., Kosiński M., Arteterapia w procesie leczenia psychiatrycznego-studium przypadku. Arttherapy in the psychiatric treatment – a case study, Zeszyty Artystyczne, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, T. 27. Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, UPH, Siedlce 2011. Gmitrowicz A., Diagnostyczna funkcja arteterapii na oddziale psychiatrycznym dla młodzieży – opis przypadku, „Psychiatria i Psychologia Kliniczna” 2012, 12 (3), s. 199–202. Józefowski E., Arteterapia w sztuce i edukacji, Poznań 2012 Józefowski E., Florczykiewicz J. (red.), Arteterapia jako praktyka oddziaływań artystycznych i resocjalizacyjnych, Poznań-Kalisz 2012 Karolak, W. (2004). Projekt Edukacyjny |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 19 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 19 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 19 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.