Szkoła wyższa jako organizacja i instytucja edukacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SD-1D-SJO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Szkoła wyższa jako organizacja i instytucja edukacyjna |
Jednostka: | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I roku DD-SD-1 Obowiązkowe dla I roku DD-SD, stacjonarne III stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wiedza Ma pogłębioną wiedzę na temat historycznych źródeł uniwersytetu, jego współczesnych modeli i kontekstu funkcjonowania. Umiejętności Potrafi przeprowadzić analizę porównawczą różnych modeli organizacyjnych uniwersytetu oraz zna ich konsekwencje dla warunków uprawiania nauki. |
Pełny opis: |
1. Uniwersytet jako organizacja: struktura i ośrodki decyzyjne, kluczowe procesy, obszary działalności, sieci współpracy, kontekst funkcjonowania (relacje z państwem, rynkiem, społeczeństwem obywatelskim). 2. Uniwersytet jako instytucja edukacyjna: nauczyciel akademicki (regulacje prawne, typowy zakres obowiązków), programy kształcenia, planowanie i organizacja kształcenia, jakość kształcenia i sposoby jej zapewniania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Zajenkowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Wiedza zostanie sprawdzona poprzez: Aktywny udział w panelu na temat: - Nauczyciel akademicki współczesnych uczelni w sieci regulacji formalno-prawnych lub: - Czego dziś uczą uczelnie wyższe i studia - z perspektywy doktorantów. Recenzja wybranej publikacji dotyczącej problematyki szkoły wyższej jako instytucji. |
|
Literatura: |
Ciechanowska D. (red.). (2009). Studiowanie dla społeczeństwa wiedzy. Toruń: Akapit. Czerepaniak-Walczak M. (red.). (2013). Fabryki dyplomów czy universitas? Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Dudzikowa M. (2015) Uniwersytet jako... (co?). Wojna metafor o jego tożsamość. W: red. E. Kryńska, M. Głoskowska-Soładatow, A. Kiening, Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności (s. 29-50). Białystok Hejwosz D. (2010). Edukacja uniwersytecka i kreowanie elit społecznych. Kraków: Oficyna wydawnicza Impils. Goćkowski J. (1999). Uniwersytet i tradycja w nauce. Kraków: Secesja. Klimczak A. (2010). Ukryty uniwersytet. Hidden curriculum w dokumentach procesu bolońskiego, Nauka i szkolnictwo wyższe, 1-2, 35-36. Kryńska E. (2015). Metamorfoza kultury akademickiej. W: red. E. Kryńska, M. Głoskowska-Soładatow, A. Kiening, Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności (s. 17-28). Białystok Malewski M. (2011). Edukacja akademicka w pułapce pozornego egalitaryzmu. Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja : kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej nr 3 (55), 109-127. Pauluk D. (2016). Ukryte programy uniwersyteckiej edukacji i ich rezultaty. Kraków: Wydawnictwo UJ. Syska M. (red) (2010). Komercjalizacja edukacji Konsekwencje i nowe zagrożenia. Wrocław-Warszawa: OMS im F. Lassalle’a http://lassalle.org.pl/wp2/wp-content/uploads/2011/06/OMSL-Komercjalizacja-edukacji.pdf Śliz A., Szczepański M. (2014). Dostojny uniwersytet. Warszawa: Oficyna Naukowa. Thieme J.K. (2009). Szkolnictwo wyższe XXI wieku Polska Europa USA, Warszawa: Wyd. Difin. Woźnicki J. (red.) (2013). Misja i służebność uniwersytetu w XXI wieku. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej Welskop W. (2019). Współczesna szkoła wyższa świątynią konsumpcji. Toruń: Adam Marsza-łek. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Wiedza zostanie sprawdzona poprzez: Aktywny udział w panelu na temat: - Nauczyciel akademicki współczesnych uczelni w sieci regulacji formalno-prawnych lub: - Organizacja uczelni akademickiej - w labiryncie tradycyjnych wzorów i formalnych procedur (z perspektywy doktoranta) Recenzja wybranej publikacji dotyczącej problematyki szkoły wyższej jako instytucji. |
|
Pełny opis: |
1. Uczelnie akademickie jako organizacje: Konteksty kulturowe: historia szkół wyższych i kultura akademicka; Konteksty społeczno-polityczne funkcjonowania uczelni wyższych (relacje z państwem, rynkiem, społeczeństwem obywatelskim). Struktura i ośrodki decyzyjne, kluczowe procesy, obszary działalności, sieci współpracy w Akademii. 2. Uczelnia akademicka jako instytucja edukacyjna: Nauczyciel akademicki i doktorant w procesie kształcenia (regulacje prawne, typowy zakres obowiązków) Programy kształcenia, planowanie i organizacja kształcenia Jakość kształcenia i sposoby jej zapewniania w Akademii. 3. Krytyczna analiza praktyk funkcjonowania uczelni jako organizacji i instytucji edukacyjnej. Propozycje doskonalące codzienność akademicką. |
|
Literatura: |
Ciechanowska D. (red.). (2009). Studiowanie dla społeczeństwa wiedzy. Toruń: Akapit. Czerepaniak-Walczak M. (red.). (2013). Fabryki dyplomów czy universitas? Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Dudzikowa M. (2015) Uniwersytet jako... (co?). Wojna metafor o jego tożsamość. W: red. E. Kryńska, M. Głoskowska-Soładatow, A. Kiening, Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności (s. 29-50). Białystok Hejwosz D. (2010). Edukacja uniwersytecka i kreowanie elit społecznych. Kraków: Oficyna wydawnicza Impils. Goćkowski J. (1999). Uniwersytet i tradycja w nauce. Kraków: Secesja. Klimczak A. (2010). Ukryty uniwersytet. Hidden curriculum w dokumentach procesu bolońskiego, Nauka i szkolnictwo wyższe, 1-2, 35-36. Kryńska E. (2015). Metamorfoza kultury akademickiej. W: red. E. Kryńska, M. Głoskowska-Soładatow, A. Kiening, Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności (s. 17-28). Białystok Malewski M. (2011). Edukacja akademicka w pułapce pozornego egalitaryzmu. Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja : kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej nr 3 (55), 109-127. Pauluk D. (2016). Ukryte programy uniwersyteckiej edukacji i ich rezultaty. Kraków: Wydawnictwo UJ. Syska M. (red) (2010). Komercjalizacja edukacji Konsekwencje i nowe zagrożenia. Wrocław-Warszawa: OMS im F. Lassalle’a http://lassalle.org.pl/wp2/wp-content/uploads/2011/06/OMSL-Komercjalizacja-edukacji.pdf Śliz A., Szczepański M. (2014). Dostojny uniwersytet. Warszawa: Oficyna Naukowa. Thieme J.K. (2009). Szkolnictwo wyższe XXI wieku Polska Europa USA, Warszawa: Wyd. Difin. Woźnicki J. (red.) (2013). Misja i służebność uniwersytetu w XXI wieku. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej Welskop W. (2019). Współczesna szkoła wyższa świątynią konsumpcji. Toruń: Adam Marsza-łek. |
|
Uwagi: |
Metody zajęć: Wykład obudowany prezentacją multimedialną. Przeprowadzenie panelu dyskusyjnego, podczas którego doktoranci odnoszą się do wskazanej literatury, rekomendując wybrane pozycje oraz odnoszą się do problemu, stanowiącego temat panelu. W ramach zajęć doktoranci realizuja : godziny kontaktowe w ramach wykładu: 6 godz.. zapoznają się z literaturą przedmiotu: 12 godz., przygotowują rekomendacje wybranej pozycji z podanego zestawu literatury: 3 godz., przygotowują się do panelu w tym konsultują swoje stanowiska z prowadzącą: 5 godz. Razem : 26 godz.., co odpowiada 1 ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Uryga | |
Prowadzący grup: | Danuta Uryga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Wiedza zostanie sprawdzona poprzez: - wymianę myśli w toku zajęć - esej w oparciu o efekty wspólnej pracy analitycznej i wskazane lektury |
|
Pełny opis: |
Analiza (na podstawie osobistych doświadczeń) kultury organizacyjnej szkoły wyższej, z wykorzystaniem modelu E. Scheina, uwzględniającego poziom artefaktów, norm i założeń. Zaproponowany model analizy uwzględnia wymiar czasowy (historia i współczesność uniwersytetu), strukturalny (cele, procesy, rozwiązania organizacyjne), społeczno-kulturowy (otoczenie uniwersytetu - państwo, rynek, społeczeństwo; istota tożsamości akademickiej). |
|
Literatura: |
Czerepaniak-Walczak M. (red.). (2013). Fabryki dyplomów czy universitas? Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Dudzikowa M. (2015) Uniwersytet jako... (co?). Wojna metafor o jego tożsamość. W: red. E. Kryńska, M. Głoskowska-Soładatow, A. Kiening, Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności (s. 29-50). Białystok Kryńska E. (2015). Metamorfoza kultury akademickiej. W: red. E. Kryńska, M. Głoskowska-Soładatow, A. Kiening, Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności (s. 17-28). Białystok Śliz A., Szczepański M. (2014). Dostojny uniwersytet. Warszawa: Oficyna Naukowa. Woźnicki J. (red.) (2013). Misja i służebność uniwersytetu w XXI wieku. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej |
|
Uwagi: |
Metody zajęć: Kierowana dyskusja, analityczna praca zespołowa W ramach zajęć doktoranci realizuja : godziny kontaktowe w ramach wykładu: 6 godz.. przygotowanie do zajęć: 4 godz. tworzenie eseju (w tym: zapoznanie się z literaturą przedmiotu): 14 godz. Razem : 24 godz., co odpowiada 1 ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Uryga | |
Prowadzący grup: | Danuta Uryga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Laboratorium/warsztaty - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Wiedza zostanie sprawdzona poprzez: - wymianę myśli w toku zajęć - esej w oparciu o efekty wspólnej pracy analitycznej i wskazane lektury |
|
Pełny opis: |
Analiza (na podstawie osobistych doświadczeń) kultury organizacyjnej szkoły wyższej, z wykorzystaniem modelu E. Scheina, uwzględniającego poziom artefaktów, norm i założeń. Zaproponowany model analizy uwzględnia wymiar czasowy (historia i współczesność uniwersytetu), strukturalny (cele, procesy, rozwiązania organizacyjne), społeczno-kulturowy (otoczenie uniwersytetu - państwo, rynek, społeczeństwo; istota tożsamości akademickiej). |
|
Literatura: |
Czerepaniak-Walczak M. (red.). (2013). Fabryki dyplomów czy universitas? Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Dudzikowa M. (2015) Uniwersytet jako... (co?). Wojna metafor o jego tożsamość. W: red. E. Kryńska, M. Głoskowska-Soładatow, A. Kiening, Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności (s. 29-50). Białystok Kryńska E. (2015). Metamorfoza kultury akademickiej. W: red. E. Kryńska, M. Głoskowska-Soładatow, A. Kiening, Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności (s. 17-28). Białystok Śliz A., Szczepański M. (2014). Dostojny uniwersytet. Warszawa: Oficyna Naukowa. Woźnicki J. (red.) (2013). Misja i służebność uniwersytetu w XXI wieku. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej |
|
Uwagi: |
Metody zajęć: Kierowana dyskusja, analityczna praca zespołowa W ramach zajęć doktoranci realizuja : godziny kontaktowe w ramach wykładu: 6 godz.. przygotowanie do zajęć: 4 godz. tworzenie eseju (w tym: zapoznanie się z literaturą przedmiotu): 14 godz. Razem : 24 godz., co odpowiada 1 ECTS. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.