Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy integracji europejskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SC-3S-PIE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Problemy integracji europejskiej
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy: Obowiązkowe dla 5 sem. SC, socjologia komunikacji społecznej, (3-l) stacj. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Prapoczątki idei integracji europejskiej.

2. Projekty integracyjne w latach 1919-1939.

3. Idea europejska w latach II wojny światowej.

4. Działania zjednoczeniowe w pierwszych latach powojennych.

5. Procesy integracyjne Europy w latach 50-tych.

6. Nowe płaszczyzny działalności zjednoczeniowej lat sześćdziesiątych.

7. Kształtowanie się drugiego etapu integracji (1969-1979).

8. Nowe kierunki działalności w latach 80-tych.

9. Trzeci etap integracji – utworzenie Unii Europejskiej.

10. Rozwój Unii Europejskiej w latach 90-tych.

11. Działalność integracyjna u progu XXI wieku.

12. Przygotowanie Traktatu Konstytucyjnego UE.

13. Instytucje i organizmy wewnętrzne UE.

14. Polska w UE.

15. Unia Europejska z dzisiejszej perspektywy i wizja przyszłości naszego kontynentu.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka ma zawansowaną wiedzę o różnych strukturach, instytucjach i organizacjach europejskich (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych i medycznych) funkcjonujących w wymiarze regionu i w skali lokalnej.

Umiejętności

Student/-ka potrafi komunikować się z różnymi odbiorcami z użyciem specjalistycznej terminologii związanej z zagadnieniami integracji europejskiej; umie merytorycznie argumentować i formułować wnioski w debacie.

Umie samodzielnie planować i realizować własne uczenie się oraz pozyskiwać wiedzę na temat Europy i Unii Europejskiej.

Kompetencje społeczne

Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy o Europie i integracji europejskiej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie.

Czuje się odpowiedzialny/-a za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.

Metody i kryteria oceniania:

Punktowana aktywność na zajęciach, kolokwium ustne, obecność na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tadeusz Panecki
Prowadzący grup: Tadeusz Panecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

1. test wiedzy.

2. Praca w trakcie zajęć.

Pełny opis:

1. Prapoczątki idei integracji europejskiej

2. Projekty integracyjne w latach 1919 – 1939

3. Idea europejska w latach II wojny światowej

4. Działania zjednoczeniowe w pierwszych latach powojennych

5. Procesy integracyjne Europy w latach 50-tych

6. Nowe płaszczyzny działalności zjednoczeniowej lat sześćdziesiątych

7. Kształtowanie się drugiego etapu integracji (1969-1979)

8. Nowe kierunki działalności w latach 80-tych

9. Trzeci etap integracji – utworzenie Unii Europejskiej

10. Rozwój Unii Europejskiej w latach 90-tych

11. Działalność integracyjna u progu XXI wieku

12. Przygotowanie Traktatu Konstytucyjnego UE

13. Instytucje i organizmy wewnętrzne UE

14. Polska w UE

15. Unia Europejska z dzisiejszej perspektywy i wizja przyszłości naszego kontynentu

Literatura:

1. K. Łastawski, Od idei do integracji europejskiej. Warszawa 2004

2. L. Malinowski, Polska w Europie. Dylematy, oczekiwania, nadzieje. Warszawa 2011

3. M. Nadolski, Z dziejów integracji europejskiej. Warszawa 2004

4. K. Wielecki, Wprowadzenie do problematyki integracji europejskiej. Warszawa 1998

5. K. A. Wojtaszczyk, Encyklopedia Unii Europejskiej. Warszawa 2004

Literatura uzupełniająca

1. J. Kukułka, Historia współczesnych stosunków międzynarodowych 1945-2000. Warszawa 2001

2. R. Kirzyński, Parlament Europejski-od Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali do Traktatu z Lizbony. Warszawa 2012

3. A. Marszałek (red.), Integracja europejska. Łódź 2000

4. K. A. Wojtaszczyk, Dylematy modernizacji Unii Europejskiej. Warszawa 2007

5. R. Zięba, Unia Europejska jako aktor stosunków międzynarodowych. Warszawa 2003

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 15 godzin,

przygotowanie do testu - 35 godzin.

Razem: 50 godzin - 2 punkty ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tadeusz Panecki
Prowadzący grup: Tadeusz Panecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tadeusz Panecki
Prowadzący grup: Tadeusz Panecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

1. test wiedzy.

2. Praca w trakcie zajęć.

Pełny opis:

1. Prapoczątki idei integracji europejskiej

2. Projekty integracyjne w latach 1919 – 1939

3. Idea europejska w latach II wojny światowej

4. Działania zjednoczeniowe w pierwszych latach powojennych

5. Procesy integracyjne Europy w latach 50-tych

6. Nowe płaszczyzny działalności zjednoczeniowej lat sześćdziesiątych

7. Kształtowanie się drugiego etapu integracji (1969-1979)

8. Nowe kierunki działalności w latach 80-tych

9. Trzeci etap integracji – utworzenie Unii Europejskiej

10. Rozwój Unii Europejskiej w latach 90-tych

11. Działalność integracyjna u progu XXI wieku

12. Przygotowanie Traktatu Konstytucyjnego UE

13. Instytucje i organizmy wewnętrzne UE

14. Polska w UE

15. Unia Europejska z dzisiejszej perspektywy i wizja przyszłości naszego kontynentu

Literatura:

1. K. Łastawski, Od idei do integracji europejskiej. Warszawa 2004

2. L. Malinowski, Polska w Europie. Dylematy, oczekiwania, nadzieje. Warszawa 2011

3. M. Nadolski, Z dziejów integracji europejskiej. Warszawa 2004

4. K. Wielecki, Wprowadzenie do problematyki integracji europejskiej. Warszawa 1998

5. K. A. Wojtaszczyk, Encyklopedia Unii Europejskiej. Warszawa 2004

Literatura uzupełniająca

1. J. Kukułka, Historia współczesnych stosunków międzynarodowych 1945-2000. Warszawa 2001

2. R. Kirzyński, Parlament Europejski-od Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali do Traktatu z Lizbony. Warszawa 2012

3. A. Marszałek (red.), Integracja europejska. Łódź 2000

4. K. A. Wojtaszczyk, Dylematy modernizacji Unii Europejskiej. Warszawa 2007

5. R. Zięba, Unia Europejska jako aktor stosunków międzynarodowych. Warszawa 2003

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 15 godzin,

przygotowanie do testu - 35 godzin.

Razem: 50 godzin - 2 punkty ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Korycki
Prowadzący grup: Arkadiusz Korycki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

1. Praca w trakcie zajęć

2. Kolokwium ustne

Pełny opis:

1. Idea i początki integracji europejskiej

2. Instytucje i organy UE

3. Droga Polski do UE

4. Przewodnictwo Polski w RE

5. Polityki tematyczne UE

6. Wyzwania rozwojowe dla UE

Literatura:

1. K. Łastawski, Od idei do integracji europejskiej. Warszawa 2004

2. L. Malinowski, Polska w Europie. Dylematy, oczekiwania, nadzieje. Warszawa 2011

3. M. Nadolski, Z dziejów integracji europejskiej. Warszawa 2004

4. K. Wielecki, Wprowadzenie do problematyki integracji europejskiej. Warszawa 1998

5. K. A. Wojtaszczyk, Encyklopedia Unii Europejskiej. Warszawa 2004

Literatura uzupełniająca

1. J. Kukułka, Historia współczesnych stosunków międzynarodowych 1945-2000. Warszawa 2001

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 15 godzin,

przygotowanie do zaliczenia ustnego - 35 godzin.

Razem: 50 godzin - 2 punkty ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)