Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statystyka - 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SC-3F-STA2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Statystyka - 2
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. SC, (3-l) stacj. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wnioskowanie statystyczne:

1.1. Kryteria doboru testów statystycznych (hipotezy statystyczne, rodzaj badanych cech, typ rozkładu danych).

1.2. Procedura wnioskowania statystycznego (opis modelu populacji generalnej, opis próby, hipotezy statystyczne, weryfikacja hipotez statystycznych, sformułowanie wniosku statystycznego).

1.3. Testy istotności różnic (test porównywania częstości dla m prób niezależnych, test Wilcoxona dla dwu prób niezależnych, test znaków, test Fishera dla dwu prób niezależnych, test Studenta dla dwu prób niezależnych, test Studenta dla jednej próby, test Studenta dla dwu prób zależnych, analiza wariancji).

1.4. Testy niezależności (χ2 Pearsona dla m cech jakościowych, test szacowania współczynnika korelacji Kendalla, Spearmana, test Studenta szacowania istotności współczynnika korelacji liniowej).

1.5. Testy zgodności (test zgodności dwu rozkładów empirycznych - χ2, test serii Stevensa, badanie zgodności rozkładu empirycznego z rozkładem normalnym, badanie zgodności dwóch rozkładów empirycznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Cypryańska, M., Bedyńska, S. (2023). Statystyczny drogowskaz. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Sedno.

Arciszewska-Leszczuk, A., Kołek, M., Józefacka, N., Iwankowski, P. (2023). Metodologia i statystyka. Przewodnik naukowego turysty. Tom I. Warszawa: PWN.

Literatura nieobowiązkowa:

Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Maksimowicz-Ajchel, A. (2007). Wstęp do statystyki. Metody opisu statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka ma wiedzę o wnioskowaniu statystycznym w zakresie kryteriów doboru testów statystycznych, procedury wnioskowania statystycznego, testów istotności różnic, niezależności i zgodności.

Umiejętności

Student/-ka umie samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu wnioskowania statystycznego i rozwijać umiejętności badawcze pod kierunkiem opiekuna naukowego.

Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi stosowanych w socjologii oraz zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.

Kompetencje społeczne

Student/-ka korzysta z literatury naukowej, rozumie zastosowane przy analizach danych testy statystyczne w wynikach badań zamieszczonych w pozycjach zwartych i artykułach.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

- uzyskanie min. 51% z prac domowych i kolokwiów na ćwiczeniach

Metody oceniania:

- Zadania domowe

- Kolokwia

- Platforma E-learning (wnioskowanie statystyczne )

Skala ocen:

51% – 60% – dostateczny (3)

61% – 70% – dostateczny plus (3+)

71% – 80% – dobry (4)

81% – 90% – dobry + (4+)

91% – 100% – bardzo dobry (5)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Jabłońska
Prowadzący grup: Karolina Jabłońska, Małgorzata Korko, Alina Zapiór
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wybrane zagadnienia z zakresu wnioskowania statystycznego, obejmujące m.in: procedurę wnioskowania statystycznego, rodzaje i kryteria wyboru testów statystycznych, procedury obliczania określonych testów statystycznych, najczęściej stosowanych w badaniach z obszaru nauk społecznych.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Podstawy wnioskowania statystycznego.

2. Kryteria doboru testów statystycznych.

3. Procedury wykonywania wybranych testów statystycznych, m.in.:

- testy istotności różnic (test porównywania częstości fp, test U Manna Whitney'a, test Wilcoxona, test Fishera, test t-Studenta w trzech wariantach, analiza wariancji).

- testy niezależności (test chi kwadrat niezależności Pearsona, test szacowania istotności współczynnika korelacji rangowej Spearmana, test szacowania istotności współczynnika korelacji liniowej r Pearsona).

- testy zgodności (test chi kwadrat zgodności, test serii Stevensa, test Kołmogorowa-Smirnowa, test Shapiro-Wilka).

Uwagi:

Metody problemowe i operacyjne

Nakład pracy studentów:

Godziny kontaktowe 60

Przygotowanie do zaliczeń 30

ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Korko
Prowadzący grup: Alina Zapiór
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Podstawy wnioskowanie statystycznego

- Rozkład normalny i jego właściwości

Określenie prawdopodobieństwa w oparciu o rozkład empiryczny, rozkład teoretyczny i tablice rozkładu normalnego

- Błąd standardowy i centralne twierdzenie graniczne

Formułowanie hipotez statystycznych

- hipoteza zero i alternatywna

- poziom istotności

- błędy I i II rodzaju

Dobór testu statystycznego

- Testy statystyczne ich założenia

- Testy t-Studenta (dla prób niezależnych, dla prób zależnych, dla jednej próby)

- Test chi-kwadrat dla dwóch zmiennych

- Test korelacji rangowej Spearmana

- Test korelacji liniowej Pearsona

Pełny opis:

- Etapy wnioskowania statystycznego

- Hipotezy statystyczne: hipoteza zerowa i alternatywna

- Kierunkowe i bezkierunkowe hipotezy badawcze

- Istotność statystyczna

- Błędy i-go i II-go rodzaju

- Rozkład t-Studenta

- test t-Studenta dla jednej próby; test t-Studenta dla prób niezależnych; test t-Studenta dla prób zależnych;

- przedziały ufności

- tablice krzyżowe i obliczanie współczynnika chi-kwadrat

- test hipotezy zgodności rozkładu empirycznego z teoretycznym (oczekiwanym)

- tablice rozkładu chi-kwadrat

- test korelacji liniowej Pearson'a

- test korelacji rangowej Spearman'a

Literatura:

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe ćwiczenia: 30 h

Godziny potrzebne do wykonania zadań w domu: 30 h

Przygotowanie do kolokwiów: 30 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 punkty

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Korko
Prowadzący grup: Alina Zapiór
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Ocena na podstawie kolokwiów i prac domowych.

Pełny opis:

Podstawy wnioskowanie statystycznego

- Rozkład normalny i jego właściwości

Określenie prawdopodobieństwa w oparciu o rozkład empiryczny, rozkład teoretyczny i tablice rozkładu normalnego

- Błąd standardowy i centralne twierdzenie graniczne

Formułowanie hipotez statystycznych

- hipoteza zero i alternatywna

- poziom istotności

- błędy I i II rodzaju

Dobór testu statystycznego

- Testy statystyczne i ich założenia

- Testy t-Studenta (dla prób niezależnych, dla prób zależnych, dla jednej próby)

- Test chi-kwadrat dla dwóch zmiennych

- Test korelacji liniowej Pearsona

Literatura:

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego..

Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Uwagi:

Metody dydaktyczne:

• Wspólne rozwiązywanie zadań

• Praca ze zbiorem danych autentycznych

• Praca ze zbiorem danych fikcyjnych

• Zadania domowe

• Kolokwia

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 30 h

Godziny pracy własnej studenta: 30 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 punkty

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Korko
Prowadzący grup: Alina Zapiór
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Zaliczenie poszczególnych testów odbywa się:

-metodą kartkówki pod koniec zajęć (zaliczenie)

-metodą kartkówki na początku kolejnych zajęć (zaliczenie połowiczne)

-metodą przygotowania i rozwiązania 3 samodzielnych zadań do testu (zaliczenie połowiczne)

-metodą przygotowania na podstawie podręcznika procedury stosowania jednego testu oraz samodzielnego ułożenia i rozwiązania na zajęciach zadania dotyczącego nowego testu, oraz przygotowania jednego zadania do rozwiązania dla grupy.

Ten ostatni wariant przygotowania zadań może odbywać się w zespołach dwuosobowych lub trzyosobowych, ale zarezerwowany jest wyłącznie dla osób, które z opisu statystycznego otrzymały ocenę 5 lub 4.

Istnieje możliwość napisania na zakończenie kolokwium z całości wnioskowania statystycznego.

Ocena końcowa z zajęć to średnia z oceny z opisu i wnioskowania statystycznego.

Pełny opis:

Podstawy wnioskowanie statystycznego

- Rozkład normalny i jego właściwości

Określenie prawdopodobieństwa w oparciu o rozkład empiryczny, rozkład teoretyczny i tablice rozkładu normalnego

- Błąd standardowy i centralne twierdzenie graniczne

Formułowanie hipotez statystycznych

- hipoteza zero i alternatywna

- poziom istotności

- błędy I i II rodzaju

Dobór testu statystycznego

- Testy statystyczne i ich założenia

- Testy t-Studenta (dla prób niezależnych, dla prób zależnych, dla jednej próby)

- Test chi-kwadrat dla dwóch zmiennych

- Test korelacji liniowej Pearsona

- Test porównywania dyspersji dla dwóch prób niezależnych

- Test porównywania częstości dla m prób niezależnych

- Test Smirnowa

- Test chi kwadrat zgodności.

Literatura:

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego..

Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Uwagi:

Uwagi

Metody dydaktyczne:

• Wspólne rozwiązywanie zadań

• Praca ze zbiorem danych autentycznych

• Praca ze zbiorem danych fikcyjnych

• Zadania domowe

• Kolokwia

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 30 h

Godziny pracy własnej studenta: 30 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 punkty

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Oktawia Zalewska
Prowadzący grup: Oktawia Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Zaliczenie poszczególnych testów odbywa się:

-metodą kartkówki pod koniec zajęć (zaliczenie)

-metodą kartkówki na początku kolejnych zajęć (zaliczenie połowiczne)

-metodą przygotowania i rozwiązania 3 samodzielnych zadań do testu (zaliczenie połowiczne)

-metodą przygotowania na podstawie podręcznika procedury stosowania jednego testu oraz samodzielnego ułożenia i rozwiązania na zajęciach zadania dotyczącego nowego testu, oraz przygotowania jednego zadania do rozwiązania dla grupy.

Ten ostatni wariant przygotowania zadań może odbywać się w zespołach dwuosobowych lub trzyosobowych, ale zarezerwowany jest wyłącznie dla osób, które z opisu statystycznego otrzymały ocenę 5 lub 4.

Istnieje możliwość napisania na zakończenie kolokwium z całości wnioskowania statystycznego.

Ocena końcowa z zajęć to średnia z oceny z opisu i wnioskowania statystycznego.

Skala ocen:

51% – 60% – dostateczny (3)

61% – 70% – dostateczny plus (3+)

71% – 80% – dobry (4)

81% – 90% – dobry + (4+)

91% – 100% – bardzo dobry (5)

Pełny opis:

Podstawy wnioskowanie statystycznego

- Rozkład normalny i jego właściwości

Określenie prawdopodobieństwa w oparciu o rozkład empiryczny, rozkład teoretyczny i tablice rozkładu normalnego

- Błąd standardowy i centralne twierdzenie graniczne

Formułowanie hipotez statystycznych

- hipoteza zero i alternatywna

- poziom istotności

- błędy I i II rodzaju

Dobór testu statystycznego

- Testy statystyczne i ich założenia

- Testy t-Studenta (dla prób niezależnych, dla prób zależnych, dla jednej próby)

- Test chi-kwadrat dla dwóch zmiennych

- Test korelacji liniowej Pearsona

- Test porównywania dyspersji dla dwóch prób niezależnych

- Test porównywania częstości dla m prób niezależnych

- Test Smirnowa

- Test chi kwadrat zgodności.

Literatura:

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego..

Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Uwagi:

Metody dydaktyczne:

• Wspólne rozwiązywanie zadań

• Praca ze zbiorem danych autentycznych

• Praca ze zbiorem danych fikcyjnych

• Zadania domowe

• Kolokwia

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 30 h

Godziny pracy własnej studenta: 45 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 punkty

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Korko
Prowadzący grup: Oktawia Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)