Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statystyka - 2 SC-3F-STA2
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego..

Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Efekty uczenia się:

Student zna podstawy wnioskowania statystycznego

Student zna zasady testowania istotności statystycznej

Student potrafi wymienić podstawowe testy wykorzystywane do wnioskowania statystycznego, podaje ich hipotezy zerowe i alternatywne

Student umie formułować hipotezy badawcze.

Student potrafi dobierać testy do problemu badawczego uwzględniając specyfikę analizowanych danych.

Student umie obliczyć wartości testu statystycznego i opisać otrzymane wyniki.

Student umie wyciągać wnioski w oparciu o wyniki podstawowych analiz statystycznych (testy t-Studenta, korelacja, test chi kwadrat).

Potrafi odpowiednio określić zasady służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.

Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.

Potrafi współdziałać w grupie.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie kolokwiów i prac domowych.

Zakres tematów:

Podstawy wnioskowanie statystycznego

- Rozkład normalny i jego właściwości

Określenie prawdopodobieństwa w oparciu o rozkład empiryczny, rozkład teoretyczny i tablice rozkładu normalnego

- Błąd standardowy i centralne twierdzenie graniczne

Formułowanie hipotez statystycznych

- hipoteza zero i alternatywna

- poziom istotności

- błędy I i II rodzaju

Dobór testu statystycznego

- Testy statystyczne i ich założenia

- Testy t-Studenta (dla prób niezależnych, dla prób zależnych, dla jednej próby)

- Test chi-kwadrat dla dwóch zmiennych

- Test korelacji liniowej Pearsona

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

• Wspólne rozwiązywanie zadań

• Praca ze zbiorem danych autentycznych

• Praca ze zbiorem danych fikcyjnych

• Zadania domowe

• Kolokwia

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 8:00 - 9:35, sala 1208
Alina Zapiór 17/ szczegóły
2 każdy czwartek, 11:40 - 13:15, sala 1208
Alina Zapiór 21/ szczegóły
3 każdy czwartek, 9:50 - 11:25, sala 1208
Alina Zapiór 22/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny - główny A
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)