Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia w praktyce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SC-2S-SWP1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia w praktyce
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. SC, socjologia zmiany społecznej, stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Socjologiczny aktywizm: tradycje interwencji w życie zbiorowe, m.in. polska tradycja IGS-u.

2. Idea planowanej zmiany społecznej.

3. Programy socjologii stosowanej.

4. Strategie interwencji: dystrybucja kar i nagród; interwencje bezpośrednie i pośrednie, idee społecznej profilaktyki i złudzenia myślenia przyczynowo-skutkowego.

5. Instytucjonalizacja systemów interwencji społecznych: nowe profesje kontroli społecznej.

6. Planowa zmiana społeczna i demokracja.

7. Badania nad dyfuzją innowacji.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka rozumie współczesne koncepcje socjologii stosowanej i sens dyskusji pomiędzy rozmaitymi wersjami inżynierii społecznej.

Rozumie program nauki o zarządzaniu publicznym i tzw. policy sciences.

Rozumie mechanizmy funkcjonowania rozmaitych instytucji eksperckich, tzw. think tanków i ich ideologiczne zróżnicowanie.

Umiejętności

Student/-ka potrafi przygotowywać analizę trendów i na tej podstawie scenariusze dynamiki zjawisk i procesów społecznych.

Potrafi przygotowywać raporty z własnych prac analitycznych i adresować je do odpowiednich odbiorców.

Umie korzystać z międzynarodowych baz danych i prowadzić własne analizy porównawcze.

Kompetencje społeczne

Student/-ka umie racjonalnie argumentować w sporach dotyczących trafności diagnoz społecznych, potrafi krytycznie oceniać argumenty.

Jest przygotowany/-a do prezentowania wyników szeroko rozumianej opinii publicznej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Zsögön
Prowadzący grup: Maria Zsögön
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis: (tylko po angielsku)

This seminar will focus on applying sociological theories and methods to real-world contexts, equipping students with the tools to analyze and address pressing societal issues and understand how sociological concepts and methods can be applied to practical challenges

Pełny opis: (tylko po angielsku)

This seminar will focus on applying sociological theories and methods to real-world contexts, equipping students with the tools to analyze and address pressing societal issues and understand how sociological concepts and methods can be applied to practical challenges. Develop critical thinking and analytical skills to assess societal structures and dynamics. Explore the role of sociology in addressing issues like inequality, urbanization, digital transformation, and climate change. The program will blend theory, case studies, and hands-on activities to enhance participants’ ability to use sociology as a tool for social impact.

Literatura: (tylko po angielsku)

Bourdieu, P. (1990). In Other Words: Essays Towards a Reflexive Sociology. Stanford University Press.

Bauman, Z. (2000). Liquid Modernity. Polity Press.

Durkheim, É. (1912/1995). The Elementary Forms of Religious Life. Free Press.

Weber, M. (1922/1978). Economy and Society. University of California Press.

Burawoy, M. (2005). For Public Sociology. American Sociological Review, 70(1), 4-28.

Giddens, A. & Sutton, P. W. (2021). Sociology. Polity Press.

Mills, C. W. (1959). The Sociological Imagination. Oxford University Press.

Collins, R. (2004). Interaction Ritual Chains. Princeton University Press.

Fine, G. A. (2012). Tiny Publics: A Theory of Group Action and Culture. Russell Sage Foundation.

Goffman, E. (1959). The Presentation of Self in Everyday Life. Anchor Books.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)