Wykład monograficzny w języku angielskim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-2F-WMA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny w języku angielskim |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. SC, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sociological perspective on post-soviet women |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Treści programowe zależą od tematyki zajęć i dobierane są przez osobę prowadzącą, która zgłasza prowadzenie wykładu monograficznego. |
Literatura: |
Gender equality vs. difference and what post-socialism can teach us by Elena Gapova in Women's Studies International Forum 59 (2016) 9-16. Gender Relations and Transition to Motherhood in the Post-Soviet Kyrgyzstan by Konstantin Kazenin and Vladimir Kozlov in Tatiana Karabchuk, Kazuhiro Kumo, Kseniia Gatskova, Ekaterina Skoglund (Editors), Gendering Post-Soviet Space, Demography, Labor Market and Values in Empirical Research, Springer 2021. When the Private Remains Nonpolitical: Gender Roles, Sexual Liberation, and the Example of Armenia by Li Bennich-Björkman in Ann-Mari Sätre, Yulia Gradskova, Vladislava Vladimirova (Editors), Post-Soviet Women New Challenges and Ways to Empowerment, Palgrave McMillan 2023. Women Cultivating Love in the Belarusian Countryside by Aliaksandra Shrubok in Ann-Mari Sätre, Yulia Gradskova, Vladislava Vladimirova (Editors), Post-Soviet Women New Challenges and Ways to Empowerment, Palgrave McMillan 2023. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat omawianego zagadnienia. Zna koncepcje kluczowe dla omawianego zagadnienia. Ma wiedzę o uwarunkowaniach i podstawowych mechanizmach dotyczących omawianego zjawiska/procesu społecznego. Umiejętności Student/-ka potrafi wykorzystać właściwą literaturę do omawianych zjawisk/procesów społecznych. Zna anglojęzyczną, specjalistyczną terminologię z zakresu omawianego zagadnienia i umie się nią posłużyć. Kompetencje społeczne Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych; jest gotów/-owa do krytycznej oceny odbieranych treści. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność podczas zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ilona Matysiak | |
Prowadzący grup: | Ilona Matysiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Obecność i aktywność podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
1. Introduction to rural ageing. 2. Ageing in a sociological perspective. 3. Quality of life in rural areas. 4. Can rural communities be good places to live for older adults? Part I. 5. Can rural communities be good places to live for older adults? Part II. 6. Innovative approaches toward rural ageing. 7. Rural ageing in Poland. 8. Summary. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: - Settersten, R. A., & Angel, J. L. (Eds.). (2011). Handbook of sociology of aging. Spronger. - Glasgow, N., Berry, E. H. (Eds.). (2013). Rural aging in 21st century America (Vol. 7). Springer Netherlands. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: - Matysiak, I. (2022). Social bonding strategies in the context of retirement migration to nonmetropolitan areas in the United States—Insights from Michigan and North Carolina. Population, Space and Place. - Matysiak, I. (2017). Elderly people as key actors behind social innovations in rural areas: Examples of care cooperatives in the Netherlands. Acta Innovations. - Peters, D. J., Hamideh, S., Zarecor, K. E., & Ghandour, M. (2018). Using entrepreneurial social infrastructure to understand smart shrinkage in small towns. Journal of Rural Studies, 64, 39-49. - Zarecor, K. E., Peters, D. J., & Hamideh, S. (2021). Rural Smart Shrinkage and Perceptions of Quality of Life in the American Midwest. In: Martinez, J., Mikkelsen, C., Phillips, R. (eds.). Handbook of Quality of Life and Sustainability (pp. 395-415). Springer. |
|
Uwagi: |
Wykład z elementami interaktywnymi. NAKŁAD PRACY STUDENTA/STUDENTKI: - udział w wykładach - 15 h - praca własna z udostępnionymi materiałami w jeż. angielskim - 50 h - przyswojenie materiału z wykładów - 30 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natallia Paulovich | |
Prowadzący grup: | Natallia Paulovich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
jj |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Zsögön | |
Prowadzący grup: | Maria Zsögön | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Monogaphy in English - Family and Childhood in Latin America Latin America is the most unequal continent in the world. This inequality has historical roots and affects every aspect of life, including family patterns. Social disadvantage emerges in every category of family formation and impacts trends such as early union formation and childbearing, cohabitation, single motherhood, and union dissolution. Geohistorical legacies are also important in understanding family diversity in Latin America. At the individual level, ethnicity and religion frequently interact with themselves and with education, adding endless variations to the relationship between social status and family behavior. We will analyze these trends and patterns, together with theoretical discussions such as whether parenting is cultural or nature based, the evolutionary developmental approach to parenting, the cultural approach to parenting, associated with the variation in values and norms relevant in a given society, and trends in contemporary parenting, mostly based on the change of the child's position in the society supported by the UN Convention on the Rights of the Child (1989) and its impact and in Latin America in terms of public policies, parental behaviors and attitude towards children, as well as practices that foster the child's well-being and optimal development. This seminar will address key sociocultural and historical factors influencing family structures and parenting practices in Latin America. As it will be taught in English speakers, the content and language objectives are designed to ensure comprehension, critical thinking, and active engagement. |
|
Pełny opis: |
Objectives: -Understand Latin America's Historical Inequality: We will explore the historical roots of inequality in Latin America and its influence on family patterns and societal structures. -Identify Family Formation Trends: we will analyze how social disadvantage impacts family dynamics, such as early union formation, childbearing, cohabitation, single motherhood, and union dissolution. -Examine the Role of Ethnicity, Religion, and Education: We will Investigate how ethnicity, religion, and education interact to shape family behaviors and contribute to family diversity across the region. -Explore Parenting Approaches: we will discuss theoretical perspectives on parenting, such as the nature vs. culture debate and the evolutionary developmental approach, and how they apply to Latin American contexts. -Analyze the UN Convention on the Rights of the Child: we will study the impact of the 1989 UN Convention on children's rights on public policies and parenting behaviors in Latin America, focusing on child well-being and development. -Evaluate Contemporary Parenting Trend: we will explore the changing role of children in society and how these shifts have influenced contemporary parenting practices and public attitudes. At the same time we will improve our academic vocabulary in English, develop critical reading skills, enhance listening and speaking skills and write structured reflections, using academic language to summarize and analyze seminar discussions. |
|
Literatura: |
Ayón C, Williams LR, Marsiglia FF, Ayers S, Kiehne E. A Latent Profile Analysis of Latino Parenting: The Infusion of Cultural Values on Family Conflict. Fam Soc. 2015;96(3):203-210. doi: 10.1606/1044-3894.2015.96.25. Economic Commission for Latin America and the Caribbean (ECLAC), Social Panorama of Latin America and the Caribbean, 2023 (LC/PUB.2023/18-P/Rev.1) Esteve, A, Castro-Martín, T, Castro Torres, A. Families in Latin America: Trends, Singularities, and Contextual Factors. Annual Review of Sociology Volume 48, 2022. https://doi.org/10.1146/annurev-soc-030420-015156 Olayo Méndez, A. Latino Parenting Expectations and Styles: A Literature Review. Protecting Children, Volume 21 / Number 2, p 53-61. Pluck, G. (2022). Street children in Latin America. In J. M. Castaldelli-Maia, A. Ventriglio, & D. Bhugra (Eds.), Homelessness and mental health (pp. 59–70). Oxford University Press. Weitzman, A, Caudillo M, Levy, E. Hybrid Interpersonal Violence in Latin America: Patterns and Causes. Annual Review of Criminology Vol. 7:163-186, 2024 (Volume publication date January 2024) https://doi.org/10.1146/annurev-criminol-022422-014603 Zsögön, C. Discourse analysis around the issue of child labour in the Global South. Language, Discourse & Society, vol. 9, no. 1(17), 2021 95 Zsögön, C. Girls exploitation in the Triple Border between Argentina, Brazil and Paraguay. Society Register 2019 / 3(4): DOI: 10.14746/sr.2019.3.4.04 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.