Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja włączająca

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RE-3F-EWL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja włączająca
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 6 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne - ustalenia terminologiczne. Integracja szkolna i społeczna na świecie i w Polsce. Edukacja integracyjna i włączająca w Polsce. Prawne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej w Polsce. Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych. Praktyczne aspekty włączania. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Organizacja procesu edukacyjno-wychowawczego w placówce integracyjnej i ogólnodostępnej. Zapoznanie z możliwościami dostępu do edukacji oraz zobowiązaniami systemu edukacyjnego wobec dzieci z niepełnosprawnościami. Kształcenie włączające dzieci z różnymi niepełnosprawnościami. Integracja w teorii i praktyce społecznej. Prezentacja nowoczesnych środków dydaktycznych i technologii asystujących oraz metod w kształceniu integracyjnym i włączającym.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Wyjaśnia pojęcia integracji i inkluzji, opisuje specyfikę sytuacji dziecka z niepełnosprawnością w środowisku szkolnym.

Opisuje filozoficzne, socjologiczne, pedagogiczne, legislacyjne podstawy i założenia edukacji integracyjnej i włączającej.

Wymienia główne założenia i kierunek modelu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wsparcia ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w warunkach edukacji integracyjnej i włączającej.

Wymienia i opisuje modele, formy edukacji integracyjnej, jej założenia, rozwiązania, kompetencje nauczyciela, komponenty, cechy i znaczenie edukacji integracyjnej i włączającej.

Zna zagadnienie tworzenia środowiska sprzyjającego pracy wychowawczej w grupie wychowanków zróżnicowanych pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego;

Umiejętności

Analizuje poznane modele, formy edukacji integracyjnej, uzasadnia korelację pomiędzy integracją społeczną a edukacją integracyjną.

Potrafi podać i uzasadnić różnice pomiędzy edukacją integracyjną w Polsce i na świecie oraz ocenić i wskazać przydatność i zasadność rozwiązań poznanych modeli edukacyjnych.

Potrafi podać i uzasadnić złożoność edukacji integracyjnej i włączającej jako procesu, jego elementy, cechy i wyjaśnić zastosowanie w praktyce edukacyjnej.

Kompetencje społeczne

Docenia sens, wartość i potrzebę holistycznego i indywidualnego zakresu działań edukacyjnych, terapeutycznych wobec dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Potrafi sprawnie porozumiewać się ze specjalistami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci z niepełnosprawnościami i niedostosowanych społecznie.

Jest gotów do podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej.

Jest wrażliwy na problemy z obszaru sposobu traktowania dzieci z niepełnosprawnościami.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kasper Sipowicz
Prowadzący grup: Marlena Podlecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kasper Sipowicz
Prowadzący grup: Emilia Wojdyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)