Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wpływ społeczny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PY-5S-WLS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wpływ społeczny
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla IV r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) niestacj. jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla IV r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przedmiot rozwija wiedzę z zakresu wpływu społecznego rozumianego jako proces, podczas którego dochodzi do zmiany zachowania, uczuć, emocji lub opinii jednostki, na skutek tego, co myślą, czują bądź też robią inni ludzie. Zajęcia umożliwiają zaznajomienie się ze sposobami stosowania reguł i technik wpływu społecznego oraz obrony przed nimi. Na zajęciach poruszany jest wymiar etyczny intencjonalnego stosowania wpływu społecznego.

Pełny opis:

Część teoretyczno-praktyczna:

1.Wprowadzenie do zajęć oraz przypomnienie 6 reguł wpływu społecznego (wideowykład)

2.Sześć reguł wpływu społecznego, praktyczne powtórzenie

3.Preswazja – jak w pełni wykorzystać reguły i techniki wpływu społecznego

4.Techniki wpływu społecznego

5.Wpływ mniejszości na większość

6.Strategie omega wpływu społecznego cz.1

7.Strategie omega wpływu społecznego cz.2

8.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji

9.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji

10.TEST ZALICZENIOWY + podział na grupy – pomysły i plany na część projektową

Część praktyczna:

1.Wdrażanie interwencji - warsztat / konsultacje

2.Wdrażanie interwencji - warsztat / konsultacje

3.Wdrażanie interwencji - techniczne rozwiązywanie trudności związanych z interwencjami

4.Wdrażanie interwencji - prezentacje interwencji

5.Wdrażanie interwencji - prezentacje interwencji, podsumowanie zajęć.

Literatura:

Cialdini, R. (2006). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego – wideowykład, Gliwice: Onepress

Cialdnini, R. (2016). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka.

Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego?. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Rozdziały 3, 5 i 6 – podział na grupy)

Dolinski, D., & Grzyb, T. (2022). 100 effective techniques of social influence: when and why people comply. Routledge.

Doliński, D., & Grzyb, T. (2017). Posłuszni do bólu. Wydawnictwo Smak Słowa.

Pratkanis, A. R. (2007). Social Influence Analysis: An index of tactics, The Science of Social Influence:Advences and future progress, New York: Taylor and Francis Group

Wojciszke B. (2001). Konsekwencje pozostawania w mniejszości [w:] M. Kofta, A. Jasińska-Kania (red.), Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Scholar

https://www.simplypsychology.org/minority-influence.html

Kenrick, D., Goldstein, N., Braver, S. (2014). Sześć poziomów wpływu społecznego. Nauka, praktyka I psychologia Roberta Cialdiniego. Helion: Onepress Power. Rozdział 3 i 13

Klincewicz, K. (2011). Dyfuzja innowacji jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług. Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (Rozdział 4. Cechy Użytkowników a dyfuzja innowacji)

Knowles, E. S., & Linn, J. A. (2004). Alpha and Omega Strategies for Change. Resistance and persuasion, 117-144

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna podstawowe metody badawcze stosowane w badaniu postaw i zmiany postaw.

Zna podstawowe metody badawcze stosowane w badaniu wpływu społecznego.

Zna przebieg procesów związanych z kształtowaniem się i zmianą postaw.

Zna przebieg procesów związanych z wpływem społecznym.

Zna i stosuje terminologię używaną w badaniach nad wpływem społecznym i postawami.

Zna i rozumie swoją podatność na zmiany postaw i wpływ społeczny.

Umiejętności

Student/-ka potrafi scharakteryzować mechanizmy kształtowania się postaw oraz mechanizmy zmian postaw.

Potrafi scharakteryzować mechanizmy wpływu społecznego

Potrafi wskazać praktyczne zastosowanie mechanizmów zmiany postaw i wpływu społecznego.

Potrafi prowadzić dyskusję.

Potrafi wykonywać zadania w małych grupach.

Kompetencje społeczne

Student/-ka zna poziom swojej wiedzy i umiejętności w zakresie wpływu społecznego i zmiany postaw.

Metody i kryteria oceniania:

test, wdrożenie interwencji, obecności

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Szulawski
Prowadzący grup: Michał Szulawski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot rozwija wiedzę z zakresu wpływu społecznego oraz umożliwia wdrażanie reguł i technik wpływu społecznego w postaci mającej wpływ na zachowanie (zmiana zachowania).

Pełny opis:

1.Wprowadzenie do zajęć oraz przypomnienie 6 reguł wpływu społecznego

2.Sześć reguł wpływu społecznego, praktyczne powtórzenie

3.Preswazja – jak w pełni wykorzystać reguły i techniki wpływu społecznego

4.Techniki wpływu społecznego

5.Wpływ mniejszości na większość

6.Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta

7.Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta

8.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji

9.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji

10.TEST ZALICZENIOWY + podział na grupy – pomysły i plany na część projektową

Literatura:

Cialdini, R. (2006). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego – wideowykład, Gliwice: Onepress

Cialdnini, R. (2016). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka.

Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego?. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Rozdziały 3, 5 i 6 – podział na grupy)

Pratkanis, A. R. (2007). Social Influence Analysis: An index of tactics, The Science of Social Influence:Advences and future progress, New York: Taylor and Francis Group

Wojciszke B. (2001). Konsekwencje pozostawania w mniejszości [w:] M. Kofta, A. Jasińska-Kania (red.), Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Scholar

https://www.simplypsychology.org/minority-influence.html

Szlendak, T., Olechnicki, K. (2017). Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa: PWN (Część 2, Rozdziały 1-7 i 10-11)

Kenrick, D., Goldstein, N., Braver, S. (2014). Sześć poziomów wpływu społecznego. Nauka, praktyka I psychologia Roberta Cialdiniego. Helion: Onepress Power. Rozdział 3 i 13

Klincewicz, K. (2011). Dyfuzja innowacji jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług. Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (Rozdział 4. Cechy Użytkowników a dyfuzja innowacji)

Knowles, E. S., & Linn, J. A. (2004). Alpha and Omega Strategies for Change. Resistance and persuasion, 117-144

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Szulawski
Prowadzący grup: Marta Bodecka-Zych, Michał Szulawski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot rozwija wiedzę z zakresu wpływu społecznego oraz umożliwia wdrażanie reguł i technik wpływu społecznego (zmiana zachowania).

Pełny opis:

1.Wprowadzenie do zajęć oraz przypomnienie 6 reguł wpływu społecznego

2.Sześć reguł wpływu społecznego, praktyczne powtórzenie

3.Preswazja – jak w pełni wykorzystać reguły i techniki wpływu społecznego

4.Techniki wpływu społecznego

5.Wpływ mniejszości na większość

6.Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta

7.Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta

8.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji

9.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji

10.TEST ZALICZENIOWY + podział na grupy – pomysły i plany na część projektową

Literatura:

Cialdini, R. (2006). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego – wideowykład, Gliwice: Onepress

Cialdnini, R. (2016). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka.

Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego?. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Rozdziały 3, 5 i 6 – podział na grupy)

Pratkanis, A. R. (2007). Social Influence Analysis: An index of tactics, The Science of Social Influence:Advences and future progress, New York: Taylor and Francis Group

Wojciszke B. (2001). Konsekwencje pozostawania w mniejszości [w:] M. Kofta, A. Jasińska-Kania (red.), Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Scholar

https://www.simplypsychology.org/minority-influence.html

Szlendak, T., Olechnicki, K. (2017). Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa: PWN (Część 2, Rozdziały 1-7 i 10-11)

Kenrick, D., Goldstein, N., Braver, S. (2014). Sześć poziomów wpływu społecznego. Nauka, praktyka I psychologia Roberta Cialdiniego. Helion: Onepress Power. Rozdział 3 i 13

Klincewicz, K. (2011). Dyfuzja innowacji jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług. Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (Rozdział 4. Cechy Użytkowników a dyfuzja innowacji)

Knowles, E. S., & Linn, J. A. (2004). Alpha and Omega Strategies for Change. Resistance and persuasion, 117-144

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Szulawski
Prowadzący grup: Michał Szulawski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot rozwija wiedzę z zakresu wpływu społecznego oraz umożliwia wdrażanie reguł i technik wpływu (zmiana zachowania).

Pełny opis:

1.Wprowadzenie do zajęć oraz przypomnienie 6 reguł wpływu społecznego

2.Sześć reguł wpływu społecznego, praktyczne powtórzenie

3.Preswazja – jak w pełni wykorzystać reguły i techniki wpływu społecznego

4.Techniki wpływu społecznego

5.Wpływ mniejszości na większość

6.Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta

7.Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta

8.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji

9.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji

10.TEST ZALICZENIOWY + podział na grupy – pomysły i plany na część projektową

Literatura:

Cialdini, R. (2006). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego – wideowykład, Gliwice: Onepress

Cialdnini, R. (2016). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka.

Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego?. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Rozdziały 3, 5 i 6 – podział na grupy)

Pratkanis, A. R. (2007). Social Influence Analysis: An index of tactics, The Science of Social Influence:Advences and future progress, New York: Taylor and Francis Group

Wojciszke B. (2001). Konsekwencje pozostawania w mniejszości [w:] M. Kofta, A. Jasińska-Kania (red.), Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Scholar

https://www.simplypsychology.org/minority-influence.html

Szlendak, T., Olechnicki, K. (2017). Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa: PWN (Część 2, Rozdziały 1-7 i 10-11)

Kenrick, D., Goldstein, N., Braver, S. (2014). Sześć poziomów wpływu społecznego. Nauka, praktyka I psychologia Roberta Cialdiniego. Helion: Onepress Power. Rozdział 3 i 13

Klincewicz, K. (2011). Dyfuzja innowacji jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług. Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (Rozdział 4. Cechy Użytkowników a dyfuzja innowacji)

Knowles, E. S., & Linn, J. A. (2004). Alpha and Omega Strategies for Change. Resistance and persuasion, 117-144

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Szulawski
Prowadzący grup: Michał Szulawski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot rozwija wiedzę z zakresu wpływu społecznego oraz umożliwia wdrażanie reguł i technik wpływu społecznego (zmiana zachowania).

Pełny opis:

1.Wprowadzenie do zajęć oraz przypomnienie 6 reguł wpływu społecznego

2.Sześć reguł wpływu społecznego, praktyczne powtórzenie

3.Preswazja – jak w pełni wykorzystać reguły i techniki wpływu społecznego

4.Techniki wpływu społecznego

5.Wpływ mniejszości na większość

6.Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta

7.Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta

8.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji

9.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji

10.TEST ZALICZENIOWY + podział na grupy – pomysły i plany na część projektową

Literatura:

Cialdini, R. (2006). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego – wideowykład, Gliwice: Onepress

Cialdnini, R. (2016). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka.

Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego?. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Rozdziały 3, 5 i 6 – podział na grupy)

Pratkanis, A. R. (2007). Social Influence Analysis: An index of tactics, The Science of Social Influence:Advences and future progress, New York: Taylor and Francis Group

Wojciszke B. (2001). Konsekwencje pozostawania w mniejszości [w:] M. Kofta, A. Jasińska-Kania (red.), Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Scholar

https://www.simplypsychology.org/minority-influence.html

Szlendak, T., Olechnicki, K. (2017). Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa: PWN (Część 2, Rozdziały 1-7 i 10-11)

Kenrick, D., Goldstein, N., Braver, S. (2014). Sześć poziomów wpływu społecznego. Nauka, praktyka I psychologia Roberta Cialdiniego. Helion: Onepress Power. Rozdział 3 i 13

Klincewicz, K. (2011). Dyfuzja innowacji jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług. Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (Rozdział 4. Cechy Użytkowników a dyfuzja innowacji)

Knowles, E. S., & Linn, J. A. (2004). Alpha and Omega Strategies for Change. Resistance and persuasion, 117-144

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)