Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wpływ społeczny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PY-5S-WLS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wpływ społeczny
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla IV r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) niestacj. jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla IV r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wprowadzenie do przedmiotu oraz definicje, funkcje i struktura postaw.

2. Bezpośredni i pośredni pomiar postaw.

3. Źródła postaw – natura i wychowanie.

4. Źródła postaw – postawy jako tymczasowe konstrukcje.

5. Perswazja – sposoby zmiany postaw.

6. Perswazja – dwojakie przetwarzanie przekazu, zachowanie a postawy.

7. Postawy a przetwarzanie informacji.

8. Definicje, funkcje wpływu społecznego.

9. Sześć podstawowych reguł wpływu społecznego.

10. Techniki sekwencyjne, emocje kontrolujące, huśtawka emocji.

11. Techniki odwołujące się do motywu autowaloryzacji i autoprezentacji.

12. Techniki lingwistyczne, wyobrażenia i przewidywania.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna podstawowe metody badawcze stosowane w badaniu postaw i zmiany postaw.

Zna podstawowe metody badawcze stosowane w badaniu wpływu społecznego.

Zna przebieg procesów związanych z kształtowaniem się i zmianą postaw.

Zna przebieg procesów związanych z wpływem społecznym.

Zna i stosuje terminologię używaną w badaniach nad wpływem społecznym i postawami.

Zna i rozumie swoją podatność na zmiany postaw i wpływ społeczny.

Umiejętności

Student/-ka potrafi scharakteryzować mechanizmy kształtowania się postaw oraz mechanizmy zmian postaw.

Potrafi scharakteryzować mechanizmy wpływu społecznego

Potrafi wskazać praktyczne zastosowanie mechanizmów zmiany postaw i wpływu społecznego.

Potrafi prowadzić dyskusję.

Potrafi wykonywać zadania w małych grupach.

Kompetencje społeczne

Student/-ka zna poziom swojej wiedzy i umiejętności w zakresie wpływu społecznego i zmiany postaw.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Szulawski
Prowadzący grup: Michał Szulawski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot rozwija wiedzę z zakresu wpływu społecznego oraz umożliwia wdrażanie reguł i technik wpływu społecznego w postaci mającej wpływ na zachowanie (zmiana zachowania).

Pełny opis:

1.Wprowadzenie do zajęć oraz przypomnienie 6 reguł wpływu społecznego

2.Sześć reguł wpływu społecznego, praktyczne powtórzenie

3.Preswazja – jak w pełni wykorzystać reguły i techniki wpływu społecznego

4.Techniki wpływu społecznego

5.Wpływ mniejszości na większość

6.Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta

7.Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta

8.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji

9.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji

10.TEST ZALICZENIOWY + podział na grupy – pomysły i plany na część projektową

Literatura:

Cialdini, R. (2006). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego – wideowykład, Gliwice: Onepress

Cialdnini, R. (2016). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka.

Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego?. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Rozdziały 3, 5 i 6 – podział na grupy)

Pratkanis, A. R. (2007). Social Influence Analysis: An index of tactics, The Science of Social Influence:Advences and future progress, New York: Taylor and Francis Group

Wojciszke B. (2001). Konsekwencje pozostawania w mniejszości [w:] M. Kofta, A. Jasińska-Kania (red.), Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Scholar

https://www.simplypsychology.org/minority-influence.html

Szlendak, T., Olechnicki, K. (2017). Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa: PWN (Część 2, Rozdziały 1-7 i 10-11)

Kenrick, D., Goldstein, N., Braver, S. (2014). Sześć poziomów wpływu społecznego. Nauka, praktyka I psychologia Roberta Cialdiniego. Helion: Onepress Power. Rozdział 3 i 13

Klincewicz, K. (2011). Dyfuzja innowacji jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług. Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (Rozdział 4. Cechy Użytkowników a dyfuzja innowacji)

Knowles, E. S., & Linn, J. A. (2004). Alpha and Omega Strategies for Change. Resistance and persuasion, 117-144

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Szulawski
Prowadzący grup: Marta Bodecka-Zych, Michał Szulawski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot rozwija wiedzę z zakresu wpływu społecznego oraz umożliwia wdrażanie reguł i technik wpływu społecznego w postaci mającej wpływ na zachowanie (zmiana zachowania).

Pełny opis:

1.Wprowadzenie do zajęć oraz przypomnienie 6 reguł wpływu społecznego

2.Sześć reguł wpływu społecznego, praktyczne powtórzenie

3.Preswazja – jak w pełni wykorzystać reguły i techniki wpływu społecznego

4.Techniki wpływu społecznego

5.Wpływ mniejszości na większość

6.Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta

7.Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta

8.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji

9.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji

10.TEST ZALICZENIOWY + podział na grupy – pomysły i plany na część projektową

Literatura:

Cialdini, R. (2006). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego – wideowykład, Gliwice: Onepress

Cialdnini, R. (2016). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka.

Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego?. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Rozdziały 3, 5 i 6 – podział na grupy)

Pratkanis, A. R. (2007). Social Influence Analysis: An index of tactics, The Science of Social Influence:Advences and future progress, New York: Taylor and Francis Group

Wojciszke B. (2001). Konsekwencje pozostawania w mniejszości [w:] M. Kofta, A. Jasińska-Kania (red.), Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Scholar

https://www.simplypsychology.org/minority-influence.html

Szlendak, T., Olechnicki, K. (2017). Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa: PWN (Część 2, Rozdziały 1-7 i 10-11)

Kenrick, D., Goldstein, N., Braver, S. (2014). Sześć poziomów wpływu społecznego. Nauka, praktyka I psychologia Roberta Cialdiniego. Helion: Onepress Power. Rozdział 3 i 13

Klincewicz, K. (2011). Dyfuzja innowacji jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług. Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (Rozdział 4. Cechy Użytkowników a dyfuzja innowacji)

Knowles, E. S., & Linn, J. A. (2004). Alpha and Omega Strategies for Change. Resistance and persuasion, 117-144

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Szulawski
Prowadzący grup: Michał Szulawski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Szulawski
Prowadzący grup: Michał Szulawski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)