Umiejętności pomagania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5F-UPO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Umiejętności pomagania |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 5 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla III r. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla III r. (PY) psychologia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Metody pracy: Warsztaty – odgrywanie psychodram ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności pomagania poprzez przyjmowanie roli osoby pomagającej oraz osoby przyjmującej pomoc, praca w małych grupach, analiza materiału filmowego Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: - ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć, - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - test wiadomości z literatury obowiązkowej– zalicza 60% poprawnych odpowiedzi. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Czynniki sprzyjające skutecznemu pomaganiu: zachowania werbalne i niewerbalne pomocne oraz utrudniające, cechy osób skutecznie pomagających (samoświadomość, samoocena, wiedza, umiejętności, zainteresowania, wartości i przekonania); cechy związane z pacjentem. 2. Umiejętności komunikacyjne: postrzeganie przekazów niewerbalnych; słuchanie przekazów werbalnych (przekazy słowne poznawcze i afektywne); reagowanie pomagającego (werbalne i niewerbalne); pogłębianie uzyskanych informacji. 3. Budowanie relacji z pacjentem i ustalanie celów pomocy: relacja pomagania (zależność vs niezależność, poczucie zaufania vs nieufność); postawienie hipotez i ich weryfikacja (definiowania problemu dla celu pomocy); ustalanie wspólnego celu spotkań; kontrakt. 4. Praca z oporem. Sytuacje trudne w procesie pomagania. 5. Aspekty etyczne pomagania. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (red.) (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Academica, Wyd. SWPS. (rozdziały I, II, III, IV, V) Okun, B. F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP (rozdziały I, II, III, IV) Sztander, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa: Instytut Psychologii zdrowia PTP |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka definiuje i charakteryzuje czynniki służące skutecznemu pomaganiu, tj. techniki werbalnego reagowania, cechy osoby pomagającej i wspomaganej. Umiejętności Student/-ka podejmuje i planuje zachowania pomocowe adekwatnie do potrzeby osoby wspieranej oraz zgodnie z zasadami etycznymi. Kompetencje społeczne Student/-ka ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: - ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć, - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - test wiadomości z literatury obowiązkowej (zalicza 60% poprawnych odpowiedzi). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR LAB
LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Irena Jelonkiewicz-Sterianos | |
Prowadzący grup: | Sylwia Kluczyńska, Katarzyna Kocoń-Rychter, Marcin Sękowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
N LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Irena Jelonkiewicz-Sterianos | |
Prowadzący grup: | Adrianna Jakubowska, Natalia Mróz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT LAB
LAB
ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kluczyńska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Kluczyńska, Agnieszka Siedler, Joanna Sztuka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Metody pracy: Warsztaty – odgrywanie psychodram ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności pomagania poprzez przyjmowanie roli osoby pomagającej oraz osoby przyjmującej pomoc, praca w małych grupach, analiza materiału filmowego Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: - ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć, - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - Test wiadomości z literatury obowiązkowej– zalicza 60% poprawnych odpowiedzi. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Czynniki sprzyjające skutecznemu pomaganiu: zachowania werbalne i niewerbalne pomocne oraz utrudniające, cechy osób skutecznie pomagających (samoświadomość, samoocena, wiedza, umiejętności, zainteresowania, wartości i przekonania); cechy związane z pacjentem. 2. Umiejętności komunikacyjne: postrzeganie przekazów niewerbalnych; słuchanie przekazów werbalnych (przekazy słowne poznawcze i afektywne); reagowanie pomagającego (werbalne i niewerbalne); pogłębianie uzyskanych informacji. 3. Budowanie relacji z pacjentem i ustalanie celów pomocy: relacja pomagania (zależność vs niezależność, poczucie zaufania vs nieufność); postawienie hipotez i ich weryfikacja (definiowania problemu dla celu pomocy); ustalanie wspólnego celu spotkań; kontrakt. 4. Praca z oporem. Sytuacje trudne w procesie pomagania. 5. Aspekty etyczne pomagania. |
|
Literatura: |
Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (red.) (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Academica, Wyd. SWPS. (rozdziały I, II, III, IV, V) Okun, B. F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP (rozdziały I, II, III, IV) Sztander, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa: Instytut Psychologii zdrowia PTP |
|
Uwagi: |
Metody pracy: Warsztaty – odgrywanie psychodram ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności pomagania poprzez przyjmowanie roli osoby pomagającej oraz osoby przyjmującej pomoc, praca w małych grupach, analiza materiału filmowego Warunki zaliczenia: kolokwium pisemne – zalicza 60% poprawnych odpowiedzi, obecność i aktywność na zajęciach NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 godz. Przygotowanie się do zaliczenia (kolokwium pisemne): 10 godz. Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60 godz. Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
N LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kluczyńska | |
Prowadzący grup: | Marta Bodecka-Zych, Sylwia Kluczyńska, Agnieszka Żochowska-Biały | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Metody pracy: Warsztaty – odgrywanie psychodram ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności pomagania poprzez przyjmowanie roli osoby pomagającej oraz osoby przyjmującej pomoc, praca w małych grupach, analiza materiału filmowego Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: - ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć, - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - Test wiadomości z literatury obowiązkowej– zalicza 60% poprawnych odpowiedzi. |
|
Pełny opis: |
1.Czynniki sprzyjające skutecznemu pomaganiu: • Zachowania werbalne i niewerbalne pomocne oraz utrudniające • Cechy osób skutecznie pomagających (samoświadomość, samoocena, wiedza, umiejętności, zainteresowania, wartości i przekonania) • Cechy związane z klientem 2.Umiejętności komunikacyjne • Postrzeganie przekazów niewerbalnych • Słuchanie przekazów werbalnych (przekazy słowne poznawcze i afektywne) • Reagowanie pomagającego (werbalne i niewerbalne) • Pogłębianie uzyskanych informacji 3.Budowanie relacji i ustalanie celów pomocy • Relacja pomagania (zależność vs niezależność, poczucie zaufania vs nieufność) • Postawienie hipotez i ich weryfikacja (definiowania problemu dla celu pomocy) • Ustalanie wspólnego celu spotkań • Kontrakt 4. Praca z oporem 5. Aspekty etyczne w pomaganiu. 6. Zajęcia kończące i podsumowujące: udzielenie informacji zwrotnych; kolokwium - test wiadomości; ewaluacja zajęć |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (red.) (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Academica, Wyd. SWPS. (rozdziały I, II, III, IV, V) Okun, B. F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP (rozdziały I, II, III, IV) Sztander, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa: Instytut Psychologii zdrowia PTP. Literatura uzupełniająca: Egan G . (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Zabłocka-Żytka, L., Hintze, B., Sokołowska, E., Kluczyńska, S. (2011). Ćwiczenia z podstawowych umiejętności pomagania. W: B. Weigl, (red.) Psychologia rozwoju i podstawy pomagania. Teoria – ćwiczenia – praktyka (s. 91-162). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej Knapp, H. (2009). Komunikacja w terapii. Warszawa: WNPWN |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30 godz. Przygotowanie się do zaliczenia (kolokwium pisemne): 15 godz. Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60 godz. Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
LAB
PT LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kluczyńska | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Ciepliński, Barbara Ratajska, Anna Więcek-Durańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: - ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć, - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - Test wiadomości z literatury obowiązkowej– zalicza 60% poprawnych odpowiedzi. |
|
Pełny opis: |
1. Czynniki sprzyjające skutecznemu pomaganiu: • Zachowania werbalne i niewerbalne pomocne oraz utrudniające • Cechy osób skutecznie pomagających (samoświadomość, samoocena, wiedza, umiejętności, zainteresowania, wartości i przekonania) • Cechy związane z klientem 2. Umiejętności komunikacyjne • Postrzeganie przekazów niewerbalnych • Słuchanie przekazów werbalnych (przekazy słowne poznawcze i afektywne) • Reagowanie pomagającego (werbalne i niewerbalne) • Pogłębianie uzyskanych informacji 3. Budowanie relacji i ustalanie celów pomocy • Relacja pomagania (zależność vs niezależność, poczucie zaufania vs nieufność) • Postawienie hipotez i ich weryfikacja (definiowania problemu dla celu pomocy) • Ustalanie wspólnego celu spotkań • Kontrakt 4. Praca z oporem 5. Sytuacje trudne w procesie pomagania. Aspekty etyczne. 6. Zajęcia kończące i podsumowujące: udzielenie informacji zwrotnych; kolokwium - test wiadomości; ewaluacja zajęć |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (red.) (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Academica, Wyd. SWPS. (rozdziały I, II, III, IV, V) 2. Okun, B. F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP (rozdziały I, II, III, IV) 3. Sztander, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa: Instytut Psychologii zdrowia PTP. Literatura uzupełniająca 1. Egan G . (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. 2. Zabłocka-Żytka, L., Hintze, B., Sokołowska, E., Kluczyńska, S. (2011). Ćwiczenia z podstawowych umiejętności pomagania. W: B. Weigl, (red.) Psychologia rozwoju i podstawy pomagania. Teoria – ćwiczenia – praktyka (s. 91-162). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej 3. Knapp, H. (2009). Komunikacja w terapii. Warszawa: WNPWN |
|
Uwagi: |
Metody pracy: Warsztaty – odgrywanie psychodram ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności pomagania poprzez przyjmowanie roli osoby pomagającej oraz osoby przyjmują NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 godz. Przygotowanie się do zaliczenia (kolokwium pisemne): 10 godz. Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60 godz. Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kluczyńska | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Ciepliński, Krzysztof Grala, Joanna Sztuka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: - ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć, - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - Test wiadomości z literatury obowiązkowej– zalicza 60% poprawnych odpowiedzi. |
|
Pełny opis: |
1. Czynniki sprzyjające skutecznemu pomaganiu: • Zachowania werbalne i niewerbalne pomocne oraz utrudniające • Cechy osób skutecznie pomagających (samoświadomość, samoocena, wiedza, umiejętności, zainteresowania, wartości i przekonania) • Cechy związane z klientem 2. Umiejętności komunikacyjne • Postrzeganie przekazów niewerbalnych • Słuchanie przekazów werbalnych (przekazy słowne poznawcze i afektywne) • Reagowanie pomagającego (werbalne i niewerbalne) • Pogłębianie uzyskanych informacji 3. Budowanie relacji i ustalanie celów pomocy • Relacja pomagania (zależność vs niezależność, poczucie zaufania vs nieufność) • Postawienie hipotez i ich weryfikacja (definiowania problemu dla celu pomocy) • Ustalanie wspólnego celu spotkań • Kontrakt 4. Praca z oporem 5. Sytuacje trudne w procesie pomagania. Aspekty etyczne. 6. Zajęcia kończące i podsumowujące: udzielenie informacji zwrotnych; kolokwium - test wiadomości; ewaluacja zajęć |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (red.) (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Academica, Wyd. SWPS. (rozdziały I, II, III, IV, V) 2. Okun, B. F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP (rozdziały I, II, III, IV) 3. Sztander, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa: Instytut Psychologii zdrowia PTP. Literatura uzupełniająca 1. Egan G . (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. 2. Zabłocka-Żytka, L., Hintze, B., Sokołowska, E., Kluczyńska, S. (2011). Ćwiczenia z podstawowych umiejętności pomagania. W: B. Weigl, (red.) Psychologia rozwoju i podstawy pomagania. Teoria – ćwiczenia – praktyka (s. 91-162). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej 3. Knapp, H. (2009). Komunikacja w terapii. Warszawa: WNPWN |
|
Uwagi: |
Metody pracy: Warsztaty – odgrywanie psychodram ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności pomagania poprzez przyjmowanie roli osoby pomagającej oraz osoby przyjmują NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25 godz. Przygotowanie się do zaliczenia (kolokwium pisemne): 20 godz. Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60 godz. Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Ciepliński | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Ciepliński, Krzysztof Grala, Barbara Ratajska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Metody pracy: - warsztaty; wykorzystanie procedur uczenia się przez doświadczanie, w tym dramatyzacji zorientowanej na rozwijanie umiejętności pomagania poprzez przyjmowanie roli osoby pomagającej oraz osoby przyjmującej pomoc, - praca indywidualna (indywidualna refleksja), - praca w małych grupach, - dyskusja, - analiza materiału filmowego. Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: - ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć, - ocena poziomu i jakości zaangażowanie w ćwiczenia praktyczne proponowane w ramach zajęć, - test wiadomości z literatury obowiązkowej LUB (alternatywnie): praktyczna prezentacja symulowanej sytuacji kontaktu pomocnego wraz z jej analizą. |
|
Pełny opis: |
1. Czynniki sprzyjające skutecznemu pomaganiu: • Zachowania werbalne i niewerbalne pomocne oraz utrudniające • Cechy osób skutecznie pomagających (samoświadomość, samoocena, wiedza, umiejętności, zainteresowania, wartości i przekonania) • Cechy związane z klientem 2. Umiejętności komunikacyjne • Postrzeganie przekazów niewerbalnych • Słuchanie przekazów werbalnych (przekazy słowne poznawcze i afektywne) • Reagowanie pomagającego (werbalne i niewerbalne) • Pogłębianie uzyskanych informacji 3. Budowanie relacji i ustalanie celów pomocy • Relacja pomagania (zależność vs niezależność, poczucie zaufania vs nieufność) • Postawienie hipotez i ich weryfikacja (definiowania problemu dla celu pomocy) • Ustalanie wspólnego celu spotkań • Kontrakt 4. Praca z oporem 5. Sytuacje trudne w procesie pomagania. Aspekty etyczne 6. Zajęcia kończące i podsumowujące: • Udzielenie informacji zwrotnych • Kolokwium - test wiadomości LUB (alternatywnie) praktyczna prezentacja symulowanej sytuacji kontaktu pomocnego • Ewaluacja i zakończenie zajęć |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (red.) (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Academica, Wyd. SWPS. (rozdziały I, II, III, IV, V), - Okun, B. F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP (rozdziały I, II, III, IV), - Sztander, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa: Instytut Psychologii zdrowia PTP. Literatura uzupełniająca: - Heaton, J. A. (2003). Podstawy umiejętności terapeutycznych, Gdańsk: GWP (rozdziały I, II, III, IV, V) |
|
Uwagi: |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: - ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć, - ocena poziomu i jakości zaangażowanie w ćwiczenia praktyczne proponowane w ramach zajęć, - test wiadomości z literatury obowiązkowej LUB (alternatywnie): praktyczna prezentacja symulowanej sytuacji kontaktu pomocnego wraz z jej analizą. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 godz. Przygotowanie się do zaliczenia (kolokwium pisemne albo opracowanie symulacji kontaktu pomocnego): 10 godz. Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60 godz. Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
LAB
N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kluczyńska | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Ciepliński, Joanna Sztuka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: - ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć, - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - Test wiadomości z literatury obowiązkowej– zalicza 60% poprawnych odpowiedzi. |
|
Pełny opis: |
1. Czynniki sprzyjające skutecznemu pomaganiu: • Zachowania werbalne i niewerbalne pomocne oraz utrudniające • Cechy osób skutecznie pomagających (samoświadomość, samoocena, wiedza, umiejętności, zainteresowania, wartości i przekonania) • Cechy związane z klientem 2. Umiejętności komunikacyjne • Postrzeganie przekazów niewerbalnych • Słuchanie przekazów werbalnych (przekazy słowne poznawcze i afektywne) • Reagowanie pomagającego (werbalne i niewerbalne) • Pogłębianie uzyskanych informacji 3. Budowanie relacji i ustalanie celów pomocy • Relacja pomagania (zależność vs niezależność, poczucie zaufania vs nieufność) • Postawienie hipotez i ich weryfikacja (definiowania problemu dla celu pomocy) • Ustalanie wspólnego celu spotkań • Kontrakt 4. Praca z oporem 5. Sytuacje trudne w procesie pomagania. Aspekty etyczne. 6. Zajęcia kończące i podsumowujące: udzielenie informacji zwrotnych; kolokwium - test wiadomości; ewaluacja zajęć |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (red.) (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Academica, Wyd. SWPS. (rozdziały I, II, III, IV, V) 2. Okun, B. F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP (rozdziały I, II, III, IV) 3. Sztander, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa: Instytut Psychologii zdrowia PTP. Literatura uzupełniająca 1. Egan G . (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. 2. Zabłocka-Żytka, L., Hintze, B., Sokołowska, E., Kluczyńska, S. (2011). Ćwiczenia z podstawowych umiejętności pomagania. W: B. Weigl, (red.) Psychologia rozwoju i podstawy pomagania. Teoria – ćwiczenia – praktyka (s. 91-162). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej 3. Knapp, H. (2009). Komunikacja w terapii. Warszawa: WNPWN |
|
Uwagi: |
Metody pracy: Warsztaty – odgrywanie psychodram ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności pomagania poprzez przyjmowanie roli osoby pomagającej oraz osoby przyjmują NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25 godz. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.