Podstawy psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5F-PPY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychologii |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 1 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla I r. (PY) psychologia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
8.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w problematykę psychologii z uwzględnieniem wybranych zagadnień z zakresu podstaw psychologii ogólne, niezbędnych dla rozumienia złożonych mechanizmów leżących u podstaw prawidłowego i zaburzonego funkcjonowania człowieka, oraz dla ukierunkowania pracy diagnostyczno-terapeutycznej. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Główne psychologiczne człowieka. Behawioryzm; Główne psychologiczne człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Psychologia procesów poznawczych; Przywiązanie; Osobowość: temperament, charakter, tożsamość, inteligencja, wartości; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Emocje i motywacja; Psychologia śmierci; |
Literatura: |
Campbell, J. B., Hall., C. S., Lindzey, G. (2006). Teorie osobowości. PWN. Pieter, J. (1974). Historia psychologii. PWN Selye, H. (1963). Stress życia. PZWL. Zimbardo, P., Gerrig, R. (2008). Psychologia i życie. PWN. Literatura poszerzająca: Hall, C., S., Lindzey, G., Campbell, J. B. (2006). Teorie osobowości. PWN. Freud, S. (2019). Poza zasadą przyjemności. Vis-á-Vis/Etiuda. Freud, A. (2012). Ego i mechanizmy obronne. PWN Skinner, B. F. (1978). Poza wolnością i godnością. PIW. Bandura, A. (2017). Teoria społecznego uczenia się. PWN. May, R. (1995). O istocie człowieka. Szkice z psychologii egzystencjalnej. Rebis. Rogers, C. (2002). O stawaniu się osobą. Rebis. Piaget, J., Inhelder, B. (1996). Psychologia dziecka . Siedmiogród. Bowlby, J. (2022). Przywiązanie. PWN. Sękowski, M. (2020). Trauma przywiązaniowa i dezorganizacja przywiązania. Mechanizmy, terapia i profilaktyka. W: A. Senejko, A. Czapiga (red.), Oswojenie traumy. Przegląd zagadnień (s. 99-124). Impuls. Sękowski, M. (2019). Postawa wobec śmierci w cyklu życia człowieka. Universitas. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka posiada wiedzę o przedmiocie psychologii jako nauki. Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu psychologii. Posiada wiedzę o kierunkach psychologicznych i ich historycznych uwarunkowaniach. Zna, na poziomie podstawowym, metody badań stosowanych w psychologii. Umiejętności Student/-ka potrafi posługiwać się terminologią psychologiczną, charakteryzować podstawowe procesy psychiczne oraz posługiwać się wiedzą o zjawiskach psychicznych w wyjaśnianiu elementarnych zachowań (zjawisk) indywidualnych i społecznych. Kompetencje społeczne Student/-ka ma pozytywne nastawienie do zdobywania wiedzy z zakresu psychologii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawy psychologii PY-5F-PPY METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, prezentacja multimedialna, studia przypaktów, dyskusja NAKŁADY PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 60 godzin Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się: 80 godzin Łączna liczba godzin aktywności: 140 godzin SPOSÓB WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Egzamin - test jednokrotnego wyboru obejmujący treści poruszane na wykładzie Kryteria oceniania: 3 - ponad 50% poprawnych odpowiedzi w teście (16-18 pkt) 3,5 - ponad 60% poprawnych odpowiedzi w teście (19-21 pkt) 4 - ponad 70% poprawnych odpowiedzi w teście (22-24 pkt) 4,5 - ponad 80% poprawnych odpowiedzi w teście (25-27 pkt) 5 - ponad 90% poprawnych odpowiedzi w teście (28-30 pkt) LICZBA PUNKTÓW ECTS: 8 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Konopka | |
Prowadzący grup: | Karolina Konopka, Marta Rutkowska, Joanna Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia dla przedmiotu - egzamin pisemny i kolokwia zaliczające na ćwiczeniach - jeśli nauczanie zdalne zostanie utrzymane, egzamin w sesji zimowej odbędzie się w aplikacji Teams - ocena pracy indywidualnej – streszczenia artykułu - ocena pracy grupowej – prezentacji z literatury uzupełniającej - ćwiczenia indywidualne i wykonywane w małych grupach |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - zagadnienia poruszane na wykładzie i ćwiczeniach 1. Psychologia jako nauka. psychologia naukowa a psychologia potoczna; przedmiot i cele psychologii; dziedziny psychologii stosowanej 2. Warsztat metodologiczny psychologa empiryczny sposób zdobywania wiedzy, etapy postępowania badawczego, podstawowe schematy badawcze w psychologii, sposoby pomiaru, czynniki zniekształcające wyniki badań 3. Rozwój psychologii jako nauki introspekcja, strukturalizm, psychologia postaci, funkcjonalizm, polska szkoła psychologii, psychoanaliza, behawioryzm, psychologia humanistyczna, wybrane współczesne perspektywy w psychologii (perspektywa poznawcza, biologiczna, ewolucjonistyczna, społeczno-kulturowa) 4. Spostrzeganie i uwaga elementarne wrażenia zmysłowe i ich odbiór, procesy organizujące percepcję, złudzenia percepcyjne i stałość spostrzegania, progi percepcji bodźca, uwaga jako mechanizm selekcji bodźców, funkcje uwagi 5. Uczenie się uczenie się jako podstawowy mechanizm modyfikacji zachowania; warunkowanie klasyczne i instrumentalne oraz ich zastosowanie; warunkowanie u ludzi; uczenie poznawcze i społeczne 6. Pamięć rodzaje pamięci, procesy pamięciowe, teorie zapominania 7. Myślenie i język ogólna charakterystyka procesu myślenia, pojęcia i proces i ich tworzenia, rodzaje i funkcje myślenia, myślenie a rozumowanie, przeszkody w rozwiązywaniu problemów, błędy w rozumowaniu, język i jego społeczne konsekwencje 8. Emocje i stres emocje jako regulator zachowania-funkcje emocji, najważniejsze teorie emocji, uniwersalność emocji, stres i radzenie sobie; rozwój społeczny i emocjonalny - rola i typy przywiązania 9. Motywacje najważniejsze teorie motywacji, funkcje motywacji, emocjonalne mechanizmy motywacji, motywacja a sprawność działania 10. Temperament i osobowość różnice indywidualne jako przedmiot badań, regulacyjne funkcje temperamentu, temperament a osobowość, teorie procesów i teorie opisowe osobowości 11. Inteligencja pojęcie inteligencji, perspektywy badań nad inteligencją: podejście strukturalne, poznawcze, biologiczne; wybrane koncepcje inteligencji w zarysie, iloraz inteligencji, pomiar inteligencji i ograniczenia z nim związane, teoria rozwoju poznawczego Piageta 12. Psychopatologia - rodzaje zaburzeń psychicznych 13. Perspektywa społeczna i rozwojowa w psychologii |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2012). Psychologia i Życie. Warszawa: PWN (rozdział 1, 2, 6, 7, 9, 13, rozdział 4 - strony 128-137 oraz 160-185; rozdział 8 - strony 344-353; rozdział 12 - strony 508 -545, rozdział 11 - strony 466-497) 2. Meyer, R., (2008). Psychopatologia. Jeden przypadek wiele teorii. Gdańsk: GWP (rozdział 1. s. 21-37) 3. Stachowski, R. (2002). Historia psychologii - od Wundta do czasów najnowszych. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 1, Podstawy psychologii (s. 58-66). Gdańsk: GWP. 4. Stirling, J., D., Hellewell, S., E. (2005). Psychopatologia. Wprowadzenie do Psychologii: Psychologia Kliniczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (s. 23-35) Literatura uzupełniająca: 1. Eysenck, H., Eysenck, M. (2003). Podpatrywanie umysłu. Gdańsk: GWP (rozdział 11, 16, 17. 2. Hock, R. R. (2003). Czterdzieści prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Fascynująca podróż w krainę nauki. Gdańsk: GWP (wybrane rozdziały) 3. Łukaszewski, W. (2015). Wielkie i te nieco mniejsze pytania psychologii. Sopot: Smak słowa (Rozdział 2, 3, 9, 11, 14) 4. Sęk, H. (2005). Psychologia kliniczna 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (Rozdział 4. Pojęcia normy, normalności i zdrowia) 5. Strelau, J., Zawadzki, B. (2008). Psychologia Różnic Indywidualnych. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 1 (s. 816-845). Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
Link do zespołu w aplikacji Teams - wykład dla studentów i studentów I roku Psychologii (tryb stacjonarny) https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ac048aea7f84a4964a42c9da5b7baaa45%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=8e6b2c83-0b3f-4feb-9607-b958dcec7e12&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Linki do zespołów odpowiadających grupom ćwiczeniowym (dodatkowo w zakładkach grup) Grupa 1 - poniedziałki, 13 30 - 15 00, mgr Marta Rutkowska https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a58fea24c3dea48998dae0c871fe7cdfe%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=80ccfe87-3b58-4a21-95a5-02efabc050eb&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa nr 2, poniedziałek, godz. 13:30 , mgr Joanna Sikora, https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7dfc506994ec4690a83f38f9091c316c%40thread.tacv2/conversations?groupId=70794165-152c-44b7-9788-9bebd54221f5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 3 - poniedziałki 15 20 - 16 55, mgr Marta Rutkowska https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a3e7ec600bf654466bb3f24449f314da6%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2ffed607-a6c2-4cf3-a655-df77801d66a7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa nr 4, poniedziałek, godz. 15:20, mgr Joanna Sikora, https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a66dc0670fa42418eaf14e7e59a82f9f5%40thread.tacv2/conversations?groupId=e6b70a0f-50e2-46c2-b899-764cd4a95cb1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 5 - poniedziałki 11 40 - 13 10, mgr Marta Rutkowska https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a44a730b96c6d4fa3b4879d2948340bfe%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=60ae2791-02a6-44f4-a55f-0e24be8a94ec&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa nr 6, poniedziałek, godz. 11:40, mgr Joanna Sikora, https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af8a80f256e4e47d09cf19f358409d558%40thread.tacv2/conversations?groupId=16c38a55-270d-4ef5-b9fa-8432789d9d14&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone on-line, w czasie synchronicznym. Materiały do zajęć będą sukcesywnie umieszczane w plikach grupy utworzonej w aplikacji Teams. Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, wykład, mini-wykład, dyskusja w małych grupach, analizy przypadków, prace indywidualne, prace w małych grupach, fragmenty filmów). Nakład pracy studenta/studentki (wykład i ćwiczenia): - uczestnictwo w zajęciach – 60 - przeczytanie i przyswojenie treści z literatury obowiązkowej – 60 - przygotowanie pracy indywidualnej – 15 - przygotowanie pracy grupowej - 15 - przygotowanie się do testów zaliczających i egzaminu – 50 Łącznie: 8 ECT, 200h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
WYK
N CW
CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Konopka | |
Prowadzący grup: | Karolina Konopka, Marta Rutkowska, Łukasz Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia dla przedmiotu - egzamin pisemny i kolokwia zaliczające na ćwiczeniach - jeśli nauczanie zdalne zostanie utrzymane, egzamin w sesji zimowej odbędzie się w aplikacji Teams - ocena pracy indywidualnej – streszczenia artykułu - ocena pracy grupowej – prezentacji z literatury uzupełniającej - ćwiczenia indywidualne i wykonywane w małych grupach |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - zagadnienia poruszane na wykładzie i ćwiczeniach 1. Psychologia jako nauka. psychologia naukowa a psychologia potoczna; przedmiot i cele psychologii; dziedziny psychologii stosowanej 2. Warsztat metodologiczny psychologa empiryczny sposób zdobywania wiedzy, etapy postępowania badawczego, podstawowe schematy badawcze w psychologii, sposoby pomiaru, czynniki zniekształcające wyniki badań 3. Rozwój psychologii jako nauki introspekcja, strukturalizm, psychologia postaci, funkcjonalizm, polska szkoła psychologii, psychoanaliza, behawioryzm, psychologia humanistyczna, wybrane współczesne perspektywy w psychologii (perspektywa poznawcza, biologiczna, ewolucjonistyczna, społeczno-kulturowa) 4. Spostrzeganie i uwaga elementarne wrażenia zmysłowe i ich odbiór, procesy organizujące percepcję, złudzenia percepcyjne i stałość spostrzegania, progi percepcji bodźca, uwaga jako mechanizm selekcji bodźców, funkcje uwagi 5. Uczenie się uczenie się jako podstawowy mechanizm modyfikacji zachowania; warunkowanie klasyczne i instrumentalne oraz ich zastosowanie; warunkowanie u ludzi; uczenie poznawcze i społeczne 6. Pamięć rodzaje pamięci, procesy pamięciowe, teorie zapominania 7. Myślenie i język ogólna charakterystyka procesu myślenia, pojęcia i proces i ich tworzenia, rodzaje i funkcje myślenia, myślenie a rozumowanie, przeszkody w rozwiązywaniu problemów, błędy w rozumowaniu, język i jego społeczne konsekwencje 8. Emocje i stres emocje jako regulator zachowania-funkcje emocji, najważniejsze teorie emocji, uniwersalność emocji, stres i radzenie sobie; rozwój społeczny i emocjonalny - rola i typy przywiązania 9. Motywacje najważniejsze teorie motywacji, funkcje motywacji, emocjonalne mechanizmy motywacji, motywacja a sprawność działania 10. Temperament i osobowość różnice indywidualne jako przedmiot badań, regulacyjne funkcje temperamentu, temperament a osobowość, teorie procesów i teorie opisowe osobowości 11. Inteligencja pojęcie inteligencji, perspektywy badań nad inteligencją: podejście strukturalne, poznawcze, biologiczne; wybrane koncepcje inteligencji w zarysie, iloraz inteligencji, pomiar inteligencji i ograniczenia z nim związane, teoria rozwoju poznawczego Piageta 12. Psychopatologia - rodzaje zaburzeń psychicznych 13. Perspektywa społeczna i rozwojowa w psychologii |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2012). Psychologia i Życie. Warszawa: PWN (rozdział 1, 2, 6, 7, 9, 13, rozdział 4 - strony 128-137 oraz 160-185; rozdział 8 - strony 344-353; rozdział 12 - strony 508 -545, rozdział 11-strony 466-497) 2. Meyer, R., (2008). Psychopatologia. Jeden przypadek wiele teorii. Gdańsk: GWP (rozdział 1. s. 21-37) 3. Stachowski, R. (2002). Historia psychologii - od Wundta do czasów najnowszych. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 1, Podstawy psychologii (s. 58-66). Gdańsk: GWP. 4. Stirling, J., D., Hellewell, S., E. (2005). Psychopatologia. Wprowadzenie do Psychologii: Psychologia Kliniczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (s. 23-35) Literatura uzupełniająca: 1. Eysenck, H., Eysenck, M. (2003). Podpatrywanie umysłu. Gdańsk: GWP (rozdział 11, 16, 17. 2. Hock, R. R. (2003). Czterdzieści prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Fascynująca podróż w krainę nauki. Gdańsk: GWP (wybrane rozdziały) 3. Łukaszewski, W. (2015). Wielkie i te nieco mniejsze pytania psychologii. Sopot: Smak słowa (Rozdział 2, 3, 9, 11, 14) 4. Sęk, H. (2005). Psychologia kliniczna 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (Rozdział 4. Pojęcia normy, normalności i zdrowia) 5. Strelau, J., Zawadzki, B. (2008). Psychologia Różnic Indywidualnych. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 1 (s. 816-845). Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
Link do zespołu w aplikacji Teams - wykład dla studentów i studentów I roku Psychologii (tryb niestacjonarny) https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3abfd8a4d090e74d839ec1e628d0a251c5%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=0362a90e-ab77-43db-86fb-1e927e333fac&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Linki do zespołów odpowiadających grupom ćwiczeniowym (dodatkowo w zakładkach grup) grupa 1 (dr Łukasz Zaborek) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa0b48348b58a4766a3618f3d424c99df%40thread.tacv2/conversations?groupId=e78c8fad-29f7-45df-81f4-701926e23922&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 2 (mgr Marta Rutkowska): https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a8f884b00bcc84bdab96a09e1b4128137%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=5d57126c-5150-4567-9e51-0dce672a713a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 3 (mgr Marta Rutkowska): https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3adcc527b580804f15b2bcba3f0e271881%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=6e3b5bb6-7c20-4ba0-adc4-86834025db5a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone on-line, w czasie synchronicznym. Materiały do zajęć będą sukcesywnie umieszczane w plikach grupy utworzonej w aplikacji Teams. Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, wykład, mini-wykład, dyskusja w małych grupach, analizy przypadków, prace indywidualne, prace w małych grupach, fragmenty filmów). Nakład pracy studenta/studentki (wykład i ćwiczenia): - uczestnictwo w zajęciach – 45 - przeczytanie i przyswojenie treści z literatury obowiązkowej – 70 - przygotowanie pracy indywidualnej – 15 - przygotowanie pracy grupowej - 15 - przygotowanie się do testów zaliczających i egzaminu – 55 Łącznie: 8 ECT, 200h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Zaborek | |
Prowadzący grup: | Marta Rutkowska, Łukasz Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład: Egzamin w formie testowej - 30 pytań Ćwiczenia: - ocena pracy indywidualnej – streszczenia artykułu - ocena pracy grupowej – prezentacji z literatury uzupełniającej - ćwiczenia indywidualne i wykonywane w małych grupach |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - zagadnienia poruszane na wykładzie i ćwiczeniach 1. Psychologia jako nauka. psychologia naukowa a psychologia potoczna; przedmiot i cele psychologii; dziedziny psychologii stosowanej 2. Warsztat metodologiczny psychologa empiryczny sposób zdobywania wiedzy, etapy postępowania badawczego, podstawowe schematy badawcze w psychologii, sposoby pomiaru, czynniki zniekształcające wyniki badań 3. Rozwój psychologii jako nauki introspekcja, strukturalizm, psychologia postaci, funkcjonalizm, polska szkoła psychologii, psychoanaliza, behawioryzm, psychologia humanistyczna, wybrane współczesne perspektywy w psychologii (perspektywa poznawcza, biologiczna, ewolucjonistyczna, społeczno-kulturowa) 4. Spostrzeganie i uwaga elementarne wrażenia zmysłowe i ich odbiór, procesy organizujące percepcję, złudzenia percepcyjne i stałość spostrzegania, progi percepcji bodźca, uwaga jako mechanizm selekcji bodźców, funkcje uwagi 5. Uczenie się uczenie się jako podstawowy mechanizm modyfikacji zachowania; warunkowanie klasyczne i instrumentalne oraz ich zastosowanie; warunkowanie u ludzi; uczenie poznawcze i społeczne 6. Pamięć rodzaje pamięci, procesy pamięciowe, teorie zapominania 7. Myślenie i język ogólna charakterystyka procesu myślenia, pojęcia i proces i ich tworzenia, rodzaje i funkcje myślenia, myślenie a rozumowanie, przeszkody w rozwiązywaniu problemów, błędy w rozumowaniu, język i jego społeczne konsekwencje 8. Emocje i stres emocje jako regulator zachowania-funkcje emocji, najważniejsze teorie emocji, uniwersalność emocji, stres i radzenie sobie; rozwój społeczny i emocjonalny - rola i typy przywiązania 9. Motywacje najważniejsze teorie motywacji, funkcje motywacji, emocjonalne mechanizmy motywacji, motywacja a sprawność działania 10. Temperament i osobowość różnice indywidualne jako przedmiot badań, regulacyjne funkcje temperamentu, temperament a osobowość, teorie procesów i teorie opisowe osobowości 11. Inteligencja pojęcie inteligencji, perspektywy badań nad inteligencją: podejście strukturalne, poznawcze, biologiczne; wybrane koncepcje inteligencji w zarysie, iloraz inteligencji, pomiar inteligencji i ograniczenia z nim związane, teoria rozwoju poznawczego Piageta 12. Psychopatologia - rodzaje zaburzeń psychicznych 13. Perspektywa społeczna i rozwojowa w psychologii |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2012). Psychologia i Życie. Warszawa: PWN (rozdział 1, 2, 6, 7, 9, 13, rozdział 4 - strony 128-137 oraz 160-185; rozdział 8 - strony 344-353; rozdział 12 - strony 508 -545, rozdział 11-strony 466-497) 2. Meyer, R., (2008). Psychopatologia. Jeden przypadek wiele teorii. Gdańsk: GWP (rozdział 1. s. 21-37) 3. Stachowski, R. (2002). Historia psychologii - od Wundta do czasów najnowszych. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 1, Podstawy psychologii (s. 58-66). Gdańsk: GWP. 4. Stirling, J., D., Hellewell, S., E. (2005). Psychopatologia. Wprowadzenie do Psychologii: Psychologia Kliniczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (s. 23-35) Literatura uzupełniająca: 1. Eysenck, H., Eysenck, M. (2003). Podpatrywanie umysłu. Gdańsk: GWP (rozdział 11, 16, 17. 2. Hock, R. R. (2003). Czterdzieści prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Fascynująca podróż w krainę nauki. Gdańsk: GWP (wybrane rozdziały) 3. Łukaszewski, W. (2015). Wielkie i te nieco mniejsze pytania psychologii. Sopot: Smak słowa (Rozdział 2, 3, 9, 11, 14) 4. Sęk, H. (2005). Psychologia kliniczna 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (Rozdział 4. Pojęcia normy, normalności i zdrowia) 5. Strelau, J., Zawadzki, B. (2008). Psychologia Różnic Indywidualnych. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 1 (s. 816-845). Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone on-line, w czasie synchronicznym. Materiały do zajęć będą sukcesywnie umieszczane w plikach grupy utworzonej w aplikacji Teams. Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, wykład, mini-wykład, dyskusja w małych grupach, analizy przypadków, prace indywidualne, prace w małych grupach, fragmenty filmów). Nakład pracy studenta/studentki (wykład i ćwiczenia): - uczestnictwo w zajęciach – 45 - przeczytanie i przyswojenie treści z literatury obowiązkowej – 70 - przygotowanie pracy indywidualnej – 15 - przygotowanie pracy grupowej - 15 - przygotowanie się do testów zaliczających i egzaminu – 55 Łącznie: 8 ECT, 200h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
WYK
N CW
CW
CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Zaborek | |
Prowadzący grup: | Marta Rutkowska, Łukasz Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład: Egzamin w formie testowej - 30 pytań Ćwiczenia: - ocena pracy indywidualnej – streszczenia artykułu - ocena pracy grupowej – prezentacji z literatury uzupełniającej - ćwiczenia indywidualne i wykonywane w małych grupach |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - zagadnienia poruszane na wykładzie i ćwiczeniach 1. Psychologia jako nauka. psychologia naukowa a psychologia potoczna; przedmiot i cele psychologii; dziedziny psychologii stosowanej 2. Warsztat metodologiczny psychologa empiryczny sposób zdobywania wiedzy, etapy postępowania badawczego, podstawowe schematy badawcze w psychologii, sposoby pomiaru, czynniki zniekształcające wyniki badań 3. Rozwój psychologii jako nauki introspekcja, strukturalizm, psychologia postaci, funkcjonalizm, polska szkoła psychologii, psychoanaliza, behawioryzm, psychologia humanistyczna, wybrane współczesne perspektywy w psychologii (perspektywa poznawcza, biologiczna, ewolucjonistyczna, społeczno-kulturowa) 4. Spostrzeganie i uwaga elementarne wrażenia zmysłowe i ich odbiór, procesy organizujące percepcję, złudzenia percepcyjne i stałość spostrzegania, progi percepcji bodźca, uwaga jako mechanizm selekcji bodźców, funkcje uwagi 5. Uczenie się uczenie się jako podstawowy mechanizm modyfikacji zachowania; warunkowanie klasyczne i instrumentalne oraz ich zastosowanie; warunkowanie u ludzi; uczenie poznawcze i społeczne 6. Pamięć rodzaje pamięci, procesy pamięciowe, teorie zapominania 7. Myślenie i język ogólna charakterystyka procesu myślenia, pojęcia i proces i ich tworzenia, rodzaje i funkcje myślenia, myślenie a rozumowanie, przeszkody w rozwiązywaniu problemów, błędy w rozumowaniu, język i jego społeczne konsekwencje 8. Emocje i stres emocje jako regulator zachowania-funkcje emocji, najważniejsze teorie emocji, uniwersalność emocji, stres i radzenie sobie; rozwój społeczny i emocjonalny - rola i typy przywiązania 9. Motywacje najważniejsze teorie motywacji, funkcje motywacji, emocjonalne mechanizmy motywacji, motywacja a sprawność działania 10. Temperament i osobowość różnice indywidualne jako przedmiot badań, regulacyjne funkcje temperamentu, temperament a osobowość, teorie procesów i teorie opisowe osobowości 11. Inteligencja pojęcie inteligencji, perspektywy badań nad inteligencją: podejście strukturalne, poznawcze, biologiczne; wybrane koncepcje inteligencji w zarysie, iloraz inteligencji, pomiar inteligencji i ograniczenia z nim związane, teoria rozwoju poznawczego Piageta 12. Psychopatologia - rodzaje zaburzeń psychicznych 13. Perspektywa społeczna i rozwojowa w psychologii |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2012). Psychologia i Życie. Warszawa: PWN (rozdział 1, 2, 6, 7, 9, 13, rozdział 4 - strony 128-137 oraz 160-185; rozdział 8 - strony 344-353; rozdział 12 - strony 508 -545, rozdział 11-strony 466-497) 2. Meyer, R., (2008). Psychopatologia. Jeden przypadek wiele teorii. Gdańsk: GWP (rozdział 1. s. 21-37) 3. Stachowski, R. (2002). Historia psychologii - od Wundta do czasów najnowszych. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 1, Podstawy psychologii (s. 58-66). Gdańsk: GWP. 4. Stirling, J., D., Hellewell, S., E. (2005). Psychopatologia. Wprowadzenie do Psychologii: Psychologia Kliniczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (s. 23-35) Literatura uzupełniająca: 1. Eysenck, H., Eysenck, M. (2003). Podpatrywanie umysłu. Gdańsk: GWP (rozdział 11, 16, 17. 2. Hock, R. R. (2003). Czterdzieści prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Fascynująca podróż w krainę nauki. Gdańsk: GWP (wybrane rozdziały) 3. Łukaszewski, W. (2015). Wielkie i te nieco mniejsze pytania psychologii. Sopot: Smak słowa (Rozdział 2, 3, 9, 11, 14) 4. Sęk, H. (2005). Psychologia kliniczna 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (Rozdział 4. Pojęcia normy, normalności i zdrowia) 5. Strelau, J., Zawadzki, B. (2008). Psychologia Różnic Indywidualnych. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 1 (s. 816-845). Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone on-line, w czasie synchronicznym. Materiały do zajęć będą sukcesywnie umieszczane w plikach grupy utworzonej w aplikacji Teams. Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, wykład, mini-wykład, dyskusja w małych grupach, analizy przypadków, prace indywidualne, prace w małych grupach, fragmenty filmów). Nakład pracy studenta/studentki (wykład i ćwiczenia): - uczestnictwo w zajęciach – 45 - przeczytanie i przyswojenie treści z literatury obowiązkowej – 70 - przygotowanie pracy indywidualnej – 15 - przygotowanie pracy grupowej - 15 - przygotowanie się do testów zaliczających i egzaminu – 55 Łącznie: 8 ECT, 200h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CW
CW
CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Sękowski | |
Prowadzący grup: | Iwona Nowakowska, Marcin Sękowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Podczas kursu uczestnicy zapoznają się z podstawowymi informacjami na temat psychologii jako nauki, podstawowe psychologiczne koncepcje człowieka oraz wybrane zagadnienia szczegółowe z zakresu różnych subdziedzin psychologii. |
|
Pełny opis: |
Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Z historii psychologii: rozwój psychologii do początków XX wieku; Główne psychologiczne człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Przywiązanie; Psychologia procesów poznawczych; Psychologia emocji i motywacji; Psychologia osobowości: temperament, charakter, tożsamość; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Inteligencja; Psychologia śmierci |
|
Literatura: |
Campbell, J. B., Hall., C. S., Lindzey, G. (2006). Teorie osobowości. PWN. Pieter, J. (1974). Historia psychologii. PWN Selye, H. (1963). Stress życia. PZWL. Zimbardo, P., Gerrig, R. (2008). Psychologia i życie. PWN. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody to wykład, studium przypadku, prezentacje multimedialne Godziny kontaktowe 30 Przygotowanie się do egzaminu 30 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
WYK
N CW
WYK
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Sękowski | |
Prowadzący grup: | Wojciech Dragan, Katarzyna Knopp | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Podczas kursu uczestnicy zapoznają się z podstawowymi informacjami na temat psychologii jako nauki, podstawowe psychologiczne koncepcje człowieka oraz wybrane zagadnienia szczegółowe z zakresu różnych subdziedzin psychologii. |
|
Pełny opis: |
Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Z historii psychologii: rozwój psychologii do początków XX wieku; Główne psychologiczne człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Przywiązanie; Psychologia procesów poznawczych; Psychologia emocji i motywacji; Psychologia osobowości: temperament, charakter, tożsamość; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Inteligencja; Psychologia śmierci |
|
Literatura: |
Podstawowa: Zimbardo, P.G., Gerrig, R.J. (2012 i późniejsze dodruki). Psychologia i życie. Warszawa: PWN Dodatkowa: Campbell, J. B., Hall., C. S., Lindzey, G. (2006). Teorie osobowości. PWN. Pieter, J. (1974). Historia psychologii. PWN Selye, H. (1963). Stress życia. PZWL. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, prezentacja multimedialna, studia przypaktów, dyskusja NAKŁADY PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 60 godzin Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się: 80 godzin Łączna liczba godzin aktywności: 140 godzin SPOSÓB WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Egzamin - test jednokrotnego wyboru obejmujący treści poruszane na wykładzie Kryteria oceniania: 3 - ponad 50% poprawnych odpowiedzi w teście (16-18 pkt) 3,5 - ponad 60% poprawnych odpowiedzi w teście (19-21 pkt) 4 - ponad 70% poprawnych odpowiedzi w teście (22-24 pkt) 4,5 - ponad 80% poprawnych odpowiedzi w teście (25-27 pkt) 5 - ponad 90% poprawnych odpowiedzi w teście (28-30 pkt) LICZBA PUNKTÓW ECTS: 8 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ CW
CW
PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Sękowski | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Knopp, Marcin Sękowski, Hubert Szewczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w problematykę psychologii z uwzględnieniem wybranych zagadnień z zakresu podstaw psychologii ogólne, niezbędnych dla rozumienia złożonych mechanizmów leżących u podstaw prawidłowego i zaburzonego funkcjonowania człowieka, oraz dla ukierunkowania pracy diagnostyczno-terapeutycznej. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Główne psychologiczne człowieka. Behawioryzm; Główne psychologiczne człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Psychologia procesów poznawczych; Przywiązanie; Osobowość: temperament, charakter, tożsamość, inteligencja, wartości; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Emocje i motywacja; Psychologia śmierci; |
|
Literatura: |
Campbell, J. B., Hall., C. S., Lindzey, G. (2006). Teorie osobowości. PWN. Pieter, J. (1974). Historia psychologii. PWN Selye, H. (1963). Stress życia. PZWL. Zimbardo, P., Gerrig, R. (2008). Psychologia i życie. PWN. Literatura poszerzająca: Hall, C., S., Lindzey, G., Campbell, J. B. (2006). Teorie osobowości. PWN. Freud, S. (2019). Poza zasadą przyjemności. Vis-á-Vis/Etiuda. Freud, A. (2012). Ego i mechanizmy obronne. PWN Skinner, B. F. (1978). Poza wolnością i godnością. PIW. Bandura, A. (2017). Teoria społecznego uczenia się. PWN. May, R. (1995). O istocie człowieka. Szkice z psychologii egzystencjalnej. Rebis. Rogers, C. (2002). O stawaniu się osobą. Rebis. Piaget, J., Inhelder, B. (1996). Psychologia dziecka . Siedmiogród. Bowlby, J. (2022). Przywiązanie. PWN. Sękowski, M. (2020). Trauma przywiązaniowa i dezorganizacja przywiązania. Mechanizmy, terapia i profilaktyka. W: A. Senejko, A. Czapiga (red.), Oswojenie traumy. Przegląd zagadnień (s. 99-124). Impuls. Sękowski, M. (2019). Postawa wobec śmierci w cyklu życia człowieka. Universitas. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, prezentacja multimedialna, studia przypaktów, dyskusja NAKŁADY PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 60 godzin Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się: 80 godzin Łączna liczba godzin aktywności: 140 godzin SPOSÓB WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Egzamin - test jednokrotnego wyboru obejmujący treści poruszane na wykładzie Kryteria oceniania: 3 - ponad 50% poprawnych odpowiedzi w teście (16-18 pkt) 3,5 - ponad 60% poprawnych odpowiedzi w teście (19-21 pkt) 4 - ponad 70% poprawnych odpowiedzi w teście (22-24 pkt) 4,5 - ponad 80% poprawnych odpowiedzi w teście (25-27 pkt) 5 - ponad 90% poprawnych odpowiedzi w teście (28-30 pkt) LICZBA PUNKTÓW ECTS: 8 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Knopp | |
Prowadzący grup: | Wojciech Dragan, Maja Em-Kamieniec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Podczas kursu uczestnicy zapoznają się z podstawowymi informacjami na temat psychologii jako nauki, podstawowe psychologiczne koncepcje człowieka oraz wybrane zagadnienia szczegółowe z zakresu różnych subdziedzin psychologii. Sposób pomiaru efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji: wykład - egzamin ćwiczenia - kolokwia, aktywność, obecność na zajęciach, wykonanie zadanych ćwiczeń i zadań |
|
Pełny opis: |
Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Z historii psychologii: rozwój psychologii do początków XX wieku; Główne psychologiczne człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Przywiązanie; Psychologia procesów poznawczych; Psychologia emocji i motywacji; Psychologia osobowości: temperament, charakter, tożsamość; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Inteligencja; Psychologia śmierci |
|
Literatura: |
Podstawowa: Zimbardo, P.G., Gerrig, R.J. (2012 i późniejsze dodruki). Psychologia i życie. Warszawa: PWN Dodatkowa: Campbell, J. B., Hall., C. S., Lindzey, G. (2006). Teorie osobowości. PWN. Pieter, J. (1974). Historia psychologii. PWN Selye, H. (1963). Stress życia. PZWL. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody to wykład, studium przypadku, prezentacje multimedialne, ćwiczenia Nakład pracy studenta (wykład i ćwiczenia): - godziny kontaktowe: 45 - przeczytanie i przyswojenie treści z literatury obowiązkowej – 50 - przygotowanie zadanych ćwiczeń i prac indywidualnych – 25 - przygotowanie do egzaminu i kolokwiów: 80 godzin Łączna liczba godzin aktywności: 200 godzin ECTS: 8 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR WYK
CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Sękowski | |
Prowadzący grup: | Paulina Bąk, Izabela Pawłowska, Marcin Sękowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Podczas kursu uczestnicy zapoznają się z podstawowymi informacjami na temat psychologii jako nauki, podstawowe psychologiczne koncepcje człowieka oraz wybrane zagadnienia szczegółowe z zakresu różnych subdziedzin psychologii. Sposób pomiaru efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji: wykład - egzamin ćwiczenia - kolokwia, aktywność, obecność na zajęciach, wykonanie zadanych ćwiczeń i zadań |
|
Pełny opis: |
Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Z historii psychologii: rozwój psychologii do początków XX wieku; Główne psychologiczne człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Przywiązanie; Psychologia procesów poznawczych; Psychologia emocji i motywacji; Psychologia osobowości: temperament, charakter, tożsamość; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Inteligencja; Psychologia śmierci |
|
Literatura: |
Podstawowa: Zimbardo, P.G., Gerrig, R.J. (2012 i późniejsze dodruki). Psychologia i życie. Warszawa: PWN Dodatkowa: Campbell, J. B., Hall., C. S., Lindzey, G. (2006). Teorie osobowości. PWN. Pieter, J. (1974). Historia psychologii. PWN Selye, H. (1963). Stress życia. PZWL. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody to wykład, studium przypadku, prezentacje multimedialne, ćwiczenia Nakład pracy studenta (wykład i ćwiczenia): - godziny kontaktowe: 45 - przeczytanie i przyswojenie treści z literatury obowiązkowej – 50 - przygotowanie zadanych ćwiczeń i prac indywidualnych – 25 - przygotowanie do egzaminu i kolokwiów: 80 godzin Łączna liczba godzin aktywności: 200 godzin ECTS: 8 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Sękowski | |
Prowadzący grup: | Maja Em-Kamieniec, Marcin Sękowski, Adrianna Wołtosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Podczas kursu uczestnicy zapoznają się z podstawowymi informacjami na temat psychologii jako nauki, podstawowe psychologiczne koncepcje człowieka oraz wybrane zagadnienia szczegółowe z zakresu różnych subdziedzin psychologii. Sposób pomiaru efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji: wykład - egzamin ćwiczenia - kolokwia, aktywność, obecność na zajęciach, wykonanie zadanych ćwiczeń i zadań |
|
Pełny opis: |
Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Z historii psychologii: rozwój psychologii do początków XX wieku; Główne psychologiczne człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Przywiązanie; Psychologia procesów poznawczych; Psychologia emocji i motywacji; Psychologia osobowości: temperament, charakter, tożsamość; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Inteligencja; Psychologia śmierci |
|
Literatura: |
Podstawowa: Zimbardo, P.G., Gerrig, R.J. (2012 i późniejsze dodruki). Psychologia i życie. Warszawa: PWN Dodatkowa: Campbell, J. B., Hall., C. S., Lindzey, G. (2006). Teorie osobowości. PWN. Pieter, J. (1974). Historia psychologii. PWN Selye, H. (1963). Stress życia. PZWL. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody to wykład, studium przypadku, prezentacje multimedialne, ćwiczenia Nakład pracy studenta (wykład i ćwiczenia): - godziny kontaktowe: 45 - przeczytanie i przyswojenie treści z literatury obowiązkowej – 50 - przygotowanie zadanych ćwiczeń i prac indywidualnych – 25 - przygotowanie do egzaminu i kolokwiów: 80 godzin Łączna liczba godzin aktywności: 200 godzin ECTS: 8 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.