Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Podstawy psychologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PY-5F-PPY Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy psychologii
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla I r. PY, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla I r. PY, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 8.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykład:

1. Psychologia jako nauka: psychologia naukowa a psychologia potoczna; przedmiot i cele psychologii; perspektywa rozwojowa i społeczna w psychologii; dziedziny psychologii stosowanej.

2. Kluczowe elementy warsztatu metodologicznego psychologa: empiryczny sposób zdobywania wiedzy, etapy postępowania badawczego, podstawowe schematy badawcze w psychologii, sposoby pomiaru, czynniki zniekształcające wyniki badań.

3. Rozwój psychologii jako nauki: introspekcja, strukturalizm, psychologia postaci, funkcjonalizm, polska szkoła psychologii, psychoanaliza, behawioryzm, psychologia humanistyczna, wybrane współczesne perspektywy w psychologii (perspektywa poznawcza, biologiczna, ewolucjonistyczna, społeczno-kulturowa).

4. Spostrzeganie i uwaga: elementarne wrażenia zmysłowe i ich odbiór, procesy organizujące percepcję, złudzenia percepcyjne i stałość spostrzegania, progi percepcji bodźca, uwaga jako mechanizm selekcji bodźców, funkcje uwagi.

5. Psychologia uczenia się: uczenie się jako podstawowy mechanizm modyfikacji zachowania; warunkowanie klasyczne i instrumentalne oraz ich zastosowanie; warunkowanie u ludzi; uczenie poznawcze i społeczne.

6. Pamięć: rodzaje pamięci, procesy pamięciowe, teorie zapominania.

7. Myślenie: ogólna charakterystyka procesu myślenia, pojęcia i proces i ich tworzenia, rodzaje i funkcje myślenia, myślenie a rozumowanie, przeszkody w rozwiązywaniu problemów, błędy w rozumowaniu, język i jego społeczne konsekwencje.

8. Emocje i stres: emocje jako regulator zachowania-funkcje emocji, najważniejsze teorie emocji, uniwersalność emocji, stres i radzenie sobie; rozwój społeczny i emocjonalny - rola i typy przywiązania.

9. Motywacje: najważniejsze teorie motywacji, funkcje motywacji, emocjonalne mechanizmy motywacji, motywacja a sprawność działania, autowaloryzacja jako przykład motywu związanego z JA.

10. Temperament i osobowość jako zespoły cech: różnice indywidualne jako przedmiot badań, regulacyjne funkcje temperamentu, temperament a osobowość, teorie procesów i teorie opisowe osobowości.

11. Inteligencja: pojęcie inteligencji, perspektywy badań nad inteligencją: podejście strukturalne, poznawcze, biologiczne; wybrane koncepcje inteligencji w zarysie, iloraz inteligencji, pomiar inteligencji i ograniczenia z nim związane, teoria rozwoju poznawczego Piageta.

Efekty kształcenia:

Wiedza

Student/-ka posiada wiedzę o przedmiocie psychologii jako nauki.

Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu psychologii.

Posiada wiedzę o kierunkach psychologicznych i ich historycznych uwarunkowaniach.

Zna, na poziomie podstawowym, metody badań stosowanych w psychologii.

Umiejętności

Student/-ka potrafi posługiwać się terminologią psychologiczną, charakteryzować podstawowe procesy psychiczne oraz posługiwać się wiedzą o zjawiskach psychicznych w wyjaśnianiu elementarnych zachowań (zjawisk) indywidualnych i społecznych.

Kompetencje społeczne

Student/-ka ma pozytywne nastawienie do zdobywania wiedzy z zakresu psychologii.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (w trakcie)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Konopka
Prowadzący grup: Karolina Konopka, Marta Rutkowska, Joanna Sikora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

egzamin pisemny (test wyboru), testy wiadomości na ćwiczeniach, pytania sprawdzające na ćwiczeniach, zadania wykonywane w małych grupach i indywidualnie

Pełny opis:

Psychologia jako nauka.

psychologia naukowa a psychologia potoczna; przedmiot i cele psychologii; perspektywa rozwojowa i społeczna w psychologii; dziedziny psychologii stosowanej

Warsztat metodologiczny psychologa

empiryczny sposób zdobywania wiedzy, etapy postępowania badawczego, podstawowe schematy badawcze w psychologii, sposoby pomiaru, czynniki zniekształcające wyniki badań

Rozwój psychologii jako nauki

introspekcja, strukturalizm, psychologia postaci, funkcjonalizm, polska szkoła psychologii, psychoanaliza, behawioryzm, psychologia humanistyczna, wybrane współczesne perspektywy w psychologii (perspektywa poznawcza, biologiczna, ewolucjonistyczna, społeczno-kulturowa)

Spostrzeganie i uwaga

elementarne wrażenia zmysłowe i ich odbiór, procesy organizujące percepcję, złudzenia percepcyjne i stałość spostrzegania, progi percepcji bodźca, uwaga jako mechanizm selekcji bodźców, funkcje uwagi

Uczenie się

uczenie się jako podstawowy mechanizm modyfikacji zachowania; warunkowanie klasyczne i instrumentalne oraz ich zastosowanie; warunkowanie u ludzi; uczenie poznawcze i społeczne

Pamięć

rodzaje pamięci, procesy pamięciowe, teorie zapominania

Myślenie i język

ogólna charakterystyka procesu myślenia, pojęcia i proces i ich tworzenia, rodzaje i funkcje myślenia, myślenie a rozumowanie, przeszkody w rozwiązywaniu problemów, błędy w rozumowaniu, język i jego społeczne konsekwencje

Emocje i stres

emocje jako regulator zachowania-funkcje emocji, najważniejsze teorie emocji, uniwersalność emocji, stres i radzenie sobie; rozwój społeczny i emocjonalny - rola i typy przywiązania

Motywacje

najważniejsze teorie motywacji, funkcje motywacji, emocjonalne mechanizmy motywacji, motywacja a sprawność działania

Temperament i osobowość

różnice indywidualne jako przedmiot badań, regulacyjne funkcje temperamentu, temperament a osobowość, teorie procesów i teorie opisowe osobowości

Inteligencja

pojęcie inteligencji, perspektywy badań nad inteligencją: podejście strukturalne, poznawcze, biologiczne; wybrane koncepcje inteligencji w zarysie, iloraz inteligencji, pomiar inteligencji i ograniczenia z nim związane, teoria rozwoju poznawczego Piageta

Literatura:

Literatura obowiązkowa - wykład

Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2012/2017). Psychologia i Życie. Warszawa: PWN

• rozdział 1, 2, 6, 7, 9, 13,

• rozdział 4 (strony 128-137 oraz 160-185)

• rozdział 8 (strony 344-353)

• rozdział 12 (strony 508 -545)

!uwaga - numery stron z wydania 2012

Stachowski, R. (2002). Historia psychologii - od Wundta do czasów najnowszych. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 1, Podstawy psychologii (s. 58-66). Gdańsk: GWP.

Uwagi:

metody kształcenia: wykład, prezentacje multimedialne, wykonywanie zadań, dyskusja w całej grupie i w podgrupach, ćwiczenia indywidualne, omawianie przypadków

Godziny kontaktowe 60

Przygotowanie się do zajęć, lektury 80

Przygotowanie się do egzaminu 60

Przygotowanie się do testów zaliczeniowych 30

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (w trakcie)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-27
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Konopka
Prowadzący grup: Karolina Gadomska, Karolina Konopka, Marta Rutkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

egzamin pisemny (test wyboru), testy wiadomości na ćwiczeniach, pytania sprawdzające na ćwiczeniach, zadania wykonywane w małych grupach i indywidualnie

Pełny opis:

Psychologia jako nauka.

psychologia naukowa a psychologia potoczna; przedmiot i cele psychologii; perspektywa rozwojowa i społeczna w psychologii; dziedziny psychologii stosowanej

Warsztat metodologiczny psychologa

empiryczny sposób zdobywania wiedzy, etapy postępowania badawczego, podstawowe schematy badawcze w psychologii, sposoby pomiaru, czynniki zniekształcające wyniki badań

Rozwój psychologii jako nauki

introspekcja, strukturalizm, psychologia postaci, funkcjonalizm, polska szkoła psychologii, psychoanaliza, behawioryzm, psychologia humanistyczna, wybrane współczesne perspektywy w psychologii (perspektywa poznawcza, biologiczna, ewolucjonistyczna, społeczno-kulturowa)

Spostrzeganie i uwaga

elementarne wrażenia zmysłowe i ich odbiór, procesy organizujące percepcję, złudzenia percepcyjne i stałość spostrzegania, progi percepcji bodźca, uwaga jako mechanizm selekcji bodźców, funkcje uwagi

Uczenie się

uczenie się jako podstawowy mechanizm modyfikacji zachowania; warunkowanie klasyczne i instrumentalne oraz ich zastosowanie; warunkowanie u ludzi; uczenie poznawcze i społeczne

Pamięć

rodzaje pamięci, procesy pamięciowe, teorie zapominania

Myślenie

ogólna charakterystyka procesu myślenia, pojęcia i proces i ich tworzenia, rodzaje i funkcje myślenia, myślenie a rozumowanie, przeszkody w rozwiązywaniu problemów, błędy w rozumowaniu

Emocje i stres

emocje jako regulator zachowania-funkcje emocji, najważniejsze teorie emocji, uniwersalność emocji, stres i radzenie sobie; rozwój społeczny i emocjonalny - rola i typy przywiązania

Motywacje

najważniejsze teorie motywacji, funkcje motywacji, emocjonalne mechanizmy motywacji, motywacja a sprawność działania

Temperament i osobowość

różnice indywidualne jako przedmiot badań, regulacyjne funkcje temperamentu, temperament a osobowość, teorie procesów i teorie opisowe osobowości

Inteligencja

pojęcie inteligencji, perspektywy badań nad inteligencją: podejście strukturalne, poznawcze, biologiczne; wybrane koncepcje inteligencji w zarysie, iloraz inteligencji, pomiar inteligencji i ograniczenia z nim związane, teoria rozwoju poznawczego Piageta

Literatura:

Literatura obowiązkowa - wykład

Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2012/2017). Psychologia i Życie. Warszawa: PWN

• rozdział 1, 2, 6, 7, 9, 13,

• rozdział 4 (strony 128-137 oraz 160-185)

• rozdział 8 (strony 344-353)

• rozdział 12 (strony 508 -545)

!uwaga - numery stron z wydania 2012

Stachowski, R. (2002). Historia psychologii - od Wundta do czasów najnowszych. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 1, Podstawy psychologii (s. 58-66). Gdańsk: GWP.

Uwagi:

metody kształcenia: wykład, prezentacje multimedialne, wykonywanie zadań, dyskusja w całej grupie i w podgrupach, ćwiczenia indywidualne, omawianie przypadków

Godziny kontaktowe 45

Przygotowanie się do zajęć, lektury 80

Przygotowanie się do egzaminu 60

Przygotowanie się do testów zaliczeniowych 30

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.