Narzędzia diagnozy psychologicznej człowieka dorosłego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5F-NDC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Narzędzia diagnozy psychologicznej człowieka dorosłego |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla III r. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla III r. (PY) psychologia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Wprowadzenie do problematyki diagnozy osobowości człowieka dorosłego - rys historyczny, podstawy teoretyczne, współczesne modele, zastosowania praktyczne. 2. Procedury diagnostyczne - techniki samoopisowe, wywiad, obserwacja, techniki swobodne, techniki projekcyjne. 3. Dobór narzędzi diagnostycznych ze względu na teorię osobowości. 4. Postępowanie diagnostyczne dla poszczególnych domen osobowości. 5. Wprowadzenie do indywidualnej diagnozy osobowości człowieka dorosłego. Przegląd możliwych narzędzi diagnostycznych – mocne i słabe strony technik kwestionariuszowych, testowych oraz wywiadu. 6. Kontekst biologiczny i środowiskowy zróżnicowania osobowości. 7. Dyspozycyjna perspektywa diagnozy osobowości. 8. Podejście intrapsychiczne do osobowości. Techniki projekcyjne, ich słabe i mocne strony. 9. Podejście humanistyczne i egzystencjalne do osobowości człowieka. 10. Zagadnienie przystosowania się do otoczenia, kwestie adaptacyjne, zaburzenia osobowości. 11. Wywiad jako wszechstronne narzędzie w diagnozie osobowości. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do indywidualnej diagnozy osobowości człowieka dorosłego. 2. Przegląd możliwych narzędzi diagnostycznych – mocne i słabe strony technik kwestionariuszowych, testowych oraz wywiadu. 3. Ćwiczenia dotyczące konstruowania podstawowych pytań do wywiadu psychologicznego. 4. Wstępne omówienie Kwestionariusza temperamentu FCZ-KT. Kontekst biologiczny i środowiskowy zróżnicowania osobowości. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy FCZ-KT (ilustrujących poszczególne wymiary temperamentu). 6. Wstępne omówienie NEO – PI – R i EPQ – R oraz krótkie przypomnienie teorii cechowych. Dyspozycyjna perspektywa diagnozy osobowości. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy NEO-PI-R (ilustrujących poszczególne wymiary osobowości). 7. Podejście intrapsychiczne do osobowości. Techniki projekcyjne, ich słabe i mocne strony. Omówienie TNZ Rottera i TAT, test Roschacha. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy TNZ Rottera (ilustrujących poszczególne obszary funkcjonowania). 8. Podejście humanistyczne i egzystencjalne do osobowości człowieka. Zapoznanie się z Wielowymiarowym Kwestionariuszem Preferencji oraz Skalą Satysfakcji z Życia. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy WKP (ilustrujących różne ukształtowanie preferowanych obszarów działań życiowych). 9. Wstępne omówienie listy przymiotnikowej ACL. Zagadnienie przystosowania się do otoczenia, kwestie adaptacyjne, zaburzenia osobowości. Omówienie kwestionariuszy STAI - Inwentarz Stanu i Cechy Lęku i COPE - Wielowymiarowy Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem. Omówienie przykładowo wypełnionych egzemplarzy ACL. 11. Wywiad jako wszechstronne narzędzie w diagnozie osobowości. Obserwacja, aktywne słuchanie, techniki zbierania interesujących nas informacji. Czego możemy dowiedzieć się z wywiadu? Podstawy prowadzenia wywiadu ukierunkowanego. Radzenie sobie z oporem i inne zjawiska występujące w kontakcie. Dlaczego wywiad jest trudnym narzędziem diagnostycznym? |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna podstawowe narzędzia diagnozy psychologicznej dorosłych oraz kontekst teoretyczny, na bazie którego powstały. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstawowych konstruktów teoretycznych z zakresu diagnozy psychologicznej. Zna podstawowe paradygmaty diagnozy psychologicznej. Umiejętności Student/-ka umie zaplanować przebieg badania dobierając odpowiednie narzędzia do informacji, które chce uzyskać na temat danej osoby. Potrafi opracować i zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań na poziomie analizy ilościowej i jakościowej. Kompetencje społeczne Student/-ka korzysta z narzędzi diagnozy zgodnie z obowiązującymi wytycznymi środowiska zawodowego psychologów dotyczącymi etyki zawodowej Posługuje się narzędziami diagnostycznymi w sposób kompetentny, tzn. umiejętnie dobiera narzędzia do potrzeb diagnostycznych i stosuje je zgodnie ze standardami obowiązującymi w postępowaniu diagnostycznym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dobrenko | |
Prowadzący grup: | Kamila Dobrenko, Joanna Sztuka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
obecność na zajęciach praca podczas zajęć odrabianie prac domowych przygotowanie projektu zespołowego |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Wprowadzenie do problematyki diagnozy osobowości człowieka dorosłego - rys historyczny, podstawy teoretyczne, współczesne modele, zastosowania praktyczne. 2. Procedury diagnostyczne - techniki samoopisowe, wywiad, obserwacja, techniki swobodne, techniki projekcyjne. 3. Dobór narzędzi diagnostycznych ze względu na teorię osobowości. 4. Postępowanie diagnostyczne dla poszczególnych domen osobowości. 5. Wprowadzenie do indywidualnej diagnozy osobowości człowieka dorosłego. Przegląd możliwych narzędzi diagnostycznych – mocne i słabe strony technik kwestionariuszowych, testowych oraz wywiadu. 6. Kontekst biologiczny i środowiskowy zróżnicowania osobowości. 7. Dyspozycyjna perspektywa diagnozy osobowości. 8. Podejście intrapsychiczne do osobowości. Techniki projekcyjne, ich słabe i mocne strony. 9. Podejście humanistyczne i egzystencjalne do osobowości człowieka. 10. Zagadnienie przystosowania się do otoczenia, kwestie adaptacyjne, zaburzenia osobowości. 11. Wywiad jako wszechstronne narzędzie w diagnozie osobowości. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do indywidualnej diagnozy osobowości człowieka dorosłego. 2. Przegląd możliwych narzędzi diagnostycznych – mocne i słabe strony technik kwestionariuszowych, testowych oraz wywiadu. 3. Ćwiczenia dotyczące konstruowania podstawowych pytań do wywiadu psychologicznego. 4. Wstępne omówienie Kwestionariusza temperamentu FCZ-KT. Kontekst biologiczny i środowiskowy zróżnicowania osobowości. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy FCZ-KT (ilustrujących poszczególne wymiary temperamentu). 6. Wstępne omówienie NEO – PI – R i EPQ – R oraz krótkie przypomnienie teorii cechowych. Dyspozycyjna perspektywa diagnozy osobowości. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy NEO-PI-R (ilustrujących poszczególne wymiary osobowości). 7. Podejście intrapsychiczne do osobowości. Techniki projekcyjne, ich słabe i mocne strony. Omówienie TNZ Rottera i TAT, test Roschacha. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy TNZ Rottera (ilustrujących poszczególne obszary funkcjonowania). 8. Podejście humanistyczne i egzystencjalne do osobowości człowieka. Zapoznanie się z Wielowymiarowym Kwestionariuszem Preferencji oraz Skalą Satysfakcji z Życia. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy WKP (ilustrujących różne ukształtowanie preferowanych obszarów działań życiowych). 9. Wstępne omówienie listy przymiotnikowej ACL. Zagadnienie przystosowania się do otoczenia, kwestie adaptacyjne, zaburzenia osobowości. Omówienie kwestionariuszy STAI - Inwentarz Stanu i Cechy Lęku i COPE - Wielowymiarowy Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem. Omówienie przykładowo wypełnionych egzemplarzy ACL. 11. Wywiad jako wszechstronne narzędzie w diagnozie osobowości. Obserwacja, aktywne słuchanie, techniki zbierania interesujących nas informacji. Czego możemy dowiedzieć się z wywiadu? Podstawy prowadzenia wywiadu ukierunkowanego. Radzenie sobie z oporem i inne zjawiska występujące w kontakcie. Dlaczego wywiad jest trudnym narzędziem diagnostycznym? |
|
Literatura: |
LITERATURA DO EGZAMINU Bellack, A.S., Hersen, M. (2010). Diagnoza behawioralna. Rozdziały 4 i 5 (str.105-163). Corey, G. (2001). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwa. (str.70 – 95), DLA CHĘTNYCH: (str.31 – 34), (str.136 – 145), (str.218 – 224), (str.293 – 299),(str.428 – 438), Filipiak, M., Paluchowski, W. J., Zalewski, B., Tarnowska, M. (2015). Diagnoza psychologiczna: kompetencje i standardy, wybrane zagadnienia (str.57-104; 106-131; DLA CHĘTNYCH: 271-292). Fronczyk, K. (red.)(2009). Psychometria - podstawowe zagadnienia Warszawa: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, rozdział 2 „Przegląd wybranych testów psychologicznych” i rozdział 3 „Co to jest pomiar psychologiczny?” (str. 24-64), podrozdział 5.2 „Trafność pomiaru” (str. 111-140) Stemplewska-Żakowicz K. (2009), Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Część II Wiedza, Podstawy teoretyczne diagnozy psychologicznej (str. 27-157). Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 45h Przygotowanie się do zajęć - 20h Czytanie literatury - 20h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dobrenko | |
Prowadzący grup: | Kamila Dobrenko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
obecność na zajęciach praca podczas zajęć odrabianie prac domowych przygotowanie projektu zespołowego |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Wprowadzenie do problematyki diagnozy osobowości człowieka dorosłego - rys historyczny, podstawy teoretyczne, współczesne modele, zastosowania praktyczne. 2. Procedury diagnostyczne - techniki samoopisowe, wywiad, obserwacja, techniki swobodne, techniki projekcyjne. 3. Dobór narzędzi diagnostycznych ze względu na teorię osobowości. 4. Postępowanie diagnostyczne dla poszczególnych domen osobowości. 5. Wprowadzenie do indywidualnej diagnozy osobowości człowieka dorosłego. Przegląd możliwych narzędzi diagnostycznych – mocne i słabe strony technik kwestionariuszowych, testowych oraz wywiadu. 6. Kontekst biologiczny i środowiskowy zróżnicowania osobowości. 7. Dyspozycyjna perspektywa diagnozy osobowości. 8. Podejście intrapsychiczne do osobowości. Techniki projekcyjne, ich słabe i mocne strony. 9. Podejście humanistyczne i egzystencjalne do osobowości człowieka. 10. Zagadnienie przystosowania się do otoczenia, kwestie adaptacyjne, zaburzenia osobowości. 11. Wywiad jako wszechstronne narzędzie w diagnozie osobowości. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do indywidualnej diagnozy osobowości człowieka dorosłego. 2. Przegląd możliwych narzędzi diagnostycznych – mocne i słabe strony technik kwestionariuszowych, testowych oraz wywiadu. 3. Ćwiczenia dotyczące konstruowania podstawowych pytań do wywiadu psychologicznego. 4. Wstępne omówienie Kwestionariusza temperamentu FCZ-KT. Kontekst biologiczny i środowiskowy zróżnicowania osobowości. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy FCZ-KT (ilustrujących poszczególne wymiary temperamentu). 6. Wstępne omówienie NEO – PI – R i EPQ – R oraz krótkie przypomnienie teorii cechowych. Dyspozycyjna perspektywa diagnozy osobowości. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy NEO-PI-R (ilustrujących poszczególne wymiary osobowości). 7. Podejście intrapsychiczne do osobowości. Techniki projekcyjne, ich słabe i mocne strony. Omówienie TNZ Rottera i TAT, test Roschacha. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy TNZ Rottera (ilustrujących poszczególne obszary funkcjonowania). 8. Podejście humanistyczne i egzystencjalne do osobowości człowieka. Zapoznanie się z Wielowymiarowym Kwestionariuszem Preferencji oraz Skalą Satysfakcji z Życia. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy WKP (ilustrujących różne ukształtowanie preferowanych obszarów działań życiowych). 9. Wstępne omówienie listy przymiotnikowej ACL. Zagadnienie przystosowania się do otoczenia, kwestie adaptacyjne, zaburzenia osobowości. Omówienie kwestionariuszy STAI - Inwentarz Stanu i Cechy Lęku i COPE - Wielowymiarowy Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem. Omówienie przykładowo wypełnionych egzemplarzy ACL. 11. Wywiad jako wszechstronne narzędzie w diagnozie osobowości. Obserwacja, aktywne słuchanie, techniki zbierania interesujących nas informacji. Czego możemy dowiedzieć się z wywiadu? Podstawy prowadzenia wywiadu ukierunkowanego. Radzenie sobie z oporem i inne zjawiska występujące w kontakcie. Dlaczego wywiad jest trudnym narzędziem diagnostycznym? |
|
Literatura: |
LITERATURA DO EGZAMINU Bellack, A.S., Hersen, M. (2010). Diagnoza behawioralna. Rozdziały 4 i 5 (str.105-163). Corey, G. (2001). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwa. (str.70 – 95), DLA CHĘTNYCH: (str.31 – 34), (str.136 – 145), (str.218 – 224), (str.293 – 299),(str.428 – 438), Filipiak, M., Paluchowski, W. J., Zalewski, B., Tarnowska, M. (2015). Diagnoza psychologiczna: kompetencje i standardy, wybrane zagadnienia (str.57-104; 106-131; DLA CHĘTNYCH: 271-292). Fronczyk, K. (red.)(2009). Psychometria - podstawowe zagadnienia Warszawa: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, rozdział 2 „Przegląd wybranych testów psychologicznych” i rozdział 3 „Co to jest pomiar psychologiczny?” (str. 24-64), podrozdział 5.2 „Trafność pomiaru” (str. 111-140) Stemplewska-Żakowicz K. (2009), Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Część II Wiedza, Podstawy teoretyczne diagnozy psychologicznej (str. 27-157). Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 27h Przygotowanie się do zajęć - 20h Czytanie literatury - 20h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dobrenko | |
Prowadzący grup: | Kamila Dobrenko, Małgorzata Najderska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
obecność na zajęciach praca podczas zajęć odrabianie prac domowych przygotowanie projektu zespołowego |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Wprowadzenie do problematyki diagnozy osobowości człowieka dorosłego - rys historyczny, podstawy teoretyczne, współczesne modele, zastosowania praktyczne. 2. Procedury diagnostyczne - techniki samoopisowe, wywiad, obserwacja, techniki swobodne, techniki projekcyjne. 3. Dobór narzędzi diagnostycznych ze względu na teorię osobowości. 4. Postępowanie diagnostyczne dla poszczególnych domen osobowości. 5. Wprowadzenie do indywidualnej diagnozy osobowości człowieka dorosłego. Przegląd możliwych narzędzi diagnostycznych – mocne i słabe strony technik kwestionariuszowych, testowych oraz wywiadu. 6. Kontekst biologiczny i środowiskowy zróżnicowania osobowości. 7. Dyspozycyjna perspektywa diagnozy osobowości. 8. Podejście intrapsychiczne do osobowości. Techniki projekcyjne, ich słabe i mocne strony. 9. Podejście humanistyczne i egzystencjalne do osobowości człowieka. 10. Zagadnienie przystosowania się do otoczenia, kwestie adaptacyjne, zaburzenia osobowości. 11. Wywiad jako wszechstronne narzędzie w diagnozie osobowości. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do indywidualnej diagnozy osobowości człowieka dorosłego. 2. Przegląd możliwych narzędzi diagnostycznych – mocne i słabe strony technik kwestionariuszowych, testowych oraz wywiadu. 3. Ćwiczenia dotyczące konstruowania podstawowych pytań do wywiadu psychologicznego. 4. Wstępne omówienie Kwestionariusza temperamentu FCZ-KT (R). Kontekst biologiczny i środowiskowy zróżnicowania osobowości. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy FCZ-KT (R) (ilustrujących poszczególne wymiary temperamentu). Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy Człowiek w pracy. 6. Wstępne omówienie NEO – PI – R i EPQ – R oraz krótkie przypomnienie teorii cechowych. Dyspozycyjna perspektywa diagnozy osobowości. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy NEO-PI-R (ilustrujących poszczególne wymiary osobowości). Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy CISS (style radzenia sobie ze stresem). 7. Podejście intrapsychiczne do osobowości. Techniki projekcyjne, ich słabe i mocne strony. Omówienie TNZ Rottera i TAT, test Roschacha. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy TNZ Rottera (ilustrujących poszczególne obszary funkcjonowania). 8. Podejście humanistyczne i egzystencjalne do osobowości człowieka. Zapoznanie się z Wielowymiarowym Kwestionariuszem Preferencji oraz Skalą Satysfakcji z Życia. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy WKP (ilustrujących różne ukształtowanie preferowanych obszarów działań życiowych). Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy INTE. 9. Wstępne omówienie listy przymiotnikowej ACL. Zagadnienie przystosowania się do otoczenia, kwestie adaptacyjne, zaburzenia osobowości. Omówienie kwestionariuszy STAI - Inwentarz Stanu i Cechy Lęku i COPE - Wielowymiarowy Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem. Omówienie przykładowo wypełnionych egzemplarzy ACL. 11. Wywiad jako wszechstronne narzędzie w diagnozie osobowości. Obserwacja, aktywne słuchanie, techniki zbierania interesujących nas informacji. Czego możemy dowiedzieć się z wywiadu? Podstawy prowadzenia wywiadu ukierunkowanego. Radzenie sobie z oporem i inne zjawiska występujące w kontakcie. Dlaczego wywiad jest trudnym narzędziem diagnostycznym? |
|
Literatura: |
LITERATURA DO EGZAMINU Bellack, A.S., Hersen, M. (2010). Diagnoza behawioralna. Rozdziały 4 i 5 (str.105-163). Corey, G. (2001). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwa. (str.70 – 95), DLA CHĘTNYCH: (str.31 – 34), (str.136 – 145), (str.218 – 224), (str.293 – 299),(str.428 – 438), Filipiak, M., Paluchowski, W. J., Zalewski, B., Tarnowska, M. (2015). Diagnoza psychologiczna: kompetencje i standardy, wybrane zagadnienia (str.57-104; 106-131; DLA CHĘTNYCH: 271-292). Fronczyk, K. (red.)(2009). Psychometria - podstawowe zagadnienia Warszawa: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, rozdział 2 „Przegląd wybranych testów psychologicznych” i rozdział 3 „Co to jest pomiar psychologiczny?” (str. 24-64), podrozdział 5.2 „Trafność pomiaru” (str. 111-140) Stemplewska-Żakowicz K. (2009), Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Część II Wiedza, Podstawy teoretyczne diagnozy psychologicznej (str. 27-157). Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 45h Przygotowanie się do zajęć - 20h Czytanie literatury - 20h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
CW
N CW
WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dobrenko | |
Prowadzący grup: | Kamila Dobrenko, Małgorzata Najderska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
obecność na zajęciach praca podczas zajęć odrabianie prac domowych przygotowanie projektu zespołowego |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Wprowadzenie do problematyki diagnozy osobowości człowieka dorosłego - rys historyczny, podstawy teoretyczne, współczesne modele, zastosowania praktyczne. 2. Procedury diagnostyczne - techniki samoopisowe, wywiad, obserwacja, techniki swobodne, techniki projekcyjne. 3. Dobór narzędzi diagnostycznych ze względu na teorię osobowości. 4. Postępowanie diagnostyczne dla poszczególnych domen osobowości. 5. Wprowadzenie do indywidualnej diagnozy osobowości człowieka dorosłego. Przegląd możliwych narzędzi diagnostycznych – mocne i słabe strony technik kwestionariuszowych, testowych oraz wywiadu. 6. Kontekst biologiczny i środowiskowy zróżnicowania osobowości. 7. Dyspozycyjna perspektywa diagnozy osobowości. 8. Podejście intrapsychiczne do osobowości. Techniki projekcyjne, ich słabe i mocne strony. 9. Podejście humanistyczne i egzystencjalne do osobowości człowieka. 10. Zagadnienie przystosowania się do otoczenia, kwestie adaptacyjne, zaburzenia osobowości. 11. Wywiad jako wszechstronne narzędzie w diagnozie osobowości. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do indywidualnej diagnozy osobowości człowieka dorosłego. 2. Przegląd możliwych narzędzi diagnostycznych – mocne i słabe strony technik kwestionariuszowych, testowych oraz wywiadu. 3. Ćwiczenia dotyczące konstruowania podstawowych pytań do wywiadu psychologicznego. 4. Wstępne omówienie Kwestionariusza temperamentu FCZ-KT(R). Kontekst biologiczny i środowiskowy zróżnicowania osobowości. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy FCZ-KT(R) (ilustrujących poszczególne wymiary temperamentu). 6. Wstępne omówienie NEO – PI – R i EPQ – R oraz krótkie przypomnienie teorii cechowych. Dyspozycyjna perspektywa diagnozy osobowości. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy NEO-PI-R (ilustrujących poszczególne wymiary osobowości). 7. Podejście intrapsychiczne do osobowości. Techniki projekcyjne, ich słabe i mocne strony. Omówienie TNZ Rottera i TAT, test Roschacha. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy TNZ Rottera (ilustrujących poszczególne obszary funkcjonowania). 8. Podejście humanistyczne i egzystencjalne do osobowości człowieka. Zapoznanie się z Wielowymiarowym Kwestionariuszem Preferencji oraz Skalą Satysfakcji z Życia. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy WKP (ilustrujących różne ukształtowanie preferowanych obszarów działań życiowych). 9. Wstępne omówienie listy przymiotnikowej ACL. Zagadnienie przystosowania się do otoczenia, kwestie adaptacyjne, zaburzenia osobowości. Omówienie kwestionariuszy STAI - Inwentarz Stanu i Cechy Lęku i COPE - Wielowymiarowy Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem. Omówienie przykładowo wypełnionych egzemplarzy ACL. 11. Wywiad jako wszechstronne narzędzie w diagnozie osobowości. Obserwacja, aktywne słuchanie, techniki zbierania interesujących nas informacji. Czego możemy dowiedzieć się z wywiadu? Podstawy prowadzenia wywiadu ukierunkowanego. Radzenie sobie z oporem i inne zjawiska występujące w kontakcie. Dlaczego wywiad jest trudnym narzędziem diagnostycznym? |
|
Literatura: |
LITERATURA DO EGZAMINU Bellack, A.S., Hersen, M. (2010). Diagnoza behawioralna. Rozdziały 4 i 5 (str.105-163). Corey, G. (2001). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwa. (str.70 – 95), DLA CHĘTNYCH: (str.31 – 34), (str.136 – 145), (str.218 – 224), (str.293 – 299),(str.428 – 438), Filipiak, M., Paluchowski, W. J., Zalewski, B., Tarnowska, M. (2015). Diagnoza psychologiczna: kompetencje i standardy, wybrane zagadnienia (str.57-104; 106-131; DLA CHĘTNYCH: 271-292). Fronczyk, K. (red.)(2009). Psychometria - podstawowe zagadnienia Warszawa: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, rozdział 2 „Przegląd wybranych testów psychologicznych” i rozdział 3 „Co to jest pomiar psychologiczny?” (str. 24-64), podrozdział 5.2 „Trafność pomiaru” (str. 111-140) Stemplewska-Żakowicz K. (2009), Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Część II Wiedza, Podstawy teoretyczne diagnozy psychologicznej (str. 27-157). Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 27h Przygotowanie się do zajęć - 20h Czytanie literatury - 20h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dobrenko | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Abramiuk-Szyszko, Kamila Dobrenko, Joanna Sztuka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wiedza Student/-ka zna podstawowe narzędzia diagnozy psychologicznej dorosłych oraz kontekst teoretyczny, na bazie którego powstały. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstawowych konstruktów teoretycznych z zakresu diagnozy psychologicznej. Zna podstawowe paradygmaty diagnozy psychologicznej. Umiejętności Student/-ka umie zaplanować przebieg badania dobierając odpowiednie narzędzia do informacji, które chce uzyskać na temat danej osoby. Potrafi opracować i zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań na poziomie analizy ilościowej i jakościowej. Kompetencje społeczne Student/-ka korzysta z narzędzi diagnozy zgodnie z obowiązującymi wytycznymi środowiska zawodowego psychologów dotyczącymi etyki zawodowej Posługuje się narzędziami diagnostycznymi w sposób kompetentny, tzn. umiejętnie dobiera narzędzia do potrzeb diagnostycznych i stosuje je zgodnie ze standardami obowiązującymi w postępowaniu diagnostycznym. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Wprowadzenie do problematyki diagnozy osobowości człowieka dorosłego - rys historyczny, podstawy teoretyczne, współczesne modele, zastosowania praktyczne. 2. Procedury diagnostyczne - techniki samoopisowe, wywiad, obserwacja, techniki swobodne, techniki projekcyjne. 3. Dobór narzędzi diagnostycznych ze względu na teorię osobowości. 4. Postępowanie diagnostyczne dla poszczególnych domen osobowości. 5. Wprowadzenie do indywidualnej diagnozy osobowości człowieka dorosłego. Przegląd możliwych narzędzi diagnostycznych – mocne i słabe strony technik kwestionariuszowych, testowych oraz wywiadu. 6. Kontekst biologiczny i środowiskowy zróżnicowania osobowości. 7. Dyspozycyjna perspektywa diagnozy osobowości. 8. Podejście intrapsychiczne do osobowości. Techniki projekcyjne, ich słabe i mocne strony. 9. Podejście humanistyczne i egzystencjalne do osobowości człowieka. 10. Zagadnienie przystosowania się do otoczenia, kwestie adaptacyjne, zaburzenia osobowości. 11. Wywiad jako wszechstronne narzędzie w diagnozie osobowości. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do indywidualnej diagnozy osobowości człowieka dorosłego. 2. Przegląd możliwych narzędzi diagnostycznych – mocne i słabe strony technik kwestionariuszowych, testowych oraz wywiadu. 3. Ćwiczenia dotyczące konstruowania podstawowych pytań do wywiadu psychologicznego. 4. Wstępne omówienie Kwestionariusza temperamentu FCZ-KT. Kontekst biologiczny i środowiskowy zróżnicowania osobowości. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy FCZ-KT (ilustrujących poszczególne wymiary temperamentu). 6. Wstępne omówienie NEO – PI – R i EPQ – R oraz krótkie przypomnienie teorii cechowych. Dyspozycyjna perspektywa diagnozy osobowości. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy NEO-PI-R (ilustrujących poszczególne wymiary osobowości). 7. Podejście intrapsychiczne do osobowości. Techniki projekcyjne, ich słabe i mocne strony. Omówienie TNZ Rottera i TAT, test Roschacha. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy TNZ Rottera (ilustrujących poszczególne obszary funkcjonowania). 8. Podejście humanistyczne i egzystencjalne do osobowości człowieka. Zapoznanie się z Wielowymiarowym Kwestionariuszem Preferencji oraz Skalą Satysfakcji z Życia. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy WKP (ilustrujących różne ukształtowanie preferowanych obszarów działań życiowych). 9. Wstępne omówienie listy przymiotnikowej ACL. Zagadnienie przystosowania się do otoczenia, kwestie adaptacyjne, zaburzenia osobowości. Omówienie kwestionariuszy STAI - Inwentarz Stanu i Cechy Lęku i COPE - Wielowymiarowy Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem. Omówienie przykładowo wypełnionych egzemplarzy ACL. 11. Wywiad jako wszechstronne narzędzie w diagnozie osobowości. Obserwacja, aktywne słuchanie, techniki zbierania interesujących nas informacji. Czego możemy dowiedzieć się z wywiadu? Podstawy prowadzenia wywiadu ukierunkowanego. Radzenie sobie z oporem i inne zjawiska występujące w kontakcie. Dlaczego wywiad jest trudnym narzędziem diagnostycznym? |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Bellack, A.S., Hersen, M. (2010). Diagnoza behawioralna. Rozdziały 4 i 5 (str.105-163). Corey, G. (2001). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwa. (str.70 – 95), DLA CHĘTNYCH: (str.31 – 34), (str.136 – 145), (str.218 – 224), (str.293 – 299),(str.428 – 438), Filipiak, M., Paluchowski, W. J., Zalewski, B., Tarnowska, M. (2015). Diagnoza psychologiczna: kompetencje i standardy, wybrane zagadnienia (str.57-104; str.106-131) DLA CHĘTNYCH: (str.271-292). Fronczyk, K. (red.)(2009). Psychometria - podstawowe zagadnienia Warszawa: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, rozdział 2 „Przegląd wybranych testów psychologicznych” i rozdział 3 „Co to jest pomiar psychologiczny?” (str. 24-64), podrozdział 5.2 „Trafność pomiaru” (str. 111-140) Stemplewska-Żakowicz K. (2009), Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Część II Wiedza, Podstawy teoretyczne diagnozy psychologicznej (str. 27-157). Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład Ćwiczenia Prace domowe Dyskusje Zadania zespołowe NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 45h Przygotowanie się do zajęć - 20h Czytanie literatury - 20h Przygotowanie się do egzaminu - 20h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dobrenko | |
Prowadzący grup: | Kamila Dobrenko, Martyna Mielnik, Wiktoria Sośniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wiedza Student/-ka zna podstawowe narzędzia diagnozy psychologicznej dorosłych oraz kontekst teoretyczny, na bazie którego powstały. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstawowych konstruktów teoretycznych z zakresu diagnozy psychologicznej. Zna podstawowe paradygmaty diagnozy psychologicznej. Umiejętności Student/-ka umie zaplanować przebieg badania dobierając odpowiednie narzędzia do informacji, które chce uzyskać na temat danej osoby. Potrafi opracować i zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań na poziomie analizy ilościowej i jakościowej. Kompetencje społeczne Student/-ka korzysta z narzędzi diagnozy zgodnie z obowiązującymi wytycznymi środowiska zawodowego psychologów dotyczącymi etyki zawodowej Posługuje się narzędziami diagnostycznymi w sposób kompetentny, tzn. umiejętnie dobiera narzędzia do potrzeb diagnostycznych i stosuje je zgodnie ze standardami obowiązującymi w postępowaniu diagnostycznym. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Wprowadzenie do problematyki diagnozy osobowości człowieka dorosłego - rys historyczny, podstawy teoretyczne, współczesne modele, zastosowania praktyczne. 2. Procedury diagnostyczne - techniki samoopisowe, wywiad, obserwacja, techniki swobodne, techniki projekcyjne. 3. Dobór narzędzi diagnostycznych ze względu na teorię osobowości. 4. Postępowanie diagnostyczne dla poszczególnych domen osobowości. 5. Wprowadzenie do indywidualnej diagnozy osobowości człowieka dorosłego. Przegląd możliwych narzędzi diagnostycznych – mocne i słabe strony technik kwestionariuszowych, testowych oraz wywiadu. 6. Kontekst biologiczny i środowiskowy zróżnicowania osobowości. 7. Dyspozycyjna perspektywa diagnozy osobowości. 8. Podejście intrapsychiczne do osobowości. Techniki projekcyjne, ich słabe i mocne strony. 9. Podejście humanistyczne i egzystencjalne do osobowości człowieka. 10. Zagadnienie przystosowania się do otoczenia, kwestie adaptacyjne, zaburzenia osobowości. 11. Wywiad jako wszechstronne narzędzie w diagnozie osobowości. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do indywidualnej diagnozy osobowości człowieka dorosłego. 2. Przegląd możliwych narzędzi diagnostycznych – mocne i słabe strony technik kwestionariuszowych, testowych oraz wywiadu. 3. Ćwiczenia dotyczące konstruowania podstawowych pytań do wywiadu psychologicznego. 4. Wstępne omówienie Kwestionariusza temperamentu FCZ-KT. Kontekst biologiczny i środowiskowy zróżnicowania osobowości. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy FCZ-KT (ilustrujących poszczególne wymiary temperamentu). 6. Wstępne omówienie NEO – PI – R i EPQ – R oraz krótkie przypomnienie teorii cechowych. Dyspozycyjna perspektywa diagnozy osobowości. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy NEO-PI-R (ilustrujących poszczególne wymiary osobowości). 7. Podejście intrapsychiczne do osobowości. Techniki projekcyjne, ich słabe i mocne strony. Omówienie TNZ Rottera i TAT, test Roschacha. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy TNZ Rottera (ilustrujących poszczególne obszary funkcjonowania). 8. Podejście humanistyczne i egzystencjalne do osobowości człowieka. Zapoznanie się z Wielowymiarowym Kwestionariuszem Preferencji oraz Skalą Satysfakcji z Życia. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy WKP (ilustrujących różne ukształtowanie preferowanych obszarów działań życiowych). 9. Wstępne omówienie listy przymiotnikowej ACL. Zagadnienie przystosowania się do otoczenia, kwestie adaptacyjne, zaburzenia osobowości. Omówienie kwestionariuszy STAI - Inwentarz Stanu i Cechy Lęku i COPE - Wielowymiarowy Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem. Omówienie przykładowo wypełnionych egzemplarzy ACL. 11. Wywiad jako wszechstronne narzędzie w diagnozie osobowości. Obserwacja, aktywne słuchanie, techniki zbierania interesujących nas informacji. Czego możemy dowiedzieć się z wywiadu? Podstawy prowadzenia wywiadu ukierunkowanego. Radzenie sobie z oporem i inne zjawiska występujące w kontakcie. Dlaczego wywiad jest trudnym narzędziem diagnostycznym? |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Bellack, A.S., Hersen, M. (2010). Diagnoza behawioralna. Rozdziały 4 i 5 (str.105-163). Corey, G. (2001). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwa. (str.70 – 95), DLA CHĘTNYCH: (str.31 – 34), (str.136 – 145), (str.218 – 224), (str.293 – 299),(str.428 – 438), Filipiak, M., Paluchowski, W. J., Zalewski, B., Tarnowska, M. (2015). Diagnoza psychologiczna: kompetencje i standardy, wybrane zagadnienia (str.57-104; str.106-131) DLA CHĘTNYCH: (str.271-292). Fronczyk, K. (red.)(2009). Psychometria - podstawowe zagadnienia Warszawa: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, rozdział 2 „Przegląd wybranych testów psychologicznych” i rozdział 3 „Co to jest pomiar psychologiczny?” (str. 24-64), podrozdział 5.2 „Trafność pomiaru” (str. 111-140) Stemplewska-Żakowicz K. (2009), Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Część II Wiedza, Podstawy teoretyczne diagnozy psychologicznej (str. 27-157). Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład Ćwiczenia Prace domowe Dyskusje Zadania zespołowe NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 27h Przygotowanie się do zajęć - 20h Czytanie literatury - 25h Przygotowanie się do egzaminu - 20h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.