Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biologiczne podstawy zachowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PY-5F-BPZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biologiczne podstawy zachowania
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 2 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 8.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykład:

1. Badanie relacji mózg a zachowanie - historia i współczesność: początki studiów nad biologicznym podłożem funkcji psychicznych, obserwacje kliniczne, zwierzęce modele zjawisk i zaburzeń psychicznych, współczesne techniki badania czynności mózgu u ludzi.

2. Zarys neuroanatomii funkcjonalnej na poziomie mikro- i makroskopowym. Metody badania czynności mózgu.

3. Ogólne właściwości układów sensorycznych i mechanizmy sterowania ruchem. Zaburzenia czuciowe i motoryczne.

4. Neuroanatomiczne i neurochemiczne podłoże popędów, motywacji i emocji. Stres i działanie osi HPA. Biologiczne korelaty zaburzeń w sferze emocjonalno-motywacyjnej. Lęk i agresja.

5. Mózgowe mechanizmy procesów poznawczych. Pamięć - rodzaje pamięci, substraty anatomiczne, mechanizmy molekularne, zaburzenia. Procesy uwagi - mózgowy system selekcji informacji, zaburzenia uwagi. Uczenie się, warunkowanie klasyczne i instrumentalne. Mózgowa reprezentacja mowy, zaburzenia funkcji językowych po uszkodzeniach mózgu.

6. Genetyka a zachowanie: metody badawcze genetyki zachowania, determinanty różnic indywidualnych - geny i środowisko, temperament jako biologiczny wymiar osobowości, biologiczne podłoże inteligencji, inteligencja a geny.

Ćwiczenia:

1. Ogólna anatomia układu nerwowego. Podstawowa budowa komórkowa, klasy komórek nerwowych i glejowych, podstawowe zjawiska elektryczne i neurochemiczne w układzie nerwowym, neurotransmitery i neuromodulatory.

2. Budowa układu wzrokowego i mechanizmy przetwarzania informacji, układ słuchowy, zmysł równowagi, czucie somatyczne, ból, niefarmakologiczna terapia bólu, bóle fantomowe, zmysły chemiczne, układ ruchowy - mięśnie, rola kory, móżdżku i jąder podstawy w kontroli ruchu.

3. Homeostaza. Regulacja pobierania pokarmu i wody. Termoregulacja. Regulacja ciśnienia krwi i tętna. Cykl rozrodczy. Stres, regulacja neurohormonalna, wpływ na układ immunologiczny. Emocje negatywne - mózgowy układ obronny. Emocje pozytywne - układ nagrody. Zaburzenia emocji w perspektywie neurobiologicznej.

4. Anatomia i molekularne podłoże uczenia się i pamięci. Pojęcie synapsy hebbowskiej, habituacja i desensytyzacja na poziomie synapsy, LTP i LTD. Uwaga w procesach przetwarzania informacji.

5. Asymetria funkcjonalna mózgu. Rozwój ewolucyjny i fizjologia języka, mechanizm rozpoznawania i generowania mowy.

6. Sen i czuwanie - rola snu, fazy, korelaty fizjologiczne i anatomiczne. Skutki deprywacji snu i zaburzenia. Sen a pamięć. Marzenia senne w ujęciu biologicznym.

7. Rytmy biologiczne: zegary biologiczne, rytmika okołodobowa i miesięczna. Rola melatoniny w regulacji aktywności okołodobowej.

8. Płeć mózgu, Współczesne pojęcie płci. Różnice anatomiczne w budowie mózgu, lokalizacji funkcji, lateralizacji. Jak powstaje płeć w rozwoju płodowym.

9. Substancje psychoaktywne: podstawowa klasyfikacja i mechanizmy działania na ośrodkowy układ nerwowy – opis neurotransmiterów i receptorów, na które działają.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna, w stopniu niezbędnym dla zrozumienia relacji mózg-zachowanie w normie i patologii, funkcjonalną anatomię układu nerwowego na poziomie makroskopowym. Potrafi wymienić i opisać podstawowe metody badania czynności mózgu.

Zna ogólne właściwości układów sensorycznych oraz mechanizmy sterowania ruchem. Umie scharakteryzować fazy snu i ich mechanizmy mózgowe.

Charakteryzuje neuroanatomiczne i biochemiczne podłoże popędów i emocji, oraz podstawowe korelaty zaburzeń w sferze emocjonalno-motywacyjnej. Zna fizjologiczny mechanizm reakcji stresowej i potrafi scharakteryzować skutki stresu.

Zna substraty anatomiczne procesów pamięci i uczenia się. Zna neuropsychologiczne podłoże mowy i specyficznych funkcji językowych. Potrafi scharakteryzować podstawowe zaburzenia mowy.

Potrafi opisać metody badawcze i osiągnięcia genetyki zachowania w szacowaniu wkładu czynnika genetycznego i środowiska do różnic indywidualnych w zachowaniu.

Umiejętności

Student/-ka potrafi przygotować prezentację multimedialną na zadany temat dotyczący funkcjonowania układu nerwowego, posługując się wieloma źródłami.

Potrafi samodzielnie zanalizować raport z badań naukowych i wnioski włączyć do swojej prezentacji.

Kompetencje społeczne

Student/-ka rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie i aktualizowania wiedzy psychologicznej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Nowak-Stańczyk
Prowadzący grup: Karolina Nowak-Stańczyk, Justyna Skolimowska, Karol Szymczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Uwagi:

Link do wykładów:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4d33359982e84cc7bb75c4606fae08cb%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=184c63af-1d44-40b0-8719-a317b56bb443&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Linki co grup ćwiczeniowych:

grupa 1 (1A):

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a738ba2aaed474f3f96cf976aecc630b0%40thread.tacv2/conversations?groupId=74e81fa8-3af2-4e23-b874-1d808622bef7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 2 (1B):

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5d4ec195ec714df6a8c635d7259f2877%40thread.tacv2/conversations?groupId=fbaae346-3bc0-4554-b44a-938b17b5b104&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 3 (2a):

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a03e747c6589142b78dff98d6852547e8%40thread.tacv2/conversations?groupId=900e117d-5b17-46b1-831e-e8c1ac3c4890&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 4 (2B):

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abbc5dcb720614677b10ed63e67ce144c%40thread.tacv2/conversations?groupId=06e1b495-b057-40d3-a376-3709089fd4f3&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 5 (3A):

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9c5ffd23e9454a9f9746b5f5b8d839af%40thread.tacv2/conversations?groupId=a90c1477-ed83-475b-9977-08c7ee27e240&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 6 (3B):

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a74fd3d91f66d43a7bd404e03ee2188d0%40thread.tacv2/conversations?groupId=ea402c41-0e43-4ff1-a7a4-c21447608dd4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Nowak-Stańczyk
Prowadzący grup: Karolina Nowak-Stańczyk, Justyna Skolimowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Uwagi:

link do zespołu Teams:

wykład:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aacbbd3aaaafd4dc69bdd961e3f32931f%40thread.tacv2/conversations?groupId=43a9579f-7dd6-414e-9dd9-43d71f8ee105&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Nowak-Stańczyk
Prowadzący grup: Karolina Nowak-Stańczyk, Justyna Skolimowska, Karol Szymczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Ćwiczenia:

Kolokwia cząstkowe I i II: test, 40 pytań (maksymalna liczba punktów do zdobycia 40), próg zaliczenia 21

Praca w parach lub indywidualna: przygotowanie 20-minutowej prezentacji multimedialnej na zadany temat.

Wykłady:

Egzamin: test, 30 pytań (maksymalna liczba punktów do zdobycia 30)

Punktacja i oceny:

0-15: 2

16-18: 3

19-21: 3,5

22-24: 4

25-27: 4,5

28-30: 5

Pełny opis:

Treści wykładów:

Badanie relacji mózg a zachowanie- historia i współczesność: początki studiów nad biologicznym podłożem funkcji psychicznych, obserwacje kliniczne psychicznych, współczesne techniki badania czynności mózgu. Zwierzęce modele zjawisk i zaburzeń, etyczne i prawne aspekty doświadczeń na zwierzętach.

Ogólna anatomia układu nerwowego. Rozwojowy i kliniczny podział mózgu. Zarys neuroanatomii funkcjonalnej na poziomie mikro- i makroskopowym.

Ogólne właściwości układów sensorycznych.

Mózgowe i rdzeniowe mechanizmy kontroli ruchu. Wybrane zagadnienia z neuropatologii mózgowego układu kontroli ruchu (stwardnienie zanikowe boczne, rdzeniowy zanik mięśni, mózgowe porażenie dziecięce, choroba Huntingtona, choroba Parkinsona i inne).

Anatomia i molekularne podłoże uczenia się i pamięci. Pojęcie synapsy hebbowskiej, habituacja i desensytyzacja na poziomie synapsy, zjawiska LTP i LTD. Pamięć – rodzaje. Rola hipokampa.

Asymetria funkcjonalna półkul mózgowych. Mózgowa reprezentacja mowy, wybrane zaburzenia funkcji językowych po uszkodzeniach mózgu (afazje).

Treści ćwiczeń:

Podstawowa budowa komórkowa, klasy komórek: neurony i neuroglej. Neurotransmisja: potencjał czynnościowy i potencjały postsynaptyczne. Neuroprzekaźniki i ich receptory.

Budowa układów sensorycznych i mechanizmy przetwarzania informacji: układ wzrokowy układ słuchowy, zmysł równowagi, czucie somatyczne, zmysły chemiczne

Homeostaza. Regulacja gospodarki wodnej i ciśnienia krwi.

Rytmy biologiczne: zegary biologiczne, rytmika okołodobowa i miesięczna. Rola melatoniny w regulacji aktywności okołodobowej. Sen i czuwanie - rola snu, fazy, korelaty fizjologiczne i anatomiczne. Skutki deprywacji snu i zaburzenia. Sen a pamięć. Marzenia senne w ujęciu biologicznym.

Ból: podstawowe informacje na temat działania nocyceptorów. Mechanizmy tłumienia bólu: bramka rdzeniowa, ośrodkowa kontrola bólu. Rola endogennych opioidów.

Neuroanatomiczne i neurochemiczne podłoże popędów, motywacji i emocji. Zaburzenia emocji i motywacji w perspektywie neurobiologicznej. Emocje negatywne - mózgowy układ obronny. Agresja (rodzaje agresji, ewolucyjna funkcja agresji, agresja patologiczna, rola ciała migdałowatego i kory przedczołowej. Emocje pozytywne - układ nagrody i uzależnienia. Substancje psychoaktywne: podstawowa klasyfikacja i mechanizmy działania na ośrodkowy układ nerwowy – opis neuroprzekaźników i receptorów, na które działają.

Literatura:

Biologiczne podstawy psychologii. J. Kalat (2020). PWN, Warszawa

Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. B. Sadowski (2012). PWN, Warszawa

Mózg a zachowanie. T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka (red) (2009). PWN, Warszawa

Uwagi:

Link do zespołu wykładowego w aplikacji Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3axxaGf7h4mIzhmwEm8GD6YVczu9jpPCIxOyKX8Sqr1aE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=bdaeb5ec-eac1-4f6b-8a0a-8349e04664be&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

LICZBA GODZIN:

kontaktowych: 60 (30 wykłady + 30 ćwiczenia)

potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30

potrzebne do przygotowania się do zajęć: 30

potrzebne do przygotowania się do kolokwium: 2×15 = 30

potrzebne do przygotowania referatu: 10

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 160

liczba punktów ECTS: 6

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Nowak-Stańczyk
Prowadzący grup: Karolina Nowak-Stańczyk, Justyna Skolimowska, Maria Weker
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Ćwiczenia:

Kolokwium cząstkowe: test, 40 pytań (maksymalna liczba punktów do zdobycia 40), próg zaliczenia 21

Praca w parach lub indywidualna: przygotowanie 20-minutowej prezentacji multimedialnej na zadany temat.

Wykłady:

Egzamin: test, 30 pytań (maksymalna liczba punktów do zdobycia 30)

Punktacja i oceny:

0-15: 2

16-18: 3

19-21: 3,5

22-24: 4

25-27: 4,5

28-30: 5

Pełny opis:

Treści wykładów:

Badanie relacji mózg a zachowanie- historia i współczesność: początki studiów nad biologicznym podłożem funkcji psychicznych, obserwacje kliniczne psychicznych, współczesne techniki badania czynności mózgu. Zwierzęce modele zjawisk i zaburzeń, etyczne i prawne aspekty doświadczeń na zwierzętach.

Ogólna anatomia układu nerwowego. Rozwojowy i kliniczny podział mózgu. Zarys neuroanatomii funkcjonalnej na poziomie mikro- i makroskopowym.

Ogólne właściwości układów sensorycznych.

Mózgowe i rdzeniowe mechanizmy kontroli ruchu. Wybrane zagadnienia z neuropatologii mózgowego układu kontroli ruchu (stwardnienie zanikowe boczne, rdzeniowy zanik mięśni, mózgowe porażenie dziecięce, choroba Huntingtona, choroba Parkinsona i inne).

Treści ćwiczeń:

Podstawowa budowa komórkowa, klasy komórek: neurony i neuroglej. Neurotransmisja: potencjał czynnościowy i potencjały postsynaptyczne. Neuroprzekaźniki i ich receptory.

Budowa układów sensorycznych i mechanizmy przetwarzania informacji: układ wzrokowy układ słuchowy, zmysł równowagi, czucie somatyczne, zmysły chemiczne

Homeostaza. Regulacja gospodarki wodnej i ciśnienia krwi.

Rytmy biologiczne: zegary biologiczne, rytmika okołodobowa i miesięczna. Rola melatoniny w regulacji aktywności okołodobowej. Sen i czuwanie - rola snu, fazy, korelaty fizjologiczne i anatomiczne. Skutki deprywacji snu i zaburzenia. Sen a pamięć. Marzenia senne w ujęciu biologicznym.

Ból: podstawowe informacje na temat działania nocyceptorów. Mechanizmy tłumienia bólu: bramka rdzeniowa, ośrodkowa kontrola bólu. Rola endogennych opioidów.

Neuroanatomiczne i neurochemiczne podłoże popędów, motywacji i emocji. Zaburzenia emocji i motywacji w perspektywie neurobiologicznej. Emocje negatywne - mózgowy układ obronny. Agresja (rodzaje agresji, ewolucyjna funkcja agresji, agresja patologiczna, rola ciała migdałowatego i kory przedczołowej. Emocje pozytywne - układ nagrody i uzależnienia. Substancje psychoaktywne: podstawowa klasyfikacja i mechanizmy działania na ośrodkowy układ nerwowy – opis neuroprzekaźników i receptorów, na które działają.

Anatomia i molekularne podłoże uczenia się i pamięci. Pojęcie synapsy hebbowskiej, habituacja i desensytyzacja na poziomie synapsy, zjawiska LTP i LTD. Pamięć – rodzaje. Rola hipokampa.

Asymetria funkcjonalna półkul mózgowych. Mózgowa reprezentacja mowy, wybrane zaburzenia funkcji językowych po uszkodzeniach mózgu (afazje).

Literatura:

Biologiczne podstawy psychologii. J. Kalat (2020). PWN, Warszawa

Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. B. Sadowski (2012). PWN, Warszawa

Mózg a zachowanie. T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka (red) (2009). PWN, Warszawa

Uwagi:

Link do zespołu wykładowego w aplikacji Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aAkt_pMftqBkCJcZvZzBLxyPhrbUkjX0HdXf7VU7g-Nw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=372426c7-addc-45de-b841-bad55024649a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

LICZBA GODZIN:

kontaktowych: 45 (15 wykłady + 30 ćwiczenia)

potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30

potrzebne do przygotowania się do zajęć: 30

potrzebne do przygotowania się do kolokwium: 30

potrzebne do przygotowania referatu: 10

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 145

liczba punktów ECTS: 5

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład

pogadanka

dyskusja

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Nowak-Stańczyk
Prowadzący grup: Karolina Nowak-Stańczyk, Justyna Skolimowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Ćwiczenia:

Kolokwia cząstkowe I i II: test, 40 pytań (maksymalna liczba punktów do zdobycia 40), próg zaliczenia 21

Praca w parach lub indywidualna: przygotowanie 20-minutowej prezentacji multimedialnej na zadany temat.

Wykłady:

Egzamin: test, 30 pytań (maksymalna liczba punktów do zdobycia 30)

Punktacja i oceny:

0-15: 2

16-18: 3

19-21: 3,5

22-24: 4

25-27: 4,5

28-30: 5

Pełny opis:

Treści wykładów:

Badanie relacji mózg a zachowanie- historia i współczesność: początki studiów nad biologicznym podłożem funkcji psychicznych, obserwacje kliniczne psychicznych, współczesne techniki badania czynności mózgu. Zwierzęce modele zjawisk i zaburzeń, etyczne i prawne aspekty doświadczeń na zwierzętach.

Ogólna anatomia układu nerwowego. Rozwojowy i kliniczny podział mózgu. Zarys neuroanatomii funkcjonalnej na poziomie mikro- i makroskopowym.

Ogólne właściwości układów sensorycznych.

Mózgowe i rdzeniowe mechanizmy kontroli ruchu. Wybrane zagadnienia z neuropatologii mózgowego układu kontroli ruchu (stwardnienie zanikowe boczne, rdzeniowy zanik mięśni, mózgowe porażenie dziecięce, choroba Huntingtona, choroba Parkinsona i inne).

Anatomia i molekularne podłoże uczenia się i pamięci. Pojęcie synapsy hebbowskiej, habituacja i desensytyzacja na poziomie synapsy, zjawiska LTP i LTD. Pamięć – rodzaje. Rola hipokampa.

Asymetria funkcjonalna półkul mózgowych. Mózgowa reprezentacja mowy, wybrane zaburzenia funkcji językowych po uszkodzeniach mózgu (afazje).

Treści ćwiczeń:

Podstawowa budowa komórkowa, klasy komórek: neurony i neuroglej. Neurotransmisja: potencjał czynnościowy i potencjały postsynaptyczne. Neuroprzekaźniki i ich receptory.

Budowa układów sensorycznych i mechanizmy przetwarzania informacji: układ wzrokowy układ słuchowy, zmysł równowagi, czucie somatyczne, zmysły chemiczne

Homeostaza. Regulacja gospodarki wodnej i ciśnienia krwi.

Rytmy biologiczne: zegary biologiczne, rytmika okołodobowa i miesięczna. Rola melatoniny w regulacji aktywności okołodobowej. Sen i czuwanie - rola snu, fazy, korelaty fizjologiczne i anatomiczne. Skutki deprywacji snu i zaburzenia. Sen a pamięć. Marzenia senne w ujęciu biologicznym.

Ból: podstawowe informacje na temat działania nocyceptorów. Mechanizmy tłumienia bólu: bramka rdzeniowa, ośrodkowa kontrola bólu. Rola endogennych opioidów.

Neuroanatomiczne i neurochemiczne podłoże popędów, motywacji i emocji. Zaburzenia emocji i motywacji w perspektywie neurobiologicznej. Emocje negatywne - mózgowy układ obronny. Agresja (rodzaje agresji, ewolucyjna funkcja agresji, agresja patologiczna, rola ciała migdałowatego i kory przedczołowej. Emocje pozytywne - układ nagrody i uzależnienia. Substancje psychoaktywne: podstawowa klasyfikacja i mechanizmy działania na ośrodkowy układ nerwowy – opis neuroprzekaźników i receptorów, na które działają.

Literatura:

Biologiczne podstawy psychologii. J. Kalat (2020). PWN, Warszawa

Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. B. Sadowski (2012). PWN, Warszawa

Mózg a zachowanie. T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka (red) (2009). PWN, Warszawa

Uwagi:

LICZBA GODZIN:

kontaktowych: 60 (30 wykłady + 30 ćwiczenia)

potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30

potrzebne do przygotowania się do zajęć: 30

potrzebne do przygotowania się do kolokwium: 2×15 = 30

potrzebne do przygotowania referatu: 10

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 160

liczba punktów ECTS: 6

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Nowak-Stańczyk
Prowadzący grup: Maciej Golan, Karolina Nowak-Stańczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Ćwiczenia:

Testy sprawdzające wiedzę, 10 pytań (maksymalna liczba punktów do zdobycia 10)

Praca w parach lub indywidualna: przygotowanie 20-minutowej prezentacji multimedialnej na zadany temat.

Wykłady:

Egzamin: test, 30 pytań (maksymalna liczba punktów do zdobycia 30)

Punktacja i oceny:

0-15: 2

16-18: 3

19-21: 3,5

22-24: 4

25-27: 4,5

28-30: 5

Pełny opis:

Treści wykładów:

Badanie relacji mózg a zachowanie- historia i współczesność: początki studiów nad biologicznym podłożem funkcji psychicznych, obserwacje kliniczne psychicznych, współczesne techniki badania czynności mózgu. Zwierzęce modele zjawisk i zaburzeń, etyczne i prawne aspekty doświadczeń na zwierzętach.

Ogólna anatomia układu nerwowego. Rozwojowy i kliniczny podział mózgu. Zarys neuroanatomii funkcjonalnej na poziomie mikro- i makroskopowym.

Ogólne właściwości układów sensorycznych.

Mózgowe i rdzeniowe mechanizmy kontroli ruchu. Wybrane zagadnienia z neuropatologii mózgowego układu kontroli ruchu (stwardnienie zanikowe boczne, rdzeniowy zanik mięśni, mózgowe porażenie dziecięce, choroba Huntingtona, choroba Parkinsona i inne).

Treści ćwiczeń:

Podstawowa budowa komórkowa, klasy komórek: neurony i neuroglej. Neurotransmisja: potencjał czynnościowy i potencjały postsynaptyczne. Neuroprzekaźniki i ich receptory.

Budowa układów sensorycznych i mechanizmy przetwarzania informacji: układ wzrokowy układ słuchowy, zmysł równowagi, czucie somatyczne, zmysły chemiczne

Homeostaza. Regulacja gospodarki wodnej i ciśnienia krwi.

Rytmy biologiczne: zegary biologiczne, rytmika okołodobowa i miesięczna. Rola melatoniny w regulacji aktywności okołodobowej. Sen i czuwanie - rola snu, fazy, korelaty fizjologiczne i anatomiczne. Skutki deprywacji snu i zaburzenia. Sen a pamięć. Marzenia senne w ujęciu biologicznym.

Ból: podstawowe informacje na temat działania nocyceptorów. Mechanizmy tłumienia bólu: bramka rdzeniowa, ośrodkowa kontrola bólu. Rola endogennych opioidów.

Neuroanatomiczne i neurochemiczne podłoże popędów, motywacji i emocji. Zaburzenia emocji i motywacji w perspektywie neurobiologicznej. Emocje negatywne - mózgowy układ obronny. Agresja (rodzaje agresji, ewolucyjna funkcja agresji, agresja patologiczna, rola ciała migdałowatego i kory przedczołowej. Emocje pozytywne - układ nagrody i uzależnienia. Substancje psychoaktywne: podstawowa klasyfikacja i mechanizmy działania na ośrodkowy układ nerwowy – opis neuroprzekaźników i receptorów, na które działają.

Anatomia i molekularne podłoże uczenia się i pamięci. Pojęcie synapsy hebbowskiej, habituacja i desensytyzacja na poziomie synapsy, zjawiska LTP i LTD. Pamięć – rodzaje. Rola hipokampa.

Asymetria funkcjonalna półkul mózgowych. Mózgowa reprezentacja mowy, wybrane zaburzenia funkcji językowych po uszkodzeniach mózgu (afazje).

Literatura:

Biologiczne podstawy psychologii. J. Kalat (2020). PWN, Warszawa

Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. B. Sadowski (2012). PWN, Warszawa

Mózg a zachowanie. T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka (red) (2009). PWN, Warszawa

Uwagi:

LICZBA GODZIN:

kontaktowych: 45 (15 wykłady + 30 ćwiczenia)

potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30

potrzebne do przygotowania się do zajęć: 30

potrzebne do przygotowania się do kolokwium: 30

potrzebne do przygotowania referatu: 10

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 145

liczba punktów ECTS: 5

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Nowak-Stańczyk
Prowadzący grup: Karolina Nowak-Stańczyk, Justyna Skolimowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Ćwiczenia:

Kolokwia cząstkowe I i II: test, maksymalna liczba punktów do zdobycia 40, próg zaliczenia 21. Wejściówki - zajęcia 2-8; test, maksymalna liczba punktów do zdobycia - 10.

Praca w parach lub indywidualna: przygotowanie 20-minutowej prezentacji multimedialnej na zadany temat.

Wykłady:

Egzamin: test, pytania otwarte i zamknięte (maksymalna liczba punktów do zdobycia 30)

Punktacja i oceny:

0-15: 2

16-18: 3

19-21: 3,5

22-24: 4

25-27: 4,5

28-30: 5

W trakcie zajęć może pojawić się lista obecności. Wpisanie swojego nazwiska na każdych takich zajęciach (komplet obecności) premiowane jest dodatkowym punktem na egzaminie/zaliczeniu. Lista może pojawić się w każdym momencie, na dowolnych zajęciach tematycznych. Wpis jest możliwy tylko dla osób obecnych w sali w momencie jej pojawienia się.

Pełny opis:

Treści wykładów:

Badanie relacji mózg a zachowanie- historia i współczesność: początki studiów nad biologicznym podłożem funkcji psychicznych, obserwacje kliniczne psychicznych, współczesne techniki badania czynności mózgu.

Ogólna anatomia układu nerwowego. Rozwojowy i kliniczny podział mózgu. Zarys neuroanatomii funkcjonalnej na poziomie mikro- i makroskopowym.

Ogólne właściwości układów sensorycznych.

Mózgowe i rdzeniowe mechanizmy kontroli ruchu. Wybrane zagadnienia z neuropatologii mózgowego układu kontroli ruchu (stwardnienie zanikowe boczne, rdzeniowy zanik mięśni, mózgowe porażenie dziecięce, choroba Huntingtona, choroba Parkinsona i inne).

Anatomia i molekularne podłoże uczenia się i pamięci. Pojęcie synapsy hebbowskiej, habituacja i desensytyzacja na poziomie synapsy, zjawiska LTP i LTD. Pamięć – rodzaje. Rola hipokampa.

Treści ćwiczeń:

Podstawowa budowa komórkowa, klasy komórek: neurony i neuroglej. Neurotransmisja: potencjał czynnościowy i potencjały postsynaptyczne. Neuroprzekaźniki i ich receptory.

Budowa układów sensorycznych i mechanizmy przetwarzania informacji: układ wzrokowy układ słuchowy, zmysł równowagi, czucie somatyczne, zmysły chemiczne

Homeostaza. Regulacja temperatury, pobierania pokarmu, gospodarki wodnej i ciśnienia krwi.

Rytmy biologiczne: zegary biologiczne, rytmika okołodobowa i miesięczna. Rola melatoniny w regulacji aktywności okołodobowej. Sen i czuwanie - rola snu, fazy, korelaty fizjologiczne i anatomiczne. Skutki deprywacji snu i zaburzenia. Sen a pamięć. Marzenia senne w ujęciu biologicznym.

Ból: podstawowe informacje na temat działania nocyceptorów. Mechanizmy tłumienia bólu: bramka rdzeniowa, ośrodkowa kontrola bólu. Rola endogennych opioidów.

Neuroanatomiczne i neurochemiczne podłoże popędów, motywacji i emocji. Zaburzenia emocji i motywacji w perspektywie neurobiologicznej. Emocje negatywne - mózgowy układ obronny. Agresja (rodzaje agresji, ewolucyjna funkcja agresji, agresja patologiczna, rola ciała migdałowatego i kory przedczołowej. Emocje pozytywne - układ nagrody i uzależnienia. Substancje psychoaktywne: podstawowa klasyfikacja i mechanizmy działania na ośrodkowy układ nerwowy – opis neuroprzekaźników i receptorów, na które działają.

Asymetria funkcjonalna półkul mózgowych. Mózgowa reprezentacja mowy, wybrane zaburzenia funkcji językowych po uszkodzeniach mózgu (afazje).

Literatura:

Biologiczne podstawy psychologii. J. Kalat (2020). PWN, Warszawa

Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. B. Sadowski (2012). PWN, Warszawa

Mózg a zachowanie. T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka (red) (2009). PWN, Warszawa

Uwagi:

LICZBA GODZIN:

kontaktowych: 60 (30 wykłady + 30 ćwiczenia)

potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30

potrzebne do przygotowania się do zajęć: 30

potrzebne do przygotowania się do kolokwium: 2×15 = 30

potrzebne do przygotowania referatu: 10

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 160

liczba punktów ECTS: 6

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Nowak-Stańczyk
Prowadzący grup: Maciej Golan, Karolina Nowak-Stańczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Ćwiczenia:

Testy sprawdzające wiedzę, 10 pytań (maksymalna liczba punktów do zdobycia 10)

Praca w parach lub indywidualna: przygotowanie 20-minutowej prezentacji multimedialnej na zadany temat.

Wykłady:

Egzamin: test, pytania otwarte i zamknięte (maksymalna liczba punktów do zdobycia 20)

Punktacja i oceny:

0-10: 2

11-12: 3

13-24: 3,5

15-16: 4

17-18: 4,5

19-20: 5

W trakcie zajęć może pojawić się lista obecności. Wpisanie swojego nazwiska na każdych takich zajęciach (komplet obecności) premiowane jest dodatkowym punktem na egzaminie/zaliczeniu. Lista może pojawić się w każdym momencie, na dowolnych zajęciach tematycznych. Wpis jest możliwy tylko dla osób obecnych w sali w momencie jej pojawienia się.

Pełny opis:

Treści wykładów:

Badanie relacji mózg a zachowanie- historia i współczesność: początki studiów nad biologicznym podłożem funkcji psychicznych, obserwacje kliniczne psychicznych, współczesne techniki badania czynności mózgu.

Ogólna anatomia układu nerwowego. Rozwojowy i kliniczny podział mózgu. Zarys neuroanatomii funkcjonalnej na poziomie mikro- i makroskopowym.

Ogólne właściwości układów sensorycznych.

Mózgowe i rdzeniowe mechanizmy kontroli ruchu. Wybrane zagadnienia z neuropatologii mózgowego układu kontroli ruchu (stwardnienie zanikowe boczne, rdzeniowy zanik mięśni, mózgowe porażenie dziecięce, choroba Huntingtona, choroba Parkinsona i inne).

Treści ćwiczeń:

Podstawowa budowa komórkowa, klasy komórek: neurony i neuroglej. Neurotransmisja: potencjał czynnościowy i potencjały postsynaptyczne. Neuroprzekaźniki i ich receptory.

Budowa układów sensorycznych i mechanizmy przetwarzania informacji: układ wzrokowy układ słuchowy, zmysł równowagi, czucie somatyczne, zmysły chemiczne

Homeostaza. Regulacja gospodarki wodnej i ciśnienia krwi.

Rytmy biologiczne: zegary biologiczne, rytmika okołodobowa i miesięczna. Rola melatoniny w regulacji aktywności okołodobowej. Sen i czuwanie - rola snu, fazy, korelaty fizjologiczne i anatomiczne. Skutki deprywacji snu i zaburzenia. Sen a pamięć. Marzenia senne w ujęciu biologicznym.

Ból: podstawowe informacje na temat działania nocyceptorów. Mechanizmy tłumienia bólu: bramka rdzeniowa, ośrodkowa kontrola bólu. Rola endogennych opioidów.

Neuroanatomiczne i neurochemiczne podłoże popędów, motywacji i emocji. Zaburzenia emocji i motywacji w perspektywie neurobiologicznej. Emocje negatywne - mózgowy układ obronny. Agresja (rodzaje agresji, ewolucyjna funkcja agresji, agresja patologiczna, rola ciała migdałowatego i kory przedczołowej. Emocje pozytywne - układ nagrody i uzależnienia. Substancje psychoaktywne: podstawowa klasyfikacja i mechanizmy działania na ośrodkowy układ nerwowy – opis neuroprzekaźników i receptorów, na które działają.

Anatomia i molekularne podłoże uczenia się i pamięci. Pojęcie synapsy hebbowskiej, habituacja i desensytyzacja na poziomie synapsy, zjawiska LTP i LTD. Pamięć – rodzaje. Rola hipokampa.

Asymetria funkcjonalna półkul mózgowych. Mózgowa reprezentacja mowy, wybrane zaburzenia funkcji językowych po uszkodzeniach mózgu (afazje).

Literatura:

Biologiczne podstawy psychologii. J. Kalat (2020). PWN, Warszawa

Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. B. Sadowski (2012). PWN, Warszawa

Mózg a zachowanie. T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka (red) (2009). PWN, Warszawa

Uwagi:

LICZBA GODZIN:

kontaktowych: 45 (15 wykłady + 30 ćwiczenia)

potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30

potrzebne do przygotowania się do zajęć: 30

potrzebne do przygotowania się do kolokwium: 30

potrzebne do przygotowania referatu: 10

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 145

liczba punktów ECTS: 5

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Nowak-Stańczyk
Prowadzący grup: Karolina Nowak-Stańczyk, Justyna Skolimowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Nowak-Stańczyk
Prowadzący grup: Maciej Golan, Karolina Nowak-Stańczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Nowak-Stańczyk
Prowadzący grup: Karolina Nowak-Stańczyk, Justyna Skolimowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)