Biologiczne podstawy zachowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5F-BPZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biologiczne podstawy zachowania |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 2 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
8.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Badanie relacji mózg a zachowanie - historia i współczesność: początki studiów nad biologicznym podłożem funkcji psychicznych, obserwacje kliniczne, zwierzęce modele zjawisk i zaburzeń psychicznych, współczesne techniki badania czynności mózgu u ludzi. 2. Zarys neuroanatomii funkcjonalnej na poziomie mikro- i makroskopowym. Metody badania czynności mózgu. 3. Ogólne właściwości układów sensorycznych i mechanizmy sterowania ruchem. Zaburzenia czuciowe i motoryczne. 4. Neuroanatomiczne i neurochemiczne podłoże popędów, motywacji i emocji. Stres i działanie osi HPA. Biologiczne korelaty zaburzeń w sferze emocjonalno-motywacyjnej. Lęk i agresja. 5. Mózgowe mechanizmy procesów poznawczych. Pamięć - rodzaje pamięci, substraty anatomiczne, mechanizmy molekularne, zaburzenia. Procesy uwagi - mózgowy system selekcji informacji, zaburzenia uwagi. Uczenie się, warunkowanie klasyczne i instrumentalne. Mózgowa reprezentacja mowy, zaburzenia funkcji językowych po uszkodzeniach mózgu. 6. Genetyka a zachowanie: metody badawcze genetyki zachowania, determinanty różnic indywidualnych - geny i środowisko, temperament jako biologiczny wymiar osobowości, biologiczne podłoże inteligencji, inteligencja a geny. Ćwiczenia: 1. Ogólna anatomia układu nerwowego. Podstawowa budowa komórkowa, klasy komórek nerwowych i glejowych, podstawowe zjawiska elektryczne i neurochemiczne w układzie nerwowym, neurotransmitery i neuromodulatory. 2. Budowa układu wzrokowego i mechanizmy przetwarzania informacji, układ słuchowy, zmysł równowagi, czucie somatyczne, ból, niefarmakologiczna terapia bólu, bóle fantomowe, zmysły chemiczne, układ ruchowy - mięśnie, rola kory, móżdżku i jąder podstawy w kontroli ruchu. 3. Homeostaza. Regulacja pobierania pokarmu i wody. Termoregulacja. Regulacja ciśnienia krwi i tętna. Cykl rozrodczy. Stres, regulacja neurohormonalna, wpływ na układ immunologiczny. Emocje negatywne - mózgowy układ obronny. Emocje pozytywne - układ nagrody. Zaburzenia emocji w perspektywie neurobiologicznej. 4. Anatomia i molekularne podłoże uczenia się i pamięci. Pojęcie synapsy hebbowskiej, habituacja i desensytyzacja na poziomie synapsy, LTP i LTD. Uwaga w procesach przetwarzania informacji. 5. Asymetria funkcjonalna mózgu. Rozwój ewolucyjny i fizjologia języka, mechanizm rozpoznawania i generowania mowy. 6. Sen i czuwanie - rola snu, fazy, korelaty fizjologiczne i anatomiczne. Skutki deprywacji snu i zaburzenia. Sen a pamięć. Marzenia senne w ujęciu biologicznym. 7. Rytmy biologiczne: zegary biologiczne, rytmika okołodobowa i miesięczna. Rola melatoniny w regulacji aktywności okołodobowej. 8. Płeć mózgu, Współczesne pojęcie płci. Różnice anatomiczne w budowie mózgu, lokalizacji funkcji, lateralizacji. Jak powstaje płeć w rozwoju płodowym. 9. Substancje psychoaktywne: podstawowa klasyfikacja i mechanizmy działania na ośrodkowy układ nerwowy – opis neurotransmiterów i receptorów, na które działają. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna, w stopniu niezbędnym dla zrozumienia relacji mózg-zachowanie w normie i patologii, funkcjonalną anatomię układu nerwowego na poziomie makroskopowym. Potrafi wymienić i opisać podstawowe metody badania czynności mózgu. Zna ogólne właściwości układów sensorycznych oraz mechanizmy sterowania ruchem. Umie scharakteryzować fazy snu i ich mechanizmy mózgowe. Charakteryzuje neuroanatomiczne i biochemiczne podłoże popędów i emocji, oraz podstawowe korelaty zaburzeń w sferze emocjonalno-motywacyjnej. Zna fizjologiczny mechanizm reakcji stresowej i potrafi scharakteryzować skutki stresu. Zna substraty anatomiczne procesów pamięci i uczenia się. Zna neuropsychologiczne podłoże mowy i specyficznych funkcji językowych. Potrafi scharakteryzować podstawowe zaburzenia mowy. Potrafi opisać metody badawcze i osiągnięcia genetyki zachowania w szacowaniu wkładu czynnika genetycznego i środowiska do różnic indywidualnych w zachowaniu. Umiejętności Student/-ka potrafi przygotować prezentację multimedialną na zadany temat dotyczący funkcjonowania układu nerwowego, posługując się wieloma źródłami. Potrafi samodzielnie zanalizować raport z badań naukowych i wnioski włączyć do swojej prezentacji. Kompetencje społeczne Student/-ka rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie i aktualizowania wiedzy psychologicznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk, Justyna Skolimowska, Karol Szymczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Uwagi: |
Link do wykładów: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4d33359982e84cc7bb75c4606fae08cb%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=184c63af-1d44-40b0-8719-a317b56bb443&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Linki co grup ćwiczeniowych: grupa 1 (1A): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a738ba2aaed474f3f96cf976aecc630b0%40thread.tacv2/conversations?groupId=74e81fa8-3af2-4e23-b874-1d808622bef7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 2 (1B): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5d4ec195ec714df6a8c635d7259f2877%40thread.tacv2/conversations?groupId=fbaae346-3bc0-4554-b44a-938b17b5b104&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 3 (2a): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a03e747c6589142b78dff98d6852547e8%40thread.tacv2/conversations?groupId=900e117d-5b17-46b1-831e-e8c1ac3c4890&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 4 (2B): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abbc5dcb720614677b10ed63e67ce144c%40thread.tacv2/conversations?groupId=06e1b495-b057-40d3-a376-3709089fd4f3&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 5 (3A): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9c5ffd23e9454a9f9746b5f5b8d839af%40thread.tacv2/conversations?groupId=a90c1477-ed83-475b-9977-08c7ee27e240&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 6 (3B): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a74fd3d91f66d43a7bd404e03ee2188d0%40thread.tacv2/conversations?groupId=ea402c41-0e43-4ff1-a7a4-c21447608dd4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
CW
N CW
CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk, Justyna Skolimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Uwagi: |
link do zespołu Teams: wykład: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aacbbd3aaaafd4dc69bdd961e3f32931f%40thread.tacv2/conversations?groupId=43a9579f-7dd6-414e-9dd9-43d71f8ee105&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk, Justyna Skolimowska, Karol Szymczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia: Kolokwia cząstkowe I i II: test, 40 pytań (maksymalna liczba punktów do zdobycia 40), próg zaliczenia 21 Praca w parach lub indywidualna: przygotowanie 20-minutowej prezentacji multimedialnej na zadany temat. Wykłady: Egzamin: test, 30 pytań (maksymalna liczba punktów do zdobycia 30) Punktacja i oceny: 0-15: 2 16-18: 3 19-21: 3,5 22-24: 4 25-27: 4,5 28-30: 5 |
|
Pełny opis: |
Treści wykładów: Badanie relacji mózg a zachowanie- historia i współczesność: początki studiów nad biologicznym podłożem funkcji psychicznych, obserwacje kliniczne psychicznych, współczesne techniki badania czynności mózgu. Zwierzęce modele zjawisk i zaburzeń, etyczne i prawne aspekty doświadczeń na zwierzętach. Ogólna anatomia układu nerwowego. Rozwojowy i kliniczny podział mózgu. Zarys neuroanatomii funkcjonalnej na poziomie mikro- i makroskopowym. Ogólne właściwości układów sensorycznych. Mózgowe i rdzeniowe mechanizmy kontroli ruchu. Wybrane zagadnienia z neuropatologii mózgowego układu kontroli ruchu (stwardnienie zanikowe boczne, rdzeniowy zanik mięśni, mózgowe porażenie dziecięce, choroba Huntingtona, choroba Parkinsona i inne). Anatomia i molekularne podłoże uczenia się i pamięci. Pojęcie synapsy hebbowskiej, habituacja i desensytyzacja na poziomie synapsy, zjawiska LTP i LTD. Pamięć – rodzaje. Rola hipokampa. Asymetria funkcjonalna półkul mózgowych. Mózgowa reprezentacja mowy, wybrane zaburzenia funkcji językowych po uszkodzeniach mózgu (afazje). Treści ćwiczeń: Podstawowa budowa komórkowa, klasy komórek: neurony i neuroglej. Neurotransmisja: potencjał czynnościowy i potencjały postsynaptyczne. Neuroprzekaźniki i ich receptory. Budowa układów sensorycznych i mechanizmy przetwarzania informacji: układ wzrokowy układ słuchowy, zmysł równowagi, czucie somatyczne, zmysły chemiczne Homeostaza. Regulacja gospodarki wodnej i ciśnienia krwi. Rytmy biologiczne: zegary biologiczne, rytmika okołodobowa i miesięczna. Rola melatoniny w regulacji aktywności okołodobowej. Sen i czuwanie - rola snu, fazy, korelaty fizjologiczne i anatomiczne. Skutki deprywacji snu i zaburzenia. Sen a pamięć. Marzenia senne w ujęciu biologicznym. Ból: podstawowe informacje na temat działania nocyceptorów. Mechanizmy tłumienia bólu: bramka rdzeniowa, ośrodkowa kontrola bólu. Rola endogennych opioidów. Neuroanatomiczne i neurochemiczne podłoże popędów, motywacji i emocji. Zaburzenia emocji i motywacji w perspektywie neurobiologicznej. Emocje negatywne - mózgowy układ obronny. Agresja (rodzaje agresji, ewolucyjna funkcja agresji, agresja patologiczna, rola ciała migdałowatego i kory przedczołowej. Emocje pozytywne - układ nagrody i uzależnienia. Substancje psychoaktywne: podstawowa klasyfikacja i mechanizmy działania na ośrodkowy układ nerwowy – opis neuroprzekaźników i receptorów, na które działają. |
|
Literatura: |
Biologiczne podstawy psychologii. J. Kalat (2020). PWN, Warszawa Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. B. Sadowski (2012). PWN, Warszawa Mózg a zachowanie. T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka (red) (2009). PWN, Warszawa |
|
Uwagi: |
Link do zespołu wykładowego w aplikacji Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3axxaGf7h4mIzhmwEm8GD6YVczu9jpPCIxOyKX8Sqr1aE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=bdaeb5ec-eac1-4f6b-8a0a-8349e04664be&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 LICZBA GODZIN: kontaktowych: 60 (30 wykłady + 30 ćwiczenia) potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30 potrzebne do przygotowania się do zajęć: 30 potrzebne do przygotowania się do kolokwium: 2×15 = 30 potrzebne do przygotowania referatu: 10 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 160 liczba punktów ECTS: 6 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
CW
CW
N CW
WYK
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk, Justyna Skolimowska, Maria Weker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia: Kolokwium cząstkowe: test, 40 pytań (maksymalna liczba punktów do zdobycia 40), próg zaliczenia 21 Praca w parach lub indywidualna: przygotowanie 20-minutowej prezentacji multimedialnej na zadany temat. Wykłady: Egzamin: test, 30 pytań (maksymalna liczba punktów do zdobycia 30) Punktacja i oceny: 0-15: 2 16-18: 3 19-21: 3,5 22-24: 4 25-27: 4,5 28-30: 5 |
|
Pełny opis: |
Treści wykładów: Badanie relacji mózg a zachowanie- historia i współczesność: początki studiów nad biologicznym podłożem funkcji psychicznych, obserwacje kliniczne psychicznych, współczesne techniki badania czynności mózgu. Zwierzęce modele zjawisk i zaburzeń, etyczne i prawne aspekty doświadczeń na zwierzętach. Ogólna anatomia układu nerwowego. Rozwojowy i kliniczny podział mózgu. Zarys neuroanatomii funkcjonalnej na poziomie mikro- i makroskopowym. Ogólne właściwości układów sensorycznych. Mózgowe i rdzeniowe mechanizmy kontroli ruchu. Wybrane zagadnienia z neuropatologii mózgowego układu kontroli ruchu (stwardnienie zanikowe boczne, rdzeniowy zanik mięśni, mózgowe porażenie dziecięce, choroba Huntingtona, choroba Parkinsona i inne). Treści ćwiczeń: Podstawowa budowa komórkowa, klasy komórek: neurony i neuroglej. Neurotransmisja: potencjał czynnościowy i potencjały postsynaptyczne. Neuroprzekaźniki i ich receptory. Budowa układów sensorycznych i mechanizmy przetwarzania informacji: układ wzrokowy układ słuchowy, zmysł równowagi, czucie somatyczne, zmysły chemiczne Homeostaza. Regulacja gospodarki wodnej i ciśnienia krwi. Rytmy biologiczne: zegary biologiczne, rytmika okołodobowa i miesięczna. Rola melatoniny w regulacji aktywności okołodobowej. Sen i czuwanie - rola snu, fazy, korelaty fizjologiczne i anatomiczne. Skutki deprywacji snu i zaburzenia. Sen a pamięć. Marzenia senne w ujęciu biologicznym. Ból: podstawowe informacje na temat działania nocyceptorów. Mechanizmy tłumienia bólu: bramka rdzeniowa, ośrodkowa kontrola bólu. Rola endogennych opioidów. Neuroanatomiczne i neurochemiczne podłoże popędów, motywacji i emocji. Zaburzenia emocji i motywacji w perspektywie neurobiologicznej. Emocje negatywne - mózgowy układ obronny. Agresja (rodzaje agresji, ewolucyjna funkcja agresji, agresja patologiczna, rola ciała migdałowatego i kory przedczołowej. Emocje pozytywne - układ nagrody i uzależnienia. Substancje psychoaktywne: podstawowa klasyfikacja i mechanizmy działania na ośrodkowy układ nerwowy – opis neuroprzekaźników i receptorów, na które działają. Anatomia i molekularne podłoże uczenia się i pamięci. Pojęcie synapsy hebbowskiej, habituacja i desensytyzacja na poziomie synapsy, zjawiska LTP i LTD. Pamięć – rodzaje. Rola hipokampa. Asymetria funkcjonalna półkul mózgowych. Mózgowa reprezentacja mowy, wybrane zaburzenia funkcji językowych po uszkodzeniach mózgu (afazje). |
|
Literatura: |
Biologiczne podstawy psychologii. J. Kalat (2020). PWN, Warszawa Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. B. Sadowski (2012). PWN, Warszawa Mózg a zachowanie. T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka (red) (2009). PWN, Warszawa |
|
Uwagi: |
Link do zespołu wykładowego w aplikacji Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aAkt_pMftqBkCJcZvZzBLxyPhrbUkjX0HdXf7VU7g-Nw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=372426c7-addc-45de-b841-bad55024649a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 LICZBA GODZIN: kontaktowych: 45 (15 wykłady + 30 ćwiczenia) potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30 potrzebne do przygotowania się do zajęć: 30 potrzebne do przygotowania się do kolokwium: 30 potrzebne do przygotowania referatu: 10 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 145 liczba punktów ECTS: 5 METODY KSZTAŁCENIA: wykład pogadanka dyskusja |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk, Justyna Skolimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia: Kolokwia cząstkowe I i II: test, 40 pytań (maksymalna liczba punktów do zdobycia 40), próg zaliczenia 21 Praca w parach lub indywidualna: przygotowanie 20-minutowej prezentacji multimedialnej na zadany temat. Wykłady: Egzamin: test, 30 pytań (maksymalna liczba punktów do zdobycia 30) Punktacja i oceny: 0-15: 2 16-18: 3 19-21: 3,5 22-24: 4 25-27: 4,5 28-30: 5 |
|
Pełny opis: |
Treści wykładów: Badanie relacji mózg a zachowanie- historia i współczesność: początki studiów nad biologicznym podłożem funkcji psychicznych, obserwacje kliniczne psychicznych, współczesne techniki badania czynności mózgu. Zwierzęce modele zjawisk i zaburzeń, etyczne i prawne aspekty doświadczeń na zwierzętach. Ogólna anatomia układu nerwowego. Rozwojowy i kliniczny podział mózgu. Zarys neuroanatomii funkcjonalnej na poziomie mikro- i makroskopowym. Ogólne właściwości układów sensorycznych. Mózgowe i rdzeniowe mechanizmy kontroli ruchu. Wybrane zagadnienia z neuropatologii mózgowego układu kontroli ruchu (stwardnienie zanikowe boczne, rdzeniowy zanik mięśni, mózgowe porażenie dziecięce, choroba Huntingtona, choroba Parkinsona i inne). Anatomia i molekularne podłoże uczenia się i pamięci. Pojęcie synapsy hebbowskiej, habituacja i desensytyzacja na poziomie synapsy, zjawiska LTP i LTD. Pamięć – rodzaje. Rola hipokampa. Asymetria funkcjonalna półkul mózgowych. Mózgowa reprezentacja mowy, wybrane zaburzenia funkcji językowych po uszkodzeniach mózgu (afazje). Treści ćwiczeń: Podstawowa budowa komórkowa, klasy komórek: neurony i neuroglej. Neurotransmisja: potencjał czynnościowy i potencjały postsynaptyczne. Neuroprzekaźniki i ich receptory. Budowa układów sensorycznych i mechanizmy przetwarzania informacji: układ wzrokowy układ słuchowy, zmysł równowagi, czucie somatyczne, zmysły chemiczne Homeostaza. Regulacja gospodarki wodnej i ciśnienia krwi. Rytmy biologiczne: zegary biologiczne, rytmika okołodobowa i miesięczna. Rola melatoniny w regulacji aktywności okołodobowej. Sen i czuwanie - rola snu, fazy, korelaty fizjologiczne i anatomiczne. Skutki deprywacji snu i zaburzenia. Sen a pamięć. Marzenia senne w ujęciu biologicznym. Ból: podstawowe informacje na temat działania nocyceptorów. Mechanizmy tłumienia bólu: bramka rdzeniowa, ośrodkowa kontrola bólu. Rola endogennych opioidów. Neuroanatomiczne i neurochemiczne podłoże popędów, motywacji i emocji. Zaburzenia emocji i motywacji w perspektywie neurobiologicznej. Emocje negatywne - mózgowy układ obronny. Agresja (rodzaje agresji, ewolucyjna funkcja agresji, agresja patologiczna, rola ciała migdałowatego i kory przedczołowej. Emocje pozytywne - układ nagrody i uzależnienia. Substancje psychoaktywne: podstawowa klasyfikacja i mechanizmy działania na ośrodkowy układ nerwowy – opis neuroprzekaźników i receptorów, na które działają. |
|
Literatura: |
Biologiczne podstawy psychologii. J. Kalat (2020). PWN, Warszawa Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. B. Sadowski (2012). PWN, Warszawa Mózg a zachowanie. T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka (red) (2009). PWN, Warszawa |
|
Uwagi: |
LICZBA GODZIN: kontaktowych: 60 (30 wykłady + 30 ćwiczenia) potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30 potrzebne do przygotowania się do zajęć: 30 potrzebne do przygotowania się do kolokwium: 2×15 = 30 potrzebne do przygotowania referatu: 10 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 160 liczba punktów ECTS: 6 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
WYK
N WYK
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Maciej Golan, Karolina Nowak-Stańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia: Testy sprawdzające wiedzę, 10 pytań (maksymalna liczba punktów do zdobycia 10) Praca w parach lub indywidualna: przygotowanie 20-minutowej prezentacji multimedialnej na zadany temat. Wykłady: Egzamin: test, 30 pytań (maksymalna liczba punktów do zdobycia 30) Punktacja i oceny: 0-15: 2 16-18: 3 19-21: 3,5 22-24: 4 25-27: 4,5 28-30: 5 |
|
Pełny opis: |
Treści wykładów: Badanie relacji mózg a zachowanie- historia i współczesność: początki studiów nad biologicznym podłożem funkcji psychicznych, obserwacje kliniczne psychicznych, współczesne techniki badania czynności mózgu. Zwierzęce modele zjawisk i zaburzeń, etyczne i prawne aspekty doświadczeń na zwierzętach. Ogólna anatomia układu nerwowego. Rozwojowy i kliniczny podział mózgu. Zarys neuroanatomii funkcjonalnej na poziomie mikro- i makroskopowym. Ogólne właściwości układów sensorycznych. Mózgowe i rdzeniowe mechanizmy kontroli ruchu. Wybrane zagadnienia z neuropatologii mózgowego układu kontroli ruchu (stwardnienie zanikowe boczne, rdzeniowy zanik mięśni, mózgowe porażenie dziecięce, choroba Huntingtona, choroba Parkinsona i inne). Treści ćwiczeń: Podstawowa budowa komórkowa, klasy komórek: neurony i neuroglej. Neurotransmisja: potencjał czynnościowy i potencjały postsynaptyczne. Neuroprzekaźniki i ich receptory. Budowa układów sensorycznych i mechanizmy przetwarzania informacji: układ wzrokowy układ słuchowy, zmysł równowagi, czucie somatyczne, zmysły chemiczne Homeostaza. Regulacja gospodarki wodnej i ciśnienia krwi. Rytmy biologiczne: zegary biologiczne, rytmika okołodobowa i miesięczna. Rola melatoniny w regulacji aktywności okołodobowej. Sen i czuwanie - rola snu, fazy, korelaty fizjologiczne i anatomiczne. Skutki deprywacji snu i zaburzenia. Sen a pamięć. Marzenia senne w ujęciu biologicznym. Ból: podstawowe informacje na temat działania nocyceptorów. Mechanizmy tłumienia bólu: bramka rdzeniowa, ośrodkowa kontrola bólu. Rola endogennych opioidów. Neuroanatomiczne i neurochemiczne podłoże popędów, motywacji i emocji. Zaburzenia emocji i motywacji w perspektywie neurobiologicznej. Emocje negatywne - mózgowy układ obronny. Agresja (rodzaje agresji, ewolucyjna funkcja agresji, agresja patologiczna, rola ciała migdałowatego i kory przedczołowej. Emocje pozytywne - układ nagrody i uzależnienia. Substancje psychoaktywne: podstawowa klasyfikacja i mechanizmy działania na ośrodkowy układ nerwowy – opis neuroprzekaźników i receptorów, na które działają. Anatomia i molekularne podłoże uczenia się i pamięci. Pojęcie synapsy hebbowskiej, habituacja i desensytyzacja na poziomie synapsy, zjawiska LTP i LTD. Pamięć – rodzaje. Rola hipokampa. Asymetria funkcjonalna półkul mózgowych. Mózgowa reprezentacja mowy, wybrane zaburzenia funkcji językowych po uszkodzeniach mózgu (afazje). |
|
Literatura: |
Biologiczne podstawy psychologii. J. Kalat (2020). PWN, Warszawa Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. B. Sadowski (2012). PWN, Warszawa Mózg a zachowanie. T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka (red) (2009). PWN, Warszawa |
|
Uwagi: |
LICZBA GODZIN: kontaktowych: 45 (15 wykłady + 30 ćwiczenia) potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30 potrzebne do przygotowania się do zajęć: 30 potrzebne do przygotowania się do kolokwium: 30 potrzebne do przygotowania referatu: 10 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 145 liczba punktów ECTS: 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk, Justyna Skolimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia: Kolokwia cząstkowe I i II: test, maksymalna liczba punktów do zdobycia 40, próg zaliczenia 21. Wejściówki - zajęcia 2-8; test, maksymalna liczba punktów do zdobycia - 10. Praca w parach lub indywidualna: przygotowanie 20-minutowej prezentacji multimedialnej na zadany temat. Wykłady: Egzamin: test, pytania otwarte i zamknięte (maksymalna liczba punktów do zdobycia 30) Punktacja i oceny: 0-15: 2 16-18: 3 19-21: 3,5 22-24: 4 25-27: 4,5 28-30: 5 W trakcie zajęć może pojawić się lista obecności. Wpisanie swojego nazwiska na każdych takich zajęciach (komplet obecności) premiowane jest dodatkowym punktem na egzaminie/zaliczeniu. Lista może pojawić się w każdym momencie, na dowolnych zajęciach tematycznych. Wpis jest możliwy tylko dla osób obecnych w sali w momencie jej pojawienia się. |
|
Pełny opis: |
Treści wykładów: Badanie relacji mózg a zachowanie- historia i współczesność: początki studiów nad biologicznym podłożem funkcji psychicznych, obserwacje kliniczne psychicznych, współczesne techniki badania czynności mózgu. Ogólna anatomia układu nerwowego. Rozwojowy i kliniczny podział mózgu. Zarys neuroanatomii funkcjonalnej na poziomie mikro- i makroskopowym. Ogólne właściwości układów sensorycznych. Mózgowe i rdzeniowe mechanizmy kontroli ruchu. Wybrane zagadnienia z neuropatologii mózgowego układu kontroli ruchu (stwardnienie zanikowe boczne, rdzeniowy zanik mięśni, mózgowe porażenie dziecięce, choroba Huntingtona, choroba Parkinsona i inne). Anatomia i molekularne podłoże uczenia się i pamięci. Pojęcie synapsy hebbowskiej, habituacja i desensytyzacja na poziomie synapsy, zjawiska LTP i LTD. Pamięć – rodzaje. Rola hipokampa. Treści ćwiczeń: Podstawowa budowa komórkowa, klasy komórek: neurony i neuroglej. Neurotransmisja: potencjał czynnościowy i potencjały postsynaptyczne. Neuroprzekaźniki i ich receptory. Budowa układów sensorycznych i mechanizmy przetwarzania informacji: układ wzrokowy układ słuchowy, zmysł równowagi, czucie somatyczne, zmysły chemiczne Homeostaza. Regulacja temperatury, pobierania pokarmu, gospodarki wodnej i ciśnienia krwi. Rytmy biologiczne: zegary biologiczne, rytmika okołodobowa i miesięczna. Rola melatoniny w regulacji aktywności okołodobowej. Sen i czuwanie - rola snu, fazy, korelaty fizjologiczne i anatomiczne. Skutki deprywacji snu i zaburzenia. Sen a pamięć. Marzenia senne w ujęciu biologicznym. Ból: podstawowe informacje na temat działania nocyceptorów. Mechanizmy tłumienia bólu: bramka rdzeniowa, ośrodkowa kontrola bólu. Rola endogennych opioidów. Neuroanatomiczne i neurochemiczne podłoże popędów, motywacji i emocji. Zaburzenia emocji i motywacji w perspektywie neurobiologicznej. Emocje negatywne - mózgowy układ obronny. Agresja (rodzaje agresji, ewolucyjna funkcja agresji, agresja patologiczna, rola ciała migdałowatego i kory przedczołowej. Emocje pozytywne - układ nagrody i uzależnienia. Substancje psychoaktywne: podstawowa klasyfikacja i mechanizmy działania na ośrodkowy układ nerwowy – opis neuroprzekaźników i receptorów, na które działają. Asymetria funkcjonalna półkul mózgowych. Mózgowa reprezentacja mowy, wybrane zaburzenia funkcji językowych po uszkodzeniach mózgu (afazje). |
|
Literatura: |
Biologiczne podstawy psychologii. J. Kalat (2020). PWN, Warszawa Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. B. Sadowski (2012). PWN, Warszawa Mózg a zachowanie. T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka (red) (2009). PWN, Warszawa |
|
Uwagi: |
LICZBA GODZIN: kontaktowych: 60 (30 wykłady + 30 ćwiczenia) potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30 potrzebne do przygotowania się do zajęć: 30 potrzebne do przygotowania się do kolokwium: 2×15 = 30 potrzebne do przygotowania referatu: 10 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 160 liczba punktów ECTS: 6 METODY KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Maciej Golan, Karolina Nowak-Stańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia: Testy sprawdzające wiedzę, 10 pytań (maksymalna liczba punktów do zdobycia 10) Praca w parach lub indywidualna: przygotowanie 20-minutowej prezentacji multimedialnej na zadany temat. Wykłady: Egzamin: test, pytania otwarte i zamknięte (maksymalna liczba punktów do zdobycia 20) Punktacja i oceny: 0-10: 2 11-12: 3 13-24: 3,5 15-16: 4 17-18: 4,5 19-20: 5 W trakcie zajęć może pojawić się lista obecności. Wpisanie swojego nazwiska na każdych takich zajęciach (komplet obecności) premiowane jest dodatkowym punktem na egzaminie/zaliczeniu. Lista może pojawić się w każdym momencie, na dowolnych zajęciach tematycznych. Wpis jest możliwy tylko dla osób obecnych w sali w momencie jej pojawienia się. |
|
Pełny opis: |
Treści wykładów: Badanie relacji mózg a zachowanie- historia i współczesność: początki studiów nad biologicznym podłożem funkcji psychicznych, obserwacje kliniczne psychicznych, współczesne techniki badania czynności mózgu. Ogólna anatomia układu nerwowego. Rozwojowy i kliniczny podział mózgu. Zarys neuroanatomii funkcjonalnej na poziomie mikro- i makroskopowym. Ogólne właściwości układów sensorycznych. Mózgowe i rdzeniowe mechanizmy kontroli ruchu. Wybrane zagadnienia z neuropatologii mózgowego układu kontroli ruchu (stwardnienie zanikowe boczne, rdzeniowy zanik mięśni, mózgowe porażenie dziecięce, choroba Huntingtona, choroba Parkinsona i inne). Treści ćwiczeń: Podstawowa budowa komórkowa, klasy komórek: neurony i neuroglej. Neurotransmisja: potencjał czynnościowy i potencjały postsynaptyczne. Neuroprzekaźniki i ich receptory. Budowa układów sensorycznych i mechanizmy przetwarzania informacji: układ wzrokowy układ słuchowy, zmysł równowagi, czucie somatyczne, zmysły chemiczne Homeostaza. Regulacja gospodarki wodnej i ciśnienia krwi. Rytmy biologiczne: zegary biologiczne, rytmika okołodobowa i miesięczna. Rola melatoniny w regulacji aktywności okołodobowej. Sen i czuwanie - rola snu, fazy, korelaty fizjologiczne i anatomiczne. Skutki deprywacji snu i zaburzenia. Sen a pamięć. Marzenia senne w ujęciu biologicznym. Ból: podstawowe informacje na temat działania nocyceptorów. Mechanizmy tłumienia bólu: bramka rdzeniowa, ośrodkowa kontrola bólu. Rola endogennych opioidów. Neuroanatomiczne i neurochemiczne podłoże popędów, motywacji i emocji. Zaburzenia emocji i motywacji w perspektywie neurobiologicznej. Emocje negatywne - mózgowy układ obronny. Agresja (rodzaje agresji, ewolucyjna funkcja agresji, agresja patologiczna, rola ciała migdałowatego i kory przedczołowej. Emocje pozytywne - układ nagrody i uzależnienia. Substancje psychoaktywne: podstawowa klasyfikacja i mechanizmy działania na ośrodkowy układ nerwowy – opis neuroprzekaźników i receptorów, na które działają. Anatomia i molekularne podłoże uczenia się i pamięci. Pojęcie synapsy hebbowskiej, habituacja i desensytyzacja na poziomie synapsy, zjawiska LTP i LTD. Pamięć – rodzaje. Rola hipokampa. Asymetria funkcjonalna półkul mózgowych. Mózgowa reprezentacja mowy, wybrane zaburzenia funkcji językowych po uszkodzeniach mózgu (afazje). |
|
Literatura: |
Biologiczne podstawy psychologii. J. Kalat (2020). PWN, Warszawa Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. B. Sadowski (2012). PWN, Warszawa Mózg a zachowanie. T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka (red) (2009). PWN, Warszawa |
|
Uwagi: |
LICZBA GODZIN: kontaktowych: 45 (15 wykłady + 30 ćwiczenia) potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30 potrzebne do przygotowania się do zajęć: 30 potrzebne do przygotowania się do kolokwium: 30 potrzebne do przygotowania referatu: 10 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 145 liczba punktów ECTS: 5 METODY KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk, Justyna Skolimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Maciej Golan, Karolina Nowak-Stańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk, Justyna Skolimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.