Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przygotowanie dziecka do nauki w szkole i adaptacja w klasie I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5F-PDS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przygotowanie dziecka do nauki w szkole i adaptacja w klasie I
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 3 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Przygotowywanie dziecka w przedszkolu do rozpoczęcia nauki w klasie I. Adaptacja ucznia w klasie I. Kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska uczenia się dzieci. Stymulowanie aktywności poznawczej dzieci, organizacja procesu adaptacyjnego dla dzieci i rodziców. Wspieranie dziecka w okresie adaptacyjnym. Wspieranie dziecka w zabawie i poprzez zabawę. Personalizacja oddziaływań wychowawczych i dydaktycznych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna i rozumie proces adaptacji dziecka w wieku przedszkolnym do nauki w klasie I szkoły podstawowej.

Umiejętności

Student/-ka potrafi kształtować bezpieczne i przyjazne środowisko rozwoju dzieci, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka lub ucznia, z nastawieniem na jego osobowy i podmiotowy rozwój.

Potrafi organizować zabawy i zajęcia angażujące emocjonalnie, motywacyjnie i poznawczo wszystkie dzieci; wspierać ich adaptację do uczenia się we wspólnocie.

Potrafi organizować działania edukacyjne nastawione na konstruowanie wiedzy

w przedszkolu (przygotowanie do nauki w szkole) i klasach I–III (przygotowanie do nauki w klasach starszych), integrowanie różnych sposobów uczenia się, w tym różnych treści oraz wiedzy osobistej dziecka i wiedzy nowej oraz ich rekonstrukcji.

Potrafi wykorzystywać proces oceniania pracy uczniów do stymulowania ich samooceny, umiejętności samoregulacji i pracy nad własnym rozwojem.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za proces przygotowania dziecka do nauki w szkole i adaptacji uczniów do klasy I.

Jest gotowy/gotowa do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia oraz włączania ich w działania sprzyjające procesowi przygotowania dziecka do nauki w szkole i adaptacji uczniów do klasy I.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Edyta Nowosielska
Prowadzący grup: Edyta Nowosielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zaliczenie zdalne na podstawie prezentacji projektów opracowanych zgodnie z podanymi szczegółowymi kryteriami i pokaz projektów przez studentów na platformie MS Teams.

Na zaliczenie składają się:

1. Aktywny udział w zajęciach.

2. Przygotowanie planu miesiąca adaptacyjnego.

3. Przygotowanie planu pierwszego zebrania z rodzicami pierwszoklasistów.

4.Przygotowanie zarysu projektu programu wspomagającego rozwój dziecka w konkretnych obszarach.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń.

Pełny opis:

1.Pojęcie gotowości szkolnej- jej istota, funkcje, specyfika. Rozwój umiejętności dzieci koniecznych do osiągnięcia gotowości do podjęcia nauki szkolnej. (3h)

2. Narzędzie diagnozy gotowości do szkoły dostępne dla nauczycieli przedszkola. Skala gotowości szkolnej -SGS i GE-5. (3h)

3. Programy przedszkolne - jak z nimi pracować? (3h)

4. Adaptacja dziecka w klasie I . Współpraca nauczyciela z rodzicem.(3h)

5. Rola przedszkola, nauczyciela i rodziców w przygotowaniu dziecka do nauki szkolnej. (3h)

6. Rola zabaw dydaktycznych, strategia zadaniowa w edukacji. (3h)

7. Dziecko sześcioletnie w szkole. (3h)

8. Ćwiczenia grafomotoryczne, ćwiczenia doskonalące koordynację wzrokową i słuchową. (2h)

9. Praca z książką - jako element urozmaicający zajęcia z dziećmi. (4h)

10. Zajęcia podsumowujące: przedstawienie projektów, wykonanie mapy myśli podsumowujących zdobyte wiadomości. (3h)

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Blythe S.G., Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.

2.Bogdanowicz M., Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej, Harmonia, 2016;

3. Gruszczyk Kolczyńska, E. Zielińska, Wspomaganie dzieci w rozwoju do skupiania uwagi i zapamiętywania. Uwarunkowania psychologiczne i pedagogiczne, programy i metodyka, WSiP, Warszawa 2005;

4. Gruszczyk-Kolczyńska E., Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Kraków 2014

5. Jegier A., Mały uczeń w szkole, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2010;

6.Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Impuls, Kraków 2010;

Literatura uzupełniająca:

1.Kopik A., Konteksty poznawczej gotowości szkolnej dzieci, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2019

2. Załęska S., Badanie gotowości szkolnej. Karty diagnostyczne, PWN, Warszawa 2017.

Uwagi:

Metody kształcenia: metody aktywizujące, metody warsztatowe, praca grupowa i praca w parach.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie do egzaminu: 15

Przygotowanie pracy, prezentacji: 30

Inne formy: 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Kupiec
Prowadzący grup: Monika Kupiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zajęcia są poświęcone roli nauczyciela w przygotowaniu dziecka do nauki w szkole oraz sposobom jego towarzyszenia w procesie osiągania dojrzałości i gotowości do nauki w warunkach szkolnych na etapie przedszkola. Zajęcia są poświęcone również roli nauczyciela towarzyszącego adaptacji dziecka w roli ucznia klasy pierwszej edukacji wczesnoszkolnej.

Pełny opis:

Zagadnienia tematyczne:

1. Definicja gotowości do szkoły. Obraz ucznia gotowego do podjęcia nauki w szkole w zapisach podstawy programowej.

2. Narzędzia diagnozy gotowości do szkoły dostępne dla nauczyciela przedszkola. Dokumentacja - ocena gotowości szkolnej, informacja o funkcjonowaniu ucznia, arkusze obserwacji, arkusz potrzeb i kompetencji.

3. Przykłady programów przedszkolnych ze szczególnym uwzględnieniem ostatniego roku w przedszkolu - specyfika działań nauczyciela.

4. Gotowe i autorskie propozycje działań ponadprogramowych wspierających przygotowanie do nauki w warunkach szkolnych.

5. Definicja adaptacji w pierwszej klasie. Nawiązanie współpracy z rodzicem pierwszoklasisty jako priorytet wychowawcy.

6. Diagnoza pierwszoklasisty, czyli co koniecznie powinien wiedzieć o uczniu jego nauczyciel w pierwszych tygodniach nauki.

7. Dziecko sześcioletnie w szkole i szkoła gotowa na sześciolatka - podsumowanie zajęć.

Literatura:

Bogdanowicz M. (1992). Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne wg Hany Tymichovej. Gdańsk: Wyd. Harmonia.

Demel G. (2005). Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. Warszawa: WSiP.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2005). Wspomaganie dzieci w rozwoju zdolności do skupienia uwagi i zapamiętywania. Warszawa: WSiP.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Kraków: Bliżej Przedszkola.

Jegier A. (red.) (2010). Mały uczeń w szkole. Gdańsk: Wyd. Harmonia.

Merthan B. (2004). Zabawy przygotowujące do szkoły. Kielce: Wyd.Jedność.Skarbek K., Wrońska I. (2017). Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Kraków: Bliżej przedszkola.

Tanajewska A., Naprawa R., Czarnecka L. (2014). Dziecko sześcioletnie w szkole - dobry start. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Załęska S. (2017). Badanie gotowości szkolnej. Karty diagnostyczne. Warszawa: PWN.

Uwagi:

ZAJĘCIA ZDALNE są prowadzone w terminach planowanych zjazdów w grupie w Teams - link do zespołu przesłany studentom mailem w systemie USOS. Materiały z zajęć i prace zaliczeniowe studentów gromadzone w zakładce PLIKI w folderze z datą zjazdu. Metody dydaktyczne i sposób zaliczenia ćwiczeń dostosowany do warunków zdalnych. Egzamin planowany w terminie ostatniego zjazdu - test wielokrotnego wyboru w aplikacji FORMS. Warunkiem podejścia do egzaminu jest pozytywne zaliczenie zadań ćwiczeniowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Edyta Nowosielska
Prowadzący grup: Edyta Nowosielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Na zaliczenie składają się:

1. Aktywny udział w zajęciach.

2. Przygotowanie planu miesiąca adaptacyjnego.

3. Przygotowanie planu pierwszego zebrania z rodzicami pierwszoklasistów.

4.Przygotowanie zarysu projektu programu wspomagającego rozwój dziecka w konkretnych obszarach.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń.

Pełny opis:

1. Zabawy integracyjne. (3h)

2.Pojęcie gotowości szkolnej- jej istota, funkcje, specyfika. Rozwój umiejętności dzieci koniecznych do osiągnięcia gotowości do podjęcia nauki szkolnej. (3h)

3. Narzędzie diagnozy gotowości do szkoły dostępne dla nauczycieli przedszkola. Skala gotowości szkolnej -SGS i GE-5. (3h)

4. Programy przedszkolne - jak z nimi pracować? (3h)

5. Adaptacja dziecka w klasie I . Współpraca nauczyciela z rodzicem.(3h)

6. Rola przedszkola, nauczyciela i rodziców w przygotowaniu dziecka do nauki szkolnej. (3h)

7. Rola zabaw dydaktycznych, strategia zadaniowa w edukacji. (3h)

8. Ćwiczenia grafomotoryczne, ćwiczenia doskonalące koordynację wzrokową i słuchową. (2h)

9. Mapy myśli w edukacji - narzędzie wspierające przetwarzanie informacji, procesy kreatywne i zapamiętywanie (4h)

10. Zajęcia podsumowujące: przedstawienie projektów, wykonanie mapy myśli podsumowujących zdobyte wiadomości. (3h)

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Blythe S.G., Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.

2.Bogdanowicz M., Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej, Harmonia, 2016;

3. Gruszczyk Kolczyńska, E. Zielińska, Wspomaganie dzieci w rozwoju do skupiania uwagi i zapamiętywania. Uwarunkowania psychologiczne i pedagogiczne, programy i metodyka, WSiP, Warszawa 2005;

4. Gruszczyk-Kolczyńska E., Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Kraków 2014

5. Jegier A., Mały uczeń w szkole, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2010;

6.Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Impuls, Kraków 2010;

Literatura uzupełniająca:

1.Kopik A., Konteksty poznawczej gotowości szkolnej dzieci, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2019

2. Załęska S., Badanie gotowości szkolnej. Karty diagnostyczne, PWN, Warszawa 2017.

Uwagi:

Metody kształcenia: metody aktywizujące, metody warsztatowe, praca grupowa i praca w parach.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie do egzaminu: 15

Przygotowanie pracy, prezentacji: 30

Inne formy: 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Edyta Nowosielska
Prowadzący grup: Edyta Nowosielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Na zaliczenie składają się:

1. Aktywny udział w zajęciach.

2. Przygotowanie planu miesiąca adaptacyjnego.

3. Przygotowanie planu pierwszego zebrania z rodzicami pierwszoklasistów.

4.Przygotowanie zarysu projektu programu wspomagającego rozwój dziecka w konkretnych obszarach.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń.

Pełny opis:

1. Zabawy integracyjne (1,5h)

2.Pojęcie gotowości szkolnej- jej istota, funkcje, specyfika. Rozwój umiejętności dzieci koniecznych do osiągnięcia gotowości do podjęcia nauki szkolnej. (1,5h)

3. Narzędzie diagnozy gotowości do szkoły dostępne dla nauczycieli przedszkola. Skala gotowości szkolnej -SGS i GE-5. (1,5h)

4. Programy przedszkolne - jak z nimi pracować? (2,5h)

5. Adaptacja dziecka w klasie I . Współpraca nauczyciela z rodzicem.(3h)

6. Rola przedszkola, nauczyciela i rodziców w przygotowaniu dziecka do nauki szkolnej. (3h)

7. Rola zabaw dydaktycznych, strategia zadaniowa w edukacji. (3h)

8. Ćwiczenia grafomotoryczne, ćwiczenia doskonalące koordynację wzrokową i słuchową. (2h)

9. Mapy myśli w edukacji - narzędzie wspierające przetwarzanie informacji, procesy kreatywne i zapamiętywanie. (2h)

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Blythe S.G., Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.

2.Bogdanowicz M., Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej, Harmonia, 2016;

3. Gruszczyk Kolczyńska, E. Zielińska, Wspomaganie dzieci w rozwoju do skupiania uwagi i zapamiętywania. Uwarunkowania psychologiczne i pedagogiczne, programy i metodyka, WSiP, Warszawa 2005;

4. Gruszczyk-Kolczyńska E., Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Kraków 2014

5. Jegier A., Mały uczeń w szkole, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2010;

6.Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Impuls, Kraków 2010;

Literatura uzupełniająca:

1.Kopik A., Konteksty poznawczej gotowości szkolnej dzieci, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2019

2. Załęska S., Badanie gotowości szkolnej. Karty diagnostyczne, PWN, Warszawa 2017.

Uwagi:

Metody kształcenia: metody aktywizujące, metody warsztatowe, praca grupowa i praca w parach.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie do egzaminu: 15

Przygotowanie pracy, prezentacji: 30

Inne formy: 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Edyta Nowosielska
Prowadzący grup: Edyta Nowosielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Na zaliczenie składają się:

1. Aktywny udział w zajęciach.

2. Przygotowanie planu miesiąca adaptacyjnego.

3. Przygotowanie planu pierwszego zebrania z rodzicami pierwszoklasistów.

4.Przygotowanie zarysu projektu programu wspomagającego rozwój dziecka w konkretnych obszarach.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń.

Pełny opis:

1. Zabawy integracyjne. (3h)

2.Pojęcie gotowości szkolnej- jej istota, funkcje, specyfika. Rozwój umiejętności dzieci koniecznych do osiągnięcia gotowości do podjęcia nauki szkolnej. (3h)

3. Narzędzie diagnozy gotowości do szkoły dostępne dla nauczycieli przedszkola. Skala gotowości szkolnej -SGS i GE-5. (3h)

4. Wspomaganie obszaru fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego dziecka. (5h)

5. Adaptacja dziecka w klasie I . Współpraca nauczyciela z rodzicem.(3h)

6. Rola przedszkola, nauczyciela i rodziców w przygotowaniu dziecka do nauki szkolnej. (3h)

7. Rola zabaw dydaktycznych, strategia zadaniowa w edukacji. (3h)

8. Ćwiczenia grafomotoryczne, ćwiczenia doskonalące koordynację wzrokową i słuchową. (2h)

9. Mapy myśli w edukacji - narzędzie wspierające przetwarzanie informacji, procesy kreatywne i zapamiętywanie (2h)

10. Zajęcia podsumowujące: przedstawienie projektów, wykonanie mapy myśli podsumowujących zdobyte wiadomości. (3h)

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Blythe S.G., Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki? Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.

2.Bogdanowicz M., Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej, Harmonia, 2016;

3. Gruszczyk Kolczyńska, E. Zielińska, Wspomaganie dzieci w rozwoju do skupiania uwagi i zapamiętywania. Uwarunkowania psychologiczne i pedagogiczne, programy i metodyka, WSiP, Warszawa 2005;

4. Gruszczyk-Kolczyńska E., Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Kraków 2014

5. Jegier A., Mały uczeń w szkole, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2010;

6.Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Impuls, Kraków 2010;

Literatura uzupełniająca:

1.Kopik A., Konteksty poznawczej gotowości szkolnej dzieci, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2019

2. Załęska S., Badanie gotowości szkolnej. Karty diagnostyczne, PWN, Warszawa 2017.

Uwagi:

Metody kształcenia: metody aktywizujące, metody warsztatowe, praca grupowa i praca w parach.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie do egzaminu: 15

Przygotowanie pracy, prezentacji: 30

Inne formy: 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Kupiec
Prowadzący grup: Monika Kupiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Na zaliczenie składają się:

1. Aktywny udział w zajęciach.

2. Przygotowanie recenzji pakietu edukacyjnego dla wychowania przedszkolnego w ostatnim roku.

3. Przygotowanie zarysu projektu programu wspomagającego rozwój dziecka w konkretnych obszarach.

4. Przygotowanie planu pierwszego zebrania z rodzicami pierwszoklasistów.

5. Przygotowanie planu miesiąca adaptacyjnego w I klasie.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest terminowe przedłożenie wykonanych ćwiczeń i uzyskanie zaliczenia.

Pełny opis:

Zagadnienia tematyczne:

1. Definicja gotowości do szkoły. Obraz ucznia gotowego do podjęcia nauki w szkole w zapisach podstawy programowej.

2. Narzędzia diagnozy gotowości do szkoły dostępne dla nauczyciela przedszkola. Dokumentacja - ocena gotowości szkolnej, informacja o funkcjonowaniu ucznia, arkusze obserwacji, arkusz potrzeb i kompetencji.

3. Przykłady programów przedszkolnych ze szczególnym uwzględnieniem ostatniego roku w przedszkolu - specyfika działań nauczyciela.

4. Gotowe i autorskie propozycje działań ponadprogramowych wspierających przygotowanie do nauki w warunkach szkolnych.

5. Definicja adaptacji w pierwszej klasie. Nawiązanie współpracy z rodzicem pierwszoklasisty jako priorytet wychowawcy.

6. Diagnoza pierwszoklasisty, czyli co koniecznie powinien wiedzieć o uczniu jego nauczyciel w pierwszych tygodniach nauki.

7. Dziecko sześcioletnie w szkole i szkoła gotowa na sześciolatka - podsumowanie zajęć.

Literatura:

Bogdanowicz M. (1992). Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne wg Hany Tymichovej. Gdańsk: Wyd. Harmonia.

Demel G. (2005). Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. Warszawa: WSiP.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2005). Wspomaganie dzieci w rozwoju zdolności do skupienia uwagi i zapamiętywania. Warszawa: WSiP.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Kraków: Bliżej Przedszkola.

Jegier A. (red.) (2010). Mały uczeń w szkole. Gdańsk: Wyd. Harmonia.

Merthan B. (2004). Zabawy przygotowujące do szkoły. Kielce: Wyd.Jedność.

Skarbek K., Wrońska I. (2017). Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Kraków: Bliżej przedszkola.

Załęska S. (2017). Badanie gotowości szkolnej. Karty diagnostyczne. Warszawa: PWN.

Uwagi:

Metody pracy: samodzielna lektura tekstów naukowych, dyskusja, praca w grupie, praca indywidualna, analiza dokumentów , analiza wytworów dziecka, prezentacja

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 20

Przygotowanie się do zajęć, lektura: 7

Przygotowanie do egzaminu: 6

Przygotowanie prac zaliczeniowych: 7

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4

Egzamin planowany w terminie ostatniego zjazdu - test wielokrotnego wyboru. Warunkiem podejścia do egzaminu jest pozytywne zaliczenie zadań ćwiczeniowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Edyta Nowosielska
Prowadzący grup: Edyta Nowosielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Na zaliczenie składają się:

1. Aktywny udział w zajęciach.

2. Realizacja wspólnie zaplanowanego projektu w wybranej szkole i jego przedstawienie.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń.

Pełny opis:

1. Zabawy integracyjne. (3h)

2.Pojęcie gotowości szkolnej- jej istota, funkcje, specyfika. Rozwój umiejętności dzieci koniecznych do osiągnięcia gotowości do podjęcia nauki szkolnej. (3h)

3. Narzędzie diagnozy gotowości do szkoły dostępne dla nauczycieli przedszkola. Skala gotowości szkolnej -SGS i GE-5. (3h)

4. Wspomaganie obszaru fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego dziecka. (5h)

5. Adaptacja dziecka w klasie I . Współpraca nauczyciela z rodzicem.(3h)

6. Rola przedszkola, nauczyciela i rodziców w przygotowaniu dziecka do nauki szkolnej. (3h)

7. Rola zabaw dydaktycznych, strategia zadaniowa w edukacji. (3h)

8. Ćwiczenia grafomotoryczne, ćwiczenia doskonalące koordynację wzrokową i słuchową. (2h)

9. Zajęcia podsumowujące: przedstawienie projektów, wykonanie mapy myśli podsumowujących zdobyte wiadomości. (5h)

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Blythe S.G., Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki? Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.

2.Bogdanowicz M., Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej, Harmonia, 2016;

3. Gruszczyk Kolczyńska, E. Zielińska, Wspomaganie dzieci w rozwoju do skupiania uwagi i zapamiętywania. Uwarunkowania psychologiczne i pedagogiczne, programy i metodyka, WSiP, Warszawa 2005;

4.Józefowicz J., Buchner H. Metoda projektu podręcznik, Warszawa, 2023.

5. Tylman J., Jak pokolorować szkołę, Mamania, Warszawa 2023.

Literatura uzupełniająca:

1.Kopik A., Konteksty poznawczej gotowości szkolnej dzieci, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2019.

2. Załęska S., Badanie gotowości szkolnej. Karty diagnostyczne, PWN, Warszawa 2017.

Uwagi:

Metody kształcenia: metody aktywizujące, metody warsztatowe, praca grupowa i praca w parach.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie do egzaminu: 15

Przygotowanie pracy, prezentacji: 30

Inne formy: 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Olechowska
Prowadzący grup: Ewa Antoszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)