Podstawy psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-3F-PPY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychologii |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) niestacj. I st. Obowiązkowe dla 1 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) stacj. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w problematykę psychologii z uwzględnieniem wybranych zagadnień z zakresu podstaw psychologii ogólne, niezbędnych dla rozumienia złożonych mechanizmów leżących u podstaw prawidłowego i zaburzonego funkcjonowania człowieka, oraz dla ukierunkowania pracy diagnostyczno-terapeutycznej. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Główne psychologiczne człowieka. Behawioryzm; Główne psychologiczne człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Psychologia procesów poznawczych; Przywiązanie; Osobowość: temperament, charakter, tożsamość, inteligencja, wartości; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Emocje i motywacja; Psychologia śmierci; |
Literatura: |
Campbell, J. B., Hall., C. S., Lindzey, G. (2006). Teorie osobowości. PWN. Pieter, J. (1974). Historia psychologii. PWN Selye, H. (1963). Stress życia. PZWL. Zimbardo, P., Gerrig, R. (2008). Psychologia i życie. PWN. Literatura poszerzająca: Hall, C., S., Lindzey, G., Campbell, J. B. (2006). Teorie osobowości. PWN. Freud, S. (2019). Poza zasadą przyjemności. Vis-á-Vis/Etiuda. Freud, A. (2012). Ego i mechanizmy obronne. PWN Skinner, B. F. (1978). Poza wolnością i godnością. PIW. Bandura, A. (2017). Teoria społecznego uczenia się. PWN. May, R. (1995). O istocie człowieka. Szkice z psychologii egzystencjalnej. Rebis. Rogers, C. (2002). O stawaniu się osobą. Rebis. Piaget, J., Inhelder, B. (1996). Psychologia dziecka . Siedmiogród. Bowlby, J. (2022). Przywiązanie. PWN. Sękowski, M. (2020). Trauma przywiązaniowa i dezorganizacja przywiązania. Mechanizmy, terapia i profilaktyka. W: A. Senejko, A. Czapiga (red.), Oswojenie traumy. Przegląd zagadnień (s. 99-124). Impuls. Sękowski, M. (2019). Postawa wobec śmierci w cyklu życia człowieka. Universitas. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza posiada wiedzę o przedmiocie psychologii jako nauki; zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu psychologii; zna na poziomie podstawowym metody badań stosowane w psychologii; posiada wiedzę z zakresu wybranych psychologicznych koncepcji człowieka; zna i rozumie zróżnicowania społeczne, stanowiące czynniki ryzyka stygmatyzacji jednostek i rodzin; Umiejętności potrafi brać udział w debacie związanej z zagadnieniami omawianymi w ramach programu studiów, oceniać różne prezentowane stanowiska i o nich dyskutować; potrafi komunikować się i pracować indywidualnie, jak i w grupie; umie planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole; Kompetencje społeczne dokonuje krytycznej oceny własnych kompetencji i efektów pracy, systematycznie doskonali swój warsztat pracy; prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec innych ludzi; |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, prezentacja multimedialna, studia przypaktów, dyskusja NAKŁADY PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 30 godzin Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się: 45 godzin Łączna liczba godzin aktywności: 75 godzin SPOSÓB WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Egzamin - test jednokrotnego wyboru obejmujący treści poruszane na wykładzie Kryteria oceniania: 3 - ponad 50% poprawnych odpowiedzi w teście (16-18 pkt) 3,5 - ponad 60% poprawnych odpowiedzi w teście (19-21 pkt) 4 - ponad 70% poprawnych odpowiedzi w teście (22-24 pkt) 4,5 - ponad 80% poprawnych odpowiedzi w teście (25-27 pkt) 5 - ponad 90% poprawnych odpowiedzi w teście (28-30 pkt) LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Melonowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Melonowska, Łukasz Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Po zakończeniu zajęć uczestnik - w zakresie wiedzy: zna podstawowe obszary i metody badawcze psychologii oraz ich podstawowe twierdzenia, zna podstawowe różnice, zastrzeżenia i dylematy towarzyszące rozwojowi i ekspansji psychologii, w tym umie spojrzeć na psychologię „oczami” siostrzanych dyscyplin; wie, w jaki sposób wiedza o człowieku wypracowana przez psychologię współgra z tą uzyskiwaną przez inne nauki, zwłaszcza humanistyczne. - w zakresie umiejętności: nabywa zdolność rozumnego, celowego, ukierunkowanego kwestionowania podawanych twierdzeń i zgłaszania twierdzeń konkurencyjnych, tj. posiada umiejętność formułowania wstępnych, konkurencyjnych hipotez. - w zakresie kompetencji społecznych: zachowuje krytycyzm i łagodny sceptycyzm wobec mód intelektualnych, przynajmniej przyjmuje do wiadomości (jeśli nie wprost akceptuje) istnienie konkurencyjnych punktów widzenia i ma elementarną ciekawość proponowanych przez nie uzasadnień, ma podstawowy warsztat dobrego dyskutanta. |
|
Pełny opis: |
TEMAT 1 Czym jest psychologia, a czym nie jest? • Metoda naukowa • Sześć podstawowych perspektyw badawczych w psychologii TEMAT 2 Rozwój człowieka w kolejnych fazach życia • Uwarunkowania rozwoju człowieka • Charakterystyka okresów rozwojowych TEMAT 3 Procesy uczenia się i pamięci • Koncepcje uczenia się • Czynniki wpływające na proces uczenia się • Funkcje pamięci • Fazy procesu pamięciowego • Rodzaje pamięci TEMAT 4 Myślenie i rozwiązywanie problemów • Struktura myślenia • Myślenie produktywne i reproduktywne • Myślenie w procesie rozwiązywania problemów • Myślenie twórcze TEMAT 5 Emocje i uczucia • Podstawowe cechy emocji • Czynniki wywołujące emocje • Regulacyjne funkcje emocji • Wpływ emocji na przebieg funkcji poznawczych • Wpływ emocji na organizm • Zasady kontrolowania emocji TEMAT 6 Motywacja • Charakterystyka procesu motywacyjnego • Wpływ motywacji na procesy poznawcze • Wpływ motywacji na działanie TEMAT 7 Inteligencja • Modele inteligencji • Pomiar inteligencji • Uwarunkowania i modele inteligencji TEMAT 8 Temperament • Typologia Hipokratesa - Galena • Koncepcja typów C.G. Junga • Konstytucjonalne typologie temperamentu • Typologia G. Heymansa i D. Wiersmy o Typologia R. Le Senne’a • Typologia I. Pawłowa • Temperament a osobowość TEMAT 9 Osobowość • Teoria psychodynamiczna o Koncepcja psychoanalizy Freuda, poglądy jego następców i uczniów o Teoria behawiorystyczna o Koncepcja humanistyczna i egzystencjalna o Koncepcja poznawcza o Teorie osobowości oparte na pojęciu cechy TEMAT 10 Funkcjonowanie człowieka w sytuacjach trudnych • Kategorie i źródła trudności dezorganizujących działanie • Rodzaje sytuacji trudnych o Konflikty motywów o Stres o Frustracja o Konflikty interpersonalne |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA Jankowska M., Podstawy psychologii, wyd. Wyższa Szkoła Działalności Gospodarczej w Warszawie, Warszawa 2003. Zimbardo P., Johnson R., McCann V., Psychologia. Kluczowe koncepcje, t. 1, Podstawy psychologii, wyd. PWN, Warszawa 2010, s. 22-68. LITERATURA POMOCNICZA Studenci są zachęcani do poszukiwania dodatkowej literatury przedmiotu na własną rękę, prowadząca zajęcia służy wstępną konsultacją i oceną proponowanych przez studentów źródeł. Sugerowana literatura dodatkowa: Allport G., Osobowość a religia, IW PAX, Warszawa 1988. Arendt H., Myślenie, wyd. Czytelnik, Warszawa 1991. Brett G. S., Historia psychologii, PWN, Warszawa 1969. Buczel A., „Pasjonat natchniony” w typologii LeSenne’a, Studia Philosophiae Christianae 24/2, 1988, s. 224-234. Cyrulnik B., Ratuj się, życie wzywa, wyd. Czarna owca, Warszawa 2014. Ilouz E., Uczucia w dobie kapitalizmu, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010. Jarymowicz M., Szuster A., Rozmowy o rozwoju osobowym, wyd. WUW, Warszawa 2015. Napier A. Y., Whitaker C.A., Rodzinna karuzela, wyd. Znak, Kraków 2006. Opoczyńska M. (red.), Wprowadzenie do psychologii egzystencjalnej, wyd. UJ, Kraków 1999. Roth Walsh M., Kobiety, mężczyźni, płeć. Debata w toku, wyd. IFiS PAN, Warszawa 2003. Schier K. (red.), Samotne ciało. Doświadczenie cielesności przez dzieci i ich rodziców, wyd. Scholar, Warszawa 2020. Zagórska W., Uczestnictwo młodych dorosłych w rzeczywistości wykreowanej kulturowo, wyd. Universitas, Kraków 2004. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: metoda podawcza, praca z tekstem metodą analityczno-syntetyczną, prezentacje multimedialne, dyskusja i debata. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - po 15 godzin ćwiczeń i wykładu praca samodzielna - 25 godzin lektura i przygotowanie do zaliczenia - 30 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Sękowski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Podczas kursu uczestnicy zapoznają się z podstawowymi informacjami na temat psychologii jako nauki, podstawowe psychologiczne koncepcje człowieka oraz wybrane zagadnienia szczegółowe z zakresu różnych subdziedzin psychologii. |
|
Pełny opis: |
Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Z historii psychologii: rozwój psychologii do początków XX wieku; Główne psychologiczne człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Przywiązanie; Psychologia procesów poznawczych; Psychologia emocji i motywacji; Psychologia osobowości: temperament, charakter, tożsamość; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Inteligencja; Psychologia śmierci |
|
Literatura: |
Campbell, J. B., Hall., C. S., Lindzey, G. (2006). Teorie osobowości. PWN. Pieter, J. (1974). Historia psychologii. PWN Selye, H. (1963). Stress życia. PZWL. Zimbardo, P., Gerrig, R. (2008). Psychologia i życie. PWN. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody to wykład, studium przypadku, prezentacje multimedialne Godziny kontaktowe 30 Przygotowanie się do egzaminu 30 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Sękowski | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Najderska, Marcin Sękowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w problematykę psychologii z uwzględnieniem wybranych zagadnień z zakresu podstaw psychologii ogólne, niezbędnych dla rozumienia złożonych mechanizmów leżących u podstaw prawidłowego i zaburzonego funkcjonowania człowieka, oraz dla ukierunkowania pracy diagnostyczno-terapeutycznej. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Główne psychologiczne człowieka. Behawioryzm; Główne psychologiczne człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Psychologia procesów poznawczych; Przywiązanie; Osobowość: temperament, charakter, tożsamość, inteligencja, wartości; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Emocje i motywacja; Psychologia śmierci; |
|
Literatura: |
Campbell, J. B., Hall., C. S., Lindzey, G. (2006). Teorie osobowości. PWN. Pieter, J. (1974). Historia psychologii. PWN Selye, H. (1963). Stress życia. PZWL. Zimbardo, P., Gerrig, R. (2008). Psychologia i życie. PWN. Literatura poszerzająca: Hall, C., S., Lindzey, G., Campbell, J. B. (2006). Teorie osobowości. PWN. Freud, S. (2019). Poza zasadą przyjemności. Vis-á-Vis/Etiuda. Freud, A. (2012). Ego i mechanizmy obronne. PWN Skinner, B. F. (1978). Poza wolnością i godnością. PIW. Bandura, A. (2017). Teoria społecznego uczenia się. PWN. May, R. (1995). O istocie człowieka. Szkice z psychologii egzystencjalnej. Rebis. Rogers, C. (2002). O stawaniu się osobą. Rebis. Piaget, J., Inhelder, B. (1996). Psychologia dziecka . Siedmiogród. Bowlby, J. (2022). Przywiązanie. PWN. Sękowski, M. (2020). Trauma przywiązaniowa i dezorganizacja przywiązania. Mechanizmy, terapia i profilaktyka. W: A. Senejko, A. Czapiga (red.), Oswojenie traumy. Przegląd zagadnień (s. 99-124). Impuls. Sękowski, M. (2019). Postawa wobec śmierci w cyklu życia człowieka. Universitas. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, prezentacja multimedialna, studia przypaktów, dyskusja NAKŁADY PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 30 godzin Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się: 40 godzin Łączna liczba godzin aktywności: 70 godzin SPOSÓB WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Egzamin - test jednokrotnego wyboru obejmujący treści poruszane na wykładzie Kryteria oceniania: 3 - ponad 50% poprawnych odpowiedzi w teście (16-18 pkt) 3,5 - ponad 60% poprawnych odpowiedzi w teście (19-21 pkt) 4 - ponad 70% poprawnych odpowiedzi w teście (22-24 pkt) 4,5 - ponad 80% poprawnych odpowiedzi w teście (25-27 pkt) 5 - ponad 90% poprawnych odpowiedzi w teście (28-30 pkt) LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Sękowski | |
Prowadzący grup: | Marta Chrustowicz, Agnieszka Potocka, Marcin Sękowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w problematykę psychologii z uwzględnieniem wybranych zagadnień z zakresu podstaw psychologii ogólne, niezbędnych dla rozumienia złożonych mechanizmów leżących u podstaw prawidłowego i zaburzonego funkcjonowania człowieka, oraz dla ukierunkowania pracy diagnostyczno-terapeutycznej. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Główne psychologiczne człowieka. Behawioryzm; Główne psychologiczne człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Psychologia procesów poznawczych; Przywiązanie; Osobowość: temperament, charakter, tożsamość, inteligencja, wartości; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Emocje i motywacja; Psychologia śmierci; |
|
Literatura: |
Campbell, J. B., Hall., C. S., Lindzey, G. (2006). Teorie osobowości. PWN. Pieter, J. (1974). Historia psychologii. PWN Selye, H. (1963). Stress życia. PZWL. Zimbardo, P., Gerrig, R. (2008). Psychologia i życie. PWN. Literatura poszerzająca: Hall, C., S., Lindzey, G., Campbell, J. B. (2006). Teorie osobowości. PWN. Freud, S. (2019). Poza zasadą przyjemności. Vis-á-Vis/Etiuda. Freud, A. (2012). Ego i mechanizmy obronne. PWN Skinner, B. F. (1978). Poza wolnością i godnością. PIW. Bandura, A. (2017). Teoria społecznego uczenia się. PWN. May, R. (1995). O istocie człowieka. Szkice z psychologii egzystencjalnej. Rebis. Rogers, C. (2002). O stawaniu się osobą. Rebis. Piaget, J., Inhelder, B. (1996). Psychologia dziecka . Siedmiogród. Bowlby, J. (2022). Przywiązanie. PWN. Sękowski, M. (2020). Trauma przywiązaniowa i dezorganizacja przywiązania. Mechanizmy, terapia i profilaktyka. W: A. Senejko, A. Czapiga (red.), Oswojenie traumy. Przegląd zagadnień (s. 99-124). Impuls. Sękowski, M. (2019). Postawa wobec śmierci w cyklu życia człowieka. Universitas. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, prezentacja multimedialna, studia przypaktów, dyskusja NAKŁADY PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 30 godzin Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się: 40 godzin Łączna liczba godzin aktywności: 70 godzin SPOSÓB WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Egzamin - test jednokrotnego wyboru obejmujący treści poruszane na wykładzie Kryteria oceniania: 3 - ponad 50% poprawnych odpowiedzi w teście (16-18 pkt) 3,5 - ponad 60% poprawnych odpowiedzi w teście (19-21 pkt) 4 - ponad 70% poprawnych odpowiedzi w teście (22-24 pkt) 4,5 - ponad 80% poprawnych odpowiedzi w teście (25-27 pkt) 5 - ponad 90% poprawnych odpowiedzi w teście (28-30 pkt) LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.