Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do wiedzy o kulturze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-WWK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do wiedzy o kulturze
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. PE, animacja społeczno-kulturowa, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 2 sem. PE, animacja społeczno-kulturowa, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Skrócony opis:

Wykład konwersatoryjny oparty na realizacji programu autorskiego, bazujący na odniesieniach do materiałów źródłowych, ilustrowany prezentacjami materiałów dokumentalnych i filmów związanych z problematyką zawartą w treściach programowych. Student po ukończeniu kursu powinien dysponować wiedzą nt zakresu kultury materialnej, duchowej i symbolicznej, mechanizmów rządzących rozwojem kultury i jego źródeł, teoretycznych ujęć miejsca i roli jednostki w procesie tworzenia i w ewolucji kultury. Zdobyta wiedza powinna pogłębić w nim umiejętność obserwowania i krytycznego analizowania zjawisk zachodzących w kulturze. Po ukończeniu kursu student powinien umieć wykorzystać zdobytą na nim wiedzę w refleksji nad kulturowymi podstawami edukacji. Ocena zdobytej wiedzy i rozumienia treści przedmiotu dokonana zostanie na podstawie ustnej, erudycyjno-problemowej wypowiedzi na wybrany temat związany z poruszaną problematyką, oraz odpowiedzi udzielonych na pytania zawarte w teście.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Pojęcie kultura. Kultura – wieloznaczność pojęcia. Kultura jako pojęcie krytyczne. Definiowanie kultury. Elitaryzm i egalitaryzm w kulturze. Dynamika rozwoju kultury. Zróżnicowanie kulturowe. Akulturacja. Kultura i przemoc. Międzygeneracyjny przekaz kulturowy. Kultura popularna. Kultura a„komercja” i konsumpcjonizm. Kultura ludowa. Twórczość nieprofesjonalna. Kultura narodowa. Kultura globalna.

Literatura:

J. Clément, O kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010;

F. Inglis, Kultura, Wyd.Sic!, Warszawa 2007;

C. Jencks, Kultura, Poznań 1995;

R. Konersmann, Filozofia Kultury. Wprowadzenie, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009;

A. Kłoskowska, Kultura masowa, (dowolne wyd.);

M. Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, (dowolne wyd.);

A.L. Kroeber, Istota kultury, (dowolne wyd.);

H. Schnädelbach, Kultura i krytyka kultury, /w:/ Tenże, Próba rehabilitacji „animal rationale”. Odczyty i rozprawy 2, tłum. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001,

F. Nietzsche Narodziny tragedii z ducha muzyki (dowolne wydanie).

C. Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013

R. Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

J. Eath; A. Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

R. Scruton, Kultura jest ważna, Wiara i uczucie w osaczonym świecie, , wyd. Zysk i ska, Poznań2010

Wojciech Józef Burszta, Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia, PIW, 2008E.

R. Caillois, Człowiek i sacrum, wyd. Volumen 1995, 2009,)

A. Ciążela, Zagadnienia antropologicznego i humanistycznego rozumienia kultury w pedagogice współczesnej.Niejednoznaczność opozycji /w:/Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji, red. I. Wojnar, PAN. Kancelaria PAN. Komitet Prognoz„Polska 2000 Plus”, Warszawa.2006

Filmografia:

Szlachetny dzikus –prezentujacy sylwetkę i badania Bronisława Malinowskiego (Polska, Jerzy Domaradzki 1998)

Przerwany sen aborygenów prezentujący największą populację paleolityczną współczesnego świata - Aborygenów australijskich i ich zderzenie ze wspólczesnością (Francja, Patrick Bernard i Ken Ung 2012)

, Persepolis ekranizacja popularnego komiksu Marjane Satrapi (Francja, Marjane Satrapi i Vincent Paronnaud, 2007)

Widmo wolności klasyczny najwybitniejszego surrealisty światowego kina Luisa Bunuela (Hiszpania, Luis Bunuel, 1974)

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu kultury materialnej isymbolicznej oraz kultury relacji międzyludzkich.

Ma wiedzę okulturowych podstawach edukacji oraz rozumie znaczenie kultury jako przestrzeni dla działań o charakterze wychowującym.

Ma świadomość znaczenia kultury oraz rozwoju kulturowego i kulturalnego człowieka w i dla działalności pedagogicznej.

Umiejętności

Potrafi precyzyjnie definiować elementarne pojęcia dotyczące kultury oraz swobodnie porusza się w tematyce kulturowych podstaw edukacji.

Obserwuje i krytycznie analizuje zjawiska kultury, w tym także kultury dnia codziennego.

Kompetencje społeczne

Dostrzega potrzebę permanentnego analizowania rzeczywistości kulturowo-społecznej, a w związku z tym także samodzielnego poszukiwania wiedzy.

Metody i kryteria oceniania:

1. Ocena znajomości i rozumienia treści przedmiotu na podstawie ustnej, erudycyjno-problemowej wypowiedzi będącej autorską ilustracją zagadnienia nawiązującego do problematyki wykładów.

2.Test końcowy, zawierający pytania zamknięte i otwarte.

3. Uczestniczenie w wykładach jest obowiązkowe. Warunkiem uzyskania możliwości przystąpienia do egzaminu końcowego jest obecność na dwunastu wykładach wchodzących w skład kursu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Ciążela
Prowadzący grup: Andrzej Ciążela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład konwersatoryjny oparty na realizacji programu autorskiego, bazujący na odniesieniach do materiałów źródłowych, ilustrowany prezentacjami materiałów dokumentalnych i filmów związanych z problematyką zawartą w treściach programowych. Student po ukończeniu kursu powinien dysponować wiedzą nt zakresu kultury materialnej, duchowej i symbolicznej, mechanizmów rządzących rozwojem kultury i jego źródeł, teoretycznych ujęć miejsca i roli jednostki w procesie tworzenia i w ewolucji kultury. Zdobyta wiedza powinna pogłębić w nim umiejętność obserwowania i krytycznego analizowania zjawisk zachodzących w kulturze. Po ukończeniu kursu student powinien umieć wykorzystać zdobytą na nim wiedzę w refleksji nad kulturowymi podstawami edukacji. Ocena zdobytej wiedzy i rozumienia treści przedmiotu dokonana zostanie na podstawie ustnej, erudycyjno-problemowej wypowiedzi na wybrany temat związany z poruszaną problematyką, oraz odpowiedzi udzielonych na pytania zawarte w teście.

Pełny opis:

Pojęcie kultura. Kultura – wieloznaczność pojęcia. Kultura jako pojęcie krytyczne. Definiowanie kultury. Elitaryzm i egalitaryzm w kulturze. Dynamika rozwoju kultury. Zróżnicowanie kulturowe Akulturacja. Kultura i przemoc. Międzygeneracyjny przekaz kulturowy. Kultura popularna. Kultura a „komercja” i konsumpcjonizm. Kultura ludowa. Twórczość nieprofesjonalna. Kultura narodowa. Kultura globalna.

Literatura:

C. Jencks, Kultura, Poznań 1995;

R. Konersmann, Filozofia Kultury. Wprowadzenie, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009;

A. Kłoskowska, Kultura masowa, (dowolne wyd.);

M. Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, (dowolne wyd.);

A.L. Kroeber, Istota kultury, (dowolne wyd.);

R. Scruton, Kultura jest ważna, Wiara i uczucie w osaczonym świecie, , wyd. Zysk i ska, Poznań2010

Wojciech Józef Burszta, Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia, PIW, 2008E. Włodarczyk, "Kultura", (w:) "Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku", T. Pilch (red.), t. II, Warszawa 2003

A.

Uwagi:

2 pkt ETCS Nakład pracy studenta:

Wyklad 30 godzin

Studiowanie materiałow audiowizualnycvh przesłanych przez prowadzącego 20 godz.

Przygotowanie do egzaminu 10gosdz.

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aee06795b7916412e9ac0f9493f33b1e6%40thread.tacv2/conversations?groupId=bec8db24-6804-4eb4-9ae1-0f539cb19d62&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody wyklad z elementami dyskusji. Badanie materiałow audiowidzualnycn.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Ciążela
Prowadzący grup: Andrzej Ciążela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład konwersatoryjny oparty na realizacji programu autorskiego, bazujący na odniesieniach do materiałów źródłowych, ilustrowany prezentacjami materiałów dokumentalnych i filmów związanych z problematyką zawartą w treściach programowych. Student po ukończeniu kursu powinien dysponować wiedzą nt zakresu kultury materialnej, duchowej i symbolicznej, mechanizmów rządzących rozwojem kultury i jego źródeł, teoretycznych ujęć miejsca i roli jednostki w procesie tworzenia i w ewolucji kultury. Zdobyta wiedza powinna pogłębić w nim umiejętność obserwowania i krytycznego analizowania zjawisk zachodzących w kulturze. Po ukończeniu kursu student powinien umieć wykorzystać zdobytą na nim wiedzę w refleksji nad kulturowymi podstawami edukacji. Ocena zdobytej wiedzy i rozumienia treści przedmiotu dokonana zostanie na podstawie ustnej, erudycyjno-problemowej wypowiedzi na wybrany temat związany z poruszaną problematyką, oraz odpowiedzi

Pełny opis:

Pojęcie kultura. Kultura – wieloznaczność pojęcia. Kultura jako pojęcie krytyczne. Definiowanie kultury. Elitaryzm i egalitaryzm w kulturze. Dynamika rozwoju kultury. Zróżnicowanie kulturowe Akulturacja. Kultura i przemoc. Międzygeneracyjny przekaz kulturowy. Kultura popularna. Kultura a „komercja” i konsumpcjonizm. Kultura ludowa. Twórczość nieprofesjonalna. Kultura narodowa. Kultura globalna.

Literatura:

C. Jencks, Kultura, Poznań 1995;

R. Konersmann, Filozofia Kultury. Wprowadzenie, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009;

A. Kłoskowska, Kultura masowa, (dowolne wyd.);

M. Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, (dowolne wyd.);

A.L. Kroeber, Istota kultury, (dowolne wyd.);

R. Scruton, Kultura jest ważna, Wiara i uczucie w osaczonym świecie, , wyd. Zysk i ska, Poznań2010

Wojciech Józef Burszta, Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia, PIW, 2008E.

Rene Girard, Kozioł ofiarny. Wydawnictwo Łódzkie 1987

A. Ciążela, Zagadnienia antropologicznego i humanistycznego rozumienia kultury w pedagogice współczesnej.Niejednoznaczność opozycji /w:/Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji, red. I. Wojnar, PAN. Kancelaria PAN. Komitet Prognoz„Polska 2000 Plus”, Warszawa.2006

Uwagi:

2 pkt ETCS Nakład pracy studenta:

Wyklad 30 godzin

Studiowanie materiałow audiowizualnycvh przesłanych przez prowadzącego 20 godz.

Przygotowanie do egzaminu 10gosdz.

Metody wyklad z elementami dyskusji. Badanie materiałow audiowidzualnycn

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Ciążela
Prowadzący grup: Andrzej Ciążela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład konwersatoryjny oparty na realizacji programu autorskiego, bazujący na odniesieniach do materiałów źródłowych, ilustrowany prezentacjami materiałów dokumentalnych i filmów związanych z problematyką zawartą w treściach programowych. Student po ukończeniu kursu powinien dysponować wiedzą nt. zakresu kultury materialnej, duchowej i symbolicznej, mechanizmów rządzących rozwojem kultury i jego źródeł, teoretycznych ujęć miejsca i roli jednostki w procesie tworzenia i w ewolucji kultury. Zdobyta wiedza powinna pogłębić w nim umiejętność obserwowania i krytycznego analizowania zjawisk zachodzących w kulturze. Po ukończeniu kursu student powinien umieć wykorzystać zdobytą na nim wiedzę w refleksji nad kulturowymi podstawami edukacji. Ocena zdobytej wiedzy i rozumienia treści przedmiotu dokonana zostanie na podstawie ustnej, erudycyjno-problemowej wypowiedzi na wybrany temat związany z poruszaną problematyką, oraz odpowiedzi

Pełny opis:

Pojęcie kultura. Kultura – wieloznaczność pojęcia. Kultura jako pojęcie krytyczne. Definiowanie kultury. Elitaryzm i egalitaryzm w kulturze. Dynamika rozwoju kultury. Zróżnicowanie kulturowe Akulturacja. Kultura i przemoc. Międzygeneracyjny przekaz kulturowy. Kultura popularna. Kultura a „komercja” i konsumpcjonizm. Kultura ludowa. Twórczość nieprofesjonalna. Kultura narodowa. Kultura globalna.

Literatura:

J. Clément, O kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010;

F. Inglis, Kultura, Wyd.Sic!, Warszawa 2007;

C. Jencks, Kultura, Poznań 1995;

R. Konersmann, Filozofia Kultury. Wprowadzenie, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009;

A. Kłoskowska, Kultura masowa, (dowolne wyd.);

M. Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, (dowolne wyd.);

A.L. Kroeber, Istota kultury, (dowolne wyd.);

H. Schnädelbach, Kultura i krytyka kultury, /w:/ Tenże, Próba rehabilitacji „animal rationale”. Odczyty i rozprawy 2, tłum. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001,

F. Nietzsche Narodziny tragedii z ducha muzyki (dowolne wydanie).

C. Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013

R. Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

J. Eath; A. Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

R. Scruton, Kultura jest ważna, Wiara i uczucie w osaczonym świecie, , wyd. Zysk i ska, Poznań2010

Wojciech Józef Burszta, Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia, PIW, 2008E.

R. Caillois, Człowiek i sacrum, wyd. Volumen 1995, 2009,)

A. Ciążela, Zagadnienia antropologicznego i humanistycznego rozumienia kultury w pedagogice współczesnej.Niejednoznaczność opozycji /w:/Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji, red. I. Wojnar, PAN. Kancelaria PAN. Komitet Prognoz„Polska 2000 Plus”, Warszawa.2006

Filmografia:

Szlachetny dzikus –prezentujacy sylwetkę i badania Bronisława Malinowskiego (Polska, Jerzy Domaradzki 1998)

Przerwany sen aborygenów prezentujący największą populację paleolityczną współczesnego świata - Aborygenów australijskich i ich zderzenie ze wspólczesnością (Francja, Patrick Bernard i Ken Ung 2012)

, Persepolis ekranizacja popularnego komiksu Marjane Satrapi (Francja, Marjane Satrapi i Vincent Paronnaud, 2007)

Widmo wolności klasyczny najwybitniejszego surrealisty światowego kina Luisa Bunuela (Hiszpania, Luis Bunuel, 1974).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Ciążela
Prowadzący grup: Andrzej Ciążela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład konwersatoryjny oparty na realizacji programu autorskiego, bazujący na odniesieniach do materiałów źródłowych, ilustrowany prezentacjami materiałów dokumentalnych i filmów związanych z problematyką zawartą w treściach programowych. Student po ukończeniu kursu powinien dysponować wiedzą nt zakresu kultury materialnej, duchowej i symbolicznej, mechanizmów rządzących rozwojem kultury i jego źródeł, teoretycznych ujęć miejsca i roli jednostki w procesie tworzenia i w ewolucji kultury. Zdobyta wiedza powinna pogłębić w nim umiejętność obserwowania i krytycznego analizowania zjawisk zachodzących w kulturze. Po ukończeniu kursu student powinien umieć wykorzystać zdobytą na nim wiedzę w refleksji nad kulturowymi podstawami edukacji. Ocena zdobytej wiedzy i rozumienia treści przedmiotu dokonana zostanie na podstawie ustnej, erudycyjno-problemowej wypowiedzi na wybrany temat związany z poruszaną problematyką, oraz odpowiedzi.

Pełny opis:

Pojęcie kultura. Kultura – wieloznaczność pojęcia. Kultura jako pojęcie krytyczne. Definiowanie kultury. Elitaryzm i egalitaryzm w kulturze. Dynamika rozwoju kultury. Zróżnicowanie kulturowe Akulturacja. Kultura i przemoc. Międzygeneracyjny przekaz kulturowy. Kultura popularna. Kultura a „komercja” i konsumpcjonizm. Kultura ludowa. Twórczość nieprofesjonalna. Kultura narodowa. Kultura globalna.

Literatura:

J. Clément, O kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010.

F. Inglis, Kultura, Wyd.Sic!, Warszawa 2007.

C. Jencks, Kultura, Poznań 1995.

R. Konersmann, Filozofia Kultury. Wprowadzenie, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009.

A. Kłoskowska, Kultura masowa, (dowolne wyd.).

M. Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, (dowolne wyd.).

A.L. Kroeber, Istota kultury, (dowolne wyd.);

H. Schnädelbach, Kultura i krytyka kultury, /w:/ Tenże, Próba rehabilitacji „animal rationale”. Odczyty i rozprawy 2, tłum. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001,

F. Nietzsche Narodziny tragedii z ducha muzyki (dowolne wydanie).

C. Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013.

R. Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010.

J. Eath; A. Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010.

R. Scruton, Kultura jest ważna, Wiara i uczucie w osaczonym świecie, , wyd. Zysk i ska, Poznań 2010.

Wojciech Józef Burszta, Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia, PIW, 2008E.

R. Caillois, Człowiek i sacrum, wyd. Volumen 1995, 2009,)

A. Ciążela, Zagadnienia antropologicznego i humanistycznego rozumienia kultury w pedagogice współczesnej. Niejednoznaczność opozycji /w:/Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji, red. I. Wojnar, PAN. Kancelaria PAN. Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”, Warszawa.2006.

Filmografia:

Szlachetny dzikus –prezentujacy sylwetkę i badania Bronisława Malinowskiego (Polska, Jerzy Domaradzki 1998).

Przerwany sen aborygenów prezentujący największą populację paleolityczną współczesnego świata - Aborygenów australijskich i ich zderzenie ze wspólczesnością (Francja, Patrick Bernard i Ken Ung 2012).

, Persepolis ekranizacja popularnego komiksu Marjane Satrapi (Francja, Marjane Satrapi i Vincent Paronnaud, 2007).

Widmo wolności klasyczny najwybitniejszego surrealisty światowego kina Luisa Bunuela (Hiszpania, Luis Bunuel, 1974).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Ciążela
Prowadzący grup: Andrzej Ciążela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)