Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do wiedzy o kulturze PE-3S-WWK
Wykład (WYK) Semestr letni 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

J. Clément, O kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010;

F. Inglis, Kultura, Wyd.Sic!, Warszawa 2007;

C. Jencks, Kultura, Poznań 1995;

R. Konersmann, Filozofia Kultury. Wprowadzenie, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009;

A. Kłoskowska, Kultura masowa, (dowolne wyd.);

M. Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, (dowolne wyd.);

A.L. Kroeber, Istota kultury, (dowolne wyd.);

H. Schnädelbach, Kultura i krytyka kultury, /w:/ Tenże, Próba rehabilitacji „animal rationale”. Odczyty i rozprawy 2, tłum. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001,

F. Nietzsche Narodziny tragedii z ducha muzyki (dowolne wydanie).

C. Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013

R. Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

J. Eath; A. Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

R. Scruton, Kultura jest ważna, Wiara i uczucie w osaczonym świecie, , wyd. Zysk i ska, Poznań2010

Wojciech Józef Burszta, Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia, PIW, 2008E.

R. Caillois, Człowiek i sacrum, wyd. Volumen 1995, 2009,)

A. Ciążela, Zagadnienia antropologicznego i humanistycznego rozumienia kultury w pedagogice współczesnej.Niejednoznaczność opozycji /w:/Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji, red. I. Wojnar, PAN. Kancelaria PAN. Komitet Prognoz„Polska 2000 Plus”, Warszawa.2006

Filmografia:

Szlachetny dzikus –prezentujacy sylwetkę i badania Bronisława Malinowskiego (Polska, Jerzy Domaradzki 1998)

Przerwany sen aborygenów prezentujący największą populację paleolityczną współczesnego świata - Aborygenów australijskich i ich zderzenie ze wspólczesnością (Francja, Patrick Bernard i Ken Ung 2012)

, Persepolis ekranizacja popularnego komiksu Marjane Satrapi (Francja, Marjane Satrapi i Vincent Paronnaud, 2007)

Widmo wolności klasyczny najwybitniejszego surrealisty światowego kina Luisa Bunuela (Hiszpania, Luis Bunuel, 1974)

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu kultury materialnej isymbolicznej oraz kultury relacji międzyludzkich.

Ma wiedzę okulturowych podstawach edukacji oraz rozumie znaczenie kultury jako przestrzeni dla działań o charakterze wychowującym.

Ma świadomość znaczenia kultury oraz rozwoju kulturowego i kulturalnego człowieka w i dla działalności pedagogicznej.

Umiejętności

Potrafi precyzyjnie definiować elementarne pojęcia dotyczące kultury oraz swobodnie porusza się w tematyce kulturowych podstaw edukacji.

Obserwuje i krytycznie analizuje zjawiska kultury, w tym także kultury dnia codziennego.

Kompetencje społeczne

Dostrzega potrzebę permanentnego analizowania rzeczywistości kulturowo-społecznej, a w związku z tym także samodzielnego poszukiwania wiedzy.

Metody i kryteria oceniania:

1. Ocena znajomości i rozumienia treści przedmiotu na podstawie ustnej, erudycyjno-problemowej wypowiedzi będącej autorską ilustracją zagadnienia nawiązującego do problematyki wykładów..

2. Uczestniczenie w wykładach jest obowiązkowe. Warunkiem uzyskania możliwości przystąpienia do egzaminu końcowego jest obecność na dwunastu wykładach wchodzących w skład kursu.

Zakres tematów:

TREŚCI PROGRAMOWE

Dzieje pojęcia kultury. Główne etapy (rzymski rodowód; od "agricultura" do "cultura animi" ; wiek XVIII-XIX - opozycja cywilizacja - kultura w myśli niemieckiej; opozycja wartościującego i opisowego rozumienia kultury; wpływ niemieckiej opozycji kultura - cywilizacja na myśl brytyjską).

Filozofia kultury - "kultura jako krytyka kultury" (kultura jako świat wartości, twórczość, budowa ludzkiego świata, źródło cierpień, alienacja, humanistyczna krytyka kultury)

Nauki o kulturze. Historia kultury; socjobiologia jako próba interpretacji zjawisk kulturowych; psychologia - psychologizm, teorie naśladownictwa, psychoanaliza, badania psychologiczne przełomu XX i XXI wieku; antropologia kulturowa; socjologia kultury; podejścia interdyscyplinarne.

Animacja kultury: tradycjonalizm - kultywowanie kultury; demokratyzacja kultury; fundamentalizm kulturowy.

Metody dydaktyczne:

Wykład-omawianie zagadnień teoretycznych, uzupełniają prezentacje multimedialne,

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 8:00 - 9:35, sala 1104/1105
Andrzej Ciążela 16/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny - główny A
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-2 (2025-04-29)