Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane modele pracy z dzieckiem i rodziną - 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-WRD1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane modele pracy z dzieckiem i rodziną - 1
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. PE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 4 sem. PE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Nakład pracy studenta:

- analiza materiałów dydaktycznych udostępnionych przez wykładowcę - 5h

- przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranego narzędzia coachingowego do pracy z dzieckiem i rodziną - 10h

- przeprowadzenie wybranego narzędzia coachingowego do pracy z dzieckiem i rodziną z grupą - 1h;

Weryfikacja efektów uczenia się:

Wiedza:

przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranego narzędzia coachingowego na podstawie dostępnej literatury przedmiotu

Umiejętności

przeprowadzenie prezentacji oraz wybranego narzędzia coachingowego z grupą

Kompetencje

analiza pracy własnej podczas ćwiczeń

Pełny opis:

Wybrane metody pracy z dzieckiem i rodziną, koncepcja coachingu rodzinnego, podstawowe założenia coachingu rodzinnego, podstawy teoretyczne tej metody oraz wybrane narzędzia pracy z dzieckiem i rodziną, koncepcja zasobów rodzinnych, w tym modele pomocy psychopedagogicznej oparte na wykorzystaniu zasobów, narzędzia do analizy i eksploracji zasobów indywidualnych i rodzinnych, nabycie umiejętności ustalania celów służących zmianie sytuacji rodzinnej, szukanie kompromisu pomiędzy celami indywidualnymi i celami całego systemu rodzinnego, wybrane narzędzia pracy z dzieckiem i rodziną, dzięki którym można zminimalizować czynników ryzyka i wzmocnić czynniki chroniące, tj. zasoby w systemie rodzinnym.

Zakres tematyczny:

- Rodzina w coachingu rodzinnym

- Systemowe rozumienie rodziny

- Czego potrzebuje rodzina – pomoc i interwencje w systemie rodzinnym

- Definicyjna charakterystyka coachingu i coachingu rodzinnego

- Coaching a inne formy interwencji psychopedagogicznych

- Coaching rodzinny – wymiary, rozumienie, założenia

- Proces coachingowy – struktura, przebieg, narzędzia

- Efekty coachingu i ich pomiar, efekty a efektywność

- Podstawy teoretyczne coachingu rodzinnego – Teoria socjoekologiczna Uriego Bronfenbrennera, konstruktywizm

- Przykładowe techniki i narzędzia wykorzystywane w coachingu rodzinnym – praca z metaforą, koła życia, koła wartości, GROW, SMART;

Literatura:

Kulesza M., Surzykiewicz, J. (red.) (2013). Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Warszawa, Difin.

Surzykiewicz, J, Kulesza M. (red.) (2013). Coaching społeczny. W poszukiwaniu efektywnych form wsparcia osób w trudnych sytuacjach życiowych. Warszawa, Difin.

Kulesza Marek, Kulesza Marta (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): M. Ozorowski, A. Najda (red.), Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, Spes,.

Ozorowski, M., Najda, A. (red.) (2015). Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, Spes,.

Kulesza, M. (2017). "Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej". Difin. Warszawa

Mellibruda, J. (2011). Siedem ścieżek integracji psychoterapii. Instytut Psychologii Zdrowia. Warszawa.

Margasiński, A. (2009), SOR. Skale oceny rodziny. Polska adaptacja FACES IV – Flexibility and Cohesion Evaluation Scales Davida H. Olsona. Podręcznik. Warszawa, PTP.

Plopa, M. (2004). Psychologia rodziny. Kraków: Wydawnictwo „Impuls”.

Prochaska, J.,O., Norcross, J.C. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza Transteoretyczna. Intytut Psychologii Zdrowia. Warszawa

Bronfenbrenner, U., Morris, P.A. (1998). The ecology of developmental process. W: Damon, W., Lerner, R.M. (red.). Handbook of child psychology. Vol.1.New York: Wiley. s. 993-1028.

Clutterbuck D. (2009). Coaching zespołowy. Poznań, Dom Wydawniczy REBIS

Czarkowska, L. (2010). Profesjonalizm i proces profesjonalizacji w coachingu. Coaching Review nr 1/2010.

Kulesza, M. (2017). Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa. Diffin.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- Ma uszczegółowioną wiedzę na temat form wsparcia systemu rodzinnego.

- Zna koncepcje zasobów rodzinnych i model coachingu rodzinnego. Student ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą procesu wsparcia w coachingu rodzinnym, podstaw teoretycznych, stosowanych narzędzi i technik psychopedagogicznych.

- Ma wiedzę dotyczącą sposobów nawiązywaniu pozytywnych kontaktów, budowania prawidłowej relacji specjalista-osoba zarówno z dziećmi, jak i ich rodzicami/opiekunami prawnymi.

Umiejętności

- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji sytuacji danej rodziny (w tym czynników ryzyka i czynników chroniących/zasobów) oraz zaproponować, zaplanować i przeprowadzić odpowiednie działania optymalizujące, wzmacniające, które mają na celu zwiększenie jakości funkcjonowania danego systemy rodzinnego.

- Potrafi planować i organizować proces coachingowy zarówno z jednostką jak i całym systemem rodzinnym oraz ocenić przydatność stosowanych, narzędzi, technik coachingowych.

- Potrafi kierować procesem coachingowym, posiada umiejętności budowania relacji z osobą lub/i rodziną.

Kompetencje społeczne

- Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, własnych działań pedagogicznych ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływań wychowawczych.

- Rozumie konieczność doskonalenia kompetencji zawodowych w zakresie pogłębiania metod psychopedagogicznego wsparcia dziecka i rodziny.

- Jest gotów do adaptacji metod pracy do potrzeb dziecka i rodziny.

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacja multimedialna;

Analiza przypadków;

Wykład;

Dyskusja;

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Górka-Strzałkowska
Prowadzący grup: Anna Górka-Strzałkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W ostatnich latach widać w naszym kraju coraz większą troskę o rodzinę i dobro dzieci. Nie wszystkie rozwiązania można uznać za idealne, ale warto docenić, że podejmowane są starania zarówno finansowego, instrumentalnego, emocjonalnego wsparcia rodziny, jak i ochrony dziecka przed krzywdzeniem. Zwraca się uwagę aby w pracy z rodzinami stosować ideę umacniania (empowerment), całościowości, spójności, subsydiarności (familiocentryzm), wzmacniania więzi między dziećmi a rodzicami (teoria przywiązania, rodzicielstwo bliskości). Ponadto kładzie się coraz większy nacisk na współpracę pracowników służb społecznych między sobą i z przedstawicielami innych resortów i sektorów (multiprofesjonalizm).

Pełny opis:

Charakterystyka systemu wspierania rodziny, opis roli ośrodka pomocy społecznej w systemie wspierania rodziny, zakres zadań ośrodka w kontekście pracy z rodziną i optymalny standard wykonywania zadań na rzecz wspierania rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych. Interdyscyplinarność pracy socjalnej, podejście funkcjonalne, podejście diagnostyczne lub psychospołeczne, podejście skoncentrowane na rozwiązaniu problemu, podejście behawioralne, podejście zorientowane na interwencje w sytuacji kryzysowej, podejście skoncentrowane na zadaniu, podejście związane z pomocą w rozwoju i przekształcaniu.

Literatura:

1. T. Caselman, K. Hilli, "Praca terapeutyczna z rodzinami. Kreatywne zajęcia dla różnorodnych struktur rodziny", Nowa Praca Socjalna, Londyn 2014 (pdf)

2."System wspierania i formy pracy z rodziną", Regionalny Ośrodek Polityki społecznej w Krakowie, Kraków 2013 (pdf)

3. Marta Kulesza „Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej” Difin 2017

4.Izabela Krasiejko „Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna.” Difin, Warszawa 2019

5. Anna Kanios „Praca socjalna z rodziną problemową” Impuls, Kraków 2016

6. Dorota Ławniczak, Magdalena Marszałkowska, Beata Mierzejewska, Danuta

Polczyk, Lidia Zeller "Standard pracy socjalnej z rodziną z dziećmi", Standard w Pomocy (pdf)

7. K. Bieniek " Dysfunkcje rodziny a piecza zastępcza" Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 18 nr 4 (2019)

8. J. Przeperski " Przemiany w systemie opieki i wsparcia rodziny z dziećmi. Perspektywa paradygmatu familio centrycznego" Pedagogiką Społeczna, nr 2 (64), 2017

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Górka-Strzałkowska
Prowadzący grup: Anna Górka-Strzałkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wybrane metody pracy z dzieckiem i rodziną, koncepcja coachingu rodzinnego, podstawowe założenia coachingu rodzinnego, podstawy teoretyczne tej metody oraz wybrane narzędzia pracy z dzieckiem i rodziną, koncepcja zasobów rodzinnych, w tym modele pomocy psychopedagogicznej oparte na wykorzystaniu zasobów, narzędzia do analizy i eksploracji zasobów indywidualnych i rodzinnych, nabycie umiejętności ustalania celów służących zmianie sytuacji rodzinnej, szukanie kompromisu pomiędzy celami indywidualnymi i celami całego systemu rodzinnego, wybrane narzędzia pracy z dzieckiem i rodziną, dzięki którym można zminimalizować czynników ryzyka i wzmocnić czynniki chroniące, tj. zasoby w systemie rodzinnym.

Pełny opis:

1. Rodzina w sytuacji kryzysu, empowerment.

2. Diagnoza pedagogiczna środowiska rodzinnego.

3. Interdyscyplinarny model pracy z rodziną, mediacje rodzinne, asystent rodziny, funkcje asystenta rodziny.

4. Zasoby rodziny, klimat rodzinny, więzi w rodzinie oraz interakcje z innymi systemami, postawy i style wychowania.

5. Między wsparciem rodziny a ochroną dzieci przed krzywdzeniem, fabmiliocentryzm jako podstawa pracy socjalnej z rodzina z dziećmi.

6. Rodziny niepełne. Rodziny mieszane. Dziecko uzależnione. Praca terapeutyczna z rodzinami.

7. Szkoła dla rodziców i wychowawców, założenia, tematyka, realizacja programu w Polsce.

8. Diagnoza potrzeb rodziny, praca na zasobach.

Literatura:

1. T. Caselman, K. Hilli, "Praca terapeutyczna z rodzinami. Kreatywne zajęcia dla różnorodnych struktur rodziny", Nowa Praca Socjalna, Londyn 2014 (pdf)

2."System wspierania i formy pracy z rodziną", Regionalny Ośrodek Polityki społecznej w Krakowie, Kraków 2013 (pdf)

3. Marta Kulesza „Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej” Difin 2017

4.Izabela Krasiejko „Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna.” Difin, Warszawa 2019

5. Anna Kanios „Praca socjalna z rodziną problemową” Impuls, Kraków 2016

6. Dorota Ławniczak, Magdalena Marszałkowska, Beata Mierzejewska, Danuta

Polczyk, Lidia Zeller "Standard pracy socjalnej z rodziną z dziećmi", Standard w Pomocy (pdf)

7. K. Bieniek " Dysfunkcje rodziny a piecza zastępcza" Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 18 nr 4 (2019)

8. J. Przeperski " Przemiany w systemie opieki i wsparcia rodziny z dziećmi. Perspektywa paradygmatu familio centrycznego" Pedagogiką Społeczna, nr 2 (64), 2017

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kulesza
Prowadzący grup: Marta Kulesza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wybrane metody pracy z dzieckiem i rodziną, koncepcja coachingu rodzinnego, podstawowe założenia coachingu rodzinnego, podstawy teoretyczne tej metody oraz wybrane narzędzia pracy z dzieckiem i rodziną, koncepcja zasobów rodzinnych, w tym modele pomocy psychopedagogicznej oparte na wykorzystaniu zasobów, narzędzia do analizy i eksploracji zasobów indywidualnych i rodzinnych, nabycie umiejętności ustalania celów służących zmianie sytuacji rodzinnej, szukanie kompromisu pomiędzy celami indywidualnymi i celami całego systemu rodzinnego, wybrane narzędzia pracy z dzieckiem i rodziną, dzięki którym można zminimalizować czynników ryzyka i wzmocnić czynniki chroniące, tj. zasoby w systemie rodzinnym.

Pełny opis:

Wybrane metody pracy z dzieckiem i rodziną, koncepcja coachingu rodzinnego, podstawowe założenia coachingu rodzinnego, podstawy teoretyczne tej metody oraz wybrane narzędzia pracy z dzieckiem i rodziną, koncepcja zasobów rodzinnych, w tym modele pomocy psychopedagogicznej oparte na wykorzystaniu zasobów, narzędzia do analizy i eksploracji zasobów indywidualnych i rodzinnych, nabycie umiejętności ustalania celów służących zmianie sytuacji rodzinnej, szukanie kompromisu pomiędzy celami indywidualnymi i celami całego systemu rodzinnego, wybrane narzędzia pracy z dzieckiem i rodziną, dzięki którym można zminimalizować czynników ryzyka i wzmocnić czynniki chroniące, tj. zasoby w systemie rodzinnym.

Zakres tematyczny:

- Rodzina w coachingu rodzinnym

- Systemowe rozumienie rodziny

- Czego potrzebuje rodzina – pomoc i interwencje w systemie rodzinnym

- Definicyjna charakterystyka coachingu i coachingu rodzinnego

- Coaching a inne formy interwencji psychopedagogicznych

- Coaching rodzinny – wymiary, rozumienie, założenia

- Proces coachingowy – struktura, przebieg, narzędzia

- Efekty coachingu i ich pomiar, efekty a efektywność

- Podstawy teoretyczne coachingu rodzinnego – Teoria socjoekologiczna Uriego Bronfenbrennera, konstruktywizm

- Przykładowe techniki i narzędzia wykorzystywane w coachingu rodzinnym – praca z metaforą, koła życia, koła wartości, GROW, SMART;

Literatura:

Kulesza M., Surzykiewicz, J. (red.) (2013). Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Warszawa, Difin.

Surzykiewicz, J, Kulesza M. (red.) (2013). Coaching społeczny. W poszukiwaniu efektywnych form wsparcia osób w trudnych sytuacjach życiowych. Warszawa, Difin.

Kulesza Marek, Kulesza Marta (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): M. Ozorowski, A. Najda (red.), Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, Spes,.

Ozorowski, M., Najda, A. (red.) (2015). Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, Spes,.

Kulesza, M. (2017). "Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej". Difin. Warszawa

Mellibruda, J. (2011). Siedem ścieżek integracji psychoterapii. Instytut Psychologii Zdrowia. Warszawa.

Margasiński, A. (2009), SOR. Skale oceny rodziny. Polska adaptacja FACES IV – Flexibility and Cohesion Evaluation Scales Davida H. Olsona. Podręcznik. Warszawa, PTP.

Plopa, M. (2004). Psychologia rodziny. Kraków: Wydawnictwo „Impuls”.

Prochaska, J.,O., Norcross, J.C. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza Transteoretyczna. Intytut Psychologii Zdrowia. Warszawa

Bronfenbrenner, U., Morris, P.A. (1998). The ecology of developmental process. W: Damon, W., Lerner, R.M. (red.). Handbook of child psychology. Vol.1.New York: Wiley. s. 993-1028.

Clutterbuck D. (2009). Coaching zespołowy. Poznań, Dom Wydawniczy REBIS

Czarkowska, L. (2010). Profesjonalizm i proces profesjonalizacji w coachingu. Coaching Review nr 1/2010.

Kulesza, M. (2017). Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa. Diffin.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kulesza
Prowadzący grup: Monika Czyżewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

ocena pracy pisemnej zaliczeniowej

Pełny opis:

- Rodzina w coachingu rodzinnym

- Systemowe rozumienie rodziny

- Czego potrzebuje rodzina – pomoc i interwencje w systemie rodzinnym

- Definicyjna charakterystyka coachingu i coachingu rodzinnego

- Coaching a inne formy interwencji psychopedagogicznych

- Coaching rodzinny – wymiary, rozumienie, założenia

- Proces coachingowy – struktura, przebieg, narzędzia

- Efekty coachingu i ich pomiar, efekty a efektywność

- Podstawy teoretyczne coachingu rodzinnego – Teoria socjoekologiczna Uriego Bronfenbrennera, konstruktywizm

- Przykładowe techniki i narzędzia wykorzystywane w coachingu rodzinnym – praca z metaforą, koła życia, koła wartości, GROW, SMART;

Literatura:

T. Caselman, K. Hilli, "Praca terapeutyczna z rodzinami. Kreatywne zajęcia dla różnorodnych struktur rodziny", Nowa Praca Socjalna, Londyn 2014 (pdf)

Grotowska A. (2018) Coaching życiowy jako metoda interwencji w system rodzinny. Studium przypadku, "Coaching Review" nr 1(10) s. 334–347.

Kulesza Marek, Kulesza Marta (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): M. Ozorowski, A. Najda (red.), Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, Spes.

J. Przeperski " Przemiany w systemie opieki i wsparcia rodziny z dziećmi. Perspektywa paradygmatu familio centrycznego" Pedagogiką Społeczna, nr 2 (64), 2017

"System wspierania i formy pracy z rodziną", Regionalny Ośrodek Polityki społecznej w Krakowie, Kraków 2013 (pdf)

Trubiłowicz E. i in (opr.) (2017). Mapa pomocy rodzinie w kontekście umieszczenia dziecka w pieczy zastępczej”, Kraków: Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kulesza
Prowadzący grup: Marta Kulesza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Nakład pracy studenta:

- analiza materiałów dydaktycznych udostępnionych przez wykładowcę - 5h

- przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranego narzędzia coachingowego do pracy z dzieckiem i rodziną - 10h

- przeprowadzenie wybranego narzędzia coachingowego do pracy z dzieckiem i rodziną z grupą - 1h;

Weryfikacja efektów uczenia się:

Wiedza:

przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranego narzędzia coachingowego na podstawie dostępnej literatury przedmiotu

Umiejętności

przeprowadzenie prezentacji oraz wybranego narzędzia coachingowego z grupą

Kompetencje

analiza pracy własnej podczas ćwiczeń

Pełny opis:

Wybrane metody pracy z dzieckiem i rodziną, koncepcja coachingu rodzinnego, podstawowe założenia coachingu rodzinnego, podstawy teoretyczne tej metody oraz wybrane narzędzia pracy z dzieckiem i rodziną, koncepcja zasobów rodzinnych, w tym modele pomocy psychopedagogicznej oparte na wykorzystaniu zasobów, narzędzia do analizy i eksploracji zasobów indywidualnych i rodzinnych, nabycie umiejętności ustalania celów służących zmianie sytuacji rodzinnej, szukanie kompromisu pomiędzy celami indywidualnymi i celami całego systemu rodzinnego, wybrane narzędzia pracy z dzieckiem i rodziną, dzięki którym można zminimalizować czynników ryzyka i wzmocnić czynniki chroniące, tj. zasoby w systemie rodzinnym.

Zakres tematyczny:

- Rodzina w coachingu rodzinnym

- Systemowe rozumienie rodziny

- Czego potrzebuje rodzina – pomoc i interwencje w systemie rodzinnym

- Definicyjna charakterystyka coachingu i coachingu rodzinnego

- Coaching a inne formy interwencji psychopedagogicznych

- Coaching rodzinny – wymiary, rozumienie, założenia

- Proces coachingowy – struktura, przebieg, narzędzia

- Efekty coachingu i ich pomiar, efekty a efektywność

- Podstawy teoretyczne coachingu rodzinnego – Teoria socjoekologiczna Uriego Bronfenbrennera, konstruktywizm

- Przykładowe techniki i narzędzia wykorzystywane w coachingu rodzinnym – praca z metaforą, koła życia, koła wartości, GROW, SMART;

Literatura:

Kulesza M., Surzykiewicz, J. (red.) (2013). Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Warszawa, Difin.

Surzykiewicz, J, Kulesza M. (red.) (2013). Coaching społeczny. W poszukiwaniu efektywnych form wsparcia osób w trudnych sytuacjach życiowych. Warszawa, Difin.

Kulesza Marek, Kulesza Marta (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): M. Ozorowski, A. Najda (red.), Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, Spes,.

Ozorowski, M., Najda, A. (red.) (2015). Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, Spes,.

Kulesza, M. (2017). "Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej". Difin. Warszawa

Mellibruda, J. (2011). Siedem ścieżek integracji psychoterapii. Instytut Psychologii Zdrowia. Warszawa.

Margasiński, A. (2009), SOR. Skale oceny rodziny. Polska adaptacja FACES IV – Flexibility and Cohesion Evaluation Scales Davida H. Olsona. Podręcznik. Warszawa, PTP.

Plopa, M. (2004). Psychologia rodziny. Kraków: Wydawnictwo „Impuls”.

Prochaska, J.,O., Norcross, J.C. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza Transteoretyczna. Intytut Psychologii Zdrowia. Warszawa

Bronfenbrenner, U., Morris, P.A. (1998). The ecology of developmental process. W: Damon, W., Lerner, R.M. (red.). Handbook of child psychology. Vol.1.New York: Wiley. s. 993-1028.

Clutterbuck D. (2009). Coaching zespołowy. Poznań, Dom Wydawniczy REBIS

Czarkowska, L. (2010). Profesjonalizm i proces profesjonalizacji w coachingu. Coaching Review nr 1/2010.

Kulesza, M. (2017). Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa. Diffin.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kulesza
Prowadzący grup: Viktoriia Vynohradova
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Nakład pracy studenta:

- analiza materiałów dydaktycznych udostępnionych przez wykładowcę - 5h

- przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranego narzędzia coachingowego do pracy z dzieckiem i rodziną - 10h

- przeprowadzenie wybranego narzędzia coachingowego do pracy z dzieckiem i rodziną z grupą - 1h;

Weryfikacja efektów uczenia się:

Wiedza:

przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranego narzędzia coachingowego na podstawie dostępnej literatury przedmiotu

Umiejętności

przeprowadzenie prezentacji oraz wybranego narzędzia coachingowego z grupą

Kompetencje

analiza pracy własnej podczas ćwiczeń

Pełny opis:

Wybrane metody pracy z dzieckiem i rodziną, koncepcja coachingu rodzinnego, podstawowe założenia coachingu rodzinnego, podstawy teoretyczne tej metody oraz wybrane narzędzia pracy z dzieckiem i rodziną, koncepcja zasobów rodzinnych, w tym modele pomocy psychopedagogicznej oparte na wykorzystaniu zasobów, narzędzia do analizy i eksploracji zasobów indywidualnych i rodzinnych, nabycie umiejętności ustalania celów służących zmianie sytuacji rodzinnej, szukanie kompromisu pomiędzy celami indywidualnymi i celami całego systemu rodzinnego, wybrane narzędzia pracy z dzieckiem i rodziną, dzięki którym można zminimalizować czynników ryzyka i wzmocnić czynniki chroniące, tj. zasoby w systemie rodzinnym.

Zakres tematyczny:

- Rodzina w coachingu rodzinnym

- Systemowe rozumienie rodziny

- Czego potrzebuje rodzina – pomoc i interwencje w systemie rodzinnym

- Definicyjna charakterystyka coachingu i coachingu rodzinnego

- Coaching a inne formy interwencji psychopedagogicznych

- Coaching rodzinny – wymiary, rozumienie, założenia

- Proces coachingowy – struktura, przebieg, narzędzia

- Efekty coachingu i ich pomiar, efekty a efektywność

- Podstawy teoretyczne coachingu rodzinnego – Teoria socjoekologiczna Uriego Bronfenbrennera, konstruktywizm

- Przykładowe techniki i narzędzia wykorzystywane w coachingu rodzinnym – praca z metaforą, koła życia, koła wartości, GROW, SMART;

Literatura:

Kulesza M., Surzykiewicz, J. (red.) (2013). Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Warszawa, Difin.

Surzykiewicz, J, Kulesza M. (red.) (2013). Coaching społeczny. W poszukiwaniu efektywnych form wsparcia osób w trudnych sytuacjach życiowych. Warszawa, Difin.

Kulesza Marek, Kulesza Marta (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): M. Ozorowski, A. Najda (red.), Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, Spes,.

Ozorowski, M., Najda, A. (red.) (2015). Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, Spes,.

Kulesza, M. (2017). "Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej". Difin. Warszawa

Mellibruda, J. (2011). Siedem ścieżek integracji psychoterapii. Instytut Psychologii Zdrowia. Warszawa.

Margasiński, A. (2009), SOR. Skale oceny rodziny. Polska adaptacja FACES IV – Flexibility and Cohesion Evaluation Scales Davida H. Olsona. Podręcznik. Warszawa, PTP.

Plopa, M. (2004). Psychologia rodziny. Kraków: Wydawnictwo „Impuls”.

Prochaska, J.,O., Norcross, J.C. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza Transteoretyczna. Intytut Psychologii Zdrowia. Warszawa

Bronfenbrenner, U., Morris, P.A. (1998). The ecology of developmental process. W: Damon, W., Lerner, R.M. (red.). Handbook of child psychology. Vol.1.New York: Wiley. s. 993-1028.

Clutterbuck D. (2009). Coaching zespołowy. Poznań, Dom Wydawniczy REBIS

Czarkowska, L. (2010). Profesjonalizm i proces profesjonalizacji w coachingu. Coaching Review nr 1/2010.

Kulesza, M. (2017). Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa. Diffin.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 (2024-04-29)