Praca z dzieckiem zdolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-PDZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca z dzieckiem zdolnym |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. PE, pedagogika korekcyjna, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 4 sem. PE, pedagogika korekcyjna, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot ten obejmuje zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną. Część teoretyczna zakłada omówienie aspektów definicyjnych związanych z problematyką zdolności, modeli zdolności, charakterystykę dziecka zdolnego, przedstawienie metod i narzędzi diagnozujących dziecko zdolne. Część praktyczna zakłada stymulowanie i rozwijanie zdolności twórczych, twórczej osobowości dziecka, twórczego rozwiązywania problemów. |
Pełny opis: |
Przedmiot ten obejmuje zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną. Część teoretyczna zakłada: - omówienie aspektów definicyjnych związanych z problematyką zdolności, - przyjrzenie się różnym modelom zdolności, - omówienie charakterystyki dziecka zdolnego, - przedstawienie metod i narzędzi diagnozujących dziecko zdolne. Część praktyczna zakłada m.in.: - budowanie samoświadomości twórczej, - rozwijanie osobowości twórczej, - stymulowanie motywacji do działań twórczych, - rozwijanie ciekawości poznawczej, - stymulowanie zdolności poznawczych, - przełamywania barier w procesie tworzenia, - ćwiczenia wyobraźni twórczej, - twórcze rozwiązywanie problemów. |
Literatura: |
Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: GWP Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. Nęcka, E. (1994). TROP... Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. Nęcka, E. (1999). Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków: Oficyna Wydawnicza "IMPULS". Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej pracy z dzieckiem zdolnym na etapie wczesnej edukacji jako przedmiotu pedagogiki; zna teorie pedagogiczne dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem teorii pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej Umiejętności potrafi wybrać i zastosować właściwy dla pracy z dzieckiem zdolnym w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych na etapie wczesnej edukacji Kompetencje społeczne wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz dzieci w wieku wczesnoszkolnym wymagających szczególnej opieki, pomocy i troski ze względu na ich szczególne zdolności |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania Przedstawione szczegółowo w wybranych cyklach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adamina Korwin-Szymanowska | |
Prowadzący grup: | Adamina Korwin-Szymanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot ten obejmuje zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną. Część teoretyczna zakłada omówienie aspektów definicyjnych związanych z problematyką zdolności, modeli zdolności, charakterystykę dziecka zdolnego, przedstawienie metod i narzędzi diagnozujących dziecko zdolne. Część praktyczna zakłada stymulowanie i rozwijanie zdolności twórczych, |
|
Pełny opis: |
Przedmiot ten obejmuje zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną. Część teoretyczna zakłada: - omówienie aspektów definicyjnych związanych z problematyką zdolności, - przyjrzenie się różnym modelom zdolności, - omówienie charakterystyki dziecka zdolnego, - przedstawienie metod i narzędzi diagnozujących dziecko zdolne. Część praktyczna zakłada m.in.: - budowanie samoświadomości twórczej, - rozwijanie osobowości twórczej, - stymulowanie motywacji do działań twórczych, - rozwijanie ciekawości poznawczej, - stymulowanie zdolności poznawczych, - przełamywania barier w procesie tworzenia, - ćwiczenia wyobraźni twórczej, - twórcze rozwiązywanie problemów. |
|
Literatura: |
Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: GWP Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. Nęcka, E. (1994). TROP... Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. Nęcka, E. (1999). Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków: Oficyna Wydawnicza "IMPULS". Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. |
|
Uwagi: |
Semestr realizowany na platformie TEAMS. Kryteria oceniania Za udział w kursie można uzyskać 100 punktów, które zdobywa się realizując zadania, dowolnie wybierane przez studentów spośród puli zadań. Ważnym elementem zajęć jest zaangażowanie i aktywność podczas ćwiczeń. 3 ECTS 30h- godziny kontaktowe 60h - praca własna studenta z materiałami, źródłami celem przygotowania się do wytyczonych zadań w ramach prowadzonych zajęć, realizacja zadań dodatkowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Pardej | |
Prowadzący grup: | Marta Poruszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot ten obejmuje zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną. Część teoretyczna to omówienie aspektów definicyjnych związanych z problematyką zdolności, modeli zdolności, charakterystykę dziecka zdolnego oraz przedstawienie metod i narzędzi diagnozujących dziecko zdolne. Część praktyczna zakłada stymulowanie i rozwijanie zdolności twórczych, twórczej osobowości dziecka oraz twórczego rozwiązywania problemów. |
|
Pełny opis: |
Część teoretyczna: -omówienie definicji i modeli zdolności, -charakterystyka dziecka zdolnego, przegląd metod identyfikowania i diagnozowania dzieci zdolnych lub posiadających potencjał uzdolnień, -przegląd metod pracy z dzieckiem zdolnym i sposobów stymulowania rozwoju uzdolnień dziecka zdolnego -przegląd dostępnych narzędzi TIK (technologii informacyjno-komunikacyjnych) dla edukacji przydatnych do pracy z dzieckiem zdolnym Część praktyczna: -tworzenie arkuszy obserwacyjnych dziecka zdolnego, -identyfikowanie i diagnozowanie dzieci zdolnych w otoczeniu studentki/a, - dobór metod i narzędzi pracy z dzieckiem zdolnym znajdującym się w otoczeniu studentki/a -ćwiczenia stymulujące i rozwijające zdolności twórcze- trening twórczości według K. Szmidta -podstawy pisania scenariuszy zajęć według metody TRP. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: -Limont, W. 2010. Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: GWP -Szmidt, K. J. 2008. Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion, -Kosiarek T. 2016. „Przewodnik TRP dla nauczyciela.” Wrocław: Akademia Twórczego Nauczyciela. Uzupełniająca: -Skarbek K. 2020.”Uzdolnienia matematyczne u dzieci. Co pozwala rozwinąć skrzydła dzieciom uzdolnionym matematycznie?”. Kraków: Impuls. -Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.2015. „Dziecięca matematyka-dwadzieścia lat później” Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków” Kraków: Bliżej Przedszkola -Johnsen A. Natas E.2018.”Łatwa matma .Skuteczny sposób na dobre wyniki w matematyce.” Warszawa: Marginesy. - Grygier U., Jancarz-Łanczkowska B., Piotrowski K. 2013. „Jak odkrywać i rozwijać uzdolnienia przyrodnicze uczniów w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/doccontent?id=717 -Kuliniak R., 2013.„Testy predyspozycji językowych”. Wałbrzych: Instytut Badań Kompetencji. - Warzybok A.2007.”Czytanie ze zrozumieniem”. Kraków: WiR -Rosemary. R. 2011. ”Rozwój zdolności przywódczych”. Warszawa: Woltes Kluwer |
|
Uwagi: |
Semestr realizowany na platformie TEAMS. 15h- godziny kontaktowe 30h - praca własna studenta z materiałami, lekturami i wskazanymi źródłami celem przygotowania się do zadań bieżących w ramach prowadzonych zajęć oraz praca zawiązana z przygotowywaniem i opracowywaniem zadań związanych z zaliczeniem końcowym |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Pardej | |
Prowadzący grup: | Marta Poruszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot ten obejmuje zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną. Część teoretyczna to omówienie aspektów definicyjnych związanych z problematyką zdolności, modeli zdolności, charakterystykę dziecka zdolnego oraz przedstawienie metod i narzędzi diagnozujących dziecko zdolne. Część praktyczna zakłada stymulowanie i rozwijanie zdolności twórczych, twórczej osobowości dziecka oraz twórczego rozwiązywania problemów. |
|
Pełny opis: |
Część teoretyczna: -omówienie definicji i modeli zdolności, -charakterystyka dziecka zdolnego, przegląd metod identyfikowania i diagnozowania dzieci zdolnych lub posiadających potencjał uzdolnień, -przegląd metod pracy z dzieckiem zdolnym i sposobów stymulowania rozwoju uzdolnień dziecka zdolnego -przegląd dostępnych narzędzi TIK (technologii informacyjno-komunikacyjnych) dla edukacji przydatnych do pracy z dzieckiem zdolnym Część praktyczna: -tworzenie arkuszy obserwacyjnych dziecka zdolnego, -identyfikowanie i diagnozowanie dzieci zdolnych w otoczeniu studentki/a, - dobór metod i narzędzi pracy z dzieckiem zdolnym znajdującym się w otoczeniu studentki/a -ćwiczenia stymulujące i rozwijające zdolności twórcze- trening twórczości według K. Szmidta -podstawy pisania scenariuszy zajęć według metody TRP. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: -Limont, W. 2010. Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: GWP -Szmidt, K. J. 2008. Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion, -Kosiarek T. 2016. „Przewodnik TRP dla nauczyciela.” Wrocław: Akademia Twórczego Nauczyciela. Uzupełniająca: -Skarbek K. 2020.”Uzdolnienia matematyczne u dzieci. Co pozwala rozwinąć skrzydła dzieciom uzdolnionym matematycznie?”. Kraków: Impuls. -Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.2015. „Dziecięca matematyka-dwadzieścia lat później” Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków” Kraków: Bliżej Przedszkola -Johnsen A. Natas E.2018.”Łatwa matma .Skuteczny sposób na dobre wyniki w matematyce.” Warszawa: Marginesy. - Grygier U., Jancarz-Łanczkowska B., Piotrowski K. 2013. „Jak odkrywać i rozwijać uzdolnienia przyrodnicze uczniów w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/doccontent?id=717 -Kuliniak R., 2013.„Testy predyspozycji językowych”. Wałbrzych: Instytut Badań Kompetencji. - Warzybok A.2007.”Czytanie ze zrozumieniem”. Kraków: WiR -Rosemary. R. 2011. ”Rozwój zdolności przywódczych”. Warszawa: Woltes Kluwer |
|
Uwagi: |
Semestr realizowany na platformie TEAMS. 15h- godziny kontaktowe 30h - praca własna studenta z materiałami, lekturami i wskazanymi źródłami celem przygotowania się do zadań bieżących w ramach prowadzonych zajęć oraz praca zawiązana z przygotowywaniem i opracowywaniem zadań związanych z zaliczeniem końcowym |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Marta Poruszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Praca zawiązana z przygotowywaniem i opracowywaniem zadań związanych z zaliczeniem końcowym |
|
Pełny opis: |
Część teoretyczna: -omówienie definicji i modeli zdolności, -charakterystyka dziecka zdolnego, przegląd metod identyfikowania i diagnozowania dzieci zdolnych lub posiadających potencjał uzdolnień, -przegląd metod pracy z dzieckiem zdolnym i sposobów stymulowania rozwoju uzdolnień dziecka zdolnego -przegląd dostępnych narzędzi TIK (technologii informacyjno-komunikacyjnych) dla edukacji przydatnych do pracy z dzieckiem zdolnym Część praktyczna: -tworzenie arkuszy obserwacyjnych dziecka zdolnego, -identyfikowanie i diagnozowanie dzieci zdolnych w otoczeniu studentki/a, - dobór metod i narzędzi pracy z dzieckiem zdolnym znajdującym się w otoczeniu studentki/a -ćwiczenia stymulujące i rozwijające zdolności twórcze- trening twórczości według K. Szmidta -podstawy pisania scenariuszy zajęć według metody TRP. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: -Limont, W. 2010. Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: GWP -Szmidt, K. J. 2008. Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion, -Kosiarek T. 2016. „Przewodnik TRP dla nauczyciela.” Wrocław: Akademia Twórczego Nauczyciela. Uzupełniająca: -Skarbek K. 2020.”Uzdolnienia matematyczne u dzieci. Co pozwala rozwinąć skrzydła dzieciom uzdolnionym matematycznie?”. Kraków: Impuls. -Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.2015. „Dziecięca matematyka-dwadzieścia lat później” Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków” Kraków: Bliżej Przedszkola -Johnsen A. Natas E.2018.”Łatwa matma .Skuteczny sposób na dobre wyniki w matematyce.” Warszawa: Marginesy. - Grygier U., Jancarz-Łanczkowska B., Piotrowski K. 2013. „Jak odkrywać i rozwijać uzdolnienia przyrodnicze uczniów w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/doccontent?id=717 -Kuliniak R., 2013.„Testy predyspozycji językowych”. Wałbrzych: Instytut Badań Kompetencji. - Warzybok A.2007.”Czytanie ze zrozumieniem”. Kraków: WiR -Rosemary. R. 2011. ”Rozwój zdolności przywódczych”. Warszawa: Woltes Kluwer |
|
Uwagi: |
Metody: dyskusje, prezentacje multimedialne, metoda pracą projektów Nakład pracy studenta: 15h- godziny kontaktowe 30h - praca własna studenta z materiałami, lekturami i wskazanymi źródłami celem przygotowania się do zadań bieżących w ramach prowadzonych zajęć oraz praca zawiązana z przygotowywaniem i opracowywaniem zadań |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.