Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca z dzieckiem zdolnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-PDZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praca z dzieckiem zdolnym
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. PE, pedagogika korekcyjna, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 4 sem. PE, pedagogika korekcyjna, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przedmiot ten obejmuje zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną.

Część teoretyczna zakłada omówienie aspektów definicyjnych związanych z problematyką zdolności, modeli zdolności, charakterystykę dziecka zdolnego, przedstawienie metod i narzędzi diagnozujących dziecko zdolne.

Część praktyczna zakłada stymulowanie i rozwijanie zdolności twórczych, twórczej osobowości dziecka, twórczego rozwiązywania problemów.

Pełny opis:

Przedmiot ten obejmuje zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną.

Część teoretyczna zakłada:

- omówienie aspektów definicyjnych związanych z problematyką zdolności,

- przyjrzenie się różnym modelom zdolności,

- omówienie charakterystyki dziecka zdolnego,

- przedstawienie metod i narzędzi diagnozujących dziecko zdolne.

Część praktyczna zakłada m.in.:

- budowanie samoświadomości twórczej,

- rozwijanie osobowości twórczej,

- stymulowanie motywacji do działań twórczych,

- rozwijanie ciekawości poznawczej,

- stymulowanie zdolności poznawczych,

- przełamywania barier w procesie tworzenia,

- ćwiczenia wyobraźni twórczej,

- twórcze rozwiązywanie problemów.

Literatura:

Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: GWP

Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP.

Nęcka, E. (1994). TROP... Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls.

Nęcka, E. (1999). Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków: Oficyna Wydawnicza "IMPULS".

Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Efekty uczenia się:

Wiedza

ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej pracy z dzieckiem zdolnym na etapie wczesnej edukacji jako przedmiotu pedagogiki; zna teorie pedagogiczne dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem teorii pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Umiejętności

potrafi wybrać i zastosować właściwy dla pracy z dzieckiem zdolnym w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych na etapie wczesnej edukacji

Kompetencje społeczne

wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz dzieci w wieku wczesnoszkolnym wymagających szczególnej opieki, pomocy i troski ze względu na ich szczególne zdolności

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania

Przedstawione szczegółowo w wybranych cyklach.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adamina Korwin-Szymanowska
Prowadzący grup: Adamina Korwin-Szymanowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot ten obejmuje zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną.

Część teoretyczna zakłada omówienie aspektów definicyjnych związanych z problematyką zdolności, modeli zdolności, charakterystykę dziecka zdolnego, przedstawienie metod i narzędzi diagnozujących dziecko zdolne.

Część praktyczna zakłada stymulowanie i rozwijanie zdolności twórczych,

Pełny opis:

Przedmiot ten obejmuje zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną.

Część teoretyczna zakłada:

- omówienie aspektów definicyjnych związanych z problematyką zdolności,

- przyjrzenie się różnym modelom zdolności,

- omówienie charakterystyki dziecka zdolnego,

- przedstawienie metod i narzędzi diagnozujących dziecko zdolne.

Część praktyczna zakłada m.in.:

- budowanie samoświadomości twórczej,

- rozwijanie osobowości twórczej,

- stymulowanie motywacji do działań twórczych,

- rozwijanie ciekawości poznawczej,

- stymulowanie zdolności poznawczych,

- przełamywania barier w procesie tworzenia,

- ćwiczenia wyobraźni twórczej,

- twórcze rozwiązywanie problemów.

Literatura:

Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: GWP

Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP.

Nęcka, E. (1994). TROP... Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls.

Nęcka, E. (1999). Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków: Oficyna Wydawnicza "IMPULS".

Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Uwagi:

Semestr realizowany na platformie TEAMS.

Kryteria oceniania

Za udział w kursie można uzyskać 100 punktów, które zdobywa się realizując zadania, dowolnie wybierane przez studentów spośród puli zadań.

Ważnym elementem zajęć jest zaangażowanie i aktywność podczas ćwiczeń.

3 ECTS

30h- godziny kontaktowe

60h - praca własna studenta z materiałami, źródłami celem przygotowania się do wytyczonych zadań w ramach prowadzonych zajęć, realizacja zadań dodatkowych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pardej
Prowadzący grup: Marta Poruszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot ten obejmuje zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną.

Część teoretyczna to omówienie aspektów definicyjnych związanych z problematyką zdolności, modeli zdolności, charakterystykę dziecka zdolnego oraz przedstawienie metod i narzędzi diagnozujących dziecko zdolne.

Część praktyczna zakłada stymulowanie i rozwijanie zdolności twórczych, twórczej osobowości dziecka oraz twórczego rozwiązywania problemów.

Pełny opis:

Część teoretyczna:

-omówienie definicji i modeli zdolności,

-charakterystyka dziecka zdolnego, przegląd metod identyfikowania i diagnozowania dzieci zdolnych lub posiadających potencjał uzdolnień,

-przegląd metod pracy z dzieckiem zdolnym i sposobów stymulowania rozwoju uzdolnień dziecka zdolnego

-przegląd dostępnych narzędzi TIK (technologii informacyjno-komunikacyjnych) dla edukacji przydatnych do pracy z dzieckiem zdolnym

Część praktyczna:

-tworzenie arkuszy obserwacyjnych dziecka zdolnego,

-identyfikowanie i diagnozowanie dzieci zdolnych w otoczeniu studentki/a,

- dobór metod i narzędzi pracy z dzieckiem zdolnym znajdującym się w otoczeniu studentki/a

-ćwiczenia stymulujące i rozwijające zdolności twórcze- trening twórczości według K. Szmidta

-podstawy pisania scenariuszy zajęć według metody TRP.

Literatura:

Obowiązkowa:

-Limont, W. 2010. Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: GWP -Szmidt, K. J. 2008. Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion,

-Kosiarek T. 2016. „Przewodnik TRP dla nauczyciela.” Wrocław: Akademia Twórczego Nauczyciela.

Uzupełniająca:

-Skarbek K. 2020.”Uzdolnienia matematyczne u dzieci. Co pozwala rozwinąć skrzydła dzieciom uzdolnionym matematycznie?”. Kraków: Impuls.

-Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.2015. „Dziecięca matematyka-dwadzieścia lat później” Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków” Kraków: Bliżej Przedszkola

-Johnsen A. Natas E.2018.”Łatwa matma .Skuteczny sposób na dobre wyniki w matematyce.” Warszawa: Marginesy.

- Grygier U., Jancarz-Łanczkowska B., Piotrowski K. 2013. „Jak odkrywać i rozwijać uzdolnienia przyrodnicze uczniów w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/doccontent?id=717

-Kuliniak R., 2013.„Testy predyspozycji językowych”. Wałbrzych: Instytut Badań Kompetencji.

- Warzybok A.2007.”Czytanie ze zrozumieniem”. Kraków: WiR

-Rosemary. R. 2011. ”Rozwój zdolności przywódczych”. Warszawa: Woltes Kluwer

Uwagi:

Semestr realizowany na platformie TEAMS.

15h- godziny kontaktowe

30h - praca własna studenta z materiałami, lekturami i wskazanymi źródłami celem przygotowania się do zadań bieżących w ramach prowadzonych zajęć oraz praca zawiązana z przygotowywaniem i opracowywaniem zadań związanych z zaliczeniem końcowym

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pardej
Prowadzący grup: Marta Poruszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot ten obejmuje zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną.

Część teoretyczna to omówienie aspektów definicyjnych związanych z problematyką zdolności, modeli zdolności, charakterystykę dziecka zdolnego oraz przedstawienie metod i narzędzi diagnozujących dziecko zdolne.

Część praktyczna zakłada stymulowanie i rozwijanie zdolności twórczych, twórczej osobowości dziecka oraz twórczego rozwiązywania problemów.

Pełny opis:

Część teoretyczna:

-omówienie definicji i modeli zdolności,

-charakterystyka dziecka zdolnego, przegląd metod identyfikowania i diagnozowania dzieci zdolnych lub posiadających potencjał uzdolnień,

-przegląd metod pracy z dzieckiem zdolnym i sposobów stymulowania rozwoju uzdolnień dziecka zdolnego

-przegląd dostępnych narzędzi TIK (technologii informacyjno-komunikacyjnych) dla edukacji przydatnych do pracy z dzieckiem zdolnym

Część praktyczna:

-tworzenie arkuszy obserwacyjnych dziecka zdolnego,

-identyfikowanie i diagnozowanie dzieci zdolnych w otoczeniu studentki/a,

- dobór metod i narzędzi pracy z dzieckiem zdolnym znajdującym się w otoczeniu studentki/a

-ćwiczenia stymulujące i rozwijające zdolności twórcze- trening twórczości według K. Szmidta

-podstawy pisania scenariuszy zajęć według metody TRP.

Literatura:

Obowiązkowa:

-Limont, W. 2010. Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: GWP -Szmidt, K. J. 2008. Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion,

-Kosiarek T. 2016. „Przewodnik TRP dla nauczyciela.” Wrocław: Akademia Twórczego Nauczyciela.

Uzupełniająca:

-Skarbek K. 2020.”Uzdolnienia matematyczne u dzieci. Co pozwala rozwinąć skrzydła dzieciom uzdolnionym matematycznie?”. Kraków: Impuls.

-Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.2015. „Dziecięca matematyka-dwadzieścia lat później” Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków” Kraków: Bliżej Przedszkola

-Johnsen A. Natas E.2018.”Łatwa matma .Skuteczny sposób na dobre wyniki w matematyce.” Warszawa: Marginesy.

- Grygier U., Jancarz-Łanczkowska B., Piotrowski K. 2013. „Jak odkrywać i rozwijać uzdolnienia przyrodnicze uczniów w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/doccontent?id=717

-Kuliniak R., 2013.„Testy predyspozycji językowych”. Wałbrzych: Instytut Badań Kompetencji.

- Warzybok A.2007.”Czytanie ze zrozumieniem”. Kraków: WiR

-Rosemary. R. 2011. ”Rozwój zdolności przywódczych”. Warszawa: Woltes Kluwer

Uwagi:

Semestr realizowany na platformie TEAMS.

15h- godziny kontaktowe

30h - praca własna studenta z materiałami, lekturami i wskazanymi źródłami celem przygotowania się do zadań bieżących w ramach prowadzonych zajęć oraz praca zawiązana z przygotowywaniem i opracowywaniem zadań związanych z zaliczeniem końcowym

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Edyta Nowosielska
Prowadzący grup: Marta Poruszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Praca zawiązana z przygotowywaniem i opracowywaniem zadań związanych z zaliczeniem końcowym

Pełny opis:

Część teoretyczna:

-omówienie definicji i modeli zdolności,

-charakterystyka dziecka zdolnego, przegląd metod identyfikowania i diagnozowania dzieci zdolnych lub posiadających potencjał uzdolnień,

-przegląd metod pracy z dzieckiem zdolnym i sposobów stymulowania rozwoju uzdolnień dziecka zdolnego

-przegląd dostępnych narzędzi TIK (technologii informacyjno-komunikacyjnych) dla edukacji przydatnych do pracy z dzieckiem zdolnym

Część praktyczna:

-tworzenie arkuszy obserwacyjnych dziecka zdolnego,

-identyfikowanie i diagnozowanie dzieci zdolnych w otoczeniu studentki/a,

- dobór metod i narzędzi pracy z dzieckiem zdolnym znajdującym się w otoczeniu studentki/a

-ćwiczenia stymulujące i rozwijające zdolności twórcze- trening twórczości według K. Szmidta

-podstawy pisania scenariuszy zajęć według metody TRP.

Literatura:

Obowiązkowa:

-Limont, W. 2010. Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: GWP -Szmidt, K. J. 2008. Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion,

-Kosiarek T. 2016. „Przewodnik TRP dla nauczyciela.” Wrocław: Akademia Twórczego Nauczyciela.

Uzupełniająca:

-Skarbek K. 2020.”Uzdolnienia matematyczne u dzieci. Co pozwala rozwinąć skrzydła dzieciom uzdolnionym matematycznie?”. Kraków: Impuls.

-Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.2015. „Dziecięca matematyka-dwadzieścia lat później” Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków” Kraków: Bliżej Przedszkola

-Johnsen A. Natas E.2018.”Łatwa matma .Skuteczny sposób na dobre wyniki w matematyce.” Warszawa: Marginesy.

- Grygier U., Jancarz-Łanczkowska B., Piotrowski K. 2013. „Jak odkrywać i rozwijać uzdolnienia przyrodnicze uczniów w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/doccontent?id=717

-Kuliniak R., 2013.„Testy predyspozycji językowych”. Wałbrzych: Instytut Badań Kompetencji.

- Warzybok A.2007.”Czytanie ze zrozumieniem”. Kraków: WiR

-Rosemary. R. 2011. ”Rozwój zdolności przywódczych”. Warszawa: Woltes Kluwer

Uwagi:

Metody: dyskusje, prezentacje multimedialne, metoda pracą projektów

Nakład pracy studenta:

15h- godziny kontaktowe

30h - praca własna studenta z materiałami, lekturami i wskazanymi źródłami celem przygotowania się do zadań bieżących w ramach prowadzonych zajęć oraz praca zawiązana z przygotowywaniem i opracowywaniem zadań

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)