Cyberkultura jako przedmiot badań ilościowych i jakościowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-CPB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Cyberkultura jako przedmiot badań ilościowych i jakościowych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. PE, pedagogika kultury i mediów cyfrowych, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Interdyscyplinarność badań naukowych w obszarze nauk społecznych. Skala, zasięg i dynamika przemian edukacyjnych będących przedmiotem badań. Specyfika badań ilościowych w kulturze cyfrowej. Zastosowanie badań jakościowych w procesie badawczym kultury i cyberkultury. Przedmiot i cel badań pedagogicznych przestrzeni cyfrowej. Problemy badawcze i hipotezy robocze. Metody, techniki i narzędzia badawcze. Konstrukcja metodologiczna w procesie badawczym. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą ilościowych i jakościowych metod, technik i narzędzi badawczych sto-sowanych w badaniach prowadzonych w środowisku cyfro-wym Umiejętności posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwa-nia i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu źródeł cyfrowych oraz interpre-towania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań wykorzystując wyniki badań ilościowych i jakościowych nad cyberkulturą Kompetencje społeczne jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej podczas organizacji i prowadzenia badań nad cyberkulturą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józef Bednarek | |
Prowadzący grup: | Beata Balcerowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Interdyscyplinarność badań naukowych w obszarze nauk społecznych. Obszary cyberkultury. Specyfika badań naukowych, konstrukcja metodologiczna w procesie badawczym cyberkultury, Badania jakościowe i ilościowe w badaniach cyberkultury. Podstawy metodologiczne – przedmiot badań, cel badań, zmienne i wskaźniki, metody i techniki badawcze, dobór próby badawczej. Przeprowadzenie badań w sieci – cyfrowe narzędzia i cyfrowe metody badań. Narzędziownik cyfrowego badacza. Metody i techniki badań nauk społecznych w świecie cyfrowym. Możliwości i wyzwania wynikające cyfrowych form badań. Metody kształcenia stosowane na zajęciach: Wykład aktywizujący, dyskusja, metoda projektów |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Tanaś M., O potrzebie pedagogicznej refleksji nad kulturą i językiem mediów, [w:] Kultura i język mediów, Tanaś M., (red.), Impuls, Kraków, 2007 2. Gibbs, G., Analizowanie danych jakościowych, PWN, Warszawa, 2011 2. 3. Salganik T., Bit by bit: Social Research in the Digital Age, Princeton University Press,2017 4. Filiciak M., Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2006 5. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków, 2000 6. Pilch T, Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Startegie ilościowe i jakościowe, Warszawa, 2001 7. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa, 2003 8. Gackowski T., Metody badań wizerunku w mediach, Warszawa, 2005 Literatura uzupełniająca: 1. N. Carr – Plytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, 2013 Gliwice 2. P. Zawojski, Cyberkultura. Synorpia sztuki, nauki i technologii, 2010, Warszawa 3. Rogoś-Turek B., Mościchowska I., Badania jako podstawa projektowania user experience, Warszawa, 2015 4. Juszczyk S., Badania jakościowe w naukach społecznych, szkice metodologiczne, Katowice, 2013 5. Kluszczyński W. R., Społeczeństwo informacyjne, Cyberkultura, sztuka mediów, Katowice, 2018 |
|
Uwagi: |
Warunki uzyskania zaliczenia: 1. Ocena projektu zaliczeniowego (jakość i terminowość). Zadaniem studentów będzie przygotowanie prezentacji na zadany temat. 2. Przygotowanie notatek o badaniach określonych obszarów cyberkultury i przedstawienie oraz omówienie co najmniej jednej 3. Czynne uczestnictwo w zajęciach – udział w dyskusjach 4. Ocena jakości przesłanych notatek oraz ocena prezentacji Forma aktywności (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności): Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) w tym e-learning: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 Przygotowanie projektu: 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 Kod do zespołu na Teamsach: v4n6om6 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Siwicki | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Interdyscyplinarność badań naukowych w obszarze nauk społecznych. Obszary cyberkultury. Specyfika badań naukowych, konstrukcja metodologiczna w procesie badawczym cyberkultury, Badania jakościowe i ilościowe w badaniach cyberkultury. Podstawy metodologiczne – przedmiot badań, cel badań, zmienne i wskaźniki, metody i techniki badawcze, dobór próby badawczej. Przeprowadzenie badań w sieci – cyfrowe narzędzia i cyfrowe metody badań. Narzędziownik cyfrowego badacza. Metody i techniki badań nauk społecznych w świecie cyfrowym. Możliwości i wyzwania wynikające cyfrowych form badań. Metody kształcenia stosowane na zajęciach: Wykład aktywizujący, dyskusja, metoda projektów |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Tanaś M., O potrzebie pedagogicznej refleksji nad kulturą i językiem mediów, [w:] Kultura i język mediów, Tanaś M., (red.), Impuls, Kraków, 2007 2. Gibbs, G., Analizowanie danych jakościowych, PWN, Warszawa, 2011 2. 3. Salganik T., Bit by bit: Social Research in the Digital Age, Princeton University Press,2017 4. Filiciak M., Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2006 5. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków, 2000 6. Pilch T, Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Startegie ilościowe i jakościowe, Warszawa, 2001 7. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa, 2003 8. Gackowski T., Metody badań wizerunku w mediach, Warszawa, 2005 Literatura uzupełniająca: 1. N. Carr – Plytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, 2013 Gliwice 2. P. Zawojski, Cyberkultura. Synorpia sztuki, nauki i technologii, 2010, Warszawa 3. Rogoś-Turek B., Mościchowska I., Badania jako podstawa projektowania user experience, Warszawa, 2015 4. Juszczyk S., Badania jakościowe w naukach społecznych, szkice metodologiczne, Katowice, 2013 5. Kluszczyński W. R., Społeczeństwo informacyjne, Cyberkultura, sztuka mediów, Katowice, 2018 |
|
Uwagi: |
Warunki uzyskania zaliczenia: 1. Ocena projektu zaliczeniowego (jakość i terminowość). Zadaniem studentów będzie przygotowanie prezentacji na zadany temat. 2. Przygotowanie notatek o badaniach określonych obszarów cyberkultury i przedstawienie oraz omówienie co najmniej jednej 3. Czynne uczestnictwo w zajęciach – udział w dyskusjach 4. Ocena jakości przesłanych notatek oraz ocena prezentacji Forma aktywności (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności): Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) w tym e-learning: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 Przygotowanie projektu: 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.