Warsztaty umiejętności społecznych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-WUT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty umiejętności społecznych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 10 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 10 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Pojęcia: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania i odniesienie ich do osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Społeczne konsekwencje specyficznych trudności w uczeniu się. - Zjawisko występowania Syndromu Nieadekwatnych Osiągnięć i jego niepożądane skutki. - Postawy i zachowania społeczne uczniów z diagnozą specyficznych trudności u uczeniu się. - Sposoby przeciwdziałania negatywnym konsekwencjom specyficznych trudności w uczeniu się takim jak: wycofanie społeczne, frustracja, obniżona samoocena, alienacja rówieśnicza i inne. - Zadania, cele i formy warsztatów umiejętności społecznych jako treningu prowadzonego dla dzieci/uczniów ze specyficznymi trudnościami społecznymi. - Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych. - Rozpoznawanie potrzeb uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych o określonym celu dla grup warsztatowych oraz podczas zajęć indywidualnych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna pojęcia dotyczące umiejętności społecznych. Zna i rozumie społeczne konsekwencje specyficznych trudności w uczeniu się. Zna sposoby przeciwdziałania negatywnym skutkom dysleksji. Umiejętności Potrafi dokonać oceny potrzeb, postaw i zachowań społecznych uczniów z diagnozą specyficznych trudności u uczeniu się. Potrafi wykorzystać różnorodne metody terapeutyczne w kształtowaniu umiejętności społecznych. Posiada umiejętność projektowania scenariusza zajęć terapeutycznych kształtujących umiejętności społeczne ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Kompetencje społeczne Jest gotowy do współpracy i aktywnego uczestniczenia w grupie realizującej zadania terapeutyczne. Prezentuje postawę otwartą na trudności i potrzeby dzieci i młodzieży. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Elementy pomiaru efektów kształcenia: 1. nagranie filmiku modelowego z instrukcją do wybranej umiejętności społecznej, 2. przeprowadzenie warsztatów umiejętności społecznych w grupie według przygotowanego scenariusza dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się 3. obecność |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Pojęcia: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania i odniesienie ich do osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. 2. Społeczne konsekwencje specyficznych trudności w uczeniu się. 3. Zjawisko występowania Syndromu Nieadekwatnych Osiągnięć i jego niepożądane skutki. 4. Postawy i zachowania społeczne uczniów z diagnozą specyficznych trudności u uczeniu się. 5. Sposoby przeciwdziałania negatywnym konsekwencjom specyficznych trudności w uczeniu się takim jak: wycofanie społeczne, frustracja, obniżona samoocena, alienacja rówieśnicza i inne. 6. Zadania, cele i formy warsztatów umiejętności społecznych jako treningu prowadzonego dla dzieci/uczniów ze specyficznymi trudnościami społecznymi. 7. Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych. 8. Rozpoznawanie potrzeb uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych o określonym celu dla grup warsztatowych oraz podczas zajęć indywidualnych. |
|
Literatura: |
1. Węglarz, J., Bentkowska, D. (2021). Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 2. Reddy, L.A. (2015). Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA. 3. Jedlińska, A., Lipiec, D., Maliszewska-Barej, K. (2022). Zrozumieć dziecko z ryzykiem dysleksji. Trudności w nauce czytania i pisania. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 4. Kucharczyk, I., Dłużniewska, A. (2017). Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe FREL. 5. Stallard, P. (2021). Czujesz tak, jak myślisz. Praktyczne zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieżą. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. 6. Lasota, A., Jońca SM, D. (2021). Emocje - Komunikacja - Akceptacja. Program profilaktyczno-terapeutyczny dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Warszawa: Difin Sp. z o.o. 7. Grudziewska, E. (red.), (2015). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Warszawa: Difin Sp. z o.o. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 h. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h. Przygotowanie scenariusza i filmu: 10 h. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Elementy pomiaru efektów kształcenia: 1. nagranie filmiku modelowego z instrukcją do wybranej umiejętności społecznej, 2. przeprowadzenie warsztatów umiejętności społecznych w grupie według przygotowanego scenariusza dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się 3. obecność |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Pojęcia: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania i odniesienie ich do osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. 2. Społeczne konsekwencje specyficznych trudności w uczeniu się. 3. Zjawisko występowania Syndromu Nieadekwatnych Osiągnięć i jego niepożądane skutki. 4. Postawy i zachowania społeczne uczniów z diagnozą specyficznych trudności u uczeniu się. 5. Sposoby przeciwdziałania negatywnym konsekwencjom specyficznych trudności w uczeniu się takim jak: wycofanie społeczne, frustracja, obniżona samoocena, alienacja rówieśnicza i inne. 6. Zadania, cele i formy warsztatów umiejętności społecznych jako treningu prowadzonego dla dzieci/uczniów ze specyficznymi trudnościami społecznymi. 7. Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych. 8. Rozpoznawanie potrzeb uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych o określonym celu dla grup warsztatowych oraz podczas zajęć indywidualnych. |
|
Literatura: |
1. Węglarz, J., Bentkowska, D. (2021). Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 2. Reddy, L.A. (2015). Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA. 3. Jedlińska, A., Lipiec, D., Maliszewska-Barej, K. (2022). Zrozumieć dziecko z ryzykiem dysleksji. Trudności w nauce czytania i pisania. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 4. Kucharczyk, I., Dłużniewska, A. (2017). Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe FREL. 5. Stallard, P. (2021). Czujesz tak, jak myślisz. Praktyczne zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieżą. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. 6. Lasota, A., Jońca SM, D. (2021). Emocje - Komunikacja - Akceptacja. Program profilaktyczno-terapeutyczny dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Warszawa: Difin Sp. z o.o. 7. Grudziewska, E. (red.), (2015). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Warszawa: Difin Sp. z o.o. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 12 h. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 8 h. Przygotowanie scenariusza i filmu: 10 h. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.