Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty umiejętności społecznych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-WUT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztaty umiejętności społecznych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 10 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 10 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Pojęcia: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania i odniesienie ich do osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Społeczne konsekwencje specyficznych trudności w uczeniu się.

- Zjawisko występowania Syndromu Nieadekwatnych Osiągnięć i jego niepożądane skutki.

- Postawy i zachowania społeczne uczniów z diagnozą specyficznych trudności u uczeniu się.

- Sposoby przeciwdziałania negatywnym konsekwencjom specyficznych trudności w uczeniu się takim jak: wycofanie społeczne, frustracja, obniżona samoocena, alienacja rówieśnicza i inne.

- Zadania, cele i formy warsztatów umiejętności społecznych jako treningu prowadzonego dla dzieci/uczniów ze specyficznymi trudnościami społecznymi.

- Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych.

- Rozpoznawanie potrzeb uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych o określonym celu dla grup warsztatowych oraz podczas zajęć indywidualnych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna pojęcia dotyczące umiejętności społecznych.

Zna i rozumie społeczne konsekwencje specyficznych trudności w uczeniu się.

Zna sposoby przeciwdziałania negatywnym skutkom dysleksji.

Umiejętności

Potrafi dokonać oceny potrzeb, postaw i zachowań społecznych uczniów z diagnozą specyficznych trudności u uczeniu się.

Potrafi wykorzystać różnorodne metody terapeutyczne w kształtowaniu umiejętności społecznych.

Posiada umiejętność projektowania scenariusza zajęć terapeutycznych kształtujących umiejętności społeczne ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Kompetencje społeczne

Jest gotowy do współpracy i aktywnego uczestniczenia w grupie realizującej zadania terapeutyczne.

Prezentuje postawę otwartą na trudności i potrzeby dzieci i młodzieży.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Elementy pomiaru efektów kształcenia:

1. nagranie filmiku modelowego z instrukcją do wybranej umiejętności społecznej,

2. przeprowadzenie warsztatów umiejętności społecznych w grupie według przygotowanego scenariusza dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

3. obecność

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Pojęcia: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania i odniesienie ich do osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

2. Społeczne konsekwencje specyficznych trudności w uczeniu się.

3. Zjawisko występowania Syndromu Nieadekwatnych Osiągnięć i jego niepożądane skutki.

4. Postawy i zachowania społeczne uczniów z diagnozą specyficznych trudności u uczeniu się.

5. Sposoby przeciwdziałania negatywnym konsekwencjom specyficznych trudności w uczeniu się takim jak: wycofanie społeczne, frustracja, obniżona samoocena, alienacja rówieśnicza i inne.

6. Zadania, cele i formy warsztatów umiejętności społecznych jako treningu prowadzonego dla dzieci/uczniów ze specyficznymi trudnościami społecznymi.

7. Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych.

8. Rozpoznawanie potrzeb uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych o określonym celu dla grup warsztatowych oraz podczas zajęć indywidualnych.

Literatura:

1. Węglarz, J., Bentkowska, D. (2021). Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

2. Reddy, L.A. (2015). Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.

3. Jedlińska, A., Lipiec, D., Maliszewska-Barej, K. (2022). Zrozumieć dziecko z ryzykiem dysleksji. Trudności w nauce czytania i pisania. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

4. Kucharczyk, I., Dłużniewska, A. (2017). Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe FREL.

5. Stallard, P. (2021). Czujesz tak, jak myślisz. Praktyczne zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieżą. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

6. Lasota, A., Jońca SM, D. (2021). Emocje - Komunikacja - Akceptacja. Program profilaktyczno-terapeutyczny dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Warszawa: Difin Sp. z o.o.

7. Grudziewska, E. (red.), (2015). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Warszawa: Difin Sp. z o.o.

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 h.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h.

Przygotowanie scenariusza i filmu: 10 h.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Elementy pomiaru efektów kształcenia:

1. nagranie filmiku modelowego z instrukcją do wybranej umiejętności społecznej,

2. przeprowadzenie warsztatów umiejętności społecznych w grupie według przygotowanego scenariusza dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

3. obecność

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Pojęcia: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania i odniesienie ich do osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

2. Społeczne konsekwencje specyficznych trudności w uczeniu się.

3. Zjawisko występowania Syndromu Nieadekwatnych Osiągnięć i jego niepożądane skutki.

4. Postawy i zachowania społeczne uczniów z diagnozą specyficznych trudności u uczeniu się.

5. Sposoby przeciwdziałania negatywnym konsekwencjom specyficznych trudności w uczeniu się takim jak: wycofanie społeczne, frustracja, obniżona samoocena, alienacja rówieśnicza i inne.

6. Zadania, cele i formy warsztatów umiejętności społecznych jako treningu prowadzonego dla dzieci/uczniów ze specyficznymi trudnościami społecznymi.

7. Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych.

8. Rozpoznawanie potrzeb uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych o określonym celu dla grup warsztatowych oraz podczas zajęć indywidualnych.

Literatura:

1. Węglarz, J., Bentkowska, D. (2021). Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

2. Reddy, L.A. (2015). Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.

3. Jedlińska, A., Lipiec, D., Maliszewska-Barej, K. (2022). Zrozumieć dziecko z ryzykiem dysleksji. Trudności w nauce czytania i pisania. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

4. Kucharczyk, I., Dłużniewska, A. (2017). Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe FREL.

5. Stallard, P. (2021). Czujesz tak, jak myślisz. Praktyczne zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieżą. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

6. Lasota, A., Jońca SM, D. (2021). Emocje - Komunikacja - Akceptacja. Program profilaktyczno-terapeutyczny dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Warszawa: Difin Sp. z o.o.

7. Grudziewska, E. (red.), (2015). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Warszawa: Difin Sp. z o.o.

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 12 h.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 8 h.

Przygotowanie scenariusza i filmu: 10 h.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)