Warsztat terapeuty pedagogicznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-WTP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat terapeuty pedagogicznego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 9 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 9 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Funkcje, zadania, rola i wyzwania terapeuty pedagogicznego jako diagnosty, specjalisty terapii, mentora oraz mediatora. - Warsztat umiejętności interpersonalnych profesjonalnego terapeuty pedagogicznego (twórcza postawa, pasja, postawa otwartości, dostrzeganie sukcesów, radzenie sobie z kryzysami). - Kompetencje psychopedagogiczne specjalisty terapii pedagogicznej. - Postawy nauczycieli wobec ucznia we specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Wielowymiarowość pracy w zespole terapeutycznym. - Metodyczne aspekty współpracy terapeuty z nauczycielami i innymi specjalistami. - Metody i formy wsparcia nauczyciela ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Podejścia wykorzystujące nowe technologie. - Organizacja pracy i przestrzeni w gabinecie terapeuty pedagogicznego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna współczesne podejścia do problemów ucznia ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi. W zna i rozumie funkcje, zadania oraz rolę terapeuty pedagogicznego. Zna metody i formy wsparcia nauczyciela ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Umiejętności Potrafi korzystać z różnorodnych metod w procesie wsparcia nauczycieli ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Umie komunikować się ze specjalistami w zespole terapeutycznym. Potrafi analizować własne działania pedagogiczne oraz dbać o rozwój warsztatu terapeuty pedagogicznego. Potrafi projektować proces wsparcia nauczycieli pracujących z dzieckiem i uczniem z grupy ryzyka oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w przedszkolu i szkole. Kompetencje społeczne Ma świadomość podejmowanych zobowiązań społecznych związanych z realizacją zadań zawodowych terapeuty pedagogicznego. Wykazuje gotowość do współpracy w zespole terapeutycznym z nauczycielami i innymi specjalistami. Dostrzega potrzebę samodzielnego doskonalenia własnych kompetencji psychopedagogicznych oraz pogłębiania wiedzy pedagogicznej. Wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, świadomego profesjonalizmu w pracy zawodowej terapeuty pedagogicznego. Rozumie potrzebę współpracy z nauczycielami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Przygotowanie pracy pisemnej na jeden z wybranych tematów dotyczących wymiarów pracy terapeuty pedagogicznego, |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: - Funkcje, zadania, rola i wyzwania terapeuty pedagogicznego jako diagnosty, specjalisty terapii, mentora oraz mediatora. - Warsztat umiejętności interpersonalnych profesjonalnego terapeuty pedagogicznego (twórcza postawa, pasja, postawa otwartości, dostrzeganie sukcesów, radzenie sobie z kryzysami). - Kompetencje psychopedagogiczne specjalisty terapii pedagogicznej. - Postawy nauczycieli wobec ucznia we specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Wielowymiarowość pracy w zespole terapeutycznym. - Metodyczne aspekty współpracy terapeuty z nauczycielami i innymi specjalistami. - Metody i formy wsparcia nauczyciela ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Podejścia wykorzystujące nowe technologie. - Organizacja pracy i przestrzeni w gabinecie terapeuty pedagogicznego. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Mańkowska I., Rożyńska M. (2012). Warsztat specjalisty terapii pedagogicznej. Gdynia: Wydawnictwo pedagogiczne Operon. 2. Franczyk A., Krajewska K. (2019). Skarbiec nauczyciela-terapeuty. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 3. Jeżewska-Krasnodębska E., Skałbania B. (red.) (2017). Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuty. Konteksty teoretyczne i praktyka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 4. Jastrząb J., Baczała D. (2011). Pedagogika toruńska. Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. 5. Dąbrowska-Jabłońska I. (2012). Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 6. Tomczak J., Ziętara R. (2018). Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 7. Radwańska A. (2018). Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Poradnik dla terapeuty i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Difin. 8. Kaja B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. 9. Radwańska A. (2017). Jak pomóc dziecku z dysleksją. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Difin. 10. Reid G., Green S. (2013). 100 i więcej pomysłów, jak pomóc dziecku z dysleksją. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 11. Reid G. (2018). Dysleksja. Podręcznik praktyka. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: − metody asymilacji wiedzy (podająca) − metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa) - klasyczna metoda problemowa, burza mózgów − metody praktyczne. SZACOWANY NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe (15 h.) Przygotowanie się do zajęć, lektury (15 h.) Przygotowanie się do zaliczenia (10 h.) Punkty ECTS- 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Przygotowanie pracy pisemnej na jeden z wybranych tematów dotyczących wymiarów pracy terapeuty pedagogicznego, |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: - Funkcje, zadania, rola i wyzwania terapeuty pedagogicznego jako diagnosty, specjalisty terapii, mentora oraz mediatora. - Warsztat umiejętności interpersonalnych profesjonalnego terapeuty pedagogicznego (twórcza postawa, pasja, postawa otwartości, dostrzeganie sukcesów, radzenie sobie z kryzysami). - Kompetencje psychopedagogiczne specjalisty terapii pedagogicznej. - Postawy nauczycieli wobec ucznia we specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Wielowymiarowość pracy w zespole terapeutycznym. - Metodyczne aspekty współpracy terapeuty z nauczycielami i innymi specjalistami. - Metody i formy wsparcia nauczyciela ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Podejścia wykorzystujące nowe technologie. - Organizacja pracy i przestrzeni w gabinecie terapeuty pedagogicznego. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Mańkowska I., Rożyńska M. (2012). Warsztat specjalisty terapii pedagogicznej. Gdynia: Wydawnictwo pedagogiczne Operon. 2. Franczyk A., Krajewska K. (2019). Skarbiec nauczyciela-terapeuty. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 3. Jeżewska-Krasnodębska E., Skałbania B. (red.) (2017). Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuty. Konteksty teoretyczne i praktyka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 4. Jastrząb J., Baczała D. (2011). Pedagogika toruńska. Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. 5. Dąbrowska-Jabłońska I. (2012). Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 6. Tomczak J., Ziętara R. (2018). Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 7. Radwańska A. (2018). Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Poradnik dla terapeuty i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Difin. 8. Kaja B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. 9. Radwańska A. (2017). Jak pomóc dziecku z dysleksją. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Difin. 10. Reid G., Green S. (2013). 100 i więcej pomysłów, jak pomóc dziecku z dysleksją. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 11. Reid G. (2018). Dysleksja. Podręcznik praktyka. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: − metody asymilacji wiedzy (podająca) − metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa) - klasyczna metoda problemowa, burza mózgów − metody praktyczne. SZACOWANY NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe (10 h.) Przygotowanie się do zajęć, lektury (15 h.) Przygotowanie się do zaliczenia (10 h.) Punkty ECTS- 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.