Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat terapeuty pedagogicznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-WTP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat terapeuty pedagogicznego
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 9 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 9 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Funkcje, zadania, rola i wyzwania terapeuty pedagogicznego jako diagnosty, specjalisty terapii, mentora oraz mediatora.

- Warsztat umiejętności interpersonalnych profesjonalnego terapeuty pedagogicznego (twórcza postawa, pasja, postawa otwartości, dostrzeganie sukcesów, radzenie sobie z kryzysami).

- Kompetencje psychopedagogiczne specjalisty terapii pedagogicznej.

- Postawy nauczycieli wobec ucznia we specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Wielowymiarowość pracy w zespole terapeutycznym.

- Metodyczne aspekty współpracy terapeuty z nauczycielami i innymi specjalistami.

- Metody i formy wsparcia nauczyciela ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Podejścia wykorzystujące nowe technologie.

- Organizacja pracy i przestrzeni w gabinecie terapeuty pedagogicznego.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna współczesne podejścia do problemów ucznia ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi.

W zna i rozumie funkcje, zadania oraz rolę terapeuty pedagogicznego.

Zna metody i formy wsparcia nauczyciela ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Umiejętności

Potrafi korzystać z różnorodnych metod w procesie wsparcia nauczycieli ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Umie komunikować się ze specjalistami w zespole terapeutycznym.

Potrafi analizować własne działania pedagogiczne oraz dbać o rozwój warsztatu terapeuty pedagogicznego.

Potrafi projektować proces wsparcia nauczycieli pracujących z dzieckiem i uczniem z grupy ryzyka oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w przedszkolu i szkole.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość podejmowanych zobowiązań społecznych związanych z realizacją zadań zawodowych terapeuty pedagogicznego.

Wykazuje gotowość do współpracy w zespole terapeutycznym z nauczycielami i innymi specjalistami.

Dostrzega potrzebę samodzielnego doskonalenia własnych kompetencji psychopedagogicznych oraz pogłębiania wiedzy pedagogicznej.

Wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, świadomego profesjonalizmu w pracy zawodowej terapeuty pedagogicznego.

Rozumie potrzebę współpracy z nauczycielami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Przygotowanie pracy pisemnej na jeden z wybranych tematów dotyczących wymiarów pracy terapeuty pedagogicznego,

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

- Funkcje, zadania, rola i wyzwania terapeuty pedagogicznego jako diagnosty, specjalisty terapii, mentora oraz mediatora.

- Warsztat umiejętności interpersonalnych profesjonalnego terapeuty pedagogicznego (twórcza postawa, pasja, postawa otwartości, dostrzeganie sukcesów, radzenie sobie z kryzysami).

- Kompetencje psychopedagogiczne specjalisty terapii pedagogicznej.

- Postawy nauczycieli wobec ucznia we specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Wielowymiarowość pracy w zespole terapeutycznym.

- Metodyczne aspekty współpracy terapeuty z nauczycielami i innymi specjalistami.

- Metody i formy wsparcia nauczyciela ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Podejścia wykorzystujące nowe technologie.

- Organizacja pracy i przestrzeni w gabinecie terapeuty pedagogicznego.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Mańkowska I., Rożyńska M. (2012). Warsztat specjalisty terapii pedagogicznej. Gdynia: Wydawnictwo pedagogiczne Operon.

2. Franczyk A., Krajewska K. (2019). Skarbiec nauczyciela-terapeuty. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

3. Jeżewska-Krasnodębska E., Skałbania B. (red.) (2017). Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuty. Konteksty teoretyczne i praktyka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

4. Jastrząb J., Baczała D. (2011). Pedagogika toruńska. Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

5. Dąbrowska-Jabłońska I. (2012). Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

6. Tomczak J., Ziętara R. (2018). Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

7. Radwańska A. (2018). Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Poradnik dla terapeuty i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

8. Kaja B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

9. Radwańska A. (2017). Jak pomóc dziecku z dysleksją. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

10. Reid G., Green S. (2013). 100 i więcej pomysłów, jak pomóc dziecku z dysleksją. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

11. Reid G. (2018). Dysleksja. Podręcznik praktyka. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

− metody asymilacji wiedzy (podająca)

− metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa) - klasyczna metoda problemowa, burza mózgów

− metody praktyczne.

SZACOWANY NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe (15 h.)

Przygotowanie się do zajęć, lektury (15 h.)

Przygotowanie się do zaliczenia (10 h.)

Punkty ECTS- 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Przygotowanie pracy pisemnej na jeden z wybranych tematów dotyczących wymiarów pracy terapeuty pedagogicznego,

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

- Funkcje, zadania, rola i wyzwania terapeuty pedagogicznego jako diagnosty, specjalisty terapii, mentora oraz mediatora.

- Warsztat umiejętności interpersonalnych profesjonalnego terapeuty pedagogicznego (twórcza postawa, pasja, postawa otwartości, dostrzeganie sukcesów, radzenie sobie z kryzysami).

- Kompetencje psychopedagogiczne specjalisty terapii pedagogicznej.

- Postawy nauczycieli wobec ucznia we specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Wielowymiarowość pracy w zespole terapeutycznym.

- Metodyczne aspekty współpracy terapeuty z nauczycielami i innymi specjalistami.

- Metody i formy wsparcia nauczyciela ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Podejścia wykorzystujące nowe technologie.

- Organizacja pracy i przestrzeni w gabinecie terapeuty pedagogicznego.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Mańkowska I., Rożyńska M. (2012). Warsztat specjalisty terapii pedagogicznej. Gdynia: Wydawnictwo pedagogiczne Operon.

2. Franczyk A., Krajewska K. (2019). Skarbiec nauczyciela-terapeuty. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

3. Jeżewska-Krasnodębska E., Skałbania B. (red.) (2017). Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuty. Konteksty teoretyczne i praktyka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

4. Jastrząb J., Baczała D. (2011). Pedagogika toruńska. Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

5. Dąbrowska-Jabłońska I. (2012). Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

6. Tomczak J., Ziętara R. (2018). Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

7. Radwańska A. (2018). Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Poradnik dla terapeuty i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

8. Kaja B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

9. Radwańska A. (2017). Jak pomóc dziecku z dysleksją. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

10. Reid G., Green S. (2013). 100 i więcej pomysłów, jak pomóc dziecku z dysleksją. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

11. Reid G. (2018). Dysleksja. Podręcznik praktyka. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

− metody asymilacji wiedzy (podająca)

− metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa) - klasyczna metoda problemowa, burza mózgów

− metody praktyczne.

SZACOWANY NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe (10 h.)

Przygotowanie się do zajęć, lektury (15 h.)

Przygotowanie się do zaliczenia (10 h.)

Punkty ECTS- 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)