Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

System językowo-migowy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-SJM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: System językowo-migowy
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełnospr. słuchową, (5-l) niestacj. jedn.
Obowiązkowe dla 6 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełnospr. słuchową, (5-l) stacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 6 sem. PC, surdopedagogika, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 6 sem. PC, surdopedagogika, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: aktywny udział w zajęciach, obecność na zajęciach, pozytywny wynik egzaminu

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

System językowo-migowy a Polski język migowy.

Rozwijanie słownictwa tematycznego (znaki: szkoła, rodzina, w mieście, u lekarza).

Utrwalanie zasad poprawności wykonywanych znaków.

Rozwijanie słownictwa związanego z życiem codziennym, szkołą, rodziną.

Tłumaczenie prostych zdań z języka polskiego na SJM.

Rozwijanie słownictwa tematycznego (m.in. wakacje, święta, części ciała, części garderoby).

Literatura:

Szczepankowski B. 2001, Język migany w szkole 1. Warszawa WSiP,

Szczepankowski B. 2001, Kossakowska B., Wasilewska T.M.: Język migany pierwsze kroki, wyd. INFOPRESS, Olsztyn

Henzel J.K. 1995: Słownik polskiego języka miganego. Olsztyn,

Kosiba O., Grenda P. 2011, Leksykon języka migowego. Wyd.SILENTIUM, Bogatynia

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma podstawową wiedzę na temat języka i jego funkcji.

Ma podstawową wiedzę na temat systemu językowo-migowego (SJM).

Zna terminologię z zakresu przedmiotu: daktylografia, ideografia, klasyczny język migowy, język migany, język narodowy.

Zna różnicę między SJM a PJM.

Umiejętności

Potrafi komunikować się w SJM na poziomie podstawowym.

Umie posługiwać się alfabetem palcowym oraz liczebnikami.

Umie posługiwać się słownictwem języka migowego w zakresie podstawowym w następujących zakresach tematycznych: przedstawianie się, rodzina, dom, szkoła, kalendarz, określanie miejsca, państwa, miasta, pogoda, podróż, zdrowie, urzędy administracji publicznej, święta, cechy charakteru, wygląd, artykuły żywnościowe, zakupy.

Potrafi przygotować konspekt zajęć dla dzieci z wadą słuchu z wykorzystaniem SJM oraz poprowadzić zajęcia na jego podstawie.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji w zakresie skutecznego porozumiewania się z osobami z wadą słuchu.

Prezentuje właściwą postawę wobec języka migowego oraz użytkowników języka migowego.

Metody i kryteria oceniania:

Metody kształcenia: prezentacje, ćwiczenia, warsztaty praktyczne

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5

Przygotowanie się do zaliczenia 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Wereszka
Prowadzący grup: Katarzyna Wereszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Student posiada wiedzę na temat sposobów komunikacji migowej

Zna daktylografię

Zna podstawy Systemu Językowo Migowego (SJM)

Tworzy poprawne wypowiedzi w SJM

Potrafi tworzyć i przedstawić wypowiedzi w SJM

Student rozumie potrzebę działań międzykulturowych

Pełny opis:

Sposoby komunikowania się osób z wadą słuchu – klasyczny język migowy, system językowo-migowy, znaki daktylograficzne i znaki ideograficzne – ich cechy

Daktylografia i alfabet palcowy – nauka znaków idegoraficznych - ćwiczenia praktyczne

Znaki ideograficzne – Tematyka: w szkole, w klasie, czas, przestrzeń, barwa, w jadalni, w mieście, sport, wypoczynek, u lekarza, geografia, historia - nauka i ćwiczenia w praktycznym zastosowaniu znaków oraz w zakresie wykorzystania poznanych znaków w komunikacji niewerbalnej (kolokwia cząstkowe po zrealizowaniu danego zakresu tematycznego)

Kolokwium zaliczeniowe i odpowiedź ustna z całości materiału

Literatura:

Szczepankowski B. 2001, Język migany w szkole 1. Warszawa WSiP,

Szczepankowski B. 2001, Kossakowska B., Wasilewska T.M.: Język migany pierwsze kroki, wyd. INFOPRESS, Olsztyn

Henzel J.K. 1995: Słownik polskiego języka miganego. Olsztyn,

Kosiba O., Grenda P. 2011, Leksykon języka migowego. Wyd.SILENTIUM, Bogatynia

Uwagi:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aKR31b3r7X2hF9QJbj3hKIpTlyvG-boxqHOb1Dg2p96I1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b8b2cc9d-81ff-4944-ab25-d0eec5b53c7e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5

Przygotowanie się do zaliczenia 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Wereszka
Prowadzący grup: Ewelina Opioła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: aktywny udział w zajęciach, obecność na zajęciach, tworzenie wypowiedzi w SJM, egzamin,

Pełny opis:

Sposoby komunikowania się osób z wadą słuchu – klasyczny język migowy, system językowo-migowy, znaki daktylograficzne i znaki ideograficzne – ich cechy

Daktylografia i alfabet palcowy – nauka znaków idegoraficznych - ćwiczenia praktyczne

Znaki ideograficzne – Tematyka: w szkole, w klasie, czas, przestrzeń, barwa, w jadalni, w mieście, sport, wypoczynek, u lekarza, geografia, historia - nauka i ćwiczenia w praktycznym zastosowaniu znaków oraz w zakresie wykorzystania poznanych znaków w komunikacji niewerbalnej (kolokwia cząstkowe po zrealizowaniu danego zakresu tematycznego)

Kolokwium zaliczeniowe i odpowiedź ustna z całości materiału

Literatura:

Szczepankowski B. 2001, Język migany w szkole 1. Warszawa WSiP,

Szczepankowski B. 2001, Kossakowska B., Wasilewska T.M.: Język migany pierwsze kroki, wyd. INFOPRESS, Olsztyn

Henzel J.K. 1995: Słownik polskiego języka miganego. Olsztyn,

Kosiba O., Grenda P. 2011, Leksykon języka migowego. Wyd.SILENTIUM, Bogatynia

Uwagi:

Metody kształcenia: prezentacje, ćwiczenia, zajęcia praktyczne

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5

Przygotowanie się do zaliczenia 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Wereszka
Prowadzący grup: Ewelina Opioła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: aktywny udział w zajęciach, obecność na zajęciach, tworzenie wypowiedzi w SJM, egzamin,

Pełny opis:

Sposoby komunikowania się osób z wadą słuchu – klasyczny język migowy, system językowo-migowy, znaki daktylograficzne i znaki ideograficzne – ich cechy

Daktylografia i alfabet palcowy – nauka znaków idegoraficznych - ćwiczenia praktyczne

Znaki ideograficzne – Tematyka: w szkole, w klasie, czas, przestrzeń, barwa, w jadalni, w mieście, sport, wypoczynek, u lekarza, geografia, historia - nauka i ćwiczenia w praktycznym zastosowaniu znaków oraz w zakresie wykorzystania poznanych znaków w komunikacji niewerbalnej (kolokwia cząstkowe po zrealizowaniu danego zakresu tematycznego)

Kolokwium zaliczeniowe i odpowiedź ustna z całości materiału

Literatura:

Szczepankowski B. 2001, Język migany w szkole 1. Warszawa WSiP,

Szczepankowski B. 2001, Kossakowska B., Wasilewska T.M.: Język migany pierwsze kroki, wyd. INFOPRESS, Olsztyn

Henzel J.K. 1995: Słownik polskiego języka miganego. Olsztyn,

Kosiba O., Grenda P. 2011, Leksykon języka migowego. Wyd.SILENTIUM, Bogatynia

Uwagi:

Metody kształcenia: prezentacje, ćwiczenia, zajęcia praktyczne

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5

Przygotowanie się do zaliczenia 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Wereszka
Prowadzący grup: Ewelina Opioła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: aktywny udział w zajęciach, obecność na zajęciach, tworzenie wypowiedzi w SJM, egzamin,

Pełny opis:

Sposoby komunikowania się osób z wadą słuchu – klasyczny język migowy, system językowo-migowy, znaki daktylograficzne i znaki ideograficzne – ich cechy

Daktylografia i alfabet palcowy – nauka znaków idegoraficznych - ćwiczenia praktyczne

Znaki ideograficzne – Tematyka: w szkole, w klasie, czas, przestrzeń, barwa, w jadalni, w mieście, sport, wypoczynek, u lekarza, geografia, historia - nauka i ćwiczenia w praktycznym zastosowaniu znaków oraz w zakresie wykorzystania poznanych znaków w komunikacji niewerbalnej (kolokwia cząstkowe po zrealizowaniu danego zakresu tematycznego)

Kolokwium zaliczeniowe i odpowiedź ustna z całości materiału

Literatura:

Szczepankowski B. 2001, Język migany w szkole 1. Warszawa WSiP,

Szczepankowski B. 2001, Kossakowska B., Wasilewska T.M.: Język migany pierwsze kroki, wyd. INFOPRESS, Olsztyn

Henzel J.K. 1995: Słownik polskiego języka miganego. Olsztyn,

Kosiba O., Grenda P. 2011, Leksykon języka migowego. Wyd.SILENTIUM, Bogatynia

Uwagi:

Metody kształcenia: prezentacje, ćwiczenia, zajęcia praktyczne

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5

Przygotowanie się do zaliczenia 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Wereszka
Prowadzący grup: Katarzyna Wereszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)