System językowo-migowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-SJM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | System językowo-migowy |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełnospr. słuchową, (5-l) niestacj. jedn. Obowiązkowe dla 6 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełnospr. słuchową, (5-l) stacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 6 sem. PC, surdopedagogika, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 6 sem. PC, surdopedagogika, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: aktywny udział w zajęciach, obecność na zajęciach, pozytywny wynik egzaminu |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE System językowo-migowy a Polski język migowy. Rozwijanie słownictwa tematycznego (znaki: szkoła, rodzina, w mieście, u lekarza). Utrwalanie zasad poprawności wykonywanych znaków. Rozwijanie słownictwa związanego z życiem codziennym, szkołą, rodziną. Tłumaczenie prostych zdań z języka polskiego na SJM. Rozwijanie słownictwa tematycznego (m.in. wakacje, święta, części ciała, części garderoby). |
Literatura: |
Szczepankowski B. 2001, Język migany w szkole 1. Warszawa WSiP, Szczepankowski B. 2001, Kossakowska B., Wasilewska T.M.: Język migany pierwsze kroki, wyd. INFOPRESS, Olsztyn Henzel J.K. 1995: Słownik polskiego języka miganego. Olsztyn, Kosiba O., Grenda P. 2011, Leksykon języka migowego. Wyd.SILENTIUM, Bogatynia |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma podstawową wiedzę na temat języka i jego funkcji. Ma podstawową wiedzę na temat systemu językowo-migowego (SJM). Zna terminologię z zakresu przedmiotu: daktylografia, ideografia, klasyczny język migowy, język migany, język narodowy. Zna różnicę między SJM a PJM. Umiejętności Potrafi komunikować się w SJM na poziomie podstawowym. Umie posługiwać się alfabetem palcowym oraz liczebnikami. Umie posługiwać się słownictwem języka migowego w zakresie podstawowym w następujących zakresach tematycznych: przedstawianie się, rodzina, dom, szkoła, kalendarz, określanie miejsca, państwa, miasta, pogoda, podróż, zdrowie, urzędy administracji publicznej, święta, cechy charakteru, wygląd, artykuły żywnościowe, zakupy. Potrafi przygotować konspekt zajęć dla dzieci z wadą słuchu z wykorzystaniem SJM oraz poprowadzić zajęcia na jego podstawie. Kompetencje społeczne Ma świadomość potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji w zakresie skutecznego porozumiewania się z osobami z wadą słuchu. Prezentuje właściwą postawę wobec języka migowego oraz użytkowników języka migowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia: prezentacje, ćwiczenia, warsztaty praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do zaliczenia 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Student posiada wiedzę na temat sposobów komunikacji migowej Zna daktylografię Zna podstawy Systemu Językowo Migowego (SJM) Tworzy poprawne wypowiedzi w SJM Potrafi tworzyć i przedstawić wypowiedzi w SJM Student rozumie potrzebę działań międzykulturowych |
|
Pełny opis: |
Sposoby komunikowania się osób z wadą słuchu – klasyczny język migowy, system językowo-migowy, znaki daktylograficzne i znaki ideograficzne – ich cechy Daktylografia i alfabet palcowy – nauka znaków idegoraficznych - ćwiczenia praktyczne Znaki ideograficzne – Tematyka: w szkole, w klasie, czas, przestrzeń, barwa, w jadalni, w mieście, sport, wypoczynek, u lekarza, geografia, historia - nauka i ćwiczenia w praktycznym zastosowaniu znaków oraz w zakresie wykorzystania poznanych znaków w komunikacji niewerbalnej (kolokwia cząstkowe po zrealizowaniu danego zakresu tematycznego) Kolokwium zaliczeniowe i odpowiedź ustna z całości materiału |
|
Literatura: |
Szczepankowski B. 2001, Język migany w szkole 1. Warszawa WSiP, Szczepankowski B. 2001, Kossakowska B., Wasilewska T.M.: Język migany pierwsze kroki, wyd. INFOPRESS, Olsztyn Henzel J.K. 1995: Słownik polskiego języka miganego. Olsztyn, Kosiba O., Grenda P. 2011, Leksykon języka migowego. Wyd.SILENTIUM, Bogatynia |
|
Uwagi: |
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aKR31b3r7X2hF9QJbj3hKIpTlyvG-boxqHOb1Dg2p96I1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b8b2cc9d-81ff-4944-ab25-d0eec5b53c7e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do zaliczenia 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Ewelina Opioła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: aktywny udział w zajęciach, obecność na zajęciach, tworzenie wypowiedzi w SJM, egzamin, |
|
Pełny opis: |
Sposoby komunikowania się osób z wadą słuchu – klasyczny język migowy, system językowo-migowy, znaki daktylograficzne i znaki ideograficzne – ich cechy Daktylografia i alfabet palcowy – nauka znaków idegoraficznych - ćwiczenia praktyczne Znaki ideograficzne – Tematyka: w szkole, w klasie, czas, przestrzeń, barwa, w jadalni, w mieście, sport, wypoczynek, u lekarza, geografia, historia - nauka i ćwiczenia w praktycznym zastosowaniu znaków oraz w zakresie wykorzystania poznanych znaków w komunikacji niewerbalnej (kolokwia cząstkowe po zrealizowaniu danego zakresu tematycznego) Kolokwium zaliczeniowe i odpowiedź ustna z całości materiału |
|
Literatura: |
Szczepankowski B. 2001, Język migany w szkole 1. Warszawa WSiP, Szczepankowski B. 2001, Kossakowska B., Wasilewska T.M.: Język migany pierwsze kroki, wyd. INFOPRESS, Olsztyn Henzel J.K. 1995: Słownik polskiego języka miganego. Olsztyn, Kosiba O., Grenda P. 2011, Leksykon języka migowego. Wyd.SILENTIUM, Bogatynia |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: prezentacje, ćwiczenia, zajęcia praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do zaliczenia 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Ewelina Opioła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: aktywny udział w zajęciach, obecność na zajęciach, tworzenie wypowiedzi w SJM, egzamin, |
|
Pełny opis: |
Sposoby komunikowania się osób z wadą słuchu – klasyczny język migowy, system językowo-migowy, znaki daktylograficzne i znaki ideograficzne – ich cechy Daktylografia i alfabet palcowy – nauka znaków idegoraficznych - ćwiczenia praktyczne Znaki ideograficzne – Tematyka: w szkole, w klasie, czas, przestrzeń, barwa, w jadalni, w mieście, sport, wypoczynek, u lekarza, geografia, historia - nauka i ćwiczenia w praktycznym zastosowaniu znaków oraz w zakresie wykorzystania poznanych znaków w komunikacji niewerbalnej (kolokwia cząstkowe po zrealizowaniu danego zakresu tematycznego) Kolokwium zaliczeniowe i odpowiedź ustna z całości materiału |
|
Literatura: |
Szczepankowski B. 2001, Język migany w szkole 1. Warszawa WSiP, Szczepankowski B. 2001, Kossakowska B., Wasilewska T.M.: Język migany pierwsze kroki, wyd. INFOPRESS, Olsztyn Henzel J.K. 1995: Słownik polskiego języka miganego. Olsztyn, Kosiba O., Grenda P. 2011, Leksykon języka migowego. Wyd.SILENTIUM, Bogatynia |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: prezentacje, ćwiczenia, zajęcia praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do zaliczenia 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Ewelina Opioła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: aktywny udział w zajęciach, obecność na zajęciach, tworzenie wypowiedzi w SJM, egzamin, |
|
Pełny opis: |
Sposoby komunikowania się osób z wadą słuchu – klasyczny język migowy, system językowo-migowy, znaki daktylograficzne i znaki ideograficzne – ich cechy Daktylografia i alfabet palcowy – nauka znaków idegoraficznych - ćwiczenia praktyczne Znaki ideograficzne – Tematyka: w szkole, w klasie, czas, przestrzeń, barwa, w jadalni, w mieście, sport, wypoczynek, u lekarza, geografia, historia - nauka i ćwiczenia w praktycznym zastosowaniu znaków oraz w zakresie wykorzystania poznanych znaków w komunikacji niewerbalnej (kolokwia cząstkowe po zrealizowaniu danego zakresu tematycznego) Kolokwium zaliczeniowe i odpowiedź ustna z całości materiału |
|
Literatura: |
Szczepankowski B. 2001, Język migany w szkole 1. Warszawa WSiP, Szczepankowski B. 2001, Kossakowska B., Wasilewska T.M.: Język migany pierwsze kroki, wyd. INFOPRESS, Olsztyn Henzel J.K. 1995: Słownik polskiego języka miganego. Olsztyn, Kosiba O., Grenda P. 2011, Leksykon języka migowego. Wyd.SILENTIUM, Bogatynia |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: prezentacje, ćwiczenia, zajęcia praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do zaliczenia 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.