Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Obserwacja w pracy terapeuty pedagogicznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-OTP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Obserwacja w pracy terapeuty pedagogicznego
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 6 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Analiza obserwacji jako metody poznawania ucznia, a w szczególności ucznia z grupy ryzyka specyficznych trudności i ucznia ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu; rodzaje, cechy, funkcje obserwacji.

- Poznanie charakterystycznych cech obserwatora.

- Analiza poszczególnych aspektów obserwacji: temat, podmiot, przedmiot, cele, problemy, kategorie, kryteria, wskaźniki.

- Analiza pytań, jakie stawia sobie obserwator przed i w trakcie obserwacji ucznia.

- Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji.

Konstruowanie indywidualnego projektu obserwacji wg poznanego schematu do obranego podmiotu, przedmiotu obserwacji.

- Monitorowanie i weryfikacja indywidualnych projektów obserwacji.

- Zasady interpretacji przeprowadzonej obserwacji.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie znaczenie obserwacji jako podstawowej i najczęściej stosowanej metody w procesie diagnozowania dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności i ucznia ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu.

Zna i rozumie rolę obserwatora i jego cechy oraz cechy, rodzaje i etapy obserwacji.

Zna różne techniki obserwacyjne oraz rozumie pojęcie przedmiotu obserwacji i znaczenie gruntownej wiedzy o przedmiocie obserwacji dla interpretacji wyników diagnozy i planowania terapii.

Rozumie znaczenie kategorii, kryteriów i wskaźników w schedule obserwacji.

Umiejętności

Potrafi sformułować przedmiot obserwacji, podmiot, dokonać doboru właściwej wiedzy o przedmiocie obserwacji, określić cele, problemy obserwacji.

Potrafi określić znaczenie obserwacji w diagnozie, analizuje każdy etap obserwacji .

Potrafi zaplanować obserwację dla wybranego podmiotu według poznanego schematu.

Projektuje i przeprowadza wybrany rodzaj obserwacji dla indywidualnego podmiotu i przedmiotu obserwacji, formułując cele, problemy, kategorie, kryteria i wskaźniki.

Kompetencje społeczne

Wykazuje gotowość do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności.

Jest gotowy do pełnienia roli etycznego i obiektywnego obserwatora.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- obecność i aktywność,

- test (pytania zamknięte),

- opracowanie projektu obserwacji,

- stworzenie narzędzia obserwacji według instrukcji.

Pełny opis:

Opis treści:

1. Obserwacja jako metoda poznawania dziecka; rodzaje, cechy, funkcje.

2. Treść obserwacji, czas obserwacji, aktywność obserwatora, stopień standaryzacji zapisu.

3. Co powinien wiedzieć nauczyciel przystępując do obserwacji? - pytania w procesie obserwacji.

4. Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji.

5.Systemy kategoryzowania, przedmioty obserwacji, przygotowanie i planowanie różnych rodzajów obserwacji. Opracowywanie danych jakościowych z obserwacji.

6. Obserwacja w diagnozie dziecka/ucznia - symulacja, ćwiczenia praktyczne.

7. Konstruowanie projektu obserwacji do zaprojektowanej sytuacji. Analiza i interpretacja projektu obserwacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W. (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa: Wydawnictwo WSiP.

2. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, E. (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

3. Al-Khamisy, D. (red.), (2005). Obserwacja dziecka w przedszkolu. Warszawa: Raabe.

4. Wragg, E. C. (2001). Co i jak obserwować w klasie? Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

5. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki (s. 63-79, 168-170). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

6. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia (s. 41-67). Warszawa: PWN.

7. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 1 (s. 97-109). Warszawa: Difin SA.

Literatura uzupełniająca:

1. Łobocki, M. (2007). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 45-80). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

2. Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 207-220). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

3. Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania (s. 51-106). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h

Przygotowanie się do testu: 5 h

Przygotowanie narzędzia obserwacji terapeutycznej: 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Link do kanału Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3azP85JywnvRRhB4jS_Sss2RWpzhiywrHjcz1z3l3QVmg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=baa213cf-b139-499e-a342-280857390f37&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- obecność i aktywność,

- test (pytania zamknięte),

- opracowanie projektu obserwacji,

- stworzenie narzędzia obserwacji według instrukcji.

Pełny opis:

Opis treści:

1. Obserwacja jako metoda poznawania dziecka; rodzaje, cechy, funkcje.

2. Treść obserwacji, czas obserwacji, aktywność obserwatora, stopień standaryzacji zapisu.

3. Co powinien wiedzieć nauczyciel przystępując do obserwacji? - pytania w procesie obserwacji.

4. Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji.

5.Systemy kategoryzowania, przedmioty obserwacji, przygotowanie i planowanie różnych rodzajów obserwacji. Opracowywanie danych jakościowych z obserwacji.

6. Obserwacja w diagnozie dziecka/ucznia - symulacja, ćwiczenia praktyczne.

7. Konstruowanie projektu obserwacji do zaprojektowanej sytuacji. Analiza i interpretacja projektu obserwacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W. (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa: Wydawnictwo WSiP.

2. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, E. (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

3. Al-Khamisy, D. (red.), (2005). Obserwacja dziecka w przedszkolu. Warszawa: Raabe.

4. Wragg, E. C. (2001). Co i jak obserwować w klasie? Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

5. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki (s. 63-79, 168-170). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

6. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia (s. 41-67). Warszawa: PWN.

7. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 1 (s. 97-109). Warszawa: Difin SA.

Literatura uzupełniająca:

1. Łobocki, M. (2007). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 45-80). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

2. Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 207-220). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

3. Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania (s. 51-106). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 10 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h

Przygotowanie się do testu: 5 h

Przygotowanie narzędzia obserwacji terapeutycznej: 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Link do kanału Teams:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aftz-N-_o3dqtoj0xisbiYreXeOO17VHt2nCwpeXEhrc1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=656502ff-bcba-490a-b409-4adc61863e90&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- obecność i aktywność,

- test (pytania zamknięte),

- stworzenie narzędzia obserwacji według instrukcji.

Pełny opis:

Opis treści:

1. Obserwacja jako metoda poznawania dziecka; rodzaje, cechy, funkcje.

2. Treść obserwacji, czas obserwacji, aktywność obserwatora, stopień standaryzacji zapisu.

3. Co powinien wiedzieć nauczyciel przystępując do obserwacji? - pytania w procesie obserwacji.

4. Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji.

5.Systemy kategoryzowania, przedmioty obserwacji, przygotowanie i planowanie różnych rodzajów obserwacji. Opracowywanie danych jakościowych z obserwacji.

6. Obserwacja w diagnozie dziecka/ucznia - symulacja, ćwiczenia praktyczne.

7. Konstruowanie projektu obserwacji do zaprojektowanej sytuacji. Analiza i interpretacja projektu obserwacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W. (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa: Wydawnictwo WSiP.

2. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, E. (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

3. Al-Khamisy, D. (red.), (2005). Obserwacja dziecka w przedszkolu. Warszawa: Raabe.

4. Wragg, E. C. (2001). Co i jak obserwować w klasie? Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

5. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki (s. 63-79, 168-170). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

6. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia (s. 41-67). Warszawa: PWN.

7. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 1 (s. 97-109). Warszawa: Difin SA.

Literatura uzupełniająca:

1. Łobocki, M. (2007). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 45-80). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

2. Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 207-220). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

3. Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania (s. 51-106). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h

Przygotowanie się do testu: 5 h

Przygotowanie narzędzia obserwacji terapeutycznej: 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- obecność i aktywność,

- test (pytania zamknięte),

- stworzenie narzędzia obserwacji według instrukcji.

Pełny opis:

Opis treści:

1. Obserwacja jako metoda poznawania dziecka; rodzaje, cechy, funkcje.

2. Treść obserwacji, czas obserwacji, aktywność obserwatora, stopień standaryzacji zapisu.

3. Co powinien wiedzieć nauczyciel przystępując do obserwacji? - pytania w procesie obserwacji.

4. Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji.

5.Systemy kategoryzowania, przedmioty obserwacji, przygotowanie i planowanie różnych rodzajów obserwacji. Opracowywanie danych jakościowych z obserwacji.

6. Obserwacja w diagnozie dziecka/ucznia - symulacja, ćwiczenia praktyczne.

7. Konstruowanie projektu obserwacji do zaprojektowanej sytuacji. Analiza i interpretacja projektu obserwacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W. (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa: Wydawnictwo WSiP.

2. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, E. (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

3. Al-Khamisy, D. (red.), (2005). Obserwacja dziecka w przedszkolu. Warszawa: Raabe.

4. Wragg, E. C. (2001). Co i jak obserwować w klasie? Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

5. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki (s. 63-79, 168-170). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

6. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia (s. 41-67). Warszawa: PWN.

7. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 1 (s. 97-109). Warszawa: Difin SA.

Literatura uzupełniająca:

1. Łobocki, M. (2007). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 45-80). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

2. Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 207-220). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

3. Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania (s. 51-106). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 10 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h

Przygotowanie się do testu: 5 h

Przygotowanie narzędzia obserwacji terapeutycznej: 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- obecność i aktywność,

- test (pytania zamknięte),

- stworzenie narzędzia obserwacji według instrukcji.

Pełny opis:

Opis treści:

1. Obserwacja jako metoda poznawania dziecka; rodzaje, cechy, funkcje.

2. Treść obserwacji, czas obserwacji, aktywność obserwatora, stopień standaryzacji zapisu.

3. Co powinien wiedzieć nauczyciel przystępując do obserwacji? - pytania w procesie obserwacji.

4. Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji.

5.Systemy kategoryzowania, przedmioty obserwacji, przygotowanie i planowanie różnych rodzajów obserwacji. Opracowywanie danych jakościowych z obserwacji.

6. Obserwacja w diagnozie dziecka/ucznia - symulacja, ćwiczenia praktyczne.

7. Konstruowanie projektu obserwacji do zaprojektowanej sytuacji. Analiza i interpretacja projektu obserwacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W. (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa: Wydawnictwo WSiP.

2. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, E. (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

3. Al-Khamisy, D. (red.), (2005). Obserwacja dziecka w przedszkolu. Warszawa: Raabe.

4. Wragg, E. C. (2001). Co i jak obserwować w klasie? Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

5. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki (s. 63-79, 168-170). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

6. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia (s. 41-67). Warszawa: PWN.

7. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 1 (s. 97-109). Warszawa: Difin SA.

Literatura uzupełniająca:

1. Łobocki, M. (2007). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 45-80). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

2. Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 207-220). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

3. Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania (s. 51-106). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h

Przygotowanie się do testu: 5 h

Przygotowanie narzędzia obserwacji terapeutycznej: 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- obecność i aktywność,

- test (pytania zamknięte),

- stworzenie narzędzia obserwacji według instrukcji.

Pełny opis:

Opis treści:

1. Obserwacja jako metoda poznawania dziecka; rodzaje, cechy, funkcje.

2. Treść obserwacji, czas obserwacji, aktywność obserwatora, stopień standaryzacji zapisu.

3. Co powinien wiedzieć nauczyciel przystępując do obserwacji? - pytania w procesie obserwacji.

4. Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji.

5.Systemy kategoryzowania, przedmioty obserwacji, przygotowanie i planowanie różnych rodzajów obserwacji. Opracowywanie danych jakościowych z obserwacji.

6. Obserwacja w diagnozie dziecka/ucznia - symulacja, ćwiczenia praktyczne.

7. Konstruowanie projektu obserwacji do zaprojektowanej sytuacji. Analiza i interpretacja projektu obserwacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W. (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa: Wydawnictwo WSiP.

2. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, E. (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

3. Al-Khamisy, D. (red.), (2005). Obserwacja dziecka w przedszkolu. Warszawa: Raabe.

4. Wragg, E. C. (2001). Co i jak obserwować w klasie? Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

5. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki (s. 63-79, 168-170). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

6. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia (s. 41-67). Warszawa: PWN.

7. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 1 (s. 97-109). Warszawa: Difin SA.

Literatura uzupełniająca:

1. Łobocki, M. (2007). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 45-80). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

2. Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 207-220). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

3. Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania (s. 51-106). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 10 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h

Przygotowanie się do testu: 5 h

Przygotowanie narzędzia obserwacji terapeutycznej: 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)