Obserwacja w pracy terapeuty pedagogicznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-OTP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Obserwacja w pracy terapeuty pedagogicznego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 6 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Analiza obserwacji jako metody poznawania ucznia, a w szczególności ucznia z grupy ryzyka specyficznych trudności i ucznia ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu; rodzaje, cechy, funkcje obserwacji. - Poznanie charakterystycznych cech obserwatora. - Analiza poszczególnych aspektów obserwacji: temat, podmiot, przedmiot, cele, problemy, kategorie, kryteria, wskaźniki. - Analiza pytań, jakie stawia sobie obserwator przed i w trakcie obserwacji ucznia. - Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji. Konstruowanie indywidualnego projektu obserwacji wg poznanego schematu do obranego podmiotu, przedmiotu obserwacji. - Monitorowanie i weryfikacja indywidualnych projektów obserwacji. - Zasady interpretacji przeprowadzonej obserwacji. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie znaczenie obserwacji jako podstawowej i najczęściej stosowanej metody w procesie diagnozowania dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności i ucznia ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu. Zna i rozumie rolę obserwatora i jego cechy oraz cechy, rodzaje i etapy obserwacji. Zna różne techniki obserwacyjne oraz rozumie pojęcie przedmiotu obserwacji i znaczenie gruntownej wiedzy o przedmiocie obserwacji dla interpretacji wyników diagnozy i planowania terapii. Rozumie znaczenie kategorii, kryteriów i wskaźników w schedule obserwacji. Umiejętności Potrafi sformułować przedmiot obserwacji, podmiot, dokonać doboru właściwej wiedzy o przedmiocie obserwacji, określić cele, problemy obserwacji. Potrafi określić znaczenie obserwacji w diagnozie, analizuje każdy etap obserwacji . Potrafi zaplanować obserwację dla wybranego podmiotu według poznanego schematu. Projektuje i przeprowadza wybrany rodzaj obserwacji dla indywidualnego podmiotu i przedmiotu obserwacji, formułując cele, problemy, kategorie, kryteria i wskaźniki. Kompetencje społeczne Wykazuje gotowość do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności. Jest gotowy do pełnienia roli etycznego i obiektywnego obserwatora. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - obecność i aktywność, - test (pytania zamknięte), - opracowanie projektu obserwacji, - stworzenie narzędzia obserwacji według instrukcji. |
|
Pełny opis: |
Opis treści: 1. Obserwacja jako metoda poznawania dziecka; rodzaje, cechy, funkcje. 2. Treść obserwacji, czas obserwacji, aktywność obserwatora, stopień standaryzacji zapisu. 3. Co powinien wiedzieć nauczyciel przystępując do obserwacji? - pytania w procesie obserwacji. 4. Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji. 5.Systemy kategoryzowania, przedmioty obserwacji, przygotowanie i planowanie różnych rodzajów obserwacji. Opracowywanie danych jakościowych z obserwacji. 6. Obserwacja w diagnozie dziecka/ucznia - symulacja, ćwiczenia praktyczne. 7. Konstruowanie projektu obserwacji do zaprojektowanej sytuacji. Analiza i interpretacja projektu obserwacji. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W. (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. 2. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, E. (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. 3. Al-Khamisy, D. (red.), (2005). Obserwacja dziecka w przedszkolu. Warszawa: Raabe. 4. Wragg, E. C. (2001). Co i jak obserwować w klasie? Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. 5. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki (s. 63-79, 168-170). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia (s. 41-67). Warszawa: PWN. 7. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 1 (s. 97-109). Warszawa: Difin SA. Literatura uzupełniająca: 1. Łobocki, M. (2007). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 45-80). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". 2. Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 207-220). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. 3. Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania (s. 51-106). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h Przygotowanie się do testu: 5 h Przygotowanie narzędzia obserwacji terapeutycznej: 10 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 Link do kanału Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3azP85JywnvRRhB4jS_Sss2RWpzhiywrHjcz1z3l3QVmg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=baa213cf-b139-499e-a342-280857390f37&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - obecność i aktywność, - test (pytania zamknięte), - opracowanie projektu obserwacji, - stworzenie narzędzia obserwacji według instrukcji. |
|
Pełny opis: |
Opis treści: 1. Obserwacja jako metoda poznawania dziecka; rodzaje, cechy, funkcje. 2. Treść obserwacji, czas obserwacji, aktywność obserwatora, stopień standaryzacji zapisu. 3. Co powinien wiedzieć nauczyciel przystępując do obserwacji? - pytania w procesie obserwacji. 4. Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji. 5.Systemy kategoryzowania, przedmioty obserwacji, przygotowanie i planowanie różnych rodzajów obserwacji. Opracowywanie danych jakościowych z obserwacji. 6. Obserwacja w diagnozie dziecka/ucznia - symulacja, ćwiczenia praktyczne. 7. Konstruowanie projektu obserwacji do zaprojektowanej sytuacji. Analiza i interpretacja projektu obserwacji. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W. (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. 2. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, E. (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. 3. Al-Khamisy, D. (red.), (2005). Obserwacja dziecka w przedszkolu. Warszawa: Raabe. 4. Wragg, E. C. (2001). Co i jak obserwować w klasie? Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. 5. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki (s. 63-79, 168-170). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia (s. 41-67). Warszawa: PWN. 7. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 1 (s. 97-109). Warszawa: Difin SA. Literatura uzupełniająca: 1. Łobocki, M. (2007). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 45-80). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". 2. Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 207-220). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. 3. Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania (s. 51-106). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 10 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h Przygotowanie się do testu: 5 h Przygotowanie narzędzia obserwacji terapeutycznej: 10 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 Link do kanału Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aftz-N-_o3dqtoj0xisbiYreXeOO17VHt2nCwpeXEhrc1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=656502ff-bcba-490a-b409-4adc61863e90&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - obecność i aktywność, - test (pytania zamknięte), - stworzenie narzędzia obserwacji według instrukcji. |
|
Pełny opis: |
Opis treści: 1. Obserwacja jako metoda poznawania dziecka; rodzaje, cechy, funkcje. 2. Treść obserwacji, czas obserwacji, aktywność obserwatora, stopień standaryzacji zapisu. 3. Co powinien wiedzieć nauczyciel przystępując do obserwacji? - pytania w procesie obserwacji. 4. Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji. 5.Systemy kategoryzowania, przedmioty obserwacji, przygotowanie i planowanie różnych rodzajów obserwacji. Opracowywanie danych jakościowych z obserwacji. 6. Obserwacja w diagnozie dziecka/ucznia - symulacja, ćwiczenia praktyczne. 7. Konstruowanie projektu obserwacji do zaprojektowanej sytuacji. Analiza i interpretacja projektu obserwacji. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W. (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. 2. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, E. (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. 3. Al-Khamisy, D. (red.), (2005). Obserwacja dziecka w przedszkolu. Warszawa: Raabe. 4. Wragg, E. C. (2001). Co i jak obserwować w klasie? Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. 5. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki (s. 63-79, 168-170). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia (s. 41-67). Warszawa: PWN. 7. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 1 (s. 97-109). Warszawa: Difin SA. Literatura uzupełniająca: 1. Łobocki, M. (2007). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 45-80). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". 2. Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 207-220). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. 3. Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania (s. 51-106). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h Przygotowanie się do testu: 5 h Przygotowanie narzędzia obserwacji terapeutycznej: 10 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - obecność i aktywność, - test (pytania zamknięte), - stworzenie narzędzia obserwacji według instrukcji. |
|
Pełny opis: |
Opis treści: 1. Obserwacja jako metoda poznawania dziecka; rodzaje, cechy, funkcje. 2. Treść obserwacji, czas obserwacji, aktywność obserwatora, stopień standaryzacji zapisu. 3. Co powinien wiedzieć nauczyciel przystępując do obserwacji? - pytania w procesie obserwacji. 4. Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji. 5.Systemy kategoryzowania, przedmioty obserwacji, przygotowanie i planowanie różnych rodzajów obserwacji. Opracowywanie danych jakościowych z obserwacji. 6. Obserwacja w diagnozie dziecka/ucznia - symulacja, ćwiczenia praktyczne. 7. Konstruowanie projektu obserwacji do zaprojektowanej sytuacji. Analiza i interpretacja projektu obserwacji. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W. (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. 2. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, E. (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. 3. Al-Khamisy, D. (red.), (2005). Obserwacja dziecka w przedszkolu. Warszawa: Raabe. 4. Wragg, E. C. (2001). Co i jak obserwować w klasie? Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. 5. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki (s. 63-79, 168-170). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia (s. 41-67). Warszawa: PWN. 7. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 1 (s. 97-109). Warszawa: Difin SA. Literatura uzupełniająca: 1. Łobocki, M. (2007). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 45-80). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". 2. Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 207-220). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. 3. Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania (s. 51-106). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 10 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h Przygotowanie się do testu: 5 h Przygotowanie narzędzia obserwacji terapeutycznej: 10 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - obecność i aktywność, - test (pytania zamknięte), - stworzenie narzędzia obserwacji według instrukcji. |
|
Pełny opis: |
Opis treści: 1. Obserwacja jako metoda poznawania dziecka; rodzaje, cechy, funkcje. 2. Treść obserwacji, czas obserwacji, aktywność obserwatora, stopień standaryzacji zapisu. 3. Co powinien wiedzieć nauczyciel przystępując do obserwacji? - pytania w procesie obserwacji. 4. Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji. 5.Systemy kategoryzowania, przedmioty obserwacji, przygotowanie i planowanie różnych rodzajów obserwacji. Opracowywanie danych jakościowych z obserwacji. 6. Obserwacja w diagnozie dziecka/ucznia - symulacja, ćwiczenia praktyczne. 7. Konstruowanie projektu obserwacji do zaprojektowanej sytuacji. Analiza i interpretacja projektu obserwacji. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W. (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. 2. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, E. (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. 3. Al-Khamisy, D. (red.), (2005). Obserwacja dziecka w przedszkolu. Warszawa: Raabe. 4. Wragg, E. C. (2001). Co i jak obserwować w klasie? Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. 5. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki (s. 63-79, 168-170). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia (s. 41-67). Warszawa: PWN. 7. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 1 (s. 97-109). Warszawa: Difin SA. Literatura uzupełniająca: 1. Łobocki, M. (2007). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 45-80). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". 2. Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 207-220). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. 3. Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania (s. 51-106). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h Przygotowanie się do testu: 5 h Przygotowanie narzędzia obserwacji terapeutycznej: 10 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - obecność i aktywność, - test (pytania zamknięte), - stworzenie narzędzia obserwacji według instrukcji. |
|
Pełny opis: |
Opis treści: 1. Obserwacja jako metoda poznawania dziecka; rodzaje, cechy, funkcje. 2. Treść obserwacji, czas obserwacji, aktywność obserwatora, stopień standaryzacji zapisu. 3. Co powinien wiedzieć nauczyciel przystępując do obserwacji? - pytania w procesie obserwacji. 4. Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji. 5.Systemy kategoryzowania, przedmioty obserwacji, przygotowanie i planowanie różnych rodzajów obserwacji. Opracowywanie danych jakościowych z obserwacji. 6. Obserwacja w diagnozie dziecka/ucznia - symulacja, ćwiczenia praktyczne. 7. Konstruowanie projektu obserwacji do zaprojektowanej sytuacji. Analiza i interpretacja projektu obserwacji. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W. (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. 2. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, E. (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. 3. Al-Khamisy, D. (red.), (2005). Obserwacja dziecka w przedszkolu. Warszawa: Raabe. 4. Wragg, E. C. (2001). Co i jak obserwować w klasie? Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. 5. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki (s. 63-79, 168-170). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia (s. 41-67). Warszawa: PWN. 7. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 1 (s. 97-109). Warszawa: Difin SA. Literatura uzupełniająca: 1. Łobocki, M. (2007). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 45-80). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". 2. Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 207-220). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. 3. Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania (s. 51-106). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 10 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h Przygotowanie się do testu: 5 h Przygotowanie narzędzia obserwacji terapeutycznej: 10 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.