Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Następstwa funkcjonalne schorzeń układu wzrokowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-NFS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Następstwa funkcjonalne schorzeń układu wzrokowego
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 5 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełnospr. wzrokową, (5-l) niestacj. jedn.
Obowiązkowe dla 5 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełnospr. wzrokową, (5-l) stacj. jedn.
Obowiązkowe dla 5 sem. PC, tyflopedagogika, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 5 sem. PC, tyflopedagogika, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Najczęściej spotykane przyczyny słabowzroczności – charakterystyka wybranych schorzeń i uszkodzeń układu wzrokowego.

- Następstwa funkcjonalne schorzeń i uszkodzeń układu wzrokowego.

- Charakterystyka ograniczeń w zakresie ostrości wzroku i pola widzenia jako najczęściej występujących konsekwencji schorzeń i uszkodzeń układu wzrokowego.

- Specyfika trudności w funkcjonowaniu wzrokowym w odniesieniu do etapów rozwoju.

- Analiza i interpretacja dokumentacji okulistycznej.

- Mózgowe uszkodzenie widzenia – etiologia, specyfika, konsekwencje funkcjonalne dla rozwoju dziecka.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie medyczne podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową. Potrafi wymienić najczęstsze przyczyny prowadzące do niepełnosprawności wzroku.

Potrafi scharakteryzować następstwa funkcjonalne schorzeń i uszkodzeń układu wzrokowego.

Zna podstawową terminologię z zakresu okulistyki i funkcjonowania wzrokowego osób słabowidzących.

Umiejętności

Mając dane schorzenie lub uszkodzenie układu wzrokowego, potrafi analizować i scharakteryzować proces chorobowy (elementy okulistyki) i jego wpływ na widzenie.

Potrafi przygotować i przeprowadzić krótki wykład na temat określonych schorzeń układu wzrokowego i ich następstw.

Potrafi przedstawić swoje doświadczenia i odczucia na podstawie zadań wykonywanych w symulatorach słabowzroczności.

Kompetencje społeczne

Jest wrażliwy na problemy wynikające z niepełnosprawności wzroku, prezentuje właściwą postawę wobec osób słabowidzących.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Walkiewicz-Krutak
Prowadzący grup: Małgorzata Walkiewicz-Krutak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia: kolokwium pisemne.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Przyczyny słabowzroczności – charakterystyka wybranych schorzeń i uszkodzeń układu wzrokowego.

2. Stopnie obniżenia ostrości wzroku i rodzaje ograniczeń w polu widzenia jako najczęściej występujące konsekwencje schorzeń i uszkodzeń układu wzrokowego.

3. Szczegółowa charakterystyka pozostałych konsekwencji funkcjonalnych schorzeń okulistycznych występujących w grupie dzieci, młodzieży i osób dorosłych (m.in.: wrażliwość na kontrast, wrażliwość na światło, adaptacja do zmiennych warunków oświetleniowych).

4. Specyfika trudności w funkcjonowaniu wzrokowym w odniesieniu do etapów rozwoju.

5. Analiza i interpretacja dokumentacji okulistycznej w kontekście konsekwencji funkcjonalnych.

6. Różnice między kliniczną oceną wzroku a funkcjonalną oceną widzenia.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Adamowicz-Hummel A. (2016). Uszkodzenia i schorzenia układu wzrokowego a potrzeby osób słabowidzących w przestrzeni publicznej. W: Projektowanie i adaptacja przestrzeni publicznej do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących - zalecenia i przepisy. Polski Związek Niewidomych. http://pzn.org.pl/osoby-niewidome-i-slabowidzace-w-przestrzeni-publicznej-zalecenia-przepisy-dobre-praktyki/

Dycht M. (2012) Funkcjonalne następstwa schorzeń narządu wzroku i zaburzeń widzenia a jakość edukacji dziecka słabo widzącego. W: W. Żłobicki, B. Maj (red.), Nierówność szans edukacyjnych - przyczyny, skutki, koncepcje zmian (s. 417-437). Kraków: Impuls.

Figurska M., Brzostek A. (2008). Najczęstsze choroby układu wzrokowego i ich funkcjonalne następstwa. Kontaktologia i Optyka Okulistyczna 3(19), 13-16.

Walkiewicz-Krutak M. (2015). Słabowzroczność w aspekcie klinicznym i funkcjonalnym. W: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej (s. 198–219). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Materiały od prowadzącej zajęcia

Literatura uzupełniająca:

O’Donnell L., Smith A.J. (2021) Świadomość następstw funkcjonalnych. W: Poza zasięgiem ręki. Ćwiczenie widzenia do dali. Zeszty Tyflologoczne nr 26, Warszawa: PZN.

Uwagi:

Metody kształcenia:

metody podające, metody poszukujące (klasyczna metoda problemowa), warsztaty, ćwiczenia symulacyjne.

Nakład pracy studenta (ćwiczenia): 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15h

Przygotowanie się do egzaminu: 15h

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)