Następstwa funkcjonalne schorzeń układu wzrokowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-NFS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Następstwa funkcjonalne schorzeń układu wzrokowego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełnospr. wzrokową, (5-l) niestacj. jedn. Obowiązkowe dla 5 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełnospr. wzrokową, (5-l) stacj. jedn. Obowiązkowe dla 5 sem. PC, tyflopedagogika, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 5 sem. PC, tyflopedagogika, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Najczęściej spotykane przyczyny słabowzroczności – charakterystyka wybranych schorzeń i uszkodzeń układu wzrokowego. - Następstwa funkcjonalne schorzeń i uszkodzeń układu wzrokowego. - Charakterystyka ograniczeń w zakresie ostrości wzroku i pola widzenia jako najczęściej występujących konsekwencji schorzeń i uszkodzeń układu wzrokowego. - Specyfika trudności w funkcjonowaniu wzrokowym w odniesieniu do etapów rozwoju. - Analiza i interpretacja dokumentacji okulistycznej. - Mózgowe uszkodzenie widzenia – etiologia, specyfika, konsekwencje funkcjonalne dla rozwoju dziecka. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie medyczne podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową. Potrafi wymienić najczęstsze przyczyny prowadzące do niepełnosprawności wzroku. Potrafi scharakteryzować następstwa funkcjonalne schorzeń i uszkodzeń układu wzrokowego. Zna podstawową terminologię z zakresu okulistyki i funkcjonowania wzrokowego osób słabowidzących. Umiejętności Mając dane schorzenie lub uszkodzenie układu wzrokowego, potrafi analizować i scharakteryzować proces chorobowy (elementy okulistyki) i jego wpływ na widzenie. Potrafi przygotować i przeprowadzić krótki wykład na temat określonych schorzeń układu wzrokowego i ich następstw. Potrafi przedstawić swoje doświadczenia i odczucia na podstawie zadań wykonywanych w symulatorach słabowzroczności. Kompetencje społeczne Jest wrażliwy na problemy wynikające z niepełnosprawności wzroku, prezentuje właściwą postawę wobec osób słabowidzących. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: kolokwium pisemne. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Przyczyny słabowzroczności – charakterystyka wybranych schorzeń i uszkodzeń układu wzrokowego. 2. Stopnie obniżenia ostrości wzroku i rodzaje ograniczeń w polu widzenia jako najczęściej występujące konsekwencje schorzeń i uszkodzeń układu wzrokowego. 3. Szczegółowa charakterystyka pozostałych konsekwencji funkcjonalnych schorzeń okulistycznych występujących w grupie dzieci, młodzieży i osób dorosłych (m.in.: wrażliwość na kontrast, wrażliwość na światło, adaptacja do zmiennych warunków oświetleniowych). 4. Specyfika trudności w funkcjonowaniu wzrokowym w odniesieniu do etapów rozwoju. 5. Analiza i interpretacja dokumentacji okulistycznej w kontekście konsekwencji funkcjonalnych. 6. Różnice między kliniczną oceną wzroku a funkcjonalną oceną widzenia. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Adamowicz-Hummel A. (2016). Uszkodzenia i schorzenia układu wzrokowego a potrzeby osób słabowidzących w przestrzeni publicznej. W: Projektowanie i adaptacja przestrzeni publicznej do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących - zalecenia i przepisy. Polski Związek Niewidomych. http://pzn.org.pl/osoby-niewidome-i-slabowidzace-w-przestrzeni-publicznej-zalecenia-przepisy-dobre-praktyki/ Dycht M. (2012) Funkcjonalne następstwa schorzeń narządu wzroku i zaburzeń widzenia a jakość edukacji dziecka słabo widzącego. W: W. Żłobicki, B. Maj (red.), Nierówność szans edukacyjnych - przyczyny, skutki, koncepcje zmian (s. 417-437). Kraków: Impuls. Figurska M., Brzostek A. (2008). Najczęstsze choroby układu wzrokowego i ich funkcjonalne następstwa. Kontaktologia i Optyka Okulistyczna 3(19), 13-16. Walkiewicz-Krutak M. (2015). Słabowzroczność w aspekcie klinicznym i funkcjonalnym. W: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej (s. 198–219). Warszawa: Wydawnictwo APS. Materiały od prowadzącej zajęcia Literatura uzupełniająca: O’Donnell L., Smith A.J. (2021) Świadomość następstw funkcjonalnych. W: Poza zasięgiem ręki. Ćwiczenie widzenia do dali. Zeszty Tyflologoczne nr 26, Warszawa: PZN. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metody podające, metody poszukujące (klasyczna metoda problemowa), warsztaty, ćwiczenia symulacyjne. Nakład pracy studenta (ćwiczenia): 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15h Przygotowanie się do egzaminu: 15h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.