Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody pracy z grupą - TUS

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-MPG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody pracy z grupą - TUS
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 10 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 10 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Strategie wykorzystywane podczas pracy z grupą (tworzenie poleceń, komunikacja, system motywacyjny). Pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas treningów.

- Zabawa grupowa jako interwencja psychopedagogiczna – rodzaje i sposoby wykorzystania.

- Aktywności stosowane podczas zajęć grupowych (scenki dramowe i sytuacyjne, rozmowy, gry dydaktyczne, prace zespołowe, inscenizacje, filmy modelowe).

- Wybrane programy wykorzystywanych podczas treningów umiejętności społecznych np. Kolorowy świat emocji B. Bartczak, Przyjaciele Zippiego, Integracja-empatia-komunikacja, Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Profilaktyka agresji i zaburzeń zachowania w przedszkolu i przygotowaniu do szkoły E. McGinnis i A.P. Goldenstein, Dla wszystkich starczy miejsca pod wielkim dachem nieba i inne.

- Metody wspomagające trening umiejętności społecznych (sposoby adaptacji do zajęć) np. biblioterapia, dogoterapia, socjoterapia, relaksacja.

- Samodzielne tworzenie scenariuszy warsztatów umiejętności społecznych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie specjalne potrzeby terapeutyczne dzieci i młodzieży w pracy z grupą podczas treningów umiejętności społecznych.

Wskazuje koncepcje, strategie, aktywności i programy terapeutycznej pracy z grupą w ramach zajęć TUS.

Zna metodyczne podstawy prowadzenia zajęć kształtujących umiejętności społecznych.

Umiejętności

Potrafi korzystać z różnorodnych metod podczas pracy grupowej w ramach zajęć TUS.

Potrafi samodzielnie stworzyć scenariusz warsztatów społecznych.

Umie komunikować się ze specjalistami w zespole terapeutycznym.

Potrafi analizować własne działania pedagogiczne podczas pracy z grupą.

Kompetencje społeczne

Jest gotowy do krytycznej oceny własnych kompetencji w zakresie planowania i realizowania treningów umiejętności z grupą.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Elementy pomiaru efektów kształcenia:

1. kolokwium (test)

2. opracowanie scenariusza zajęć (według wzoru) do wybranej umiejętności społecznej

3. obecność

Pełny opis:

1. Strategie wykorzystywane podczas pracy z grupą (tworzenie poleceń, komunikacja, system motywacyjny). Pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas treningów.

2. Zabawa grupowa jako interwencja psychopedagogiczna – rodzaje i sposoby wykorzystania.

3. Aktywności stosowane podczas zajęć grupowych (scenki dramowe i sytuacyjne, rozmowy, gry dydaktyczne, prace zespołowe, inscenizacje, filmy modelowe).

4. Wybrane programy wykorzystywanych podczas treningów umiejętności społecznych - prezentacja.

5. Metody wspomagające trening umiejętności społecznych (sposoby adaptacji do zajęć TUS) np. biblioterapia, dogoterapia, socjoterapia, relaksacja.

6. Tworzenie scenariuszy warsztatów umiejętności społecznych.

Literatura:

1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP

2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN

3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP

4. Plummer, D.M. (2010).Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza

5. Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek

6. Gąstoł, A., Jagier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin

7. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film, analiza materiału źródłowego.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 h

Przygotowanie się do kolokwium: 20 h

Przygotowanie prac zaliczeniowych: 15 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Elementy pomiaru efektów kształcenia:

1. kolokwium (test)

2. opracowanie scenariusza zajęć (według wzoru) do wybranej umiejętności społecznej

3. obecność

Pełny opis:

1. Strategie wykorzystywane podczas pracy z grupą (tworzenie poleceń, komunikacja, system motywacyjny). Pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas treningów.

2. Zabawa grupowa jako interwencja psychopedagogiczna – rodzaje i sposoby wykorzystania.

3. Aktywności stosowane podczas zajęć grupowych (scenki dramowe i sytuacyjne, rozmowy, gry dydaktyczne, prace zespołowe, inscenizacje, filmy modelowe).

4. Wybrane programy wykorzystywanych podczas treningów umiejętności społecznych - prezentacja.

5. Metody wspomagające trening umiejętności społecznych (sposoby adaptacji do zajęć TUS) np. biblioterapia, dogoterapia, socjoterapia, relaksacja.

6. Tworzenie scenariuszy warsztatów umiejętności społecznych.

Literatura:

1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP

2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN

3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP

4. Plummer, D.M. (2010).Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza

5. Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek

6. Gąstoł, A., Jagier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin

7. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film, analiza materiału źródłowego.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 h

Przygotowanie się do kolokwium: 25 h

Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)