Metody pracy z grupą - TUS
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-MPG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody pracy z grupą - TUS |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 10 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 10 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Strategie wykorzystywane podczas pracy z grupą (tworzenie poleceń, komunikacja, system motywacyjny). Pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas treningów. - Zabawa grupowa jako interwencja psychopedagogiczna – rodzaje i sposoby wykorzystania. - Aktywności stosowane podczas zajęć grupowych (scenki dramowe i sytuacyjne, rozmowy, gry dydaktyczne, prace zespołowe, inscenizacje, filmy modelowe). - Wybrane programy wykorzystywanych podczas treningów umiejętności społecznych np. Kolorowy świat emocji B. Bartczak, Przyjaciele Zippiego, Integracja-empatia-komunikacja, Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Profilaktyka agresji i zaburzeń zachowania w przedszkolu i przygotowaniu do szkoły E. McGinnis i A.P. Goldenstein, Dla wszystkich starczy miejsca pod wielkim dachem nieba i inne. - Metody wspomagające trening umiejętności społecznych (sposoby adaptacji do zajęć) np. biblioterapia, dogoterapia, socjoterapia, relaksacja. - Samodzielne tworzenie scenariuszy warsztatów umiejętności społecznych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie specjalne potrzeby terapeutyczne dzieci i młodzieży w pracy z grupą podczas treningów umiejętności społecznych. Wskazuje koncepcje, strategie, aktywności i programy terapeutycznej pracy z grupą w ramach zajęć TUS. Zna metodyczne podstawy prowadzenia zajęć kształtujących umiejętności społecznych. Umiejętności Potrafi korzystać z różnorodnych metod podczas pracy grupowej w ramach zajęć TUS. Potrafi samodzielnie stworzyć scenariusz warsztatów społecznych. Umie komunikować się ze specjalistami w zespole terapeutycznym. Potrafi analizować własne działania pedagogiczne podczas pracy z grupą. Kompetencje społeczne Jest gotowy do krytycznej oceny własnych kompetencji w zakresie planowania i realizowania treningów umiejętności z grupą. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Elementy pomiaru efektów kształcenia: 1. kolokwium (test) 2. opracowanie scenariusza zajęć (według wzoru) do wybranej umiejętności społecznej 3. obecność |
|
Pełny opis: |
1. Strategie wykorzystywane podczas pracy z grupą (tworzenie poleceń, komunikacja, system motywacyjny). Pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas treningów. 2. Zabawa grupowa jako interwencja psychopedagogiczna – rodzaje i sposoby wykorzystania. 3. Aktywności stosowane podczas zajęć grupowych (scenki dramowe i sytuacyjne, rozmowy, gry dydaktyczne, prace zespołowe, inscenizacje, filmy modelowe). 4. Wybrane programy wykorzystywanych podczas treningów umiejętności społecznych - prezentacja. 5. Metody wspomagające trening umiejętności społecznych (sposoby adaptacji do zajęć TUS) np. biblioterapia, dogoterapia, socjoterapia, relaksacja. 6. Tworzenie scenariuszy warsztatów umiejętności społecznych. |
|
Literatura: |
1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP 2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN 3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP 4. Plummer, D.M. (2010).Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza 5. Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 6. Gąstoł, A., Jagier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin 7. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film, analiza materiału źródłowego. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 h Przygotowanie się do kolokwium: 20 h Przygotowanie prac zaliczeniowych: 15 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Elementy pomiaru efektów kształcenia: 1. kolokwium (test) 2. opracowanie scenariusza zajęć (według wzoru) do wybranej umiejętności społecznej 3. obecność |
|
Pełny opis: |
1. Strategie wykorzystywane podczas pracy z grupą (tworzenie poleceń, komunikacja, system motywacyjny). Pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas treningów. 2. Zabawa grupowa jako interwencja psychopedagogiczna – rodzaje i sposoby wykorzystania. 3. Aktywności stosowane podczas zajęć grupowych (scenki dramowe i sytuacyjne, rozmowy, gry dydaktyczne, prace zespołowe, inscenizacje, filmy modelowe). 4. Wybrane programy wykorzystywanych podczas treningów umiejętności społecznych - prezentacja. 5. Metody wspomagające trening umiejętności społecznych (sposoby adaptacji do zajęć TUS) np. biblioterapia, dogoterapia, socjoterapia, relaksacja. 6. Tworzenie scenariuszy warsztatów umiejętności społecznych. |
|
Literatura: |
1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP 2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN 3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP 4. Plummer, D.M. (2010).Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza 5. Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 6. Gąstoł, A., Jagier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin 7. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film, analiza materiału źródłowego. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 h Przygotowanie się do kolokwium: 25 h Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.