Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konstruowanie programów i planów korekcyjno-kompensacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-KPK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konstruowanie programów i planów korekcyjno-kompensacyjnych
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 9 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 9 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Plany i programy korekcyjno-kompensacyjnych w świetle prawa.

- Definicje i terminy związane z konstrukcją i ewaluacją planów i programów korekcyjno-kompensacyjnych.

- Zasady budowania planów i programów korekcyjno-kompensacyjnych.

- Konstruowanie planów i programów korekcyjno-kompensacyjnych jako jedno z zadań terapeuty pedagogicznego.

- Ewaluacja indywidualnych i grupowych planów i programów korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie psychologiczno-pedagogiczne uwarunkowania skuteczności podejmowanych działań terapeutycznych w ramach zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.

Zna budowę planów i programów korekcyjno-kompensacyjnych.

Zna sposoby konstruowania i ewaluacji indywidualnych i grupowych planów korekcyjno-kompensacyjnych.

Umiejętności

Potrafi konstruować indywidualne i grupowe plany i programy korekcyjno-kompensacyjne.

Potrafi ewaluować indywidualne i grupowe plany i programy korekcyjno-kompensacyjne.

Kompetencje społeczne

Wykazuje gotowość do aktywnego uczestnictwa w realizacji indywidualnych i zespołowych działań specjalistów.

Wykazuje gotowość do podjęcia odpowiedzialności za działania związane z prowadzeniem zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- opracowanie programu terapii pedagogicznej do indywidualnego przypadku (praca w parach)

- opracowanie scenariusza zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (praca w parach)

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Plany i programy korekcyjno-kompensacyjnych w świetle prawa.

- Definicje i terminy związane z konstrukcją i ewaluacją planów i programów korekcyjno-kompensacyjnych.

- Zasady budowania planów i programów korekcyjno-kompensacyjnych.

- Konstruowanie planów i programów korekcyjno-kompensacyjnych jako jedno z zadań terapeuty pedagogicznego.

- Ewaluacja indywidualnych i grupowych planów i programów korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1. Słupek, K. (2018). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

2. Skłabania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2019). Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

3. Wejner-Jaworska, T. (2020). Szkoła na miarę ucznia z dysleksją. Warszawa: Difin.

4. Naprawa, R., Tanajewska, A., Mach, C., Szczepańska, K. (2012). Karta indywidualnych potrzeb ucznia. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

5. Radwańska, A. (2017). Jak pomóc dziecku z dysleksją. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: Difin.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

− metody asymilacji wiedzy (podająca)

− metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa) - klasyczna metoda problemowa, burza mózgów

− metody praktyczne.

SZACOWANY NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe (15 h.)

Przygotowanie się do zajęć, lektury (20 h.)

Przygotowanie prac zaliczeniowych (15 h.)

Punkty ECTS- 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- opracowanie programu terapii pedagogicznej do indywidualnego przypadku (praca w parach)

- opracowanie scenariusza zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (praca w parach)

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Plany i programy korekcyjno-kompensacyjnych w świetle prawa.

- Definicje i terminy związane z konstrukcją i ewaluacją planów i programów korekcyjno-kompensacyjnych.

- Zasady budowania planów i programów korekcyjno-kompensacyjnych.

- Konstruowanie planów i programów korekcyjno-kompensacyjnych jako jedno z zadań terapeuty pedagogicznego.

- Ewaluacja indywidualnych i grupowych planów i programów korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1. Słupek, K. (2018). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

2. Skłabania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2019). Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

3. Wejner-Jaworska, T. (2020). Szkoła na miarę ucznia z dysleksją. Warszawa: Difin.

4. Naprawa, R., Tanajewska, A., Mach, C., Szczepańska, K. (2012). Karta indywidualnych potrzeb ucznia. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

5. Radwańska, A. (2017). Jak pomóc dziecku z dysleksją. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: Difin.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

− metody asymilacji wiedzy (podająca)

− metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa) - klasyczna metoda problemowa, burza mózgów

− metody praktyczne.

SZACOWANY NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe (10 h.)

Przygotowanie się do zajęć, lektury (20 h.)

Przygotowanie prac zaliczeniowych (15 h.)

Punkty ECTS- 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)