Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fizjoterapia pediatryczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-FPE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fizjoterapia pediatryczna
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 7 sem. PC, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 7 sem. PC, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Ocena rozwoju motorycznego dziecka: kierunki prawidłowego rozwoju psychoruchowego noworodka i niemowlęcia, charakterystyka osiągnięć rozwojowych dziecka w pierwszym roku życia, ocena małego dziecka pod kątem funkcjonalnym w zakresie rozwoju małej motoryki (funkcji dłoni i chwytu), zabawy i umiejętności samoobsługi, rozwoju.

- Wskaźniki nieprawidłowego rozwoju psychoruchowego noworodka i niemowlęcia: charakterystyka nieprawidłowych wzorców ruchowych i odruchów neurologicznych.

- Charakterystyka osiągnięć rozwojowych dziecka w wieku żłobkowym i przedszkolnym, ze szczególnym uwzględnieniem osiągnięć funkcjonalnych w zakresie rozwoju ruchowego, zabawy, czynności samoobsługi oraz planowania motorycznego i logicznego (ocena dziecka w młodszym wieku przedszkolnym 3-4 lata, ocena dziecka w starszym wieku przedszkolnym 5-6 lat).

- Wczesna diagnostyka małego dziecka w aspekcie metod neurorozwojowych.

- Diagnostyka kliniczna z zakresu fizjoterapii w wybranych zaburzeniach rozwojowych u dzieci o charakterze globalnym i parcjalnym.

- Wady ortopedyczne narządu ruchu - charakterystyka najczęściej występujących wad wrodzonych i rozwojowych narządu ruchu.

- Zadania fizjoterapeuty w zespole transdyscyplinarnym.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie podstawy fizjoterapii w pracy z małym dzieckiem.

Posiada wiedzę na temat mechanizmów powstawania zaburzeń rozwojowych z uwzględnieniem wiedzy z zakresu fizjoterapii pediatrycznej.

Zna i rozumie biologiczne podstawy rozwoju małego dziecka. Posiada wiedzą na temat mechanizmów prawidłowego rozwoju psychomotorycznego małego dziecka.

Zna stadia rozwoju motorycznego.

Umiejętności

Potrafi określić i scharakteryzować kluczowe obszary i umiejętności ruchowe dla osiągnięcia poszczególnych etapów rozwojowych dziecka.

Potrafi wykorzystywać podstawy fizjoterapii w pracy z małym dzieckiem.

Potrafi analizować i intepretować biologiczne podstawy rozwoju. Potrafi skojarzyć miejsce uszkodzenia CUN z zaburzeniami funkcji percepcyjno-motorycznych.

Potrafi określić sygnały ostrzegawcze w przebiegu rozwoju motorycznym małego dziecka.

Potrafi scharakteryzować zaburzenia funkcji ruchowych.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.

Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.

Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Joanna Antoniewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

POSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test z treści przedmiotu

2. analiza literatury

3. Symulacje

Poszerzanie horyzontów w zakresie znajomości problematyki rozwoju psychoruchowego prawidłowego i nieprawidłowego dziecka z uwzględnieniem diagnozy, prognozy i terapii w procesie fizjoterapii.

Ocena wypowiedzi pisemnej w trakcie zaliczenia/wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć, opracowanie pisemne na podstawie analizy literatury

Pełny opis:

1. Ocena rozwojowa małego dziecka

2. Rozwój psychoruchowy i odruchowy prawidłowy małego dziecka ( od 0 do 18 miesiąca życia)

- kierunki prawidłowego rozwoju psychoruchowego noworodka i niemowlęcia

- charakterystyka osiągnięć rozwojowych dziecka w pierwszym roku życia

- ocena małego dziecka pod kątem funkcjonalnym w zakresie rozwoju małej motoryki (funkcji dłoni i chwytu), zabawy i umiejętności samoobsługi, rozwoju emocjonalnego i kontaktów społecznych

- charakterystyka rozwoju odruchowego dziecka w pierwszym roku życia.

3. Rozwój psychoruchowy i odruchowy nieprawidłowy małego dziecka

- wskaźniki nieprawidłowego rozwoju psychoruchowego noworodka i niemowlęcia

- charakterystyka nieprawidłowych wzorców ruchowych i odruchów neurologicznych

- ocena rozwoju psychoruchowego, społeczno-emocjonalnego i funkcjonalnego dziecka od 2 do 6 roku życia

- charakterystyka osiągnięć rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym, ze szczególnym uwzględnieniem osiągnięć funkcjonalnych w zakresie rozwoju ruchowego, zabawy, czynności samoobsługi oraz planowania motorycznego i logicznego (ocena dziecka w młodszym wieku przedszkolnym 3-4 lata, ocena dziecka w starszym wieku przedszkolnym 5-6 lat).

4. Wczesna diagnostyka małego dziecka

- nieprawidłowości rozwojowe niemowląt i ich ocena metodą Prechtle'a, Vojty, NDT-Bobath, SI, testem TIMP

- wykrywanie wczesnych zaburzeń rozwojowych (psychoruchowych, emocjonalnych i kontaktu)

- przewidywany wpływ zaburzeń na dalszy rozwój dziecka.

5. Diagnostyka kliniczna z zakresu fizjoterapii w wybranych zaburzeniach rozwojowych u dzieci

- Mózgowe porażenie dziecięce i inne problemy neurologiczne

- Zaburzenia zachowania się, emocjonalne, psychiczne i kontaktu

- Zespół Downa i inne wady genetyczne

- Wady wzroku i słuchu u małego dziecka

- Wady ortopedyczne narządu ruchu - charakterystyka najczęściej występujących wad wrodzonych i rozwojowych narządu ruchu (wrodzona dysplazja stawu biodrowego, choroba Perthesa, wrodzone i rozwojowe wady klatki piersiowej i kręgosłupa itp.).

Literatura:

1. Borkowska M. ABC rehabilitacji dzieci. cz. I, II, III. Wyd. Pelikan Warszawa 1989.

2. Borkowska M. Dziecko niepełnosprawne ruchowo. WSiP Warszawa 1997.

3. Czochańska J. Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Wyd. Folium Lublin 1995.

4. Dziak. A. Aby dziecko było sprawne. PZWL Warszawa 1993.

5. Borkowska M. Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym. Warszawa 1999.

6. Tecklin (1197) Fizjoterapia pediatryczna.

Gelleta I. (2014) Wspomaganie funkcji ruchowych małego dziecka W: Piotrowicz R. Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wyd. APS, s. 129-164

Gelleta i (2016)O wspomaganiu ruchowym i znaczeniu pielęgnacji w rozwoju małego dziecka W; Piotrowicz., Walkiewicz-Krutak M. (r4ed.) Małego dziecko dużo pomysłów Wybrane obszary wspomagania rozwoju małego dziecka Wyd. APS. s. 146-167

Uwagi:

Obecność na zajęcxiach

Pozytywne zaliczenie pisemnego egzaminu testowego.

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- rozmowa kierowana

- symulacja

- dialog

UMIEJĘTNOŚCI:

- praca z tekstem

- działania praktyczne

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- dialog

- symulacja

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 30

Przygotowanie się do zajęć - 15

Przygotowanie się do zaliczenia - 20

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 50

Liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Joanna Antoniewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

POSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test z treści przedmiotu

2. analiza literatury

3. Symulacje

Poszerzanie horyzontów w zakresie znajomości problematyki rozwoju psychoruchowego prawidłowego i nieprawidłowego dziecka z uwzględnieniem diagnozy, prognozy i terapii w procesie fizjoterapii.

Ocena wypowiedzi pisemnej w trakcie zaliczenia/wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć, opracowanie pisemne na podstawie analizy literatury

Pełny opis:

1. Ocena rozwojowa małego dziecka

2. Rozwój psychoruchowy i odruchowy prawidłowy małego dziecka ( od 0 do 18 miesiąca życia)

- kierunki prawidłowego rozwoju psychoruchowego noworodka i niemowlęcia

- charakterystyka osiągnięć rozwojowych dziecka w pierwszym roku życia

- ocena małego dziecka pod kątem funkcjonalnym w zakresie rozwoju małej motoryki (funkcji dłoni i chwytu), zabawy i umiejętności samoobsługi, rozwoju emocjonalnego i kontaktów społecznych

- charakterystyka rozwoju odruchowego dziecka w pierwszym roku życia.

3. Rozwój psychoruchowy i odruchowy nieprawidłowy małego dziecka

- wskaźniki nieprawidłowego rozwoju psychoruchowego noworodka i niemowlęcia

- charakterystyka nieprawidłowych wzorców ruchowych i odruchów neurologicznych

- ocena rozwoju psychoruchowego, społeczno-emocjonalnego i funkcjonalnego dziecka od 2 do 6 roku życia

- charakterystyka osiągnięć rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym, ze szczególnym uwzględnieniem osiągnięć funkcjonalnych w zakresie rozwoju ruchowego, zabawy, czynności samoobsługi oraz planowania motorycznego i logicznego (ocena dziecka w młodszym wieku przedszkolnym 3-4 lata, ocena dziecka w starszym wieku przedszkolnym 5-6 lat).

4. Wczesna diagnostyka małego dziecka

- nieprawidłowości rozwojowe niemowląt i ich ocena metodą Prechtle'a, Vojty, NDT-Bobath, SI, testem TIMP

- wykrywanie wczesnych zaburzeń rozwojowych (psychoruchowych, emocjonalnych i kontaktu)

- przewidywany wpływ zaburzeń na dalszy rozwój dziecka.

5. Diagnostyka kliniczna z zakresu fizjoterapii w wybranych zaburzeniach rozwojowych u dzieci

- Mózgowe porażenie dziecięce i inne problemy neurologiczne

- Zaburzenia zachowania się, emocjonalne, psychiczne i kontaktu

- Zespół Downa i inne wady genetyczne

- Wady wzroku i słuchu u małego dziecka

- Wady ortopedyczne narządu ruchu - charakterystyka najczęściej występujących wad wrodzonych i rozwojowych narządu ruchu (wrodzona dysplazja stawu biodrowego, choroba Perthesa, wrodzone i rozwojowe wady klatki piersiowej i kręgosłupa itp.).

Literatura:

1. Borkowska M. ABC rehabilitacji dzieci. cz. I, II, III. Wyd. Pelikan Warszawa 1989.

2. Borkowska M. Dziecko niepełnosprawne ruchowo. WSiP Warszawa 1997.

3. Czochańska J. Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Wyd. Folium Lublin 1995.

4. Dziak. A. Aby dziecko było sprawne. PZWL Warszawa 1993.

5. Borkowska M. Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym. Warszawa 1999.

6. Tecklin (1197) Fizjoterapia pediatryczna.

Gelleta I. (2014) Wspomaganie funkcji ruchowych małego dziecka W: Piotrowicz R. Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wyd. APS, s. 129-164

Gelleta i (2016)O wspomaganiu ruchowym i znaczeniu pielęgnacji w rozwoju małego dziecka W; Piotrowicz., Walkiewicz-Krutak M. (r4ed.) Małego dziecko dużo pomysłów Wybrane obszary wspomagania rozwoju małego dziecka Wyd. APS. s. 146-167

Uwagi:

Obecność na zajęcxiach

Pozytywne zaliczenie pisemnego egzaminu testowego.

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- rozmowa kierowana

- symulacja

- dialog

UMIEJĘTNOŚCI:

- praca z tekstem

- działania praktyczne

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- dialog

- symulacja

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 30

Przygotowanie się do zajęć - 15

Przygotowanie się do zaliczenia - 20

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 50

Liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Joanna Antoniewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

POSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test z treści przedmiotu

2. analiza literatury

3. Symulacje

Poszerzanie horyzontów w zakresie znajomości problematyki rozwoju psychoruchowego prawidłowego i nieprawidłowego dziecka z uwzględnieniem diagnozy, prognozy i terapii w procesie fizjoterapii.

Ocena wypowiedzi pisemnej w trakcie zaliczenia/wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć, opracowanie pisemne na podstawie analizy literatury

Pełny opis:

1. Ocena rozwojowa małego dziecka

2. Rozwój psychoruchowy i odruchowy prawidłowy małego dziecka ( od 0 do 18 miesiąca życia)

- kierunki prawidłowego rozwoju psychoruchowego noworodka i niemowlęcia

- charakterystyka osiągnięć rozwojowych dziecka w pierwszym roku życia

- ocena małego dziecka pod kątem funkcjonalnym w zakresie rozwoju małej motoryki (funkcji dłoni i chwytu), zabawy i umiejętności samoobsługi, rozwoju emocjonalnego i kontaktów społecznych

- charakterystyka rozwoju odruchowego dziecka w pierwszym roku życia.

3. Rozwój psychoruchowy i odruchowy nieprawidłowy małego dziecka

- wskaźniki nieprawidłowego rozwoju psychoruchowego noworodka i niemowlęcia

- charakterystyka nieprawidłowych wzorców ruchowych i odruchów neurologicznych

- ocena rozwoju psychoruchowego, społeczno-emocjonalnego i funkcjonalnego dziecka od 2 do 6 roku życia

- charakterystyka osiągnięć rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym, ze szczególnym uwzględnieniem osiągnięć funkcjonalnych w zakresie rozwoju ruchowego, zabawy, czynności samoobsługi oraz planowania motorycznego i logicznego (ocena dziecka w młodszym wieku przedszkolnym 3-4 lata, ocena dziecka w starszym wieku przedszkolnym 5-6 lat).

4. Wczesna diagnostyka małego dziecka

- nieprawidłowości rozwojowe niemowląt i ich ocena metodą Prechtle'a, Vojty, NDT-Bobath, SI, testem TIMP

- wykrywanie wczesnych zaburzeń rozwojowych (psychoruchowych, emocjonalnych i kontaktu)

- przewidywany wpływ zaburzeń na dalszy rozwój dziecka.

5. Diagnostyka kliniczna z zakresu fizjoterapii w wybranych zaburzeniach rozwojowych u dzieci

- Mózgowe porażenie dziecięce i inne problemy neurologiczne

- Zaburzenia zachowania się, emocjonalne, psychiczne i kontaktu

- Zespół Downa i inne wady genetyczne

- Wady wzroku i słuchu u małego dziecka

- Wady ortopedyczne narządu ruchu - charakterystyka najczęściej występujących wad wrodzonych i rozwojowych narządu ruchu (wrodzona dysplazja stawu biodrowego, choroba Perthesa, wrodzone i rozwojowe wady klatki piersiowej i kręgosłupa itp.).

Literatura:

1. Borkowska M. ABC rehabilitacji dzieci. cz. I, II, III. Wyd. Pelikan Warszawa 1989.

2. Borkowska M. Dziecko niepełnosprawne ruchowo. WSiP Warszawa 1997.

3. Czochańska J. Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Wyd. Folium Lublin 1995.

4. Dziak. A. Aby dziecko było sprawne. PZWL Warszawa 1993.

5. Borkowska M. Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym. Warszawa 1999.

6. Tecklin (1197) Fizjoterapia pediatryczna.

Gelleta I. (2014) Wspomaganie funkcji ruchowych małego dziecka W: Piotrowicz R. Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wyd. APS, s. 129-164

Gelleta i (2016)O wspomaganiu ruchowym i znaczeniu pielęgnacji w rozwoju małego dziecka W; Piotrowicz., Walkiewicz-Krutak M. (r4ed.) Małego dziecko dużo pomysłów Wybrane obszary wspomagania rozwoju małego dziecka Wyd. APS. s. 146-167

Uwagi:

Obecność na zajęcxiach

Pozytywne zaliczenie pisemnego egzaminu testowego.

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- rozmowa kierowana

- symulacja

- dialog

UMIEJĘTNOŚCI:

- praca z tekstem

- działania praktyczne

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- dialog

- symulacja

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 12

Przygotowanie się do zajęć - 18

Przygotowanie się do zaliczenia - 20

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 50

Liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Joanna Antoniewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

POSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test z treści przedmiotu

2. analiza literatury

3. Symulacje

Poszerzanie horyzontów w zakresie znajomości problematyki rozwoju psychoruchowego prawidłowego i nieprawidłowego dziecka z uwzględnieniem diagnozy, prognozy i terapii w procesie fizjoterapii.

Ocena wypowiedzi pisemnej w trakcie zaliczenia/wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć, opracowanie pisemne na podstawie analizy literatury

Pełny opis:

1. Ocena rozwojowa małego dziecka

2. Rozwój psychoruchowy i odruchowy prawidłowy małego dziecka ( od 0 do 18 miesiąca życia)

- kierunki prawidłowego rozwoju psychoruchowego noworodka i niemowlęcia

- charakterystyka osiągnięć rozwojowych dziecka w pierwszym roku życia

- ocena małego dziecka pod kątem funkcjonalnym w zakresie rozwoju małej motoryki (funkcji dłoni i chwytu), zabawy i umiejętności samoobsługi, rozwoju emocjonalnego i kontaktów społecznych

- charakterystyka rozwoju odruchowego dziecka w pierwszym roku życia.

3. Rozwój psychoruchowy i odruchowy nieprawidłowy małego dziecka

- wskaźniki nieprawidłowego rozwoju psychoruchowego noworodka i niemowlęcia

- charakterystyka nieprawidłowych wzorców ruchowych i odruchów neurologicznych

- ocena rozwoju psychoruchowego, społeczno-emocjonalnego i funkcjonalnego dziecka od 2 do 6 roku życia

- charakterystyka osiągnięć rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym, ze szczególnym uwzględnieniem osiągnięć funkcjonalnych w zakresie rozwoju ruchowego, zabawy, czynności samoobsługi oraz planowania motorycznego i logicznego (ocena dziecka w młodszym wieku przedszkolnym 3-4 lata, ocena dziecka w starszym wieku przedszkolnym 5-6 lat).

4. Wczesna diagnostyka małego dziecka

- nieprawidłowości rozwojowe niemowląt i ich ocena metodą Prechtle'a, Vojty, NDT-Bobath, SI, testem TIMP

- wykrywanie wczesnych zaburzeń rozwojowych (psychoruchowych, emocjonalnych i kontaktu)

- przewidywany wpływ zaburzeń na dalszy rozwój dziecka.

5. Diagnostyka kliniczna z zakresu fizjoterapii w wybranych zaburzeniach rozwojowych u dzieci

- Mózgowe porażenie dziecięce i inne problemy neurologiczne

- Zaburzenia zachowania się, emocjonalne, psychiczne i kontaktu

- Zespół Downa i inne wady genetyczne

- Wady wzroku i słuchu u małego dziecka

- Wady ortopedyczne narządu ruchu - charakterystyka najczęściej występujących wad wrodzonych i rozwojowych narządu ruchu (wrodzona dysplazja stawu biodrowego, choroba Perthesa, wrodzone i rozwojowe wady klatki piersiowej i kręgosłupa itp.).

Literatura:

1. Borkowska M. ABC rehabilitacji dzieci. cz. I, II, III. Wyd. Pelikan Warszawa 1989.

2. Borkowska M. Dziecko niepełnosprawne ruchowo. WSiP Warszawa 1997.

3. Czochańska J. Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Wyd. Folium Lublin 1995.

4. Dziak. A. Aby dziecko było sprawne. PZWL Warszawa 1993.

5. Borkowska M. Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym. Warszawa 1999.

6. Tecklin (1197) Fizjoterapia pediatryczna.

Gelleta I. (2014) Wspomaganie funkcji ruchowych małego dziecka W: Piotrowicz R. Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wyd. APS, s. 129-164

Gelleta i (2016)O wspomaganiu ruchowym i znaczeniu pielęgnacji w rozwoju małego dziecka W; Piotrowicz., Walkiewicz-Krutak M. (r4ed.) Małego dziecko dużo pomysłów Wybrane obszary wspomagania rozwoju małego dziecka Wyd. APS. s. 146-167

Uwagi:

Obecność na zajęcxiach

Pozytywne zaliczenie pisemnego egzaminu testowego.

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- rozmowa kierowana

- symulacja

- dialog

UMIEJĘTNOŚCI:

- praca z tekstem

- działania praktyczne

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- dialog

- symulacja

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 30

Przygotowanie się do zajęć - 15

Przygotowanie się do zaliczenia - 20

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 50

Liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)