Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza umiejętności społecznych dzieci i młodzieży

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-DUS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza umiejętności społecznych dzieci i młodzieży
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 9 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 9 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Określanie możliwości umysłowych dzieci i młodzieży stanowiących bazę dla wychowania społecznego.

- Niepokojące zachowania dzieci i młodzieży będące wskazaniem do rozpoczęcia procesu diagnostycznego umiejętności społecznych.

- Aspekty rozwoju społeczno-emocjonalnego będące przedmiotem diagnozy umiejętności społecznych.

- Sposoby oceny rozwoju społecznego dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.

- Narzędzia diagnostyczne sfery społeczno-emocjonalnej uczniów.

- Tworzenie opisu funkcjonowania dziecka skoncentrowanego na rozwoju i umiejętnościach społeczno-emocjonalnych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie objawy nieprawidłowego rozwoju społecznego dzieci.

Rozumie proces zaburzonego rozwoju społecznego ucznia.

Zna narzędzia wykorzystywane w diagnostyce sfery emocjonalno-społecznej.

Umiejętności

Potrafi dokonać oceny rozwoju społecznego dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Posiada umiejętność tworzenia opisu funkcjonowania dziecka w zakresie umiejętności społecznych.

Kompetencje społeczne

Jest gotowy do krytycznej oceny własnych kompetencji w zakresie planowania i realizowania diagnozy umiejętności społecznych dzieci i młodzieży.

Przyjmuje odpowiedzialność za prowadzone działania diagnostyczne i ich skutki.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- obecność i aktywność,

- test (pytania lub zadania zamknięte).

Pełny opis:

Rozwój umiejętności społecznych człowieka.

Aspekty rozwoju społeczno-emocjonalnego będące przedmiotem diagnozy umiejętności społecznych.

Określanie możliwości umysłowych dzieci i młodzieży stanowiących bazę dla wychowania społecznego.

Niepokojące zachowania dzieci i młodzieży będące wskazaniem do rozpoczęcia procesu diagnostycznego umiejętności społecznych.

Sposoby oceny rozwoju społecznego dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Narzędzia diagnostyczne sfery społeczno-emocjonalnej uczniów.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Mikler-Chwastek A. (red.) ( 2017). Trudności w uczeniu się i zaburzeni a zachowania występujące u małych dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

2. Cousins L. (2014). Jak kształtować zachowania małych dzieci. Wskazówki dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. Gąstoł A., Jegier A. (2018). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Wydanie 2. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

4. Piszczek M. (2015). Rozwój dziecka od urodzenia do 3 roku życia. Rozwojowa Skala Obserwacyjna. Legionowo: Wydawnicwto ES.

5. Mikler-Chwastek A. (2014). Obszary wychowania przedszkolnego. Warszawa: Wydawnictwo APS.

6. McGinnis E., Goldenstein A.P. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie umiejętności ucznia. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Fundacja Karan.

7. McGinnis E. (2014). Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Instytut Amity.

8. Reddy L. (2014). Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

9. Jegier A., Szurowska B. (2017). Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

10. Domagała-Zyśk E., Knopik T., Oszwa U. (2017). TROS-KA. Diagnoza i wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w wieku 9–13 lat. Podręcznik dla wychowawców i nauczycieli. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 h.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h.

Przygotowanie się do testu: 5 h.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- obecność i aktywność,

- test (pytania lub zadania zamknięte).

Pełny opis:

Rozwój umiejętności społecznych człowieka.

Aspekty rozwoju społeczno-emocjonalnego będące przedmiotem diagnozy umiejętności społecznych.

Określanie możliwości umysłowych dzieci i młodzieży stanowiących bazę dla wychowania społecznego.

Niepokojące zachowania dzieci i młodzieży będące wskazaniem do rozpoczęcia procesu diagnostycznego umiejętności społecznych.

Sposoby oceny rozwoju społecznego dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Narzędzia diagnostyczne sfery społeczno-emocjonalnej uczniów.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Mikler-Chwastek A. (red.) ( 2017). Trudności w uczeniu się i zaburzeni a zachowania występujące u małych dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

2. Cousins L. (2014). Jak kształtować zachowania małych dzieci. Wskazówki dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. Gąstoł A., Jegier A. (2018). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Wydanie 2. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

4. Piszczek M. (2015). Rozwój dziecka od urodzenia do 3 roku życia. Rozwojowa Skala Obserwacyjna. Legionowo: Wydawnicwto ES.

5. Mikler-Chwastek A. (2014). Obszary wychowania przedszkolnego. Warszawa: Wydawnictwo APS.

6. McGinnis E., Goldenstein A.P. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie umiejętności ucznia. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Fundacja Karan.

7. McGinnis E. (2014). Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Instytut Amity.

8. Reddy L. (2014). Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

9. Jegier A., Szurowska B. (2017). Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

10. Domagała-Zyśk E., Knopik T., Oszwa U. (2017). TROS-KA. Diagnoza i wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w wieku 9–13 lat. Podręcznik dla wychowawców i nauczycieli. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 h.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h.

Przygotowanie się do testu: 5 h.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)