Kultura języka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-KUJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura języka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 30 (wykłady) czytanie zalecanej literatury - 10 godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10 autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10 |
Pełny opis: |
- Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów. - Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy. - Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności. - Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych. - Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych. - Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty. - Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów. - Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej. - SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu. - Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści. - Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści. - Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu. - Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów wszystkich specjalności. - Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym. - Stan współczesnej polszczyzny-diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów. - „Odpowiednie dać rzeczy słowo” kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006. Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006 Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008. Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016 Literatura uzupełniająca: Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004 Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II Lewandowska- Tarasiuk E., W teatrze prezentacji. O sztuce perswazji, Warszawa 2005. Akty prawne o języku polskim z nowelizacją 200-2003 Apel KRASPu 2015 przeciwko mowie nienawiści. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna Ustawę o Języku Polskim. Posiada wiedzę o języku jako instrumencie pedagogicznego oddziaływania. Zna istotę języka, normę językową, kryteria językowej poprawności, identyfikuje rodzaje błędów językowych. Zna rodzaje stylów wypowiedzi i ich udział w różnorodnych sytuacjach pedagogicznych typowych dla pedagogiki specjalnej. Umiejętności Umie dostrzegać błędy językowe i mechanizmy ich powstawania w tekstach mówionych i pisanych. Potrafi dokonać korekty błędów językowych w tekstach mówionych i pisanych. Ma rozwiniętą umiejętność posługiwania się różnymi formami wypowiedzi, rozwiniętą wrażliwość na słowo, odznacza się wysokim poziomem etyki słowa. Ma rozwiniętą własną kompetencję lingwistyczną i komunikacyjną, by coraz sprawniej i zgodnie z językową normą posługiwać się językiem. Kompetencje społeczne Potrafi, dzięki swym wykształconym kompetencjom językowych zachowań, uczestniczyć w najróżnorodniejszych formach międzyludzkich kontaktów w społecznej przestrzeni. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przesyłanie wszystkim (!) studentom , w każdym tygodniu, merytorycznych prezentacji w Power-Poincie-w każdym tygodniu rozsyła się je przez USOS WEB do ponad 300 studentów oraz realizacja zajęć poprzez aplikację Teams. • Przesyłanie skanów tekstowych i wyegzekwowanie od studentów przesłania do wykładowcy, droga mailową, językowych analiz wybranych tekstów z przestrzeni publicznej, , których ocena stanowić będzie element zaliczenia przedmiotu • Pozwolę sobie przypomnieć o naszym zobowiązaniu , którym jest analiza językowa wybranego tekstu z przestrzeni publicznej. Tekst nie powinien przekraczać jednej strony, może być krótszy, a wybór powinien być podyktowany indywidualnym stosunkiem do jego treści i formy. Wybrany tekst może pochodzić z różnych źródeł: np. prasy drukowanej, czy nowych mediów, z różnorodnych wypowiedzi politycznych, dziennikarskich, przede wszystkim publicznych, może być tekstem zapisanym na różnorodnych portalach internetowych, czy wręcz usłyszanym w różnorodnych miejscach publicznych i t.d. i t.d. Nie może być jedynie tekstem artystycznym , np. tekstem poetyckim, strofą słów piosenki, bowiem teksty takie rządzą się innymi prawami artystycznymi, zatem językowymi także. Jego analiza powinna m.in. dotyczyć – oto jej kryteria • uzasadnienia wyboru tekstu, jego oryginalności problemowej, lub jej braku… • poprawności językowej i różnych jej aspektów, m.in. gramatycznej ,słownikowej, stylistycznej….i innych • ekspresji językowej , lub jej braku i środków jej wyrazu • poziomu intelektualnego tekstu, cech jego poetyki, oryginalności lub jej zaprzeczeniu… • ….i wszelkich innych cech charakterystycznych , które stanowią obiekt refleksji autora analizy językowej Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Prowadzący grup: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 30 (wykłady) czytanie zalecanej literatury - 10 godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10 autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10 |
|
Pełny opis: |
Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów. - Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy. - Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności. - Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych. - Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych. - Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty. - Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów. - Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej. - SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu. - Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści. - Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści. - Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu. - Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów wszystkich specjalności. - Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym. - Stan współczesnej polszczyzny-diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów. - „Odpowiednie dać rzeczy słowo” kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: · Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006. · Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006 · Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008. · Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016 Literatura uzupełniająca: · Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004 · Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II |
|
Uwagi: |
• Przesyłanie wszystkim (!) studentom , w każdym tygodniu, merytorycznych prezentacji w Power-Poincie-w każdym tygodniu rozsyła się je przez USOS WEB do ponad 300 studentów oraz realizacja zajęć poprzez aplikację Teams. • Przesyłanie skanów tekstowych i wyegzekwowanie od studentów przesłania do wykładowcy, droga mailową, językowych analiz wybranych tekstów z przestrzeni publicznej, , których ocena stanowić będzie element zaliczenia przedmiotu • Projektowany jest wykład on-line jako synteza omówionego w prezentacjach materiału merytorycznego ,koncentrującego się wokół problematyki kompetencji lingwistycznej i kompetencji komunikacyjnej • Pozwolę sobie przypomnieć o naszym zobowiązaniu , którym jest analiza językowa wybranego tekstu z przestrzeni publicznej. Tekst nie powinien przekraczać jednej strony, może być krótszy, a wybór powinien być podyktowany indywidualnym stosunkiem do jego treści i formy. Wybrany tekst może pochodzić z różnych źródeł: np. prasy drukowanej, czy nowych mediów, z różnorodnych wypowiedzi politycznych, dziennikarskich, przede wszystkim publicznych, może być tekstem zapisanym na różnorodnych portalach internetowych, czy wręcz usłyszanym w różnorodnych miejscach publicznych i t.d. i t.d. Nie może być jedynie tekstem artystycznym , np. tekstem poetyckim, strofą słów piosenki, bowiem teksty takie rządzą się innymi prawami artystycznymi, zatem językowymi także. Jego analiza powinna m.in. dotyczyć – oto jej kryteria • uzasadnienia wyboru tekstu, jego oryginalności problemowej, lub jej braku… • poprawności językowej i różnych jej aspektów, m.in. gramatycznej ,słownikowej, stylistycznej….i innych • ekspresji językowej , lub jej braku i środków jej wyrazu • poziomu intelektualnego tekstu, cech jego poetyki, oryginalności lub jej zaprzeczeniu… • ….i wszelkich innych cech charakterystycznych , które stanowią obiekt refleksji autora analizy językowej Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej. https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3affbfb2834eaa4b7f8c9078e703e4d846%40thread.tacv2/1614080747788?context=%7b%22Tid%22%3a%22aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%22%2c%22Oid%22%3a%22e1e6d124-52a4-4025-8063-a88ac00be690%22%7d |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Prowadzący grup: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Metody i kryteria oceniania: Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 30 (wykłady) czytanie zalecanej literatury - 10 godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10 autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10 |
|
Pełny opis: |
Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów. - Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy. - Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności. - Rodzaje środków językowych, rodzaje USOSweb: Szczegóły przedmiotu: PC-5F-KUJ, w cyklu: 2019L, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak> Strona 2 z 4 18.04.2021 09:23 form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych. - Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych. - Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty. - Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów. - Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej. - SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu. - Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści. - Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści. - Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu. - Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów wszystkich specjalności. - Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym. - Stan współczesnej polszczyzny-diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów. - „Odpowiednie dać rzeczy słowo” kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: • Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006. • Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006 • Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008. Literatura uzupełniająca: USOSweb: Szczegóły przedmiotu: PC-5F-KUJ, w cyklu: 2019L, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak> Strona 3 z 4 18.04.2021 09:23 • Bralczyk J., Mój język prywatny, Warszawa 2004. • Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II. |
|
Uwagi: |
• Przesyłanie wszystkim (!) studentom , w każdym tygodniu, merytorycznych prezentacji w Power-Poincie-w każdym tygodniu rozsyła się je przez USOS WEB do ponad 300 studentów oraz realizacja zajęć poprzez aplikację Teams. • Przesyłanie skanów tekstowych i wyegzekwowanie od studentów przesłania do wykładowcy, droga mailową, językowych analiz wybranych tekstów z przestrzeni publicznej, , których ocena stanowić będzie element zaliczenia przedmiotu • Projektowany jest wykład on-line jako synteza omówionego w prezentacjach materiału merytorycznego ,koncentrującego się wokół problematyki kompetencji lingwistycznej i kompetencji komunikacyjnej • Pozwolę sobie przypomnieć o naszym zobowiązaniu , którym jest analiza językowa wybranego tekstu z przestrzeni publicznej. Tekst nie powinien przekraczać jednej strony, może być krótszy, a wybór powinien być podyktowany indywidualnym stosunkiem do jego treści i formy. Wybrany tekst może pochodzić z różnych źródeł: np. prasy drukowanej, czy nowych mediów, z różnorodnych wypowiedzi politycznych, dziennikarskich, przede wszystkim publicznych, może być tekstem zapisanym na różnorodnych portalach internetowych, czy wręcz usłyszanym w różnorodnych miejscach publicznych i t.d. i t.d. Nie może być jedynie tekstem artystycznym , np. tekstem poetyckim, strofą słów piosenki, bowiem teksty takie rządzą się innymi prawami artystycznymi, zatem językowymi także. Jego analiza powinna m.in. dotyczyć – oto jej kryteria • uzasadnienia wyboru tekstu, jego oryginalności problemowej, lub jej braku… • poprawności językowej i różnych jej aspektów, m.in. gramatycznej ,słownikowej, stylistycznej….i innych • ekspresji językowej , lub jej braku i środków jej wyrazu • poziomu intelektualnego tekstu, cech jego poetyki, oryginalności lub jej zaprzeczeniu… • ….i wszelkich innych cech charakterystycznych , które stanowią obiekt refleksji autora analizy językowej Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej. https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a98aacdcf06554a178328860efa07224c%40thread.tacv2/1616174280744?context=%7b%22Tid%22%3a%22aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%22%2c%22Oid%22%3a%22e1e6d124-52a4-4025-8063-a88ac00be690%22%7d |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Prowadzący grup: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 30 (wykłady) czytanie zalecanej literatury - 10 godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10 autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10 |
|
Pełny opis: |
Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów. - Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy. - Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności. - Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych. - Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych. - Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty. - Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów. - Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej. - SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu. - Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języków Ojczystych, debaty na temat współczesnej polszczyzny. - Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści. - Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu. - Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów wszystkich specjalności. - Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym. - Stan współczesnej polszczyzny-diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów. - „Odpowiednie dać rzeczy słowo” kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006. Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006 Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008. Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016 Literatura uzupełniająca: Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004 Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II Lewandowska- Tarasiuk E., W teatrze prezentacji. O sztuce perswazji, Warszawa 2005. Akty prawne o języku polskim z nowelizacją 200-2003 Apel KRASPu 2015 przeciwko mowie nienawiści. |
|
Uwagi: |
• Przesyłanie skanów tekstowych i wyegzekwowanie od studentów przesłania do wykładowcy, droga mailową, językowych analiz wybranych tekstów z przestrzeni publicznej, , których ocena stanowić będzie element zaliczenia przedmiotu • Analiza językowa wybranego tekstu z przestrzeni publicznej. Tekst nie powinien przekraczać jednej strony, może być krótszy, a wybór powinien być podyktowany indywidualnym stosunkiem do jego treści i formy. Wybrany tekst może pochodzić z różnych źródeł: np. prasy drukowanej, czy nowych mediów, z różnorodnych wypowiedzi politycznych, dziennikarskich, przede wszystkim publicznych, może być tekstem zapisanym na różnorodnych portalach internetowych, czy wręcz usłyszanym w różnorodnych miejscach publicznych i t.d. Nie może być jedynie tekstem artystycznym , np. tekstem poetyckim, strofą słów piosenki, bowiem teksty takie rządzą się innymi prawami artystycznymi, zatem językowymi także. Jego analiza powinna m.in. dotyczyć – oto jej kryteria: • uzasadnienia wyboru tekstu, jego oryginalności problemowej, lub jej braku… • poprawności językowej m.in. gramatycznej ,słownikowej, stylistycznej i innych, zgodności z norma językową • ekspresji językowej , lub jej braku i środków jej wyrazu • merytorycznego poziomu tekstu, cech jego poetyki, oryginalności lub jej zaprzeczeniu… • ….i wszelkich innych cech charakterystycznych , które stanowią obiekt refleksji autora analizy językowej Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Prowadzący grup: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 30 (wykłady) czytanie zalecanej literatury - 10 godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10 autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10 |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Kultura Języka przekazuje podstawy wiedzy o języku polskim, kształtuje wysoki poziom kompetencji lingwistycznej i komunikacyjnej, opisuje najważniejsze cechy współczesnej polszczyzny. Jednocześnie przekazuje wiedzę o podstawowych, najważniejszych kategoriach językowych - norma językowa, błędy językowe, kryteria poprawności językowej i innych. Kształtuje wysoki poziom świadomości językowej pedagogów, dla których język staje się podstawowym instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Zaznajamia z Ustawą o Języku Polskim (2000r.), kompetencjami Rady Języka Polskiego. Uświadamia zmiany we współczesnej polszczyźnie, obiektem zainteresowania czyni też język mediów i cyberprzestrzeni. Oferuje diagnozę stanu polszczyzny w przestrzeni publicznej. Treści programowe: Ustawa o Języku Polskim-analiza i komentarz- jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy. Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych. Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty. Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki- czyli prowadzenia sporów Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu. Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści. Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści. Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu. Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów wszystkich specjalności. Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym. Stan współczesnej polszczyzny- diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów. „Odpowiednie dać rzeczy słowo”kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006. Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006 Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008. Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016 Literatura uzupełniająca: Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004 Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II Lewandowska- Tarasiuk E., W teatrze prezentacji. O sztuce perswazji, Warszawa 2005. Akty prawne o języku polskim z nowelizacją 200-2003 Apel KRASPu 2015 przeciwko mowie nienawiści. |
|
Uwagi: |
• Przesyłanie skanów tekstowych i wyegzekwowanie od studentów przesłania do wykładowcy, droga mailową, językowych analiz wybranych tekstów z przestrzeni publicznej, , których ocena stanowić będzie element zaliczenia przedmiotu • Analiza językowa wybranego tekstu z przestrzeni publicznej. Tekst nie powinien przekraczać jednej strony, może być krótszy, a wybór powinien być podyktowany indywidualnym stosunkiem do jego treści i formy. Wybrany tekst może pochodzić z różnych źródeł: np. prasy drukowanej, czy nowych mediów, z różnorodnych wypowiedzi politycznych, dziennikarskich, przede wszystkim publicznych, może być tekstem zapisanym na różnorodnych portalach internetowych, czy wręcz usłyszanym w różnorodnych miejscach publicznych i t.d. Nie może być jedynie tekstem artystycznym , np. tekstem poetyckim, strofą słów piosenki, bowiem teksty takie rządzą się innymi prawami artystycznymi, zatem językowymi także. Jego analiza powinna m.in. dotyczyć – oto jej kryteria: • uzasadnienia wyboru tekstu, jego oryginalności problemowej, lub jej braku… • poprawności językowej m.in. gramatycznej ,słownikowej, stylistycznej i innych, zgodności z norma językową • ekspresji językowej , lub jej braku i środków jej wyrazu • merytorycznego poziomu tekstu, cech jego poetyki, oryginalności lub jej zaprzeczeniu… • ….i wszelkich innych cech charakterystycznych , które stanowią obiekt refleksji autora analizy językowej Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.