Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura języka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-KUJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura języka
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 30 (wykłady)

czytanie zalecanej literatury - 10

godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10

autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10

Pełny opis:

- Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów.

- Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy.

- Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności.

- Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych.

- Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych.

- Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty.

- Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów.

- Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej.

- SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu.

- Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści.

- Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści.

- Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu.

- Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów wszystkich specjalności.

- Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym.

- Stan współczesnej polszczyzny-diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów.

- „Odpowiednie dać rzeczy słowo” kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006.

Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006

Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008.

Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016

Literatura uzupełniająca:

Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004

Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II

Lewandowska- Tarasiuk E., W teatrze prezentacji. O sztuce perswazji, Warszawa 2005.

Akty prawne o języku polskim z nowelizacją 200-2003

Apel KRASPu 2015 przeciwko mowie nienawiści.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna Ustawę o Języku Polskim.

Posiada wiedzę o języku jako instrumencie pedagogicznego oddziaływania.

Zna istotę języka, normę językową, kryteria językowej poprawności, identyfikuje rodzaje błędów językowych.

Zna rodzaje stylów wypowiedzi i ich udział w różnorodnych sytuacjach pedagogicznych typowych dla pedagogiki specjalnej.

Umiejętności

Umie dostrzegać błędy językowe i mechanizmy ich powstawania w tekstach mówionych i pisanych.

Potrafi dokonać korekty błędów językowych w tekstach mówionych i pisanych.

Ma rozwiniętą umiejętność posługiwania się różnymi formami wypowiedzi, rozwiniętą wrażliwość na słowo, odznacza się wysokim poziomem etyki słowa.

Ma rozwiniętą własną kompetencję lingwistyczną i komunikacyjną, by coraz sprawniej i zgodnie z językową normą posługiwać się językiem.

Kompetencje społeczne

Potrafi, dzięki swym wykształconym kompetencjom językowych zachowań, uczestniczyć w najróżnorodniejszych formach międzyludzkich kontaktów w społecznej przestrzeni.

Metody i kryteria oceniania:

Przesyłanie wszystkim (!) studentom , w każdym tygodniu, merytorycznych prezentacji w Power-Poincie-w każdym tygodniu rozsyła się

je przez USOS WEB do ponad 300 studentów oraz realizacja zajęć poprzez aplikację Teams.

• Przesyłanie skanów tekstowych i wyegzekwowanie od studentów przesłania do wykładowcy, droga mailową, językowych analiz

wybranych tekstów z przestrzeni publicznej, , których ocena stanowić będzie element zaliczenia przedmiotu

• Pozwolę sobie przypomnieć o naszym zobowiązaniu , którym jest analiza językowa wybranego tekstu z przestrzeni publicznej. Tekst nie

powinien przekraczać jednej strony, może być krótszy, a wybór powinien być podyktowany indywidualnym stosunkiem do jego treści i

formy.

Wybrany tekst może pochodzić z różnych źródeł: np. prasy drukowanej, czy nowych mediów, z różnorodnych wypowiedzi politycznych,

dziennikarskich, przede wszystkim publicznych, może być tekstem zapisanym na różnorodnych portalach internetowych, czy wręcz

usłyszanym w różnorodnych miejscach publicznych i t.d. i t.d. Nie może być jedynie tekstem artystycznym , np. tekstem poetyckim, strofą

słów piosenki, bowiem teksty takie rządzą się innymi prawami artystycznymi, zatem językowymi także.

Jego analiza powinna m.in. dotyczyć – oto jej kryteria

• uzasadnienia wyboru tekstu, jego oryginalności problemowej, lub jej braku…

• poprawności językowej i różnych jej aspektów, m.in. gramatycznej ,słownikowej, stylistycznej….i innych

• ekspresji językowej , lub jej braku i środków jej wyrazu

• poziomu intelektualnego tekstu, cech jego poetyki, oryginalności lub jej zaprzeczeniu…

• ….i wszelkich innych cech charakterystycznych , które stanowią obiekt refleksji autora analizy językowej

Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 30 (wykłady)

czytanie zalecanej literatury - 10

godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10

autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10

Pełny opis:

Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów. - Kompetencja

językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy. - Kryteria poprawności

językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności. - Rodzaje środków językowych, rodzaje

form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych. - Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób

publicznych. - Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty. - Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi

okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów. - Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota

perswazji pedagogicznej. - SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i

wychowaniu. - Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści. - Omówienie Apelu

KRASP-u przeciwko językowi nienawiści. - Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu. - Zabawy słowem.

Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów

wszystkich specjalności. - Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu

praktycznym. - Stan współczesnej polszczyzny-diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka

mediów i nowych mediów. - „Odpowiednie dać rzeczy słowo” kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

· Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006.

· Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006

· Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008.

· Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016

Literatura uzupełniająca:

· Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004

· Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II

Uwagi:

• Przesyłanie wszystkim (!) studentom , w każdym tygodniu, merytorycznych prezentacji w Power-Poincie-w każdym tygodniu rozsyła się

je przez USOS WEB do ponad 300 studentów oraz realizacja zajęć poprzez aplikację Teams.

• Przesyłanie skanów tekstowych i wyegzekwowanie od studentów przesłania do wykładowcy, droga mailową, językowych analiz

wybranych tekstów z przestrzeni publicznej, , których ocena stanowić będzie element zaliczenia przedmiotu

• Projektowany jest wykład on-line jako synteza omówionego w prezentacjach materiału merytorycznego ,koncentrującego się wokół

problematyki kompetencji lingwistycznej i kompetencji komunikacyjnej

• Pozwolę sobie przypomnieć o naszym zobowiązaniu , którym jest analiza językowa wybranego tekstu z przestrzeni publicznej. Tekst nie

powinien przekraczać jednej strony, może być krótszy, a wybór powinien być podyktowany indywidualnym stosunkiem do jego treści i

formy.

Wybrany tekst może pochodzić z różnych źródeł: np. prasy drukowanej, czy nowych mediów, z różnorodnych wypowiedzi politycznych,

dziennikarskich, przede wszystkim publicznych, może być tekstem zapisanym na różnorodnych portalach internetowych, czy wręcz

usłyszanym w różnorodnych miejscach publicznych i t.d. i t.d. Nie może być jedynie tekstem artystycznym , np. tekstem poetyckim, strofą

słów piosenki, bowiem teksty takie rządzą się innymi prawami artystycznymi, zatem językowymi także.

Jego analiza powinna m.in. dotyczyć – oto jej kryteria

• uzasadnienia wyboru tekstu, jego oryginalności problemowej, lub jej braku…

• poprawności językowej i różnych jej aspektów, m.in. gramatycznej ,słownikowej, stylistycznej….i innych

• ekspresji językowej , lub jej braku i środków jej wyrazu

• poziomu intelektualnego tekstu, cech jego poetyki, oryginalności lub jej zaprzeczeniu…

• ….i wszelkich innych cech charakterystycznych , które stanowią obiekt refleksji autora analizy językowej

Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej.

https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3affbfb2834eaa4b7f8c9078e703e4d846%40thread.tacv2/1614080747788?context=%7b%22Tid%22%3a%22aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%22%2c%22Oid%22%3a%22e1e6d124-52a4-4025-8063-a88ac00be690%22%7d

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Metody i kryteria oceniania:

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 30 (wykłady)

czytanie zalecanej literatury - 10

godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10

autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10

Pełny opis:

Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów. - Kompetencja

językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy. - Kryteria poprawności

językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności. - Rodzaje środków językowych, rodzaje

USOSweb: Szczegóły przedmiotu: PC-5F-KUJ, w cyklu: 2019L, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak>

Strona 2 z 4

18.04.2021 09:23

form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych. - Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób

publicznych. - Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty. - Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi

okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów. - Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota

perswazji pedagogicznej. - SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i

wychowaniu. - Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści. - Omówienie Apelu

KRASP-u przeciwko językowi nienawiści. - Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu. - Zabawy słowem.

Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów

wszystkich specjalności. - Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu

praktycznym. - Stan współczesnej polszczyzny-diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka

mediów i nowych mediów. - „Odpowiednie dać rzeczy słowo” kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006.

• Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006

• Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008.

Literatura uzupełniająca:

USOSweb: Szczegóły przedmiotu: PC-5F-KUJ, w cyklu: 2019L, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak>

Strona 3 z 4

18.04.2021 09:23

• Bralczyk J., Mój język prywatny, Warszawa 2004.

• Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II.

Uwagi:

• Przesyłanie wszystkim (!) studentom , w każdym tygodniu, merytorycznych prezentacji w Power-Poincie-w każdym tygodniu rozsyła się

je przez USOS WEB do ponad 300 studentów oraz realizacja zajęć poprzez aplikację Teams.

• Przesyłanie skanów tekstowych i wyegzekwowanie od studentów przesłania do wykładowcy, droga mailową, językowych analiz

wybranych tekstów z przestrzeni publicznej, , których ocena stanowić będzie element zaliczenia przedmiotu

• Projektowany jest wykład on-line jako synteza omówionego w prezentacjach materiału merytorycznego ,koncentrującego się wokół

problematyki kompetencji lingwistycznej i kompetencji komunikacyjnej

• Pozwolę sobie przypomnieć o naszym zobowiązaniu , którym jest analiza językowa wybranego tekstu z przestrzeni publicznej. Tekst nie

powinien przekraczać jednej strony, może być krótszy, a wybór powinien być podyktowany indywidualnym stosunkiem do jego treści i

formy.

Wybrany tekst może pochodzić z różnych źródeł: np. prasy drukowanej, czy nowych mediów, z różnorodnych wypowiedzi politycznych,

dziennikarskich, przede wszystkim publicznych, może być tekstem zapisanym na różnorodnych portalach internetowych, czy wręcz

usłyszanym w różnorodnych miejscach publicznych i t.d. i t.d. Nie może być jedynie tekstem artystycznym , np. tekstem poetyckim, strofą

słów piosenki, bowiem teksty takie rządzą się innymi prawami artystycznymi, zatem językowymi także.

Jego analiza powinna m.in. dotyczyć – oto jej kryteria

• uzasadnienia wyboru tekstu, jego oryginalności problemowej, lub jej braku…

• poprawności językowej i różnych jej aspektów, m.in. gramatycznej ,słownikowej, stylistycznej….i innych

• ekspresji językowej , lub jej braku i środków jej wyrazu

• poziomu intelektualnego tekstu, cech jego poetyki, oryginalności lub jej zaprzeczeniu…

• ….i wszelkich innych cech charakterystycznych , które stanowią obiekt refleksji autora analizy językowej

Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej.

https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a98aacdcf06554a178328860efa07224c%40thread.tacv2/1616174280744?context=%7b%22Tid%22%3a%22aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%22%2c%22Oid%22%3a%22e1e6d124-52a4-4025-8063-a88ac00be690%22%7d

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 30 (wykłady)

czytanie zalecanej literatury - 10

godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10

autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10

Pełny opis:

Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów. - Kompetencja

językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy. - Kryteria poprawności

językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności. - Rodzaje środków językowych, rodzaje

form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych. - Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób

publicznych. - Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty. - Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi

okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów. - Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota

perswazji pedagogicznej. - SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i

wychowaniu. - Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języków Ojczystych, debaty na temat współczesnej polszczyzny. - Omówienie Apelu

KRASP-u przeciwko językowi nienawiści. - Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu. - Zabawy słowem.

Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów

wszystkich specjalności. - Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu

praktycznym. - Stan współczesnej polszczyzny-diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka

mediów i nowych mediów. - „Odpowiednie dać rzeczy słowo” kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006.

Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006

Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008.

Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016

Literatura uzupełniająca:

Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004

Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II

Lewandowska- Tarasiuk E., W teatrze prezentacji. O sztuce perswazji, Warszawa 2005.

Akty prawne o języku polskim z nowelizacją 200-2003

Apel KRASPu 2015 przeciwko mowie nienawiści.

Uwagi:

• Przesyłanie skanów tekstowych i wyegzekwowanie od studentów przesłania do wykładowcy, droga mailową, językowych analiz

wybranych tekstów z przestrzeni publicznej, , których ocena stanowić będzie element zaliczenia przedmiotu

• Analiza językowa wybranego tekstu z przestrzeni publicznej. Tekst nie

powinien przekraczać jednej strony, może być krótszy, a wybór powinien być podyktowany indywidualnym stosunkiem do jego treści i

formy.

Wybrany tekst może pochodzić z różnych źródeł: np. prasy drukowanej, czy nowych mediów, z różnorodnych wypowiedzi politycznych,

dziennikarskich, przede wszystkim publicznych, może być tekstem zapisanym na różnorodnych portalach internetowych, czy wręcz

usłyszanym w różnorodnych miejscach publicznych i t.d. Nie może być jedynie tekstem artystycznym , np. tekstem poetyckim, strofą

słów piosenki, bowiem teksty takie rządzą się innymi prawami artystycznymi, zatem językowymi także.

Jego analiza powinna m.in. dotyczyć – oto jej kryteria:

• uzasadnienia wyboru tekstu, jego oryginalności problemowej, lub jej braku…

• poprawności językowej m.in. gramatycznej ,słownikowej, stylistycznej i innych, zgodności z norma językową

• ekspresji językowej , lub jej braku i środków jej wyrazu

• merytorycznego poziomu tekstu, cech jego poetyki, oryginalności lub jej zaprzeczeniu…

• ….i wszelkich innych cech charakterystycznych , które stanowią obiekt refleksji autora analizy językowej

Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 30 (wykłady)

czytanie zalecanej literatury - 10

godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10

autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10

Pełny opis:

Przedmiot Kultura Języka przekazuje podstawy wiedzy o języku polskim, kształtuje wysoki poziom kompetencji lingwistycznej i komunikacyjnej, opisuje najważniejsze cechy współczesnej polszczyzny. Jednocześnie przekazuje wiedzę o podstawowych,

najważniejszych kategoriach językowych - norma językowa, błędy językowe, kryteria poprawności językowej i innych. Kształtuje wysoki

poziom świadomości językowej pedagogów, dla których język staje się podstawowym instrumentem pedagogicznego oddziaływania.

Zaznajamia z Ustawą o Języku Polskim (2000r.), kompetencjami Rady Języka Polskiego. Uświadamia zmiany we współczesnej

polszczyźnie, obiektem zainteresowania czyni też język mediów i cyberprzestrzeni. Oferuje diagnozę stanu polszczyzny w przestrzeni

publicznej.

Treści programowe:

Ustawa o Języku Polskim-analiza i komentarz- jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów

Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy.

Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności

Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych.

Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych

Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty.

Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki- czyli prowadzenia sporów

Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej

SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu.

Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści.

Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści.

Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu.

Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo

przyszłych pedagogów wszystkich specjalności.

Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym.

Stan współczesnej polszczyzny- diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych

mediów.

„Odpowiednie dać rzeczy słowo”kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006.

Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006

Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008.

Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016

Literatura uzupełniająca:

Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004

Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II

Lewandowska- Tarasiuk E., W teatrze prezentacji. O sztuce perswazji, Warszawa 2005.

Akty prawne o języku polskim z nowelizacją 200-2003

Apel KRASPu 2015 przeciwko mowie nienawiści.

Uwagi:

• Przesyłanie skanów tekstowych i wyegzekwowanie od studentów przesłania do wykładowcy, droga mailową, językowych analiz

wybranych tekstów z przestrzeni publicznej, , których ocena stanowić będzie element zaliczenia przedmiotu

• Analiza językowa wybranego tekstu z przestrzeni publicznej. Tekst nie

powinien przekraczać jednej strony, może być krótszy, a wybór powinien być podyktowany indywidualnym stosunkiem do jego treści i

formy.

Wybrany tekst może pochodzić z różnych źródeł: np. prasy drukowanej, czy nowych mediów, z różnorodnych wypowiedzi politycznych,

dziennikarskich, przede wszystkim publicznych, może być tekstem zapisanym na różnorodnych portalach internetowych, czy wręcz

usłyszanym w różnorodnych miejscach publicznych i t.d. Nie może być jedynie tekstem artystycznym , np. tekstem poetyckim, strofą

słów piosenki, bowiem teksty takie rządzą się innymi prawami artystycznymi, zatem językowymi także.

Jego analiza powinna m.in. dotyczyć – oto jej kryteria:

• uzasadnienia wyboru tekstu, jego oryginalności problemowej, lub jej braku…

• poprawności językowej m.in. gramatycznej ,słownikowej, stylistycznej i innych, zgodności z norma językową

• ekspresji językowej , lub jej braku i środków jej wyrazu

• merytorycznego poziomu tekstu, cech jego poetyki, oryginalności lub jej zaprzeczeniu…

• ….i wszelkich innych cech charakterystycznych , które stanowią obiekt refleksji autora analizy językowej

Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)