Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura języka PC-5F-KUJ
Wykład (WYK) Semestr letni 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006.

• Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006

• Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008.

Literatura uzupełniająca:

USOSweb: Szczegóły przedmiotu: PC-5F-KUJ, w cyklu: 2019L, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak>

Strona 3 z 4

18.04.2021 09:23

• Bralczyk J., Mój język prywatny, Warszawa 2004.

• Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II.

Metody i kryteria oceniania:

• Przesyłanie wszystkim (!) studentom , w każdym tygodniu, merytorycznych prezentacji w Power-Poincie-w każdym tygodniu rozsyła się

je przez USOS WEB do ponad 300 studentów oraz realizacja zajęć poprzez aplikację Teams.

• Przesyłanie skanów tekstowych i wyegzekwowanie od studentów przesłania do wykładowcy, droga mailową, językowych analiz

wybranych tekstów z przestrzeni publicznej, , których ocena stanowić będzie element zaliczenia przedmiotu

• Projektowany jest wykład on-line jako synteza omówionego w prezentacjach materiału merytorycznego ,koncentrującego się wokół

problematyki kompetencji lingwistycznej i kompetencji komunikacyjnej

• Pozwolę sobie przypomnieć o naszym zobowiązaniu , którym jest analiza językowa wybranego tekstu z przestrzeni publicznej. Tekst nie

powinien przekraczać jednej strony, może być krótszy, a wybór powinien być podyktowany indywidualnym stosunkiem do jego treści i

formy.

Wybrany tekst może pochodzić z różnych źródeł: np. prasy drukowanej, czy nowych mediów, z różnorodnych wypowiedzi politycznych,

dziennikarskich, przede wszystkim publicznych, może być tekstem zapisanym na różnorodnych portalach internetowych, czy wręcz

usłyszanym w różnorodnych miejscach publicznych i t.d. i t.d. Nie może być jedynie tekstem artystycznym , np. tekstem poetyckim, strofą

słów piosenki, bowiem teksty takie rządzą się innymi prawami artystycznymi, zatem językowymi także.

Jego analiza powinna m.in. dotyczyć – oto jej kryteria

• uzasadnienia wyboru tekstu, jego oryginalności problemowej, lub jej braku…

• poprawności językowej i różnych jej aspektów, m.in. gramatycznej ,słownikowej, stylistycznej….i innych

• ekspresji językowej , lub jej braku i środków jej wyrazu

• poziomu intelektualnego tekstu, cech jego poetyki, oryginalności lub jej zaprzeczeniu…

• ….i wszelkich innych cech charakterystycznych , które stanowią obiekt refleksji autora analizy językowej

Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej.

Zakres tematów:

Przedmiot Kultura Języka przekazuje podstawy wiedzy o języku polskim, kształtuje wysoki poziom kompetencji lingwistycznej i

komunikacyjnej, opisuje najważniejsze cechy współczesnej polszczyzny. Jednocześnie przekazuje wiedzę o podstawowych,

najważniejszych kategoriach językowych - norma językowa, błędy językowe, kryteria poprawności językowej i innych. Kształtuje wysoki

poziom świadomości językowej pedagogów, dla których język staje się podstawowym instrumentem pedagogicznego oddziaływania.

Zaznajamia z Ustawą o Języku Polskim (2000r.), kompetencjami Rady Języka Polskiego. Uświadamia zmiany we współczesnej

polszczyźnie, obiektem zainteresowania czyni też język mediów i cyberprzestrzeni. Oferuje diagnozę stanu polszczyzny w przestrzeni

publicznej.

Treści programowe:

Ustawa o Języku Polskim-analiza i komentarz- jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów

Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy.

Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności

Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych.

Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych

Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty.

Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki- czyli prowadzenia sporów

Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej

SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu.

Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści.

Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści.

Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu.

Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo

przyszłych pedagogów wszystkich specjalności.

Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym.

Stan współczesnej polszczyzny- diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych

mediów.

„Odpowiednie dać rzeczy słowo”kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału.

Metody dydaktyczne:

Analizy językowe wybranych tekstów z przestrzeni publicznej. Pisemne analizy językowe, sprawdziany

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 11:40 - 13:15, (sala nieznana)
Ewa Lewandowska-Tarasiuk 195/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)