Historia wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-HWI | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia wychowania | ||
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla I r. PC, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla I r. PC, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Pełny opis: |
- Wychowanie i nauczanie w starożytnej Grecji i Rzymu (działalność nauczycielska sofistów, Sokratesa, myśl Platona i Arystotelesa. Ideały wychowawcze w ateńskiej polis. Epoka hellenistyczna. - Nauka i oświata w średniowiecznej Europie (typy szkół, uniwersytety, treści nauczania). - Humanizm i reformacja wobec edukacji (myśl pedagogiczna, szkolnictwo jezuickie i protestanckie). - Poglądy pedagogiczne J.A. Komeńskiego i J. Locke'a. - Nauka, oświata i kultura epoki Oświecenia (dokonania encyklopedystów francuskich, działalność edukacyjna pijarów, reforma Komisji Edukacji Narodowej). - Myśl pedagogiczna i praktyka edukacyjna w XIX w. na ziemiach polskich i w Europie (szkolnictwo elementarne, szkoły średnie, szkoły zawodowe, kształcenie wyższe, edukacja kobiet. Reformy oświatowe. Poglądy pedagogiczne czołowych pedagogów europejskich). - Edukacja na przełomie XIX/XX w. (idee ruchu Nowego Wychowania. Pajdocentryzm i pedologia w teorii i praktyce pedagogicznej). Edukacja na ziemiach polskich w początkach XX w. (Galicja, Królestwo Polskie, ziemie zaboru pruskiego). |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna genezę i źródła czynności wychowawczych człowieka w oparciu o działania pedagogiczne podejmowane w okresie antyku i kolejnych epokach, co pozwala na uporządkowanie wiedzy dotyczącej wychowania i kształcenia na przestrzeni wieków. Ma orientację w podstawowych koncepcjach filozofów i pedagogów, dotyczących istoty wychowania i kształtowania osobowości wychowanka w skali rozwoju cywilizacji europejskiej do XX wieku. Ma wiedzę o tradycjach pedagogiki polskiej w poszczególnych okresach historycznych, rozumie jej rozwój i konteksty kulturowe wyróżniające ją od koncepcji ogólnoeuropejskich. Zna najwybitniejszych przedstawicieli polskiej i europejskiej pedagogiki zarówno w zakresie teorii jak i praktyki. Zna genezę i rozwój instytucji edukacyjnych oraz zakres ich kompetencji w kontekście historycznym. Umiejętności Potrafi powiązać wiedzę historyczną na temat genezy i rozwoju instytucji oświatowo-wychowawczych z innymi obszarami pedagogiki w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i pomocowych. Umie zaprezentować swoje poglądy, zgłosić wątpliwości i dobrać stosowną argumentację, wspartą wybranymi perspektywami teoretycznymi i poglądami różnych autorów. Kompetencje społeczne Właściwie ocenia poziom swojej wiedzy i zdobytych umiejętności, rozumie znaczenie ciągłego doskonalenia swych umiejętności i pogłębiania wiedzy związanej z wychowaniem i kształceniem. Zdaje sobie sprawę ze znaczenia dziedzictwa kulturowego własnego kraju, szanuje jego tradycję i historię. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jacek Kulbaka | |
Prowadzący grup: | Iwona Czarnecka, Jacek Kulbaka, Alicja Zagrodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Egzamin pisemny (pytania zamknięte) z zagadnień omawianych na wykładach i ćwiczeniach. | |
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Wykład: Historia wychowania jako nauka, jej zakres i cele. Wychowanie spartańskie i ateńskie. Wychowanie w starożytnym Rzymie w okresie republiki i cesarstwa. Wychowanie i oświata w średniowieczu: wychowanie stanowe; Karol Wielki i jego wpływ na rozwój oświaty; powstanie uniwersytetów w Europie zachodniej i południowej. Odrodzenie w Europie Zachodniej i w Polsce (Erazm z Rotterdamu, Mikołaj Rej); reformacja i jej skutki dla oświaty; szkolnictwo różnowiercze w Europie zachodniej (Jan Sturm) i w Polsce. Próba reformy państwa przez wychowanie klasy panującej (Stanisław Konarski i Collegium Nobilium; Szkoła Rycerska). Komisja Edukacji Narodowej. Kierunki rozwoju oświaty europejskiej w XIX wieku (Pestalozzi, Herbart, Spencer). Początki wychowania przedszkolnego (August Cieszkowski, Fryderyk Froebel, Edmund Bojanowski). Oświata pod zaborem rosyjskim: Uniwersytet Wileński – Jan i Jędrzej Śniadeccy; Liceum Krzemienieckie – Tadeusz Czacki i Hugo Kołłątaj. Oświata w Księstwie Warszawskim: Izba Edukacyjna i jej działalność na polu upowszechniania szkoły elementarnej. Rusyfikacja szkolnictwa w Królestwie Polskim po Powstaniu Listopadowym; reforma szkolna Aleksandra Wielopolskiego; wybuch Powstania Styczniowego i ponowna rusyfikacja; strajk szkolny 1905 roku. Oświata polska pod zaborem pruskim; Kulturkampf, strajk dzieci we Wrześni. Oświata w zaborze austriackim i działalność Józefa Dietla. Szkolnictwo i wychowanie w Polsce w okresie XX-lecia międzywojennego: ustawa szkolna Janusza Jędrzejewicza, wychowanie narodowe i państwowe – założenia, przedstawiciele. Ćwiczenia: Myśl pedagogiczna w starożytności: Platon, Arystoteles, Kwintylian. Założenie Akademii Krakowskiej. Casa Giocosa Vittorina da Feltre. Kontrreformacja, Ignacy Loyola, kolegia jezuickie i Ratio studiorum. Racjonalizm, realizm i naturalizm w wychowaniu: myśl pedagogiczna Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke’a, Jana Jakuba Rousseau. Wizja szkolnictwa dla ludu w koncepcji Grzegorza Piramowicza. Polska myśl pedagogiczna 1 połowy XIX wieku (Stanisław Staszic, Jędrzej Śniadecki, Klementyna Hoffmanowa). Polska myśl pedagogiczna 2 połowy XIX wieku (pozytywizm warszawski). Pedagodzy Nowego Wychowania: Janusz Korczak, Maria Grzegorzewska. | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Kot S., Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 1994. Markiewiczowa H., Poznański K., Wybrane zagadnienia z historii wychowania, cz. 1-2, Warszawa 2006. Kurdybacha Ł. (red.), Historia Wychowania, t.1-2, Warszawa 1968. Bartnicka K., Szybiak I., Zarys historii wychowania, Warszawa 2001. Literatura nadobowiązkowa: Syntezy: Litak S., Draus J., Terlecki R., Historia wychowania, t. 1-2, Kraków 2005. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej, t. 1-2, Warszawa 1996. Teksty źródłowe: Galicyjskie wspomnienia szkolne, oprac. A. Knot, Kraków 1955. Grzegorzewska M., Listy do Młodego nauczyciela, cykl I-III, Warszawa 2002. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, oprac. S. Kot, cz. I-III, Warszawa 1995. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, oprac. S. Możdżeń, cz. I-VIII, Kielce 1993. Ustawodawstwo szkolne w Królestwie Polskim w latach autonomii administracyjnej 1815-1867. Materiały i źródła do historii wychowania, t. 1: 1815-1839, t. 2: 1840-1867, oprac. K. Poznański, Warszawa 2017. Źródła do dziejów wychowania, oprac. S. Wołoszyn, t. 1-2, Kielce 1995. Monografie: Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetów, Warszawa 1997. Bobrowska-Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, Warszawa 1978. Myśliciele – o wychowaniu, red. Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, t. 1-2, Warszawa 2000. Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997. Okoń W., Wizerunki sławnych pedagogów polskich, Warszawa 1993. Słowniki i encyklopedie: Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa 1993. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t. 1-7, Warszawa 2003-2008. Historia wychowania. Słownik biograficzny, red. A. Gąsiorowski, Olsztyn 1994. Słownik pedagogów polskich, red. W. Bobrowska-Nowak, D. Drynda, Katowice 1998. | |
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: wykład - metoda podająca, ćwiczenia - czytanie i omawianie tekstów źródłowych, metody aktywizujące Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 45 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jacek Kulbaka | |
Prowadzący grup: | Jacek Kulbaka, Alicja Zagrodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Egzamin pisemny (pytania zamknięte) z zagadnień omawianych na wykładach i ćwiczeniach. | |
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Wykład: Historia wychowania jako nauka, jej zakres i cele. Wychowanie spartańskie i ateńskie. Myśl pedagogiczna w Atenach (sofiści, Sokrates, Platon i Arystoteles). Wychowanie w starożytnym Rzymie (republika i cesarstwo rzymskie) Średniowiecze a Renesans. Uniwersytety w średniowieczu. Humanizm renesansowy wobec edukacji: poglądy pedagogiczne Jana Ludwika Vivesa, Erazma z Rotterdamu, Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Mikołaja Reja. Szkolnictwo renesansowe: szkoły średnie wyznaniowe (gimnazja protestanckie, kolegia jezuickie). Upadek kultury w Polsce w I poł. XVIII w. i próby ratowania państwa przez wychowanie elit (Collegium Nobilium, reforma kolegiów pijarskich, Szkoła Rycerska). Myśl pedagogiczna Stanisława Konarskiego. Komisja Edukacji Narodowej i Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych. Zróżnicowanie szkolnictwa na ziemiach polskich pod zaborami. Szkolnictwo polskie pod zaborem rosyjskim: Uniwersytet Wileński i Liceum Krzemienieckie. Oświata w Księstwie Warszawskim; oświata w Królestwie Polskim do wybuchu Powstania Styczniowego (reforma Aleksandra Wielopolskiego); pozytywizm warszawski. Oświata pod zaborem pruskim: Kulturkampf. Oświata pod zaborem austriackim: Rada Szkolna Krajowa. Szkolnictwo i wychowanie w Polsce w okresie XX-lecia międzywojennego (ustawa szkolna Janusza Jędrzejewicza, istota wychowania narodowego i państwowego). Pedagodzy Nowego Wychowania: Janusz Korczak, Maria Grzegorzewska. Ćwiczenia: Kalokagathia grecka a polskie szkolnictwo XXI wieku. Metoda majeutyczna Sokratesa i sokratejski optymizm poznawczy – możliwości wykorzystania myśli Sokratesa we współczesnej pedagogice. Poglądy pedagogiczne Marka Fabiusza Kwintyliana: szkoła czy dom, bić czy nie bić; współczesne nam realia dotyczące edukacji szkolnej i domowej oraz przemocy nauczycieli wobec uczniów. Metody wychowawcze stosowane w gimnazjach protestanckich i w kolegiach jezuickich w XVI-XVIII w. Renesansowa szkoła dworska: Casa Giocosa Vittorina da Feltre. Nowożytna myśl pedagogiczna: twórczość Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke'a, Jana Jakuba Rousseau. Myśl pedagogiczna Klementyny z Tańskich Hoffmanowej i wychowanie polskich dziewcząt w XIX wieku („hodowla aniołów”). XIX-wieczna poezja moralizująca dla dzieci (Stanisław Jachowicz, Heinrich Hoffmann). | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Kot S., Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 1994. Markiewiczowa H., Poznański K., Wybrane zagadnienia z historii wychowania, cz. 1-2, Warszawa 2006. Kurdybacha Ł. (red.), Historia Wychowania, t.1-2, Warszawa 1968. Bartnicka K., Szybiak I., Zarys historii wychowania, Warszawa 2001. Literatura nadobowiązkowa: Syntezy: Litak S., Draus J., Terlecki R., Historia wychowania, t. 1-2, Kraków 2005. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej, t. 1-2, Warszawa 1996. Teksty źródłowe: Galicyjskie wspomnienia szkolne, oprac. A. Knot, Kraków 1955. Grzegorzewska M., Listy do Młodego nauczyciela, cykl I-III, Warszawa 2002. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, oprac. S. Kot, cz. I-III, Warszawa 1995. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, oprac. S. Możdżeń, cz. I-VIII, Kielce 1993. Ustawodawstwo szkolne w Królestwie Polskim w latach autonomii administracyjnej 1815-1867. Materiały i źródła do historii wychowania, t. 1: 1815-1839, t. 2: 1840-1867, oprac. K. Poznański, Warszawa 2017. Źródła do dziejów wychowania, oprac. S. Wołoszyn, t. 1-2, Kielce 1995. Monografie: Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetów, Warszawa 1997. Bobrowska-Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, Warszawa 1978. Myśliciele – o wychowaniu, red. Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, t. 1-2, Warszawa 2000. Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997. Okoń W., Wizerunki sławnych pedagogów polskich, Warszawa 1993. Słowniki i encyklopedie: Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa 1993. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t. 1-7, Warszawa 2003-2008. Historia wychowania. Słownik biograficzny, red. A. Gąsiorowski, Olsztyn 1994. Słownik pedagogów polskich, red. W. Bobrowska-Nowak, D. Drynda, Katowice 1998. | |
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: wykład - metoda podająca, ćwiczenia - czytanie i omawianie tekstów źródłowych, metody aktywizujące Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 24 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 21 i>Przygotowanie się do egzaminu - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Hanna Markiewicz | |
Prowadzący grup: | Iwona Czarnecka, Hanna Markiewicz, Janusz Smykowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Egzamin ustny z zagadnień omawianych na wykładach i ćwiczeniach. | |
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Wykład: Historia wychowania jako nauka, jej zakres i cele. Wychowanie spartańskie i ateńskie. Wychowanie w starożytnym Rzymie w okresie republiki i cesarstwa. Wychowanie i oświata w średniowieczu: wychowanie stanowe; Karol Wielki i jego wpływ na rozwój oświaty; powstanie uniwersytetów w Europie zachodniej i południowej. Odrodzenie w Europie Zachodniej i w Polsce (Erazm z Rotterdamu, Mikołaj Rej); reformacja i jej skutki dla oświaty; szkolnictwo różnowiercze w Europie zachodniej (Jan Sturm) i w Polsce. Próba reformy państwa przez wychowanie klasy panującej (Stanisław Konarski i Collegium Nobilium; Szkoła Rycerska). Komisja Edukacji Narodowej. Kierunki rozwoju oświaty europejskiej w XIX wieku (Pestalozzi, Herbart, Spencer). Początki wychowania przedszkolnego (August Cieszkowski, Fryderyk Froebel, Edmund Bojanowski). Oświata pod zaborem rosyjskim: Uniwersytet Wileński – Jan i Jędrzej Śniadeccy; Liceum Krzemienieckie – Tadeusz Czacki i Hugo Kołłątaj. Oświata w Księstwie Warszawskim: Izba Edukacyjna i jej działalność na polu upowszechniania szkoły elementarnej. Rusyfikacja szkolnictwa w Królestwie Polskim po Powstaniu Listopadowym; reforma szkolna Aleksandra Wielopolskiego; wybuch Powstania Styczniowego i ponowna rusyfikacja; strajk szkolny 1905 roku. Oświata polska pod zaborem pruskim; Kulturkampf, strajk dzieci we Wrześni. Oświata w zaborze austriackim i działalność Józefa Dietla. Szkolnictwo i wychowanie w Polsce w okresie XX-lecia międzywojennego: ustawa szkolna Janusza Jędrzejewicza, wychowanie narodowe i państwowe – założenia, przedstawiciele. Ćwiczenia: Myśl pedagogiczna w starożytności: Platon, Arystoteles, Kwintylian. Założenie Akademii Krakowskiej. Casa Giocosa Vittorina da Feltre. Kontrreformacja, Ignacy Loyola, kolegia jezuickie i Ratio studiorum. Racjonalizm, realizm i naturalizm w wychowaniu: myśl pedagogiczna Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke’a, Jana Jakuba Rousseau. Wizja szkolnictwa dla ludu w koncepcji Grzegorza Piramowicza. Polska myśl pedagogiczna 1 połowy XIX wieku (Stanisław Staszic, Jędrzej Śniadecki, Klementyna Hoffmanowa). Polska myśl pedagogiczna 2 połowy XIX wieku (pozytywizm warszawski). Pedagodzy Nowego Wychowania: Janusz Korczak, Maria Grzegorzewska. | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Kot S., Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 1994. Markiewiczowa H., Poznański K., Wybrane zagadnienia z historii wychowania, cz. 1-2, Warszawa 2006. Kurdybacha Ł. (red.), Historia Wychowania, t.1-2, Warszawa 1968. Bartnicka K., Szybiak I., Zarys historii wychowania, Warszawa 2001. Literatura nadobowiązkowa: Syntezy: Litak S., Draus J., Terlecki R., Historia wychowania, t. 1-2, Kraków 2005. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej, t. 1-2, Warszawa 1996. Teksty źródłowe: Galicyjskie wspomnienia szkolne, oprac. A. Knot, Kraków 1955. Grzegorzewska M., Listy do Młodego nauczyciela, cykl I-III, Warszawa 2002. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, oprac. S. Kot, cz. I-III, Warszawa 1995. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, oprac. S. Możdżeń, cz. I-VIII, Kielce 1993. Ustawodawstwo szkolne w Królestwie Polskim w latach autonomii administracyjnej 1815-1867. Materiały i źródła do historii wychowania, t. 1: 1815-1839, t. 2: 1840-1867, oprac. K. Poznański, Warszawa 2017. Źródła do dziejów wychowania, oprac. S. Wołoszyn, t. 1-2, Kielce 1995. Monografie: Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetów, Warszawa 1997. Bobrowska-Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, Warszawa 1978. Myśliciele – o wychowaniu, red. Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, t. 1-2, Warszawa 2000. Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997. Okoń W., Wizerunki sławnych pedagogów polskich, Warszawa 1993. Słowniki i encyklopedie: Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa 1993. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t. 1-7, Warszawa 2003-2008. Historia wychowania. Słownik biograficzny, red. A. Gąsiorowski, Olsztyn 1994. Słownik pedagogów polskich, red. W. Bobrowska-Nowak, D. Drynda, Katowice 1998. | |
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: wykład - metoda podająca, ćwiczenia - czytanie i omawianie tekstów źródłowych, metody aktywizujące Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 45 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 Link do grupy 1 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6cde89eebd9e489a97cae8e7be43242b%40thread.tacv2/conversations?groupId=9b8ec7f5-2398-4b97-8f11-ff2869a439da&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 2 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad483d89d30b84b7ca41976e214472d09%40thread.tacv2/conversations?groupId=8be24c57-3593-4de7-b030-fd75a5643779&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 3 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3a15d9fe4aa146d8bf1dc009e18a8034%40thread.tacv2/conversations?groupId=657f9d1d-53bd-429a-8080-582f2a9759fd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 4 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4c5444ff049f4e0299e54c01e968971c%40thread.tacv2/conversations?groupId=031604d3-4aa9-4aa6-a76f-ffdcd0e3cd12&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 5 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab43337217f9e433184bb7f403551974d%40thread.tacv2/conversations?groupId=2e3f5b93-b272-434f-a4d5-c636a5777208&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 6 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a30c609d6d6ac4aaa8673e201dcac6fbd%40thread.tacv2/conversations?groupId=f6cac64c-6497-4036-b3ca-38b97b80e050&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 7 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0ad4364e38cf4f4a944db44e710fb7f8%40thread.tacv2/conversations?groupId=681a4341-5a4c-4d21-b191-ddd51817f5eb&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 8 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6d9efcb2c0e147859ad5bfcce46259bd%40thread.tacv2/conversations?groupId=728abde0-e143-4b10-9c5c-cdbd9c29191b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 9 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae6befcc4b92a48dfacaf17381c4778a2%40thread.tacv2/conversations?groupId=d731633b-5bb7-4820-adfb-69baf180f482&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 10 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a62bd05ff9e264037987bb6ec69da6bbc%40thread.tacv2/conversations?groupId=b956e94e-2abf-4fb6-9b4e-0e11ac1fd03f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 11 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3afcee0a8c254401b64ca3d0e2f3de54%40thread.tacv2/conversations?groupId=97d773b2-d85e-4111-9c8c-767894730f3c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do wykładu - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abaebc19a7a5d41d6b0f66dd374c838a9%40thread.tacv2/conversations?groupId=dfe21148-1f88-4035-bc86-3f1e7b1877e5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alicja Zagrodzka | |
Prowadzący grup: | Janusz Smykowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Egzamin pisemny (pytania zamknięte) z zagadnień omawianych na wykładach i ćwiczeniach. | |
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Wykład: Historia wychowania jako nauka, jej zakres i cele. Wychowanie spartańskie i ateńskie. Myśl pedagogiczna w Atenach (sofiści, Sokrates, Platon i Arystoteles). Wychowanie w starożytnym Rzymie. Średniowiecze a Renesans. Uniwersytety w średniowieczu. Humanizm renesansowy wobec edukacji: poglądy pedagogiczne Jana Ludwika Vivesa, Erazma z Rotterdamu, Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Mikołaja Reja. Szkolnictwo renesansowe: szkoły dworskie (Casa Giocosa Vittorina da Feltre). Nowożytna myśl pedagogiczna: twórczość Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke'a, Jana Jakuba Rousseau (w skrócie). Upadek kultury w Polsce w I poł. XVIII w. i próby ratowania państwa przez wychowanie elit (Collegium Nobilium, reforma kolegiów pijarskich, Szkoła Rycerska). Myśl pedagogiczna Stanisława Konarskiego. Komisja Edukacji Narodowej i Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych. Zróżnicowanie szkolnictwa na ziemiach polskich pod zaborami. Szkolnictwo polskie pod zaborem rosyjskim: Uniwersytet Wileński i Liceum Krzemienieckie. Oświata w Księstwie Warszawskim; oświata w Królestwie Polskim do wybuchu Powstania Styczniowego (reforma Wielopolskiego); pozytywizm warszawski. Oświata pod zaborem pruskim: Kulturkampf, strajk dzieci we Wrześni. Oświata pod zaborem austriackim: Józef Dietl i Rada Szkolna Krajowa. Początki wychowania przedszkolnego: Fryderyk Franciszek Fröbel. Początki nowoczesnego szkolnictwa elementarnego: Jan Henryk Pestalozzi. Szkolnictwo i wychowanie w Polsce w okresie XX-lecia międzywojennego (Sejm Nauczycielski, ustawa szkolna Janusza Jędrzejewicza). Pedagodzy Nowego Wychowania: Celestyn Freinet, Maria Montessori, Janusz Korczak, Maria Grzegorzewska. Ćwiczenia: Kalokagathia grecka a polskie szkolnictwo XXI wieku. Metoda majeutyczna Sokratesa i sokratejski optymizm poznawczy – możliwości wykorzystania myśli Sokratesa we współczesnej pedagogice. Poglądy pedagogiczne Marka Fabiusza Kwintyliana: szkoła czy dom, bić czy nie bić; współczesne nam realia dotyczące edukacji szkolnej i domowej oraz przemocy nauczycieli wobec uczniów. Szkolnictwo renesansowe: szkoły średnie wyznaniowe (gimnazja protestanckie, kolegia jezuickie). Metody wychowawcze stosowane w gimnazjach protestanckich i w kolegiach jezuickich w XVI-XVIII w. Nowożytna myśl pedagogiczna: twórczość Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke'a, Jana Jakuba Rousseau (szczegóły). Myśl pedagogiczna Klementyny z Tańskich Hoffmanowej i wychowanie polskich dziewcząt w XIX wieku („hodowla aniołów”). XIX-wieczna poezja moralizująca dla dzieci (Stanisław Jachowicz, Heinrich Hoffmann). | |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Kot S., Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 1994. Markiewiczowa H., Poznański K., Wybrane zagadnienia z historii wychowania, cz. 1-2, Warszawa 2006. LITERATURA NADOBOWIĄZKOWA Syntezy: Litak S., Draus J., Terlecki R., Historia wychowania, t. 1-2, Kraków 2005. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej, t. 1-2, Warszawa 1996. Teksty źródłowe: Galicyjskie wspomnienia szkolne, oprac. A. Knot, Kraków 1955. Grzegorzewska M., Listy do Młodego nauczyciela, cykl I-III, Warszawa 2002. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, oprac. S. Kot, cz. I-III, Warszawa 1995. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, oprac. S. Możdżeń, cz. I-VIII, Kielce 1993. Ustawodawstwo szkolne w Królestwie Polskim w latach autonomii administracyjnej 1815-1867. Materiały i źródła do historii wychowania, t. 1: 1815-1839, t. 2: 1840-1867, oprac. K. Poznański, Warszawa 2017. Źródła do dziejów wychowania, oprac. S. Wołoszyn, t. 1-2, Kielce 1995. Monografie: Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetów, Warszawa 1997. Bobrowska-Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, Warszawa 1978. Myśliciele – o wychowaniu, red. Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, t. 1-2, Warszawa 2000. Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997. Okoń W., Wizerunki sławnych pedagogów polskich, Warszawa 1993. Słowniki i encyklopedie: Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa 1993. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t. 1-7, Warszawa 2003-2008. Historia wychowania. Słownik biograficzny, red. A. Gąsiorowski, Olsztyn 1994. Słownik pedagogów polskich, red. W. Bobrowska-Nowak, D. Drynda, Katowice 1998. | |
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: wykład - metoda podająca (z prezentacją), ćwiczenia - czytanie i omawianie tekstów źródłowych, metody aktywizujące Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 24 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 21 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 Link do grupy 1 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa4203a84628a49d694134debf9b5b60c%40thread.tacv2/conversations?groupId=7d35ac83-6055-4f68-9121-456264e1a709&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 2 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a86c589157ddb480a94e46b0f68380a97%40thread.tacv2/conversations?groupId=68baebbd-498a-4929-93c0-1127d0e75ab8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 3 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0cced9138e1942dfab27d47d0c70daf1%40thread.tacv2/conversations?groupId=31cf09fe-c6be-4f89-bad0-5f4658aa98e4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do wykładu - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a05d1730c4ea54578815c8979d4d84724%40thread.tacv2/conversations?groupId=86b04964-8889-4472-834a-b2ed99b0067f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.