Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty umiejętności społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-WUS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztaty umiejętności społecznych
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Warsztaty umiejętności społecznych pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty.

- Wyjaśnienie pojęć: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne,

autoprezentacja, modelowanie zachowania.

- Model kompetencji osobistych wg S. Greenspana.

- Bariery komunikacyjne wg Thomasa Gordona.

- Warsztaty umiejętności społecznych jako trening prowadzony dla dzieci/uczniów.

- Rozwój społeczny dziecka i ucznia.

- Program Kształtowania Umiejętności Społecznych wg Goldsteina.

- Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych.

- Rozpoznawanie potrzeb dzieci/uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych dla grup

o określonym celu.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Definiuje pojęcie kompetencji społecznych

Wymienia i opisuje etapy rozwoju społecznego dziecka

Charakteryzuje metody i procedury stosowane w procesie kształcenia umiejętności społecznych

Umiejętności

Konstruuje proste narzędzie do obserwacji wybranych umiejętności społecznych

Projektuje program i scenariusz zajęć kształtowania umiejętności społecznych

Kompetencje społeczne

Prezentuje postawę otwartą na trudności i potrzeby dzieci i młodzieży

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- obecność i aktywność podczas zajęć online,

- test (pytania zamknięte) w aplikacji MS Teams,

- przygotowanie scenariusza warsztatów umiejętności społecznych (praca w parach),

- przygotowanie prezentacji z wybraną umiejętnością społeczną.

Pełny opis:

Opis treści:

1. Warsztaty umiejętności społecznych pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty:

Wyjaśnienie pojęć: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania.

Model kompetencji osobistych wg S. Greenspana.

Bariery komunikacyjne wg. Thomasa Gordona.

2. Warsztaty umiejętności społecznych jako trening prowadzony dla dzieci/uczniów:

Rozwój społeczny dziecka i ucznia.

Program Kształtowania Umiejętności Społecznych wg Goldsteina.

Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych.

Organizacja treningów umiejętności społecznych.

Rozpoznawanie potrzeb dzieci/uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych dla grup o określonym celu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP.

2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN.

3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP.

4. Plummer, D.M. (2010). Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza.

5. McGinnis, E. (2014). Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Instytut "Amity".

6. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (red.) (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach (s. 73-105). Kraków: Bliżej Przedszkola.

Literatura uzupełniająca:

1.Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

2. Gąstoł, A., Jegier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin.

3. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP.

4. Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

5. Jegier, A., Szurowska, B. (2017) Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami. Warszawa: Difin.

Uwagi:

Link do zespołu w aplikacji MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3afbc1b2e41cd14052b1ca9b4011d0aca2%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2091a7ce-2c16-4ede-9634-acf70a93f765&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia:

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa

Nakład pracy studenta:

Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 15 h.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 h.

Przygotowanie się do testu: 5 h.

Przygotowanie scenariusza i prezentacji: 10 h.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- obecność i aktywność podczas zajęć online,

- test (pytania zamknięte) w aplikacji MS Teams,

- przygotowanie scenariusza warsztatów umiejętności społecznych (praca w parach),

- przygotowanie prezentacji z wybraną umiejętnością społeczną.

Pełny opis:

Opis treści:

1. Warsztaty umiejętności społecznych pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty:

Wyjaśnienie pojęć: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania.

Model kompetencji osobistych wg S. Greenspana.

Bariery komunikacyjne wg. Thomasa Gordona.

2. Warsztaty umiejętności społecznych jako trening prowadzony dla dzieci/uczniów:

Rozwój społeczny dziecka i ucznia.

Program Kształtowania Umiejętności Społecznych wg Goldsteina.

Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych.

Organizacja treningów umiejętności społecznych.

Rozpoznawanie potrzeb dzieci/uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych dla grup o określonym celu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP.

2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN.

3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP.

4. Plummer, D.M. (2010). Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza.

5. McGinnis, E. (2014). Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Instytut "Amity".

6. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (red.) (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach (s. 73-105). Kraków: Bliżej Przedszkola.

Literatura uzupełniająca:

1.Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

2. Gąstoł, A., Jegier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin.

3. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP.

4. Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

5. Jegier, A., Szurowska, B. (2017) Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami. Warszawa: Difin.

Uwagi:

Linki do zespołów w aplikacji MS Teams:

grupa 1 - https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a7d72cb3af359400eb15e67bd1ddf4960%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=08d48bb9-e7d0-4088-b5fc-44d419e257d0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 2 - https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a8445498af10446ad8e48dc29ee329202%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=3ab5ee99-3968-4584-9062-d4c2c34ae618&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia:

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa

Nakład pracy studenta:

Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 10 h.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 h.

Przygotowanie się do testu: 5 h.

Przygotowanie scenariusza i prezentacji: 10 h.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- obecność i aktywność,

- test (pytania zamknięte),

- przygotowanie scenariusza warsztatów umiejętności społecznych (praca w parach),

- przygotowanie prezentacji z wybraną umiejętnością społeczną.

Pełny opis:

Opis treści:

1. Warsztaty umiejętności społecznych pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty:

Wyjaśnienie pojęć: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania.

Model kompetencji osobistych wg S. Greenspana.

Bariery komunikacyjne wg. Thomasa Gordona.

2. Warsztaty umiejętności społecznych jako trening prowadzony dla dzieci/uczniów:

Rozwój społeczny dziecka i ucznia.

Program Kształtowania Umiejętności Społecznych wg Goldsteina.

Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych.

Organizacja treningów umiejętności społecznych.

Rozpoznawanie potrzeb dzieci/uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych dla grup o określonym celu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP.

2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN.

3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP.

4. Plummer, D.M. (2010). Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza.

5. McGinnis, E. (2014). Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Instytut "Amity".

6. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (red.) (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach (s. 73-105). Kraków: Bliżej Przedszkola.

Literatura uzupełniająca:

1.Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

2. Gąstoł, A., Jegier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin.

3. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP.

4. Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

5. Jegier, A., Szurowska, B. (2017) Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami. Warszawa: Difin.

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 h.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 h.

Przygotowanie się do testu: 5 h.

Przygotowanie scenariusza i prezentacji: 10 h.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- obecność i aktywność,

- test (pytania zamknięte),

- przygotowanie scenariusza warsztatów umiejętności społecznych (praca w parach),

- przygotowanie prezentacji (filmu instruktażowego) z wybraną umiejętnością społeczną.

Pełny opis:

Opis treści:

1. Warsztaty umiejętności społecznych pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty:

Wyjaśnienie pojęć: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania.

Model kompetencji osobistych wg S. Greenspana.

Bariery komunikacyjne wg. Thomasa Gordona.

2. Warsztaty umiejętności społecznych jako trening prowadzony dla dzieci/uczniów:

Rozwój społeczny dziecka i ucznia.

Program Kształtowania Umiejętności Społecznych wg Goldsteina.

Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych.

Organizacja treningów umiejętności społecznych.

Rozpoznawanie potrzeb dzieci/uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych dla grup o określonym celu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP.

2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN.

3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP.

4. Plummer, D.M. (2010). Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza.

5. McGinnis, E. (2014). Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Instytut "Amity".

6. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (red.) (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach (s. 73-105). Kraków: Bliżej Przedszkola.

Literatura uzupełniająca:

1.Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

2. Gąstoł, A., Jegier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin.

3. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP.

4. Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

5. Jegier, A., Szurowska, B. (2017) Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami. Warszawa: Difin.

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 10 h.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 h.

Przygotowanie się do testu: 5 h.

Przygotowanie scenariusza i prezentacji: 10 h.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- obecność i aktywność,

- test (pytania zamknięte),

- przygotowanie scenariusza warsztatów umiejętności społecznych (praca w parach),

- przygotowanie prezentacji z wybraną umiejętnością społeczną.

Pełny opis:

Opis treści:

1. Warsztaty umiejętności społecznych pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty:

Wyjaśnienie pojęć: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania.

Model kompetencji osobistych wg S. Greenspana.

Bariery komunikacyjne wg. Thomasa Gordona.

2. Warsztaty umiejętności społecznych jako trening prowadzony dla dzieci/uczniów:

Rozwój społeczny dziecka i ucznia.

Program Kształtowania Umiejętności Społecznych wg Goldsteina.

Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych.

Organizacja treningów umiejętności społecznych.

Rozpoznawanie potrzeb dzieci/uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych dla grup o określonym celu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP.

2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN.

3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP.

4. Plummer, D.M. (2010). Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza.

5. McGinnis, E. (2014). Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Instytut "Amity".

6. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (red.) (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach (s. 73-105). Kraków: Bliżej Przedszkola.

Literatura uzupełniająca:

1.Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

2. Gąstoł, A., Jegier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin.

3. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP.

4. Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

5. Jegier, A., Szurowska, B. (2017) Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami. Warszawa: Difin.

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 h.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 h.

Przygotowanie się do testu: 5 h.

Przygotowanie scenariusza i prezentacji: 10 h.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- obecność i aktywność,

- test (pytania zamknięte),

- przygotowanie scenariusza warsztatów umiejętności społecznych (praca w parach),

- przygotowanie prezentacji (filmu instruktażowego) z wybraną umiejętnością społeczną.

Pełny opis:

Opis treści:

1. Warsztaty umiejętności społecznych pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty:

Wyjaśnienie pojęć: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania.

Model kompetencji osobistych wg S. Greenspana.

Bariery komunikacyjne wg. Thomasa Gordona.

2. Warsztaty umiejętności społecznych jako trening prowadzony dla dzieci/uczniów:

Rozwój społeczny dziecka i ucznia.

Program Kształtowania Umiejętności Społecznych wg Goldsteina.

Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych.

Organizacja treningów umiejętności społecznych.

Rozpoznawanie potrzeb dzieci/uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych dla grup o określonym celu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP.

2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN.

3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP.

4. Plummer, D.M. (2010). Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza.

5. McGinnis, E. (2014). Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Instytut "Amity".

6. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (red.) (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach (s. 73-105). Kraków: Bliżej Przedszkola.

Literatura uzupełniająca:

1.Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

2. Gąstoł, A., Jegier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin.

3. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP.

4. Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

5. Jegier, A., Szurowska, B. (2017) Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami. Warszawa: Difin.

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 10 h.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 h.

Przygotowanie się do testu: 5 h.

Przygotowanie scenariusza i prezentacji: 10 h.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)