Warsztaty umiejętności społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-WUS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty umiejętności społecznych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Warsztaty umiejętności społecznych pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty. - Wyjaśnienie pojęć: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania. - Model kompetencji osobistych wg S. Greenspana. - Bariery komunikacyjne wg Thomasa Gordona. - Warsztaty umiejętności społecznych jako trening prowadzony dla dzieci/uczniów. - Rozwój społeczny dziecka i ucznia. - Program Kształtowania Umiejętności Społecznych wg Goldsteina. - Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych. - Rozpoznawanie potrzeb dzieci/uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych dla grup o określonym celu. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Definiuje pojęcie kompetencji społecznych Wymienia i opisuje etapy rozwoju społecznego dziecka Charakteryzuje metody i procedury stosowane w procesie kształcenia umiejętności społecznych Umiejętności Konstruuje proste narzędzie do obserwacji wybranych umiejętności społecznych Projektuje program i scenariusz zajęć kształtowania umiejętności społecznych Kompetencje społeczne Prezentuje postawę otwartą na trudności i potrzeby dzieci i młodzieży |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - obecność i aktywność podczas zajęć online, - test (pytania zamknięte) w aplikacji MS Teams, - przygotowanie scenariusza warsztatów umiejętności społecznych (praca w parach), - przygotowanie prezentacji z wybraną umiejętnością społeczną. |
|
Pełny opis: |
Opis treści: 1. Warsztaty umiejętności społecznych pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty: Wyjaśnienie pojęć: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania. Model kompetencji osobistych wg S. Greenspana. Bariery komunikacyjne wg. Thomasa Gordona. 2. Warsztaty umiejętności społecznych jako trening prowadzony dla dzieci/uczniów: Rozwój społeczny dziecka i ucznia. Program Kształtowania Umiejętności Społecznych wg Goldsteina. Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych. Organizacja treningów umiejętności społecznych. Rozpoznawanie potrzeb dzieci/uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych dla grup o określonym celu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP. 2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN. 3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP. 4. Plummer, D.M. (2010). Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza. 5. McGinnis, E. (2014). Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Instytut "Amity". 6. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (red.) (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach (s. 73-105). Kraków: Bliżej Przedszkola. Literatura uzupełniająca: 1.Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. 2. Gąstoł, A., Jegier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin. 3. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP. 4. Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 5. Jegier, A., Szurowska, B. (2017) Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami. Warszawa: Difin. |
|
Uwagi: |
Link do zespołu w aplikacji MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3afbc1b2e41cd14052b1ca9b4011d0aca2%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2091a7ce-2c16-4ede-9634-acf70a93f765&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa Nakład pracy studenta: Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 15 h. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 h. Przygotowanie się do testu: 5 h. Przygotowanie scenariusza i prezentacji: 10 h. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - obecność i aktywność podczas zajęć online, - test (pytania zamknięte) w aplikacji MS Teams, - przygotowanie scenariusza warsztatów umiejętności społecznych (praca w parach), - przygotowanie prezentacji z wybraną umiejętnością społeczną. |
|
Pełny opis: |
Opis treści: 1. Warsztaty umiejętności społecznych pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty: Wyjaśnienie pojęć: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania. Model kompetencji osobistych wg S. Greenspana. Bariery komunikacyjne wg. Thomasa Gordona. 2. Warsztaty umiejętności społecznych jako trening prowadzony dla dzieci/uczniów: Rozwój społeczny dziecka i ucznia. Program Kształtowania Umiejętności Społecznych wg Goldsteina. Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych. Organizacja treningów umiejętności społecznych. Rozpoznawanie potrzeb dzieci/uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych dla grup o określonym celu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP. 2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN. 3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP. 4. Plummer, D.M. (2010). Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza. 5. McGinnis, E. (2014). Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Instytut "Amity". 6. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (red.) (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach (s. 73-105). Kraków: Bliżej Przedszkola. Literatura uzupełniająca: 1.Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. 2. Gąstoł, A., Jegier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin. 3. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP. 4. Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 5. Jegier, A., Szurowska, B. (2017) Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami. Warszawa: Difin. |
|
Uwagi: |
Linki do zespołów w aplikacji MS Teams: grupa 1 - https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a7d72cb3af359400eb15e67bd1ddf4960%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=08d48bb9-e7d0-4088-b5fc-44d419e257d0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 2 - https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a8445498af10446ad8e48dc29ee329202%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=3ab5ee99-3968-4584-9062-d4c2c34ae618&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa Nakład pracy studenta: Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 10 h. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 h. Przygotowanie się do testu: 5 h. Przygotowanie scenariusza i prezentacji: 10 h. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - obecność i aktywność, - test (pytania zamknięte), - przygotowanie scenariusza warsztatów umiejętności społecznych (praca w parach), - przygotowanie prezentacji z wybraną umiejętnością społeczną. |
|
Pełny opis: |
Opis treści: 1. Warsztaty umiejętności społecznych pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty: Wyjaśnienie pojęć: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania. Model kompetencji osobistych wg S. Greenspana. Bariery komunikacyjne wg. Thomasa Gordona. 2. Warsztaty umiejętności społecznych jako trening prowadzony dla dzieci/uczniów: Rozwój społeczny dziecka i ucznia. Program Kształtowania Umiejętności Społecznych wg Goldsteina. Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych. Organizacja treningów umiejętności społecznych. Rozpoznawanie potrzeb dzieci/uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych dla grup o określonym celu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP. 2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN. 3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP. 4. Plummer, D.M. (2010). Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza. 5. McGinnis, E. (2014). Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Instytut "Amity". 6. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (red.) (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach (s. 73-105). Kraków: Bliżej Przedszkola. Literatura uzupełniająca: 1.Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. 2. Gąstoł, A., Jegier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin. 3. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP. 4. Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 5. Jegier, A., Szurowska, B. (2017) Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami. Warszawa: Difin. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 h. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 h. Przygotowanie się do testu: 5 h. Przygotowanie scenariusza i prezentacji: 10 h. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
N LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - obecność i aktywność, - test (pytania zamknięte), - przygotowanie scenariusza warsztatów umiejętności społecznych (praca w parach), - przygotowanie prezentacji (filmu instruktażowego) z wybraną umiejętnością społeczną. |
|
Pełny opis: |
Opis treści: 1. Warsztaty umiejętności społecznych pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty: Wyjaśnienie pojęć: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania. Model kompetencji osobistych wg S. Greenspana. Bariery komunikacyjne wg. Thomasa Gordona. 2. Warsztaty umiejętności społecznych jako trening prowadzony dla dzieci/uczniów: Rozwój społeczny dziecka i ucznia. Program Kształtowania Umiejętności Społecznych wg Goldsteina. Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych. Organizacja treningów umiejętności społecznych. Rozpoznawanie potrzeb dzieci/uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych dla grup o określonym celu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP. 2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN. 3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP. 4. Plummer, D.M. (2010). Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza. 5. McGinnis, E. (2014). Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Instytut "Amity". 6. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (red.) (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach (s. 73-105). Kraków: Bliżej Przedszkola. Literatura uzupełniająca: 1.Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. 2. Gąstoł, A., Jegier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin. 3. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP. 4. Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 5. Jegier, A., Szurowska, B. (2017) Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami. Warszawa: Difin. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 10 h. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 h. Przygotowanie się do testu: 5 h. Przygotowanie scenariusza i prezentacji: 10 h. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - obecność i aktywność, - test (pytania zamknięte), - przygotowanie scenariusza warsztatów umiejętności społecznych (praca w parach), - przygotowanie prezentacji z wybraną umiejętnością społeczną. |
|
Pełny opis: |
Opis treści: 1. Warsztaty umiejętności społecznych pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty: Wyjaśnienie pojęć: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania. Model kompetencji osobistych wg S. Greenspana. Bariery komunikacyjne wg. Thomasa Gordona. 2. Warsztaty umiejętności społecznych jako trening prowadzony dla dzieci/uczniów: Rozwój społeczny dziecka i ucznia. Program Kształtowania Umiejętności Społecznych wg Goldsteina. Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych. Organizacja treningów umiejętności społecznych. Rozpoznawanie potrzeb dzieci/uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych dla grup o określonym celu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP. 2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN. 3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP. 4. Plummer, D.M. (2010). Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza. 5. McGinnis, E. (2014). Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Instytut "Amity". 6. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (red.) (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach (s. 73-105). Kraków: Bliżej Przedszkola. Literatura uzupełniająca: 1.Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. 2. Gąstoł, A., Jegier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin. 3. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP. 4. Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 5. Jegier, A., Szurowska, B. (2017) Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami. Warszawa: Difin. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 h. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 h. Przygotowanie się do testu: 5 h. Przygotowanie scenariusza i prezentacji: 10 h. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
N LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - obecność i aktywność, - test (pytania zamknięte), - przygotowanie scenariusza warsztatów umiejętności społecznych (praca w parach), - przygotowanie prezentacji (filmu instruktażowego) z wybraną umiejętnością społeczną. |
|
Pełny opis: |
Opis treści: 1. Warsztaty umiejętności społecznych pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty: Wyjaśnienie pojęć: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania. Model kompetencji osobistych wg S. Greenspana. Bariery komunikacyjne wg. Thomasa Gordona. 2. Warsztaty umiejętności społecznych jako trening prowadzony dla dzieci/uczniów: Rozwój społeczny dziecka i ucznia. Program Kształtowania Umiejętności Społecznych wg Goldsteina. Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych. Organizacja treningów umiejętności społecznych. Rozpoznawanie potrzeb dzieci/uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych dla grup o określonym celu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP. 2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN. 3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP. 4. Plummer, D.M. (2010). Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza. 5. McGinnis, E. (2014). Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Instytut "Amity". 6. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (red.) (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach (s. 73-105). Kraków: Bliżej Przedszkola. Literatura uzupełniająca: 1.Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. 2. Gąstoł, A., Jegier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin. 3. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP. 4. Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 5. Jegier, A., Szurowska, B. (2017) Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami. Warszawa: Difin. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 10 h. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 h. Przygotowanie się do testu: 5 h. Przygotowanie scenariusza i prezentacji: 10 h. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.