Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne koncepcje resocjalizacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-WKR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne koncepcje resocjalizacji
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. PC (kont.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 1 sem. PC (kont.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

1. Specyfika oddziaływań resocjalizacyjnych wg koncepcji behawioralnej.

2. Resocjalizacja w podejściu interakcyjnym.

3. Wielodyscyplinowe (wielowymiarowe) podejście do resocjalizacji.

4. Koncepcja poznawcza resocjalizacji.

5. Resocjalizacja jako proces swoistej naprawy moralnej i obyczajowej.

6. Resocjalizacja jako idea kształtowania poczucia odpowiedzialności.

7. Koncepcja resilience (oporu - elastyczności)

8. Koncepcja „twórczej resocjalizacji”.

9. Resocjalizacja jako reintegracja społeczna jednostki

Tematyka ćwiczeń:

1. Idea probacji jako sprawiedliwości naprawczej.

2. System Dozoru Elektronicznego jako alternatywa dla wykonywania kary pozbawienia wolności.

3. Mediacje w sprawach karnych.

4. Rodzinne domy terapeutyczne jako propozycja systemu opieki i wychowania osób nieprzystosowanych społecznie.

5. Sposoby zabezpieczenia społeczeństwa przed przestępcami seksualnymi. Wykonywanie kary pozbawienia wolności wobec sprawców przestępstw seksualnych.

6. Terapia sprawców przemocy seksualnej.

7. Środowiskowe hostele kontynuacją procesu resocjalizacji.

8. Postępowanie z przestępcami chorymi psychicznie. Ustawa o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzającymi zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób.

9. Nowelizacja kodeksu karnego z 13.07.2017r.

10. Nowoczesne rozwiązania w resocjalizacji więźniów w wybranych państwach w Europie.

11. Alternatywne metody terapii i resocjalizacji w pracy środowiskowej z młodzieżą nieprzystosowaną społecznie i zagrożoną nieprzystosowaniem społecznym.

12. Terapia osób uzależnionych tymczasowo aresztowanych i odbywających karę pozbawienia wolności.

13. Resocjalizacja poprzez aktywizację zawodową skazanych. Program "Praca dla więźniów" realizowany przez Służbę Więzienną i Ministerstwo Sprawiedliwości, wspierający readaptację społeczną osób odbywających karę pozbawienia wolności i tymczasowo aresztowanych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Opisuje współczesne koncepcje resocjalizacji jednostek nieprzystosowanych społecznie.

Wyjaśnia podstawy teoretyczne różnorodnych tendencji we współczesnych oddziaływaniach resocjalizacyjnych.

Identyfikuje wybrane nurty w resocjalizacji i wymienia różnorodne sposoby działalności korekcyjno-wychowawczej, uwarunkowanej nowymi odkryciami psychologii, biologii, psychiatrii, socjologii czy nauk kryminologicznych.

Umiejętności

Posiada umiejętność pogłębionej refleksyjności w zakresie oddziaływań resocjalizujących.

Stosuje wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej w celu analizy i rozwiązywania złożonych i różnorodnych problemów i dylematów resocjalizacyjnych.

Kompetencje społeczne

Posiada kompetencje do dokonania krytycznej oceny funkcjonowania wybranych systemów resocjalizacji instytucjonalnej w kontekście ich różnych uwarunkowań, jak również praktyki resocjalizacyjnej.

Docenia dotychczasowy dorobek pedagogów oraz aktualne ich propozycje dotyczące całej strategii pracy wychowawczo-resocjalizacyjnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hubert Iwanicki
Prowadzący grup: Hubert Iwanicki, Katarzyna Nawrocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

1. Egzamin pisemny końcowy (test jednokrotnego wyboru)

2. Ocena ustnej wypowiedzi studenta podczas zajęć

3. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie do zajęć)

4. Ocena pracy studentów w grupach podczas zajęć.

5. Ocena przygotowanego na zajęcia referatu.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Specyfika oddziaływań resocjalizacyjnych wg koncepcji behawioralnej.

- Resocjalizacja w podejściu interakcyjnym.

- Wielodyscyplinowe (wielowymiarowe) podejście do resocjalizacji.

- Koncepcja poznawcza resocjalizacji.

- Resocjalizacja jako proces swoistej naprawy moralnej i obyczajowej.

- Resocjalizacja jako idea kształtowania poczucia odpowiedzialności.

- Koncepcja resilience (oporu - elastyczności)

- Koncepcja „twórczej resocjalizacji”.

- Resocjalizacja jako reintegracja społeczna jednostki

- Idea probacji jako sprawiedliwości naprawczej.

- System Dozoru Elektronicznego jako alternatywa dla wykonywania kary pozbawienia wolności.

- Mediacje w sprawach karnych.

- Rodzinne domy terapeutyczne jako propozycja systemu opieki i wychowania osób nieprzystosowanych społecznie.

- Sposoby zabezpieczenia społeczeństwa przed przestępcami seksualnymi. Wykonywanie kary pozbawienia wolności wobec sprawców przestępstw seksualnych.

- Terapia sprawców przemocy seksualnej.

- Środowiskowe hostele kontynuacją procesu resocjalizacji.

- Postępowanie z przestępcami chorymi psychicznie. Ustawa o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzającymi zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób.

- Nowelizacja kodeksu karnego z 13.07.2017r.

- Nowoczesne rozwiązania w resocjalizacji więźniów w wybranych państwach w Europie.

- Alternatywne metody terapii i resocjalizacji w pracy środowiskowej z młodzieżą nieprzystosowaną społecznie i zagrożoną nieprzystosowaniem społecznym.

- Terapia osób uzależnionych tymczasowo aresztowanych i odbywających karę pozbawienia wolności.

- Resocjalizacja poprzez aktywizację zawodową skazanych. Program "Praca dla więźniów" realizowany przez Służbę Więzienną i Ministerstwo Sprawiedliwości, wspierający readaptację społeczną osób odbywających karę pozbawienia wolności i tymczasowo aresztowanych

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

M. Konopczyński, Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa 2006

I. Pospiszyl, M. Konopczyński (red.), Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, WSPR-APS, Warszawa 2007

L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. 8 zmienione i rozszerzone, APS, Warszawa 2008.

B. Urban, J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca:

Cz. Czapów, Wychowanie resocjalizujące, PWN, Warszawa 1978

O. Lipkowski, Resocjalizacja, WSiP, Warszawa 1987

Uwagi:

Wykłady: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w Power point

Ćwiczenia: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, film, metoda problemowa, praca w grupach.

Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia 45

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 15

Sumaryczna liczba godzin 75

Liczba punktów ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hubert Iwanicki
Prowadzący grup: Hubert Iwanicki, Katarzyna Nawrocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

W sytuacji trwania zawieszenia zajęć na Uczelni i realizowania ich on-line osiągnięcie zakładanych efektów uczenia weryfikowane będzie na podstawie końcowego egzaminu pisemnego, który odbędzie się w formie pisemnej tj. testu jednokrotnego wyboru w aplikacji Forms.

W sytuacji odwieszenia zajęć dydaktycznych na terenie APS osiągnięcie zakładanych efektów studenta weryfikowane będzie na podstawie końcowego egzaminu pisemnego, który odbędzie się w formie pisemnej tj. testu jednokrotnego wyboru.

Do egzaminu obowiązuje materiał realizowany na wykładach i ćwiczeniach.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Specyfika oddziaływań resocjalizacyjnych wg koncepcji behawioralnej.

- Resocjalizacja w podejściu interakcyjnym.

- Wielodyscyplinowe (wielowymiarowe) podejście do resocjalizacji.

- Koncepcja poznawcza resocjalizacji.

- Resocjalizacja jako proces swoistej naprawy moralnej i obyczajowej.

- Resocjalizacja jako idea kształtowania poczucia odpowiedzialności.

- Koncepcja resilience (oporu - elastyczności)

- Koncepcja „twórczej resocjalizacji”.

- Resocjalizacja jako reintegracja społeczna jednostki

- Idea probacji jako sprawiedliwości naprawczej.

- System Dozoru Elektronicznego jako alternatywa dla wykonywania kary pozbawienia wolności.

- Mediacje w sprawach karnych.

- Rodzinne domy terapeutyczne jako propozycja systemu opieki i wychowania osób nieprzystosowanych społecznie.

- Sposoby zabezpieczenia społeczeństwa przed przestępcami seksualnymi. Wykonywanie kary pozbawienia wolności wobec sprawców przestępstw seksualnych.

- Terapia sprawców przemocy seksualnej.

- Środowiskowe hostele kontynuacją procesu resocjalizacji.

- Postępowanie z przestępcami chorymi psychicznie. Ustawa o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzającymi zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób.

- Nowelizacja kodeksu karnego z 13.07.2017r.

- Nowoczesne rozwiązania w resocjalizacji więźniów w wybranych państwach w Europie.

- Alternatywne metody terapii i resocjalizacji w pracy środowiskowej z młodzieżą nieprzystosowaną społecznie i zagrożoną nieprzystosowaniem społecznym.

- Terapia osób uzależnionych tymczasowo aresztowanych i odbywających karę pozbawienia wolności.

- Resocjalizacja poprzez aktywizację zawodową skazanych. Program "Praca dla więźniów" realizowany przez Służbę Więzienną i Ministerstwo Sprawiedliwości, wspierający readaptację społeczną osób odbywających karę pozbawienia wolności i tymczasowo aresztowanych

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

M. Konopczyński, Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa 2006

I. Pospiszyl, M. Konopczyński (red.), Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, WSPR-APS, Warszawa 2007

L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. 8 zmienione i rozszerzone, APS, Warszawa 2008.

B. Urban, J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca:

Cz. Czapów, Wychowanie resocjalizujące, PWN, Warszawa 1978

O. Lipkowski, Resocjalizacja, WSiP, Warszawa 1987

Uwagi:

Na czas edukacji on-line realizacja zajęć, przekazywanie studentom zagadnień do samodzielnego opracowania, treści programowych oraz monitorowanie wykonywanych zadań przez studentów będzie realizowane zdalnie za pomocą korespondencji poprzez pocztę USOS lub na adres służbowy prowadzących zajęcia.

Studenci mają na bieżąco możliwość zgłaszania swoich pytań i uwag poprzez pocztę APS lub USOS-mail.

Konsultacje indywidulane ze studentami są prowadzone za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz w godzinach dyżurów przy wykorzystaniu aplikacji Teams.

Zajęcia realizowane są zgodnie z planem studiów za pośrednictwem aplikacji Teams

Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia 45

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 20

Sumaryczna liczba godzin 80

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hubert Iwanicki
Prowadzący grup: Hubert Iwanicki, Katarzyna Nawrocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Osiągnięcie zakładanych efektów uczenia weryfikowane będzie na podstawie końcowego egzaminu pisemnego, który odbędzie się w formie pisemnej tj. testu jednokrotnego wyboru, obecności studenta na zajeciach oraz aktywności (ćwiczenia).

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

1. Specyfika oddziaływań resocjalizacyjnych wg koncepcji behawioralnej.

2. Resocjalizacja w podejściu interakcyjnym.

3. Wielodyscyplinowe (wielowymiarowe) podejście do resocjalizacji.

4. Koncepcja poznawcza resocjalizacji.

5. Resocjalizacja jako proces swoistej naprawy moralnej i obyczajowej.

6. Resocjalizacja jako idea kształtowania poczucia odpowiedzialności.

7. Koncepcja resilience (oporu - elastyczności)

8. Koncepcja „twórczej resocjalizacji”.

9. Resocjalizacja jako reintegracja społeczna jednostki

Tematyka ćwiczeń:

1. Idea probacji jako sprawiedliwości naprawczej.

2. System Dozoru Elektronicznego jako alternatywa dla wykonywania kary pozbawienia wolności.

3. Mediacje w sprawach karnych.

4. Rodzinne domy terapeutyczne jako propozycja systemu opieki i wychowania osób nieprzystosowanych społecznie.

5. Sposoby zabezpieczenia społeczeństwa przed przestępcami seksualnymi. Wykonywanie kary pozbawienia wolności wobec sprawców przestępstw seksualnych.

6. Terapia sprawców przemocy seksualnej.

7. Środowiskowe hostele kontynuacją procesu resocjalizacji.

8. Postępowanie z przestępcami chorymi psychicznie. Ustawa o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzającymi zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób.

9. Nowelizacja kodeksu karnego z 13.07.2017r.

10. Nowoczesne rozwiązania w resocjalizacji więźniów w wybranych państwach w Europie.

11. Alternatywne metody terapii i resocjalizacji w pracy środowiskowej z młodzieżą nieprzystosowaną społecznie i zagrożoną nieprzystosowaniem społecznym.

12. Terapia osób uzależnionych tymczasowo aresztowanych i odbywających karę pozbawienia wolności.

13. Resocjalizacja poprzez aktywizację zawodową skazanych. Program "Praca dla więźniów" realizowany przez Służbę Więzienną i Ministerstwo Sprawiedliwości, wspierający readaptację społeczną osób odbywających karę pozbawienia wolności i tymczasowo aresztowanych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

M. Konopczyński, Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa 2006

I. Pospiszyl, M. Konopczyński (red.), Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, WSPR-APS, Warszawa 2007

L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. 8 zmienione i rozszerzone, APS, Warszawa 2008.

B. Urban, J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca:

Cz. Czapów, Wychowanie resocjalizujące, PWN, Warszawa 1978

O. Lipkowski, Resocjalizacja, WSiP, Warszawa 1987

Uwagi:

Stosowane metody kształcenia podczas wykładów: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w PowerPoint

Stosowane metody kształcenia podczas ćwiczeń: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, film, metoda problemowa, praca w grupie, prezentacja

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia 45

Przygotowanie się do zajęć, lektury 25

Przygotowanie się do egzaminu 20

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10

Sumaryczna liczba godzin 100

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Hubert Iwanicki, Katarzyna Nawrocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)