Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
M. Konopczyński, Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa 2006
I. Pospiszyl, M. Konopczyński (red.), Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, WSPR-APS, Warszawa 2007
L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. 8 zmienione i rozszerzone, APS, Warszawa 2008.
B. Urban, J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
Cz. Czapów, Wychowanie resocjalizujące, PWN, Warszawa 1978
O. Lipkowski, Resocjalizacja, WSiP, Warszawa 1987
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
Opisuje współczesne koncepcje resocjalizacji jednostek nieprzystosowanych społecznie.
Wyjaśnia podstawy teoretyczne różnorodnych tendencji we współczesnych oddziaływaniach resocjalizacyjnych.
Identyfikuje wybrane nurty w resocjalizacji i wymienia różnorodne sposoby działalności korekcyjno-wychowawczej, uwarunkowanej nowymi odkryciami psychologii, biologii, psychiatrii, socjologii czy nauk kryminologicznych.
Umiejętności
Posiada umiejętność pogłębionej refleksyjności w zakresie oddziaływań resocjalizujących.
Stosuje wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej w celu analizy i rozwiązywania złożonych i różnorodnych problemów i dylematów resocjalizacyjnych.
Kompetencje społeczne
Posiada kompetencje do dokonania krytycznej oceny funkcjonowania wybranych systemów resocjalizacji instytucjonalnej w kontekście ich różnych uwarunkowań, jak również praktyki resocjalizacyjnej.
Docenia dotychczasowy dorobek pedagogów oraz aktualne ich propozycje dotyczące całej strategii pracy wychowawczo-resocjalizacyjnej.
|
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność i aktywność studenta na zajęciach
- ocena umiejętności weryfikacji i zastosowania odpowiednich teorii oddziaływań resocjalizacyjnych do aktualnych potrzeb i sytuacji wychowanków
- sprawdzenie umiejętności dokonania analizy współczesnych koncepcji resocjalizacji
- sprawdzenie zrozumienia współczesnych teorii i paradygmatów resocjalizacji
|
Zakres tematów: |
Tematyka ćwiczeń:
1. Idea probacji jako sprawiedliwości naprawczej.
2. System Dozoru Elektronicznego jako alternatywa dla wykonywania kary pozbawienia wolności.
3. Mediacje w sprawach karnych.
4. Rodzinne domy terapeutyczne jako propozycja systemu opieki i wychowania osób nieprzystosowanych społecznie.
5. Sposoby zabezpieczenia społeczeństwa przed przestępcami seksualnymi. Wykonywanie kary pozbawienia wolności wobec sprawców przestępstw seksualnych.
6. Terapia sprawców przemocy seksualnej.
7. Środowiskowe hostele kontynuacją procesu resocjalizacji.
8. Postępowanie z przestępcami chorymi psychicznie. Ustawa o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzającymi zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób.
9. Nowelizacja kodeksu karnego z 13.07.2017r.
10. Nowoczesne rozwiązania w resocjalizacji więźniów w wybranych państwach w Europie.
11. Alternatywne metody terapii i resocjalizacji w pracy środowiskowej z młodzieżą nieprzystosowaną społecznie i zagrożoną nieprzystosowaniem społecznym.
12. Terapia osób uzależnionych tymczasowo aresztowanych i odbywających karę pozbawienia wolności.
13. Resocjalizacja poprzez aktywizację zawodową skazanych. Program "Praca dla więźniów" realizowany przez Służbę Więzienną i Ministerstwo Sprawiedliwości, wspierający readaptację społeczną osób odbywających karę pozbawienia wolności i tymczasowo aresztowanych.
|
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, film, metoda problemowa, praca w grupie, prezentacja
|