Wczesna interwencja logopedyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-WIL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wczesna interwencja logopedyczna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Opis: 1. zadania i cele wczesnej interwencji logopedycznej 2. warunki prawidłowego rozwoju mowy 3. czynniki ryzyka (okres prenatalny, perinatalny i postnatalny) 4. wczesne uwarunkowania rozwoju twarzoczaszki i narządu żucia w kontekście rozwoju czynności prymarnych 5. odruchowe reakcje oralne 6. rozwój funkcji pokarmowych aparatu oralnego, dobór akcesoriów do karmienia 7. trudności w karmieniu małego dziecka (neofobia, wyborczość i awersja pokarmowa) 8. nadwrażliwość orofacjalna 9. wady anatomiczne układu oralnego 10. rozwój dzieci urodzonych przedwcześnie 11. wczesna interwencja i stymulacja rozwoju dziecka na oddziale neonatologicznym 12. wczesna interwencja logopedyczna w jąkaniu |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Charakteryzuje główne problemy w sferze zagrożeń dla rozwoju mowy Potrafi opisać i wyjaśnić patomechanizm zaburzeń rozwojowych w przypadku noworodków i niemowląt Rozumie znaczenie zasad terapii noworodków i niemowląt Umiejętności Poddaje trafnej analizie objawy wczesnych zagrożeń dla rozwoju mowy Potrafi przygotować plan postępowania profilaktycznego w przypadku zagrożenia nieprawidłowego rozwoju mowy Potrafi przygotować plan postępowania terapeutycznego w przypadku wczesnych symptomów zaburzenia rozwoju mowy Umie elastycznie dostosowywać formy interakcji z rodzicami pacjentów Kompetencje społeczne Jest wrażliwy na indywidualne potrzeby pacjentów z grupy ryzyka zaburzeń oraz ich rodzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
LAB
LAB
CW
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Bieńkowska, Aleksandra Karwowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Bieńkowska, Łukasz Kowalczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunkiem zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie testu końcowego (na platformie FORMS) |
|
Pełny opis: |
Treści: Wykład: 1. Cele prowadzenia wczesnej interwencji z zakresu logopedii. 2. Wspomaganie rozwoju dziecka - norma a patologia. 3. Edukacja rodziców. 4. Ustawa o wczesnym wspomaganiu rozwoju. 5. Róznorakie patomechanizmy zaburzeń rozwoju dzieci urodzonych przedwcześnie. Część wykładów zostanie przeprowadzona w formie teleedukacji: przezentacje z nagranym głosem, pliki pdf z materiałem do pracy samodzelnej, linki do filmów. Kontakt z prowadzącym: katarzynabienkowska@aps.edu.pl tel, whats app: 502308597 Ćwiczenia: 1. Zasady wzmacniania komunikacji między niemowlęciem a jego rodzicami. 2. Zasady opieki i pielęgnacji noworodków i niemowląt. 3. Analiza zachowań komunikacyjnych noworodków i niemowląt. 4. Dobór technik i narzędzi pomocniczych do nauki ssania. 5. Konstruowania planu postępowania terapeutycznego (logopedycznego) w przypadku noworodków i niemowląt zagrożonych niepełnosprawnością. 6. Odpowiedzialność zawodowa za podejmowane wobec dziecka i rodziny działa 7. Konieczność współpracy w specjalistycznych zespołach leczniczo - terapeutycznych. Zajęcia przeprowadzone drogą online (www.clikmeeting, temas), udostępnienie prezentacji oraz materiałów z zakresu wczesnej interwencji Warsztaty: - Odruchy ustno-twarzowe |
|
Literatura: |
Kaczorowska - Bray K., 2012, Diagnoza we wczesnej interwencji terapeutycznej [w:] Czaplewska E., Milewski S. (red.) Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. GWP. Gdańsk. CieszyńskaJ., Korendo M.,2008, Wczesna interwencja erapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne. Kraków. Literatura uzupełniająca: Cytowska B., Winczura B., 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Impuls. Kraków. Kaczan T., Śmigiel R.(red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi. Impuls. Kraków. Winnicka-Makulec E., 2012, Niskie napięcie mięśniowe u noworodków i niemowląt w aspekcie logopedycznym W: Interwencja logopedyczna : zagadnienia ogólne i praktyk. Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M. (red.). Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa. + linki do filmów dostarczane na bieżaco w czasie wykładów |
|
Uwagi: |
Przedmiot realizowany jest synchronicznie na platformie teams Link do zepołu został przesłany mailowo - w systemie USOS Kontakt z prowadzącym na platformie teams w godzinach dyżurów, Mailowo: katarzynabienkowska@aps.edu.pl lub telefonicznie za pośrednictwem starosty grupy Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do egzaminu 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Inne formy 10 ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
LAB
WYK
N LAB
WYK
LAB
CW
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Bieńkowska | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kowalczyk, Radosław Piotrowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunkiem zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie testu końcowego (na platformie FORMS) |
|
Pełny opis: |
Treści: Wykład: 1. Cele prowadzenia wczesnej interwencji z zakresu logopedii. 2. Wspomaganie rozwoju dziecka - norma a patologia. 3. Edukacja rodziców. 4. Ustawa o wczesnym wspomaganiu rozwoju. 5. Róznorakie patomechanizmy zaburzeń rozwoju dzieci urodzonych przedwcześnie. Część wykładów zostanie przeprowadzona w formie teleedukacji: przezentacje z nagranym głosem, pliki pdf z materiałem do pracy samodzelnej, linki do filmów. Kontakt z prowadzącym: katarzynabienkowska@aps.edu.pl tel, whats app: 502308597 Ćwiczenia: 1. Zasady wzmacniania komunikacji między niemowlęciem a jego rodzicami. 2. Zasady opieki i pielęgnacji noworodków i niemowląt. 3. Analiza zachowań komunikacyjnych noworodków i niemowląt. 4. Dobór technik i narzędzi pomocniczych do nauki ssania. 5. Konstruowania planu postępowania terapeutycznego (logopedycznego) w przypadku noworodków i niemowląt zagrożonych niepełnosprawnością. 6. Odpowiedzialność zawodowa za podejmowane wobec dziecka i rodziny działa 7. Konieczność współpracy w specjalistycznych zespołach leczniczo - terapeutycznych. Zajęcia przeprowadzone drogą online (www.clikmeeting, temas), udostępnienie prezentacji oraz materiałów z zakresu wczesnej interwencji Warsztaty: - Odruchy ustno-twarzowe |
|
Literatura: |
Kaczorowska - Bray K., 2012, Diagnoza we wczesnej interwencji terapeutycznej [w:] Czaplewska E., Milewski S. (red.) Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. GWP. Gdańsk. CieszyńskaJ., Korendo M.,2008, Wczesna interwencja erapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne. Kraków. Literatura uzupełniająca: Cytowska B., Winczura B., 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Impuls. Kraków. Kaczan T., Śmigiel R.(red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi. Impuls. Kraków. Winnicka-Makulec E., 2012, Niskie napięcie mięśniowe u noworodków i niemowląt w aspekcie logopedycznym W: Interwencja logopedyczna : zagadnienia ogólne i praktyk. Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M. (red.). Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa. + linki do filmów dostarczane na bieżaco w czasie wkładu |
|
Uwagi: |
Przedmiot realizowany jest synchronicznie na platformie teams Link do zepołu został przesłany mailowo - w systemie USOS Kontakt z prowadzącym na platformie teams w godzinach dyżurów, Mailowo: katarzynabienkowska@aps.edu.pl lub telefonicznie za pośrednictwem starosty grupy Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do egzaminu 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Inne formy 10 ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jarzyńska, Aleksandra Karwowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunkiem zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie testu końcowego |
|
Pełny opis: |
Opis: 1. zadania i cele wczesnej interwencji logopedycznej 2. warunki prawidłowego rozwoju mowy 3. czynniki ryzyka (okres prenatalny, perinatalny i postnatalny) 4. wczesne uwarunkowania rozwoju twarzoczaszki i narządu żucia w kontekście rozwoju czynności prymarnych 5. odruchowe reakcje oralne 6. rozwój funkcji pokarmowych aparatu oralnego, dobór akcesoriów do karmienia 7. trudności w karmieniu małego dziecka (neofobia, wyborczość i awersja pokarmowa) 8. nadwrażliwość orofacjalna 9. wady anatomiczne układu oralnego 10. rozwój dzieci urodzonych przedwcześnie 11. wczesna interwencja i stymulacja rozwoju dziecka na oddziale neonatologicznym 12. wczesna interwencja logopedyczna w jąkaniu |
|
Literatura: |
Literatura (dodałam jeden na końcu): - Kaczorowska - Bray K., 2012, Diagnoza we wczesnej interwencji terapeutycznej [w:] Czaplewska E., Milewski S. (red.) Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. GWP. Gdańsk. - Cieszyńska J., Korendo M.,2008, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne. Kraków. Literatura uzupełniająca: - Cytowska B., Winczura B., 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Impuls. Kraków. Kaczan T., Śmigiel R.(red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi. Impuls. Kraków. - Winnicka-Makulec E., 2012, Niskie napięcie mięśniowe u noworodków i niemowląt w aspekcie logopedycznym W: Interwencja logopedyczna: zagadnienia ogólne i praktyk. Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M. (red.). Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa. - Jakóbiak A., Lorens G. "Rola wczesnej interwencji logopedycznej w zminimalizowaniu lub zapobieganiu nadwrażliwości oralnej u dzieci przedwcześnie urodzonych."[w:] Błeszyński J.J., Baczała D. red., "Wczesna interwencja w logopedii", Gdańsk 2015 |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do egzaminu 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Inne formy 10 ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
LAB
LAB
CW
CW
LAB
N CW
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jarzyńska, Łukasz Kowalczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunkiem zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie testu końcowego |
|
Pełny opis: |
Opis: 1. zadania i cele wczesnej interwencji logopedycznej 2. warunki prawidłowego rozwoju mowy 3. czynniki ryzyka (okres prenatalny, perinatalny i postnatalny) 4. wczesne uwarunkowania rozwoju twarzoczaszki i narządu żucia w kontekście rozwoju czynności prymarnych 5. odruchowe reakcje oralne 6. rozwój funkcji pokarmowych aparatu oralnego, dobór akcesoriów do karmienia 7. trudności w karmieniu małego dziecka (neofobia, wyborczość i awersja pokarmowa) 8. nadwrażliwość orofacjalna 9. wady anatomiczne układu oralnego 10. rozwój dzieci urodzonych przedwcześnie 11. wczesna interwencja i stymulacja rozwoju dziecka na oddziale neonatologicznym 12. wczesna interwencja logopedyczna w jąkaniu |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Kaczorowska - Bray K., 2012, Diagnoza we wczesnej interwencji terapeutycznej [w:] Czaplewska E., Milewski S. (red.) Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. GWP. Gdańsk. - Cieszyńska J., Korendo M.,2008, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne. Kraków. Literatura uzupełniająca: - Cytowska B., Winczura B., 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Impuls. Kraków. Kaczan T., Śmigiel R.(red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi. Impuls. Kraków. - Winnicka-Makulec E., 2012, Niskie napięcie mięśniowe u noworodków i niemowląt w aspekcie logopedycznym W: Interwencja logopedyczna: zagadnienia ogólne i praktyk. Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M. (red.). Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa. - Jakóbiak A., Lorens G. "Rola wczesnej interwencji logopedycznej w zminimalizowaniu lub zapobieganiu nadwrażliwości oralnej u dzieci przedwcześnie urodzonych."[w:] Błeszyński J.J., Baczała D. red., "Wczesna interwencja w logopedii", Gdańsk 2015 |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do egzaminu 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Inne formy 10 ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Karwowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jarzyńska, Aleksandra Karwowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunkiem zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie testu końcowego |
|
Pełny opis: |
1. zadania i cele wczesnej interwencji logopedycznej 2. warunki prawidłowego rozwoju mowy 3. czynniki ryzyka (okres prenatalny, perinatalny i postnatalny) 4. wczesne uwarunkowania rozwoju twarzoczaszki i narządu żucia w kontekście rozwoju czynności prymarnych 5. odruchowe reakcje oralne 6. rozwój funkcji pokarmowych aparatu oralnego, dobór akcesoriów do karmienia 7. trudności w karmieniu małego dziecka (neofobia, wybiórczość i awersja pokarmowa) 8. nadwrażliwość orofacjalna 9. wady anatomiczne układu oralnego 10. rozwój dzieci urodzonych przedwcześnie 11. wczesna interwencja i stymulacja rozwoju dziecka na oddziale neonatologicznym 12. wczesna interwencja logopedyczna w jąkaniu |
|
Literatura: |
- Kaczorowska - Bray K., 2012, Diagnoza we wczesnej interwencji terapeutycznej [w:] Czaplewska E., Milewski S. (red.) Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. GWP. Gdańsk. - Cieszyńska J., Korendo M.,2008, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne. Kraków. Literatura uzupełniająca: - Cytowska B., Winczura B., 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Impuls. Kraków. Kaczan T., Śmigiel R.(red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi. Impuls. Kraków. - Winnicka-Makulec E., 2012, Niskie napięcie mięśniowe u noworodków i niemowląt w aspekcie logopedycznym W: Interwencja logopedyczna: zagadnienia ogólne i praktyk. Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M. (red.). Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa. - Jakóbiak A., Lorens G. "Rola wczesnej interwencji logopedycznej w zminimalizowaniu lub zapobieganiu nadwrażliwości oralnej u dzieci przedwcześnie urodzonych."[w:] Błeszyński J.J., Baczała D. red., "Wczesna interwencja w logopedii", Gdańsk 2015 |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 (15 + 10 + 5) Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do egzaminu 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Inne formy 10 ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
WYK
CW
N LAB
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Karwowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jarzyńska, Aleksandra Karwowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunkiem zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie testu końcowego |
|
Pełny opis: |
1. zadania i cele wczesnej interwencji logopedycznej 2. warunki prawidłowego rozwoju mowy 3. czynniki ryzyka (okres prenatalny, perinatalny i postnatalny) 4. wczesne uwarunkowania rozwoju twarzoczaszki i narządu żucia w kontekście rozwoju czynności prymarnych 5. odruchowe reakcje oralne 6. rozwój funkcji pokarmowych aparatu oralnego, dobór akcesoriów do karmienia 7. trudności w karmieniu małego dziecka (neofobia, wybiórczość i awersja pokarmowa) 8. nadwrażliwość orofacjalna 9. wady anatomiczne układu oralnego 10. rozwój dzieci urodzonych przedwcześnie 11. wczesna interwencja i stymulacja rozwoju dziecka na oddziale neonatologicznym 12. wczesna interwencja logopedyczna w jąkaniu |
|
Literatura: |
- Kaczorowska - Bray K., 2012, Diagnoza we wczesnej interwencji terapeutycznej [w:] Czaplewska E., Milewski S. (red.) Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. GWP. Gdańsk. - Cieszyńska J., Korendo M.,2008, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne. Kraków. Literatura uzupełniająca: - Cytowska B., Winczura B., 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Impuls. Kraków. Kaczan T., Śmigiel R.(red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi. Impuls. Kraków. - Winnicka-Makulec E., 2012, Niskie napięcie mięśniowe u noworodków i niemowląt w aspekcie logopedycznym W: Interwencja logopedyczna: zagadnienia ogólne i praktyk. Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M. (red.). Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa. - Jakóbiak A., Lorens G. "Rola wczesnej interwencji logopedycznej w zminimalizowaniu lub zapobieganiu nadwrażliwości oralnej u dzieci przedwcześnie urodzonych."[w:] Błeszyński J.J., Baczała D. red., "Wczesna interwencja w logopedii", Gdańsk 2015 |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 (15 + 10 + 5) Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do egzaminu 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Inne formy 10 ECTS - 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.