Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczno-metodyczne podstawy terapii pedagogicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-TMP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoretyczno-metodyczne podstawy terapii pedagogicznej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) niestac. II st.
Obowiązkowe dla 1 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) stac. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Pojęcie, cele, zakres terapii, podmiot oddziaływań.

- Koncepcja procesu wychowawczego Alicji Guryckiej, w tym komponenty procesu terapeutycznowychowawczego i kategorie wpływów.

- Specyfika procesu terapeutyczno-wychowawczego. Rodzaje działań naprawczych.

- Podstawowe założenia terapii pedagogicznej.

- Cechy diagnozy przyjaznej, diagnozy dla rozwoju.

- Specyficzne trudności w uczeniu się - definicja, rodzaje, kryteria diagnostyczne.

- Wybrane teorie specyficznych trudności w matematyce i ich implikacje praktyczne dla diagnozy i

terapii.

- Wybrane teorie dysleksji i ich implikacje praktyczne dla diagnozy i terapii.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o terapii pedagogicznej, obejmującą terminologię i teorię

Zna na poziomie poszerzonym koncepcje specyficznych trudności w uczeniu się i rozumie ich implikacje praktyczne dla terapii

Ma poszerzoną wiedzę o uczestnikach działalności terapeutycznej

Umiejętności

Potrafi posługiwać się najważniejszymi ujęciami teoretycznymi w celu projektowania strategii działań diagnostyczno-terapeutycznych

Kompetencje społeczne

Określa potrzeby w zakresie rozwoju osobistego i zawodowego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kulesza
Prowadzący grup: Ewa Kulesza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Obecność, znajomość lektur, egzamin testowy w formie pytań jednokrotnego wyboru i pytań otwartych

Pełny opis:

1. Definicja, cele, zakres terapii, podmiot oddziaływań.

2.Specyfika procesu terapeutyczno-wychowawczego. Rodzaje działań naprawczych.

3. Podstawowe założenia terapii pedagogicznej. Cechy diagnozy przyjaznej, diagnozy dla rozwoju.

4. Koncepcja procesu wychowawczego Alicji Guryckiej, w tym komponenty procesu terapeutyczno-wychowawczego i kategorie wpływów.

5. Specyficzne trudności w uczeniu się - definicja, rodzaje, kryteria diagnostyczne.

6. Wybrane teorie specyficznych trudności w matematyce i ich implikacje praktyczne dla diagnozy i terapii.

7. Wybrane teorie dysleksji i ich implikacje praktyczne dla diagnozy i terapii.

Literatura:

1. Bogdanowicz, M., Borkowska, A. (2011). Model rozpoznawania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe. Część 1. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej. s. 89-148.

2.Giermakowska, A. (2009). Terapia pedagogiczna. W: W. Pilecka i M. Rutkowski (red.), Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w drodze ku dorosłości. Kraków: Impuls. s. 438-452.

3. Kaja, B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska.

4. Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

5. Palka, Z., Bujnowska, A. (red.). (2013). Kompetencje pedagoga specjalnego. Lublin: Wyd. UMCS.

6. Skałbania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2015). Terapia pedagogiczna w zarysie: teoria-praktyka-refleksja. Warszawa: WSP im. J. Korczaka.

Literatura uzupełniająca

1. Kulesza, E.M. (2016). Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wyd. Akademia Pedagogiki Specjalnej.

Uwagi:

Studia stacjonarne

15 godz. kontaktowych - wykład

12 godz. lektury

3 godz. przygotowanie do egzaminu

Metody: wykład, prezentacja PP, film, dyskusja

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kulesza
Prowadzący grup: Ewa Kulesza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

1. Zapoznanie z programem i wymaganiami. Perspektywa humanistyczna, personalistyczna i pozytywistyczna. Definicja, cele, zakres terapii, podmiot oddziaływań - uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

2.Specyfika procesu terapeutyczno-wychowawczego. Rodzaje działań naprawczych.

3. Podstawowe założenia terapii pedagogicznej. Cechy diagnozy przyjaznej, diagnozy dla rozwoju.

4. Koncepcja procesu wychowawczego Alicji Guryckiej, w tym komponenty procesu terapeutyczno-wychowawczego i kategorie wpływów.

5. Specyficzne trudności w uczeniu się - definicja, rodzaje, kryteria diagnostyczne.

6. Wybrane teorie specyficznych trudności w matematyce i ich implikacje praktyczne dla diagnozy i terapii.

7. Wybrane teorie dysleksji i ich implikacje praktyczne dla diagnozy i terapii.

Literatura:

1. Bogdanowicz, M., Borkowska, A. (2011). Model rozpoznawania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe. Część 1. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej. s. 89-148.

2.Giermakowska, A. (2009). Terapia pedagogiczna. W: W. Pilecka i M. Rutkowski (red.), Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w drodze ku dorosłości. Kraków: Impuls. s. 438-452.

3. Kaja, B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska.

4. Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

5. Palka, Z., Bujnowska, A. (red.). (2013). Kompetencje pedagoga specjalnego. Lublin: Wyd. UMCS.

6. Skałbania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2015). Terapia pedagogiczna w zarysie: teoria-praktyka-refleksja. Warszawa: WSP im. J. Korczaka.

Literatura uzupełniająca

1. Kulesza, E.M. (2016). Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wyd. Akademia Pedagogiki Specjalnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kulesza
Prowadzący grup: Ewa Kulesza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Obecność na zajęciach prowadzonych na MS Teams, znajomość lektur

Egzamin: test - pytania jednokrotnego wyboru i pytania otwarte

Pełny opis:

1. Definicja, cele, zakres terapii, podmiot oddziaływań.

2.Specyfika procesu terapeutyczno-wychowawczego. Rodzaje działań naprawczych.

3. Podstawowe założenia terapii pedagogicznej. Cechy diagnozy przyjaznej, diagnozy dla rozwoju.

4. Koncepcja procesu wychowawczego Alicji Guryckiej, w tym komponenty procesu terapeutyczno-wychowawczego i kategorie wpływów.

5. Specyficzne trudności w uczeniu się - definicja, rodzaje, kryteria diagnostyczne.

6. Wybrane teorie specyficznych trudności w matematyce i ich implikacje praktyczne dla diagnozy i terapii.

7. Wybrane teorie dysleksji i ich implikacje praktyczne dla diagnozy i terapii.

Literatura:

1. Bogdanowicz, M., Borkowska, A. (2011). Model rozpoznawania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe. Część 1. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej. s. 89-148.

2.Giermakowska, A. (2009). Terapia pedagogiczna. W: W. Pilecka i M. Rutkowski (red.), Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w drodze ku dorosłości. Kraków: Impuls. s. 438-452.

3. Kaja, B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska.

4. Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

5. Palka, Z., Bujnowska, A. (red.). (2013). Kompetencje pedagoga specjalnego. Lublin: Wyd. UMCS.

6. Skałbania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2015). Terapia pedagogiczna w zarysie: teoria-praktyka-refleksja. Warszawa: WSP im. J. Korczaka.

Literatura uzupełniająca

1. Kulesza, E.M. (2016). Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wyd. Akademia Pedagogiki Specjalnej.

Uwagi:

Zajęcia prowadzone synchronicznie na MS Teams zgodnie z planem zajęć.

Link do Zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae19565c34f4d4eac9f83f24a35844c60%40thread.tacv2/conversations?groupId=806d6df5-d057-416f-9736-5374db7e4a83&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kulesza
Prowadzący grup: Ewa Kulesza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Obecność na zajęciach prowadzonych na MS Teams, znajomość lektur

Egzamin: test - pytania jednokrotnego wyboru i pytania otwarte

Pełny opis:

1. Definicja, cele, zakres terapii, podmiot oddziaływań.

2.Specyfika procesu terapeutyczno-wychowawczego. Rodzaje działań naprawczych.

3. Podstawowe założenia terapii pedagogicznej. Cechy diagnozy przyjaznej, diagnozy dla rozwoju.

4. Koncepcja procesu wychowawczego Alicji Guryckiej, w tym komponenty procesu terapeutyczno-wychowawczego i kategorie wpływów.

5. Specyficzne trudności w uczeniu się - definicja, rodzaje, kryteria diagnostyczne.

6. Wybrane teorie specyficznych trudności w matematyce i ich implikacje praktyczne dla diagnozy i terapii.

7. Wybrane teorie dysleksji i ich implikacje praktyczne dla diagnozy i terapii.

Literatura:

1. Bogdanowicz, M., Borkowska, A. (2011). Model rozpoznawania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe. Część 1. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej. s. 89-148.

2.Giermakowska, A. (2009). Terapia pedagogiczna. W: W. Pilecka i M. Rutkowski (red.), Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w drodze ku dorosłości. Kraków: Impuls. s. 438-452.

3. Kaja, B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska.

4. Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

5. Palka, Z., Bujnowska, A. (red.). (2013). Kompetencje pedagoga specjalnego. Lublin: Wyd. UMCS.

6. Skałbania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2015). Terapia pedagogiczna w zarysie: teoria-praktyka-refleksja. Warszawa: WSP im. J. Korczaka.

Literatura uzupełniająca

1. Kulesza, E.M. (2016). Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wyd. Akademia Pedagogiki Specjalnej.

Uwagi:

Zajęcia prowadzone synchronicznie na MS Teams zgodnie z planem zajęć.

Link do Zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a32e77574fe9641af90e86b336b9f1cda%40thread.tacv2/conversations?groupId=eaa496be-7ce9-4245-a33b-b747690635e6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kulesza
Prowadzący grup: Ewa Kulesza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Egzamin: test zawierający pytania jednokrotnego wyboru i pytania otwarte

Pełny opis:

1. Zapoznanie z programem i wymaganiami. Definicja, cele, zakres terapii, podmiot oddziaływań - uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

2.Specyfika procesu terapeutyczno-wychowawczego. Rodzaje działań naprawczych.

3. Podstawowe założenia terapii pedagogicznej. Cechy diagnozy przyjaznej, diagnozy dla rozwoju.

4. Koncepcja procesu wychowawczego Alicji Guryckiej, w tym komponenty procesu terapeutyczno-wychowawczego i kategorie wpływów.

5. Specyficzne trudności w uczeniu się - definicja, rodzaje, kryteria diagnostyczne.

6. Wybrane teorie specyficznych trudności w matematyce i ich implikacje praktyczne dla diagnozy i terapii.

7. Wybrane teorie dysleksji i ich implikacje praktyczne dla diagnozy i terapii.

Literatura:

1. Bogdanowicz, M., Borkowska, A. (2011). Model rozpoznawania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe. Część 1. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej. s. 89-148.

2.Giermakowska, A. (2009). Terapia pedagogiczna. W: W. Pilecka i M. Rutkowski (red.), Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w drodze ku dorosłości. Kraków: Impuls. s. 438-452.

3. Kaja, B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska.

4. Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

5. Palka, Z., Bujnowska, A. (red.). (2013). Kompetencje pedagoga specjalnego. Lublin: Wyd. UMCS.

6. Skałbania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2015). Terapia pedagogiczna w zarysie: teoria-praktyka-refleksja. Warszawa: WSP im. J. Korczaka.

Literatura uzupełniająca

1. Kulesza, E.M. (2016). Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wyd. Akademia Pedagogiki Specjalnej.

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, prezentacja PP, film, dyskusja

Ogólny nakład pracy - 30 godzin, w tym:

10 godz. - wykładów

15 godz. - lektury

5 godz. - przygotowanie do egzaminu

1 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kulesza
Prowadzący grup: Ewa Kulesza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Egzamin: test zawierający pytania jednokrotnego wyboru i pytania otwarte

Pełny opis:

1. Zapoznanie z programem i wymaganiami. Definicja, cele, zakres terapii, podmiot oddziaływań - uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

2.Specyfika procesu terapeutyczno-wychowawczego. Rodzaje działań naprawczych.

3. Podstawowe założenia terapii pedagogicznej. Cechy diagnozy przyjaznej, diagnozy dla rozwoju.

4. Koncepcja procesu wychowawczego Alicji Guryckiej, w tym komponenty procesu terapeutyczno-wychowawczego i kategorie wpływów.

5. Specyficzne trudności w uczeniu się - definicja, rodzaje, kryteria diagnostyczne.

6. Wybrane teorie specyficznych trudności w matematyce i ich implikacje praktyczne dla diagnozy i terapii.

7. Wybrane teorie dysleksji i ich implikacje praktyczne dla diagnozy i terapii.

Literatura:

1. Bogdanowicz, M., Borkowska, A. (2011). Model rozpoznawania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe. Część 1. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej. s. 89-148.

2.Giermakowska, A. (2009). Terapia pedagogiczna. W: W. Pilecka i M. Rutkowski (red.), Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w drodze ku dorosłości. Kraków: Impuls. s. 438-452.

3. Kaja, B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska.

4. Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

5. Palka, Z., Bujnowska, A. (red.). (2013). Kompetencje pedagoga specjalnego. Lublin: Wyd. UMCS.

6. Skałbania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2015). Terapia pedagogiczna w zarysie: teoria-praktyka-refleksja. Warszawa: WSP im. J. Korczaka.

Literatura uzupełniająca

1. Kulesza, E.M. (2016). Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wyd. Akademia Pedagogiki Specjalnej.

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, prezentacja PP, film, dyskusja

Ogólny nakład pracy - 30 godzin, w tym:

10 godz. - wykładów

15 godz. - lektury

5 godz. - przygotowanie do egzaminu

1 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ewa Kulesza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 (2024-04-29)