Teoretyczno-metodyczne podstawy terapii pedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-TMP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczno-metodyczne podstawy terapii pedagogicznej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) niestac. II st. Obowiązkowe dla 1 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) stac. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Pojęcie, cele, zakres terapii, podmiot oddziaływań. - Koncepcja procesu wychowawczego Alicji Guryckiej, w tym komponenty procesu terapeutycznowychowawczego i kategorie wpływów. - Specyfika procesu terapeutyczno-wychowawczego. Rodzaje działań naprawczych. - Podstawowe założenia terapii pedagogicznej. - Cechy diagnozy przyjaznej, diagnozy dla rozwoju. - Specyficzne trudności w uczeniu się - definicja, rodzaje, kryteria diagnostyczne. - Wybrane teorie specyficznych trudności w matematyce i ich implikacje praktyczne dla diagnozy i terapii. - Wybrane teorie dysleksji i ich implikacje praktyczne dla diagnozy i terapii. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o terapii pedagogicznej, obejmującą terminologię i teorię Zna na poziomie poszerzonym koncepcje specyficznych trudności w uczeniu się i rozumie ich implikacje praktyczne dla terapii Ma poszerzoną wiedzę o uczestnikach działalności terapeutycznej Umiejętności Potrafi posługiwać się najważniejszymi ujęciami teoretycznymi w celu projektowania strategii działań diagnostyczno-terapeutycznych Kompetencje społeczne Określa potrzeby w zakresie rozwoju osobistego i zawodowego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kulesza | |
Prowadzący grup: | Ewa Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Obecność, znajomość lektur, egzamin testowy w formie pytań jednokrotnego wyboru i pytań otwartych |
|
Pełny opis: |
1. Definicja, cele, zakres terapii, podmiot oddziaływań. 2.Specyfika procesu terapeutyczno-wychowawczego. Rodzaje działań naprawczych. 3. Podstawowe założenia terapii pedagogicznej. Cechy diagnozy przyjaznej, diagnozy dla rozwoju. 4. Koncepcja procesu wychowawczego Alicji Guryckiej, w tym komponenty procesu terapeutyczno-wychowawczego i kategorie wpływów. 5. Specyficzne trudności w uczeniu się - definicja, rodzaje, kryteria diagnostyczne. 6. Wybrane teorie specyficznych trudności w matematyce i ich implikacje praktyczne dla diagnozy i terapii. 7. Wybrane teorie dysleksji i ich implikacje praktyczne dla diagnozy i terapii. |
|
Literatura: |
1. Bogdanowicz, M., Borkowska, A. (2011). Model rozpoznawania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe. Część 1. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej. s. 89-148. 2.Giermakowska, A. (2009). Terapia pedagogiczna. W: W. Pilecka i M. Rutkowski (red.), Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w drodze ku dorosłości. Kraków: Impuls. s. 438-452. 3. Kaja, B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska. 4. Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5. Palka, Z., Bujnowska, A. (red.). (2013). Kompetencje pedagoga specjalnego. Lublin: Wyd. UMCS. 6. Skałbania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2015). Terapia pedagogiczna w zarysie: teoria-praktyka-refleksja. Warszawa: WSP im. J. Korczaka. Literatura uzupełniająca 1. Kulesza, E.M. (2016). Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wyd. Akademia Pedagogiki Specjalnej. |
|
Uwagi: |
Studia stacjonarne 15 godz. kontaktowych - wykład 12 godz. lektury 3 godz. przygotowanie do egzaminu Metody: wykład, prezentacja PP, film, dyskusja |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kulesza | |
Prowadzący grup: | Ewa Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
1. Zapoznanie z programem i wymaganiami. Perspektywa humanistyczna, personalistyczna i pozytywistyczna. Definicja, cele, zakres terapii, podmiot oddziaływań - uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 2.Specyfika procesu terapeutyczno-wychowawczego. Rodzaje działań naprawczych. 3. Podstawowe założenia terapii pedagogicznej. Cechy diagnozy przyjaznej, diagnozy dla rozwoju. 4. Koncepcja procesu wychowawczego Alicji Guryckiej, w tym komponenty procesu terapeutyczno-wychowawczego i kategorie wpływów. 5. Specyficzne trudności w uczeniu się - definicja, rodzaje, kryteria diagnostyczne. 6. Wybrane teorie specyficznych trudności w matematyce i ich implikacje praktyczne dla diagnozy i terapii. 7. Wybrane teorie dysleksji i ich implikacje praktyczne dla diagnozy i terapii. |
|
Literatura: |
1. Bogdanowicz, M., Borkowska, A. (2011). Model rozpoznawania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe. Część 1. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej. s. 89-148. 2.Giermakowska, A. (2009). Terapia pedagogiczna. W: W. Pilecka i M. Rutkowski (red.), Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w drodze ku dorosłości. Kraków: Impuls. s. 438-452. 3. Kaja, B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska. 4. Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5. Palka, Z., Bujnowska, A. (red.). (2013). Kompetencje pedagoga specjalnego. Lublin: Wyd. UMCS. 6. Skałbania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2015). Terapia pedagogiczna w zarysie: teoria-praktyka-refleksja. Warszawa: WSP im. J. Korczaka. Literatura uzupełniająca 1. Kulesza, E.M. (2016). Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wyd. Akademia Pedagogiki Specjalnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kulesza | |
Prowadzący grup: | Ewa Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Obecność na zajęciach prowadzonych na MS Teams, znajomość lektur Egzamin: test - pytania jednokrotnego wyboru i pytania otwarte |
|
Pełny opis: |
1. Definicja, cele, zakres terapii, podmiot oddziaływań. 2.Specyfika procesu terapeutyczno-wychowawczego. Rodzaje działań naprawczych. 3. Podstawowe założenia terapii pedagogicznej. Cechy diagnozy przyjaznej, diagnozy dla rozwoju. 4. Koncepcja procesu wychowawczego Alicji Guryckiej, w tym komponenty procesu terapeutyczno-wychowawczego i kategorie wpływów. 5. Specyficzne trudności w uczeniu się - definicja, rodzaje, kryteria diagnostyczne. 6. Wybrane teorie specyficznych trudności w matematyce i ich implikacje praktyczne dla diagnozy i terapii. 7. Wybrane teorie dysleksji i ich implikacje praktyczne dla diagnozy i terapii. |
|
Literatura: |
1. Bogdanowicz, M., Borkowska, A. (2011). Model rozpoznawania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe. Część 1. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej. s. 89-148. 2.Giermakowska, A. (2009). Terapia pedagogiczna. W: W. Pilecka i M. Rutkowski (red.), Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w drodze ku dorosłości. Kraków: Impuls. s. 438-452. 3. Kaja, B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska. 4. Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5. Palka, Z., Bujnowska, A. (red.). (2013). Kompetencje pedagoga specjalnego. Lublin: Wyd. UMCS. 6. Skałbania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2015). Terapia pedagogiczna w zarysie: teoria-praktyka-refleksja. Warszawa: WSP im. J. Korczaka. Literatura uzupełniająca 1. Kulesza, E.M. (2016). Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wyd. Akademia Pedagogiki Specjalnej. |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone synchronicznie na MS Teams zgodnie z planem zajęć. Link do Zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae19565c34f4d4eac9f83f24a35844c60%40thread.tacv2/conversations?groupId=806d6df5-d057-416f-9736-5374db7e4a83&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kulesza | |
Prowadzący grup: | Ewa Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Obecność na zajęciach prowadzonych na MS Teams, znajomość lektur Egzamin: test - pytania jednokrotnego wyboru i pytania otwarte |
|
Pełny opis: |
1. Definicja, cele, zakres terapii, podmiot oddziaływań. 2.Specyfika procesu terapeutyczno-wychowawczego. Rodzaje działań naprawczych. 3. Podstawowe założenia terapii pedagogicznej. Cechy diagnozy przyjaznej, diagnozy dla rozwoju. 4. Koncepcja procesu wychowawczego Alicji Guryckiej, w tym komponenty procesu terapeutyczno-wychowawczego i kategorie wpływów. 5. Specyficzne trudności w uczeniu się - definicja, rodzaje, kryteria diagnostyczne. 6. Wybrane teorie specyficznych trudności w matematyce i ich implikacje praktyczne dla diagnozy i terapii. 7. Wybrane teorie dysleksji i ich implikacje praktyczne dla diagnozy i terapii. |
|
Literatura: |
1. Bogdanowicz, M., Borkowska, A. (2011). Model rozpoznawania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe. Część 1. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej. s. 89-148. 2.Giermakowska, A. (2009). Terapia pedagogiczna. W: W. Pilecka i M. Rutkowski (red.), Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w drodze ku dorosłości. Kraków: Impuls. s. 438-452. 3. Kaja, B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska. 4. Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5. Palka, Z., Bujnowska, A. (red.). (2013). Kompetencje pedagoga specjalnego. Lublin: Wyd. UMCS. 6. Skałbania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2015). Terapia pedagogiczna w zarysie: teoria-praktyka-refleksja. Warszawa: WSP im. J. Korczaka. Literatura uzupełniająca 1. Kulesza, E.M. (2016). Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wyd. Akademia Pedagogiki Specjalnej. |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone synchronicznie na MS Teams zgodnie z planem zajęć. Link do Zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a32e77574fe9641af90e86b336b9f1cda%40thread.tacv2/conversations?groupId=eaa496be-7ce9-4245-a33b-b747690635e6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kulesza | |
Prowadzący grup: | Ewa Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Egzamin: test zawierający pytania jednokrotnego wyboru i pytania otwarte |
|
Pełny opis: |
1. Zapoznanie z programem i wymaganiami. Definicja, cele, zakres terapii, podmiot oddziaływań - uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 2.Specyfika procesu terapeutyczno-wychowawczego. Rodzaje działań naprawczych. 3. Podstawowe założenia terapii pedagogicznej. Cechy diagnozy przyjaznej, diagnozy dla rozwoju. 4. Koncepcja procesu wychowawczego Alicji Guryckiej, w tym komponenty procesu terapeutyczno-wychowawczego i kategorie wpływów. 5. Specyficzne trudności w uczeniu się - definicja, rodzaje, kryteria diagnostyczne. 6. Wybrane teorie specyficznych trudności w matematyce i ich implikacje praktyczne dla diagnozy i terapii. 7. Wybrane teorie dysleksji i ich implikacje praktyczne dla diagnozy i terapii. |
|
Literatura: |
1. Bogdanowicz, M., Borkowska, A. (2011). Model rozpoznawania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe. Część 1. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej. s. 89-148. 2.Giermakowska, A. (2009). Terapia pedagogiczna. W: W. Pilecka i M. Rutkowski (red.), Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w drodze ku dorosłości. Kraków: Impuls. s. 438-452. 3. Kaja, B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska. 4. Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5. Palka, Z., Bujnowska, A. (red.). (2013). Kompetencje pedagoga specjalnego. Lublin: Wyd. UMCS. 6. Skałbania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2015). Terapia pedagogiczna w zarysie: teoria-praktyka-refleksja. Warszawa: WSP im. J. Korczaka. Literatura uzupełniająca 1. Kulesza, E.M. (2016). Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wyd. Akademia Pedagogiki Specjalnej. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacja PP, film, dyskusja Ogólny nakład pracy - 30 godzin, w tym: 10 godz. - wykładów 15 godz. - lektury 5 godz. - przygotowanie do egzaminu 1 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kulesza | |
Prowadzący grup: | Ewa Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Egzamin: test zawierający pytania jednokrotnego wyboru i pytania otwarte |
|
Pełny opis: |
1. Zapoznanie z programem i wymaganiami. Definicja, cele, zakres terapii, podmiot oddziaływań - uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 2.Specyfika procesu terapeutyczno-wychowawczego. Rodzaje działań naprawczych. 3. Podstawowe założenia terapii pedagogicznej. Cechy diagnozy przyjaznej, diagnozy dla rozwoju. 4. Koncepcja procesu wychowawczego Alicji Guryckiej, w tym komponenty procesu terapeutyczno-wychowawczego i kategorie wpływów. 5. Specyficzne trudności w uczeniu się - definicja, rodzaje, kryteria diagnostyczne. 6. Wybrane teorie specyficznych trudności w matematyce i ich implikacje praktyczne dla diagnozy i terapii. 7. Wybrane teorie dysleksji i ich implikacje praktyczne dla diagnozy i terapii. |
|
Literatura: |
1. Bogdanowicz, M., Borkowska, A. (2011). Model rozpoznawania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe. Część 1. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej. s. 89-148. 2.Giermakowska, A. (2009). Terapia pedagogiczna. W: W. Pilecka i M. Rutkowski (red.), Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w drodze ku dorosłości. Kraków: Impuls. s. 438-452. 3. Kaja, B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska. 4. Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5. Palka, Z., Bujnowska, A. (red.). (2013). Kompetencje pedagoga specjalnego. Lublin: Wyd. UMCS. 6. Skałbania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2015). Terapia pedagogiczna w zarysie: teoria-praktyka-refleksja. Warszawa: WSP im. J. Korczaka. Literatura uzupełniająca 1. Kulesza, E.M. (2016). Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wyd. Akademia Pedagogiki Specjalnej. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacja PP, film, dyskusja Ogólny nakład pracy - 30 godzin, w tym: 10 godz. - wykładów 15 godz. - lektury 5 godz. - przygotowanie do egzaminu 1 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.