Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychogenne zaburzenia mowy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-PZM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychogenne zaburzenia mowy
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. PC, logopedia, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 4 sem. PC, logopedia, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Psychogenne zaburzenia mowy w klasyfikacjach ICD-10 i DSM-V

- Mutyzm wybiórczy

- Zaburzenia mowy w chorobach psychiatrycznych

- Schizofrenia i schizofazja – zapoznanie z obrazem klinicznym schizofrenii i charakterystyka mowy osób na nią cierpiących

- Afonia i dysfonia psychogenna

- Logofobia

Efekty uczenia się:

Wiedza

Potrafi wymienić zaburzenia mowy o podłożu psychogennym

Zna poglądy różnych autorów na temat mutyzmu

Zapoznał się z obrazem klinicznym schizofrenii i potrafi scharakteryzować schizofazję

Zna definicje afonii i dysfonii psychogennej

Zna metodami terapii w przypadku psychogennych zaburzeń mowy

Kompetencje społeczne

Zna zasady etyki zawodowej w postępowaniu z pacjentami z psychogennymi zaburzeniami mowy

Ma świadomość konieczności współpracy logopedy z psychoterapeutą lub lekarzem psychiatrą w przypadku niektórych psychogennych zaburzeń mowy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Lipiec
Prowadzący grup: Dorota Lipiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Zaliczenie pisemne w formie testowej poprzez aplikację Forms

2. Ocena ustnych wypowiedzi i aktywności studenta w trakcie zajęć (dyskusja w grupie w trakcie zajęć on-line poprzez aplikację Teams)

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

- Psychogenne zaburzenia mowy w klasyfikacjach ICD-10 DSM-V

- Mutyzm wybiórczy

- Zaburzenia mowy w chorobach psychiatrycznych

- Schizofrenia i schizofazja – zapoznanie z obrazem klinicznym choroby i

charakterystyka mowy osób na nią cierpiących

- Afonia i dysfonia psychogenna

- Logofobia

Literatura:

1. Johnson M., Wintgens A. (2018). "Mutyzm wybiórczy. Kompendium

wiedzy". Gdańsk: Harmonia Universalis

2. Bystrzanowska M. (2019). "Mutyzm wybiórczy. Poradnika dla rodziców,

nauczycieli i specjalistów". Kraków: Impuls.

3. Bystrzanowska M., Bystrzanowska E. (2019). "Mutyzm wybiórczy. Skuteczne

metody terapii". Kraków: Impuls.

4. "Mutyzm wybiórczy - o dzieciach, które milczą". [w:] "Strefa logopedy",

2020, nr 18.

5. Pruszewicz A. (red.) (1992). „Foniatria kliniczna”. Warszawa: PZWL.

6. Bilikiewicz A. (red.) (2002). „Psychiatria tom II – Psychiatria kliniczna”.

Wrocław: Elsevier Urban&Partner.

7. Czernikiewicz A. (2004). „Przewodnik po zaburzeniach językowych w

schizofrenii”. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.

8. Kępiński A. (2001). „Schizofrenia”. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

9. Czernikiewicz A., Woźniak T. (2001). „Schizofazja” w „Logopedia” z. 26, s.

7-36.

10. Woźniak T. (2000). „Zaburzenia języka w schizofrenii”. Lublin: UMCS.

11. Domeracka-Kołodziej A., Maniecka-Aleksandrowicz B. (2004). „Dysfonia i

chrypka”, Magazyn Otolaryngologiczny, I-III, tom III, zeszyt 1, nr 9.

Uwagi:

Zajęcia prowadzone on-line poprzez aplikację Teams zgodnie z terminarzem określonym w planie zajęć. Kod do grupy zajęciowej w Teams został przekazany studentom wiadomością przez USOSmail.

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład, oglądanie filmów i nagrań dvd.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe - wykład - 15 godz.

2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godz.

3. Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godz.

4. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska, Dorota Lipiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Warunkiem zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w wykładzie - konwersatorium oraz pozytywny wynik testu końcowego na platformie FORMS.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Psychogenne zaburzenia mowy w klasyfikacji ICD-10 i ICD - 11.

2. Mutyzm jako psychogenne zablokowanie funkcji językowych.

3. Zaburzenia mowy w chorobach psychiatrycznych.

4. Schizofrenia i schizofazja – zapoznanie z obrazem klinicznym choroby i charakterystyka mowy osób na nią cierpiących.

5. Afonia i dysfonia psychogenna.

6. Logofobia.

7. Zaburzenia mowy towarzyszące lękowi, depresji i nerwicy.

8. Inne zaburzenia.

Literatura:

LITERATURA:

1. Czernikiewicz A., Woźniak T. - Diagnoza psychogennych zaburzeń mowy [w:] Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. (pod red.) Czaplewka E., Milewski S. GWP. Sopot 2012, s. 415-480.

2. Domeracka-Kołodziej A., Maniecka-Aleksandrowicz B., (2004), „Dysfonia i chrypka”, Magazyn Otolaryngologiczny, I-III, tom III, zeszyt 1, nr 9.

3. Kazanecka E. - Zaburzenia komunikacji związane z zaburzeniami psychicznymi [w:] Logopedia - pytania i odpowiedzi (pod red.) Gałkowski T., Jastrzębowska G. Opole 2003. s. 285-308.

4. Tandon, R., S.D. Targum, H.D. Nasralla, R. Ross, i Treatment Efectivness in Schizophrenia Consorcium. 2008. „Strategies of maximising clinical efectivness in the treathment of schizophrenia/Scizofrenia- sposoby zwiększania klinicznej efektywności leczenia”. Medycyna Praktyczna - Psychiatria, nr 1: 11–22.

Uwagi:

Zajęcia prowadzone w trybie synchronicznym na platformie teams

Kontakt z prowadzącym w godzinach dyżurów na platformie teams,

mailowo: katarzynabienkowska@aps.edu.pl

oraz w wyjątkowych sytuacjach telefonicznie za pośrednictwem starosty grupy

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe - wykład - 15 godz.

2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godz.

3. Przygotowanie się do egzaminu - 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Lipiec
Prowadzący grup: Dorota Lipiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Zaliczenie pisemne w formie testowej

2. Ocena ustnych wypowiedzi i aktywności studenta w trakcie zajęć (dyskusja w grupie)

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

- Psychogenne zaburzenia mowy w klasyfikacjach ICD-10 i DSM-V

- Mutyzm wybiórczy

- Zaburzenia mowy w chorobach psychiatrycznych

- Schizofrenia i schizofazja – zapoznanie z obrazem klinicznym schizofrenii i

charakterystyka mowy osób na nią cierpiących

- Afonia i dysfonia psychogenna

- Logofobia

Literatura:

1. Johnson M., Wintgens A. (2018). "Mutyzm wybiórczy. Kompendium

wiedzy". Gdańsk: Harmonia Universalis

2. Bystrzanowska M. (2019). "Mutyzm wybiórczy. Poradnika dla rodziców,

nauczycieli i specjalistów". Kraków: Impuls.

3. Bystrzanowska M., Bystrzanowska E. (2019). "Mutyzm wybiórczy. Skuteczne

metody terapii". Kraków: Impuls.

4. "Mutyzm wybiórczy - o dzieciach, które milczą". [w:] "Strefa logopedy",

2020, nr 18.

5. Pruszewicz A. (red.) (1992). „Foniatria kliniczna”. Warszawa: PZWL.

6. Bilikiewicz A. (red.) (2002). „Psychiatria tom II – Psychiatria kliniczna”.

Wrocław: Elsevier Urban&Partner.

7. Czernikiewicz A. (2004). „Przewodnik po zaburzeniach językowych w

schizofrenii”. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.

8. Kępiński A. (2001). „Schizofrenia”. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

9. Czernikiewicz A., Woźniak T. (2001). „Schizofazja” w „Logopedia” z. 26, s.

7-36.

10. Woźniak T. (2000). „Zaburzenia języka w schizofrenii”. Lublin: UMCS.

11. Domeracka-Kołodziej A., Maniecka-Aleksandrowicz B. (2004). „Dysfonia i

chrypka”, Magazyn Otolaryngologiczny, I-III, tom III, zeszyt 1, nr 9.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład, oglądanie filmów i nagrań dvd.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe - wykład - 15 godz.

2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godz.

3. Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godz.

4. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Lipiec
Prowadzący grup: Dorota Lipiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Zaliczenie pisemne w formie testowej

2. Ocena ustnych wypowiedzi i aktywności studenta w trakcie zajęć (dyskusja w grupie)

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

- Psychogenne zaburzenia mowy w klasyfikacjach ICD-10 i DSM-V

- Mutyzm wybiórczy

- Zaburzenia mowy w chorobach psychiatrycznych

- Schizofrenia i schizofazja – zapoznanie z obrazem klinicznym schizofrenii i

charakterystyka mowy osób na nią cierpiących

- Afonia i dysfonia psychogenna

- Logofobia

Literatura:

1. Johnson M., Wintgens A. (2018). "Mutyzm wybiórczy. Kompendium

wiedzy". Gdańsk: Harmonia Universalis

2. Bystrzanowska M. (2019). "Mutyzm wybiórczy. Poradnika dla rodziców,

nauczycieli i specjalistów". Kraków: Impuls.

3. Bystrzanowska M., Bystrzanowska E. (2019). "Mutyzm wybiórczy. Skuteczne

metody terapii". Kraków: Impuls.

4. "Mutyzm wybiórczy - o dzieciach, które milczą". [w:] "Strefa logopedy",

2020, nr 18.

5. Pruszewicz A. (red.) (1992). „Foniatria kliniczna”. Warszawa: PZWL.

6. Bilikiewicz A. (red.) (2002). „Psychiatria tom II – Psychiatria kliniczna”.

Wrocław: Elsevier Urban&Partner.

7. Czernikiewicz A. (2004). „Przewodnik po zaburzeniach językowych w

schizofrenii”. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.

8. Kępiński A. (2001). „Schizofrenia”. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

9. Czernikiewicz A., Woźniak T. (2001). „Schizofazja” w „Logopedia” z. 26, s.

7-36.

10. Woźniak T. (2000). „Zaburzenia języka w schizofrenii”. Lublin: UMCS.

11. Domeracka-Kołodziej A., Maniecka-Aleksandrowicz B. (2004). „Dysfonia i

chrypka”, Magazyn Otolaryngologiczny, I-III, tom III, zeszyt 1, nr 9.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład, oglądanie filmów i nagrań dvd.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe - wykład - 15 godz.

2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godz.

3. Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godz.

4. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jarzyńska-Bućko
Prowadzący grup: Agnieszka Jarzyńska-Bućko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jarzyńska-Bućko
Prowadzący grup: Agnieszka Jarzyńska-Bućko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Zaliczenie pisemne w formie testowej

2. Ocena ustnych wypowiedzi i aktywności studenta w trakcie zajęć (dyskusja w grupie)

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

- Psychogenne zaburzenia mowy w klasyfikacjach ICD-10 i DSM-V

- Mutyzm wybiórczy

- Zaburzenia mowy w chorobach psychiatrycznych

- Schizofrenia i schizofazja – zapoznanie z obrazem klinicznym schizofrenii i

charakterystyka mowy osób na nią cierpiących

- Afonia i dysfonia psychogenna

- Logofobia

Literatura:

1. Johnson M., Wintgens A. (2018). "Mutyzm wybiórczy. Kompendium

wiedzy". Gdańsk: Harmonia Universalis

2. Bystrzanowska M. (2019). "Mutyzm wybiórczy. Poradnika dla rodziców,

nauczycieli i specjalistów". Kraków: Impuls.

3. Bystrzanowska M., Bystrzanowska E. (2019). "Mutyzm wybiórczy. Skuteczne

metody terapii". Kraków: Impuls.

4. "Mutyzm wybiórczy - o dzieciach, które milczą". [w:] "Strefa logopedy",

2020, nr 18.

5. Pruszewicz A. (red.) (1992). „Foniatria kliniczna”. Warszawa: PZWL.

6. Bilikiewicz A. (red.) (2002). „Psychiatria tom II – Psychiatria kliniczna”.

Wrocław: Elsevier Urban&Partner.

7. Czernikiewicz A. (2004). „Przewodnik po zaburzeniach językowych w

schizofrenii”. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.

8. Kępiński A. (2001). „Schizofrenia”. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

9. Czernikiewicz A., Woźniak T. (2001). „Schizofazja” w „Logopedia” z. 26, s.

7-36.

10. Woźniak T. (2000). „Zaburzenia języka w schizofrenii”. Lublin: UMCS.

11. Domeracka-Kołodziej A., Maniecka-Aleksandrowicz B. (2004). „Dysfonia i

chrypka”, Magazyn Otolaryngologiczny, I-III, tom III, zeszyt 1, nr 9.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład, oglądanie filmów i nagrań dvd.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe - wykład - 15 godz.

2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godz.

3. Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godz.

4. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)