Psychogenne zaburzenia mowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-PZM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychogenne zaburzenia mowy |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Psychogenne zaburzenia mowy w klasyfikacjach ICD-10 i DSM-V - Mutyzm wybiórczy - Zaburzenia mowy w chorobach psychiatrycznych - Schizofrenia i schizofazja – zapoznanie z obrazem klinicznym schizofrenii i charakterystyka mowy osób na nią cierpiących - Afonia i dysfonia psychogenna - Logofobia |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Potrafi wymienić zaburzenia mowy o podłożu psychogennym Zna poglądy różnych autorów na temat mutyzmu Zapoznał się z obrazem klinicznym schizofrenii i potrafi scharakteryzować schizofazję Zna definicje afonii i dysfonii psychogennej Zna metodami terapii w przypadku psychogennych zaburzeń mowy Kompetencje społeczne Zna zasady etyki zawodowej w postępowaniu z pacjentami z psychogennymi zaburzeniami mowy Ma świadomość konieczności współpracy logopedy z psychoterapeutą lub lekarzem psychiatrą w przypadku niektórych psychogennych zaburzeń mowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Lipiec | |
Prowadzący grup: | Dorota Lipiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Zaliczenie pisemne w formie testowej poprzez aplikację Forms 2. Ocena ustnych wypowiedzi i aktywności studenta w trakcie zajęć (dyskusja w grupie w trakcie zajęć on-line poprzez aplikację Teams) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: - Psychogenne zaburzenia mowy w klasyfikacjach ICD-10 DSM-V - Mutyzm wybiórczy - Zaburzenia mowy w chorobach psychiatrycznych - Schizofrenia i schizofazja – zapoznanie z obrazem klinicznym choroby i charakterystyka mowy osób na nią cierpiących - Afonia i dysfonia psychogenna - Logofobia |
|
Literatura: |
1. Johnson M., Wintgens A. (2018). "Mutyzm wybiórczy. Kompendium wiedzy". Gdańsk: Harmonia Universalis 2. Bystrzanowska M. (2019). "Mutyzm wybiórczy. Poradnika dla rodziców, nauczycieli i specjalistów". Kraków: Impuls. 3. Bystrzanowska M., Bystrzanowska E. (2019). "Mutyzm wybiórczy. Skuteczne metody terapii". Kraków: Impuls. 4. "Mutyzm wybiórczy - o dzieciach, które milczą". [w:] "Strefa logopedy", 2020, nr 18. 5. Pruszewicz A. (red.) (1992). „Foniatria kliniczna”. Warszawa: PZWL. 6. Bilikiewicz A. (red.) (2002). „Psychiatria tom II – Psychiatria kliniczna”. Wrocław: Elsevier Urban&Partner. 7. Czernikiewicz A. (2004). „Przewodnik po zaburzeniach językowych w schizofrenii”. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii. 8. Kępiński A. (2001). „Schizofrenia”. Kraków: Wydawnictwo Literackie. 9. Czernikiewicz A., Woźniak T. (2001). „Schizofazja” w „Logopedia” z. 26, s. 7-36. 10. Woźniak T. (2000). „Zaburzenia języka w schizofrenii”. Lublin: UMCS. 11. Domeracka-Kołodziej A., Maniecka-Aleksandrowicz B. (2004). „Dysfonia i chrypka”, Magazyn Otolaryngologiczny, I-III, tom III, zeszyt 1, nr 9. |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone on-line poprzez aplikację Teams zgodnie z terminarzem określonym w planie zajęć. Kod do grupy zajęciowej w Teams został przekazany studentom wiadomością przez USOSmail. METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, oglądanie filmów i nagrań dvd. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe - wykład - 15 godz. 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godz. 3. Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godz. 4. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Bieńkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Bieńkowska, Dorota Lipiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunkiem zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w wykładzie - konwersatorium oraz pozytywny wynik testu końcowego na platformie FORMS. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Psychogenne zaburzenia mowy w klasyfikacji ICD-10 i ICD - 11. 2. Mutyzm jako psychogenne zablokowanie funkcji językowych. 3. Zaburzenia mowy w chorobach psychiatrycznych. 4. Schizofrenia i schizofazja – zapoznanie z obrazem klinicznym choroby i charakterystyka mowy osób na nią cierpiących. 5. Afonia i dysfonia psychogenna. 6. Logofobia. 7. Zaburzenia mowy towarzyszące lękowi, depresji i nerwicy. 8. Inne zaburzenia. |
|
Literatura: |
LITERATURA: 1. Czernikiewicz A., Woźniak T. - Diagnoza psychogennych zaburzeń mowy [w:] Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. (pod red.) Czaplewka E., Milewski S. GWP. Sopot 2012, s. 415-480. 2. Domeracka-Kołodziej A., Maniecka-Aleksandrowicz B., (2004), „Dysfonia i chrypka”, Magazyn Otolaryngologiczny, I-III, tom III, zeszyt 1, nr 9. 3. Kazanecka E. - Zaburzenia komunikacji związane z zaburzeniami psychicznymi [w:] Logopedia - pytania i odpowiedzi (pod red.) Gałkowski T., Jastrzębowska G. Opole 2003. s. 285-308. 4. Tandon, R., S.D. Targum, H.D. Nasralla, R. Ross, i Treatment Efectivness in Schizophrenia Consorcium. 2008. „Strategies of maximising clinical efectivness in the treathment of schizophrenia/Scizofrenia- sposoby zwiększania klinicznej efektywności leczenia”. Medycyna Praktyczna - Psychiatria, nr 1: 11–22. |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone w trybie synchronicznym na platformie teams Kontakt z prowadzącym w godzinach dyżurów na platformie teams, mailowo: katarzynabienkowska@aps.edu.pl oraz w wyjątkowych sytuacjach telefonicznie za pośrednictwem starosty grupy NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe - wykład - 15 godz. 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godz. 3. Przygotowanie się do egzaminu - 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Lipiec | |
Prowadzący grup: | Dorota Lipiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Zaliczenie pisemne w formie testowej 2. Ocena ustnych wypowiedzi i aktywności studenta w trakcie zajęć (dyskusja w grupie) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: - Psychogenne zaburzenia mowy w klasyfikacjach ICD-10 i DSM-V - Mutyzm wybiórczy - Zaburzenia mowy w chorobach psychiatrycznych - Schizofrenia i schizofazja – zapoznanie z obrazem klinicznym schizofrenii i charakterystyka mowy osób na nią cierpiących - Afonia i dysfonia psychogenna - Logofobia |
|
Literatura: |
1. Johnson M., Wintgens A. (2018). "Mutyzm wybiórczy. Kompendium wiedzy". Gdańsk: Harmonia Universalis 2. Bystrzanowska M. (2019). "Mutyzm wybiórczy. Poradnika dla rodziców, nauczycieli i specjalistów". Kraków: Impuls. 3. Bystrzanowska M., Bystrzanowska E. (2019). "Mutyzm wybiórczy. Skuteczne metody terapii". Kraków: Impuls. 4. "Mutyzm wybiórczy - o dzieciach, które milczą". [w:] "Strefa logopedy", 2020, nr 18. 5. Pruszewicz A. (red.) (1992). „Foniatria kliniczna”. Warszawa: PZWL. 6. Bilikiewicz A. (red.) (2002). „Psychiatria tom II – Psychiatria kliniczna”. Wrocław: Elsevier Urban&Partner. 7. Czernikiewicz A. (2004). „Przewodnik po zaburzeniach językowych w schizofrenii”. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii. 8. Kępiński A. (2001). „Schizofrenia”. Kraków: Wydawnictwo Literackie. 9. Czernikiewicz A., Woźniak T. (2001). „Schizofazja” w „Logopedia” z. 26, s. 7-36. 10. Woźniak T. (2000). „Zaburzenia języka w schizofrenii”. Lublin: UMCS. 11. Domeracka-Kołodziej A., Maniecka-Aleksandrowicz B. (2004). „Dysfonia i chrypka”, Magazyn Otolaryngologiczny, I-III, tom III, zeszyt 1, nr 9. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, oglądanie filmów i nagrań dvd. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe - wykład - 15 godz. 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godz. 3. Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godz. 4. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Lipiec | |
Prowadzący grup: | Dorota Lipiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Zaliczenie pisemne w formie testowej 2. Ocena ustnych wypowiedzi i aktywności studenta w trakcie zajęć (dyskusja w grupie) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: - Psychogenne zaburzenia mowy w klasyfikacjach ICD-10 i DSM-V - Mutyzm wybiórczy - Zaburzenia mowy w chorobach psychiatrycznych - Schizofrenia i schizofazja – zapoznanie z obrazem klinicznym schizofrenii i charakterystyka mowy osób na nią cierpiących - Afonia i dysfonia psychogenna - Logofobia |
|
Literatura: |
1. Johnson M., Wintgens A. (2018). "Mutyzm wybiórczy. Kompendium wiedzy". Gdańsk: Harmonia Universalis 2. Bystrzanowska M. (2019). "Mutyzm wybiórczy. Poradnika dla rodziców, nauczycieli i specjalistów". Kraków: Impuls. 3. Bystrzanowska M., Bystrzanowska E. (2019). "Mutyzm wybiórczy. Skuteczne metody terapii". Kraków: Impuls. 4. "Mutyzm wybiórczy - o dzieciach, które milczą". [w:] "Strefa logopedy", 2020, nr 18. 5. Pruszewicz A. (red.) (1992). „Foniatria kliniczna”. Warszawa: PZWL. 6. Bilikiewicz A. (red.) (2002). „Psychiatria tom II – Psychiatria kliniczna”. Wrocław: Elsevier Urban&Partner. 7. Czernikiewicz A. (2004). „Przewodnik po zaburzeniach językowych w schizofrenii”. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii. 8. Kępiński A. (2001). „Schizofrenia”. Kraków: Wydawnictwo Literackie. 9. Czernikiewicz A., Woźniak T. (2001). „Schizofazja” w „Logopedia” z. 26, s. 7-36. 10. Woźniak T. (2000). „Zaburzenia języka w schizofrenii”. Lublin: UMCS. 11. Domeracka-Kołodziej A., Maniecka-Aleksandrowicz B. (2004). „Dysfonia i chrypka”, Magazyn Otolaryngologiczny, I-III, tom III, zeszyt 1, nr 9. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, oglądanie filmów i nagrań dvd. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe - wykład - 15 godz. 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godz. 3. Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godz. 4. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jarzyńska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jarzyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jarzyńska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jarzyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Zaliczenie pisemne w formie testowej 2. Ocena ustnych wypowiedzi i aktywności studenta w trakcie zajęć (dyskusja w grupie) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: - Psychogenne zaburzenia mowy w klasyfikacjach ICD-10 i DSM-V - Mutyzm wybiórczy - Zaburzenia mowy w chorobach psychiatrycznych - Schizofrenia i schizofazja – zapoznanie z obrazem klinicznym schizofrenii i charakterystyka mowy osób na nią cierpiących - Afonia i dysfonia psychogenna - Logofobia |
|
Literatura: |
1. Johnson M., Wintgens A. (2018). "Mutyzm wybiórczy. Kompendium wiedzy". Gdańsk: Harmonia Universalis 2. Bystrzanowska M. (2019). "Mutyzm wybiórczy. Poradnika dla rodziców, nauczycieli i specjalistów". Kraków: Impuls. 3. Bystrzanowska M., Bystrzanowska E. (2019). "Mutyzm wybiórczy. Skuteczne metody terapii". Kraków: Impuls. 4. "Mutyzm wybiórczy - o dzieciach, które milczą". [w:] "Strefa logopedy", 2020, nr 18. 5. Pruszewicz A. (red.) (1992). „Foniatria kliniczna”. Warszawa: PZWL. 6. Bilikiewicz A. (red.) (2002). „Psychiatria tom II – Psychiatria kliniczna”. Wrocław: Elsevier Urban&Partner. 7. Czernikiewicz A. (2004). „Przewodnik po zaburzeniach językowych w schizofrenii”. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii. 8. Kępiński A. (2001). „Schizofrenia”. Kraków: Wydawnictwo Literackie. 9. Czernikiewicz A., Woźniak T. (2001). „Schizofazja” w „Logopedia” z. 26, s. 7-36. 10. Woźniak T. (2000). „Zaburzenia języka w schizofrenii”. Lublin: UMCS. 11. Domeracka-Kołodziej A., Maniecka-Aleksandrowicz B. (2004). „Dysfonia i chrypka”, Magazyn Otolaryngologiczny, I-III, tom III, zeszyt 1, nr 9. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, oglądanie filmów i nagrań dvd. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe - wykład - 15 godz. 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godz. 3. Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godz. 4. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.