Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychogenne zaburzenia mowy PC-2S-PZM
Wykład (WYK) Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Johnson M., Wintgens A. (2018). "Mutyzm wybiórczy. Kompendium

wiedzy". Gdańsk: Harmonia Universalis

2. Bystrzanowska M. (2019). "Mutyzm wybiórczy. Poradnika dla rodziców,

nauczycieli i specjalistów". Kraków: Impuls.

3. Bystrzanowska M., Bystrzanowska E. (2019). "Mutyzm wybiórczy. Skuteczne

metody terapii". Kraków: Impuls.

4. "Mutyzm wybiórczy - o dzieciach, które milczą". [w:] "Strefa logopedy",

2020, nr 18.

5. Pruszewicz A. (red.) (1992). „Foniatria kliniczna”. Warszawa: PZWL.

6. Bilikiewicz A. (red.) (2002). „Psychiatria tom II – Psychiatria kliniczna”.

Wrocław: Elsevier Urban&Partner.

7. Czernikiewicz A. (2004). „Przewodnik po zaburzeniach językowych w

schizofrenii”. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.

8. Kępiński A. (2001). „Schizofrenia”. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

9. Czernikiewicz A., Woźniak T. (2001). „Schizofazja” w „Logopedia” z. 26, s.

7-36.

10. Woźniak T. (2000). „Zaburzenia języka w schizofrenii”. Lublin: UMCS.

11. Domeracka-Kołodziej A., Maniecka-Aleksandrowicz B. (2004). „Dysfonia i

chrypka”, Magazyn Otolaryngologiczny, I-III, tom III, zeszyt 1, nr 9.

Efekty uczenia się:

EFEKTY KSZTAŁCENIA:

WIEDZA:

- Potrafi wymienić i scharakteryzować zaburzenia mowy o podłożu psychogennym

- Zapoznał się z poglądami różnych autorów na temat mutyzmu

-Zapoznał się z obrazem klinicznym schizofrenii i potrafi scharakteryzować schizofazję

- Zna definicje afonii i dysfonii psychogennej

- Zapoznał się z metodami terapii w przypadku psychogennych zaburzeń mowy

KOMPETENCJE:

-Zna zasady etyki zawodowej w postępowaniu z pacjentami z psychogennymi

zaburzeniami mowy

-Ma świadomość konieczności współpracy logopedy z psychoterapeutą lub lekarzem psychiatrą w przypadku niektórych psychogennych zaburzeń mowy

Metody i kryteria oceniania:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Zaliczenie pisemne w formie testowej.

2. Ocena ustnych wypowiedzi i aktywności studenta w trakcie zajęć (dyskusja w grupie, nt. filmów i artykułów naukowych).

Zakres tematów:

TREŚCI PROGRAMOWE:

- Psychogenne zaburzenia mowy w klasyfikacjach ICD-10 i DSM-V

- Mutyzm wybiórczy

- Zaburzenia mowy w chorobach psychiatrycznych

- Schizofrenia i schizofazja – zapoznanie z obrazem klinicznym schizofrenii i

charakterystyka mowy osób na nią cierpiących

- Afonia i dysfonia psychogenna

- Logofobia

Metody dydaktyczne:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład (prezentacja multimedialna) oglądanie filmów i nagrań dvd.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:50 - 12:05, sala 2119
Agnieszka Jarzyńska 27/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)