Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy teoretyczne rehabilitacji osób ze sprzężoną niepełnosprawnością

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-PTN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy teoretyczne rehabilitacji osób ze sprzężoną niepełnosprawnością
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Egzamin

Pełny opis:

- Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności.

- Implikacje biopsychospołecznej koncepcji niepełnosprawności dla procesu rehabilitacji osób z wieloraką niepełnosprawnością.

- Wyjaśnienie pojęć: niepełnosprawność złożona, niepełnosprawność sprzężona, wieloraka.

- Przyczyny i rodzaje niepełnosprawności złożonej, sprzężonej.

- Cele i zasady rehabilitacji osób ze sprzężona niepełnosprawnością.

- Uwarunkowania procesu rehabilitacji osób ze złożona niepełnosprawnością.

- Rola środowiska w procesie rehabilitacji osób ze złożona niepełnosprawnością.

- Założenia, formy procesu edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością.

- Dokumentacja prawna regulująca zasady organizacji i realizacji procesu rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna współczesne koncepcje niepełnosprawności, założenia i implikacje praktyczne biopsychospołecznej koncepcji niepełnosprawności

Zna pojęcie niepełnosprawności złożonej, sprzężonej, wielorakiej

Zna przyczyny i rodzaje niepełnosprawności sprzężonej

Zna funkcjonalne następstwa sprzężonej niesprawności dla rozwoju dziecka

Zna cele rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością

Zna dokumenty prawne regulujące zasady organizacji i realizacji procesu rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością

Umiejętności

Umie interpretować koncepcje niepełnosprawności

Umie określić funkcjonalne następstwa niepełnosprawności złożonej

Umie wskazać i interpretować akty prawne dotyczące osób ze złożoną niepełnosprawnością

Potrafi współpracować w grupie

Kompetencje społeczne

Jest otwarty, wrażliwy na potrzeby osób z niepełnosprawnością złożoną

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Walczak
Prowadzący grup: Tadeusz Kott
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin

Pełny opis:

-Wprowadzenie do rehabilitacji osób ze sprzężoną niepełnosprawnością. Podstawowe pojęcia

-Przedmiot i zasady rehabilitacji osób ze sprzężoną niepełnosprawnością

-Cele rehabilitacji osób ze sprzężoną niepełnosprawnością

-Rehabilitacja osób ze sprzężoną niepełnosprawnością

-Formy rehabilitacji osób ze sprzężoną niepełnosprawnością

Literatura:

OBOWIĄZKOWA

Bobińska,K., Pietras,T.,Gałecki,P.(red.)(2012). Niepełnosprawność intelektualna- etiopatogeneza,epidemiologia,diagnoza, terapia. Wrocław, Contino

Glodkowska,J., Girynski,A.(red.)(2006). Rehabilitacja społeczną i zawodowa osób z niepełnosprawnością - od bierności do aktywności. Warszawa, Akapit

Hulek,A.(1969). Teoria i praktyka rehabilitacji inwalidów. Warszawa, PZWL

Marek-Ruka,M.(1999). Rehabilitacja społeczna oso niepełnosprawnych.Warszawa, PTON

UZUPEŁNIAJĄCA

Kaja B.(2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz

Kott,T.(2005). Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżkowej sprawności umysłowej. Warszawa, APS

Olszewski,S. Przestrzenie życia osób z niepełnosprawnością. Kraków, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego

Uwagi:

METODY

Słowne,oglądowe, praktycznego działania. Praca z książką, prezentacje komputerowe,( rysunki, schematy, zdjęcia). Filmy dokumentalne.

Godziny

Godziny kontaktowe - 15

Przygotowanie do zajęć, lektura - 30

Przygotowanie do egzaminu - 15

Punkty ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 (2024-04-29)