Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-MTI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. PC, edukacja integracyjna i włączająca, (2-l) niestacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Definiowanie niepełnosprawności oraz niepełnosprawności intelektualnej - Charakterystyka funkcjonowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną - Charakterystyka funkcjonowania osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną - Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką sprzężoną niepełnosprawnością - Przegląd wybranych metod wspomagających rozwój dzieci z niepełnosprawnością intelektualną – zastosowanie metod w planowaniu pracy terapeutycznej i edukacyjnej dziecka: - Metoda Porannego Kręgu - Programy aktywności Knillów - metoda „Kształtowania Rozumnego Działania” Felicity Affolter - Metody behawioralne: Modyfikacja zachowań - Metody oddziaływania na zaburzenia sensoryczne - Metody grupowe: muzykoterapia, Metoda Dobrego Startu, Psychomotoryka, grupa Rozwijania Ruchowego metodą Weroniki Sherborne, GRUS. - Radzenie sobie w sytuacjach trudnych - zakłócające zachowania dzieci i konstruktywne interwencje wychowawcze. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna konsekwencje niepełnosprawności intelektualnej dla rozwoju umiejętności poznawczych i społecznych uczniów Zna możliwości realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną Zna przesłanki teoretyczne, rozwiązania metodyczne oraz efektywność konstruktywistycznych programów kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną Umiejętności Potrafi zaprojektować zajęcia edukacyjne z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie z wykorzystaniem odpowiedniej metody aktywizującej Potrafi dostosować sprawdzian wiadomości i umiejętności do możliwości ucznia z niepełnosprawnością intelektualną Kompetencje społeczne Rozumie potrzebę zapewnienia dostępu do edukacji integracyjnej na wysokim poziomie uczniom z niepełnosprawnością intelektualną |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kruś | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kruś, Agnieszka Żabińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów: 1. pisemne kolokwium końcowe 2. teoretyczne i praktyczne przygotowanie weryfikowane podczas zajęć 3. realizacja indywidualnych i grupowych zadań praktycznych |
|
Pełny opis: |
Treści przedmiotu: 1. Definiowanie niepełnosprawności oraz niepełnosprawności intelektualnej (Światowa Organizacja Zdrowia, DSM-V, ICD 10) 2. Charakterystyka funkcjonowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną.Charakterystyka funkcjonowania osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką sprzężoną niepełnosprawnością 3. Przegląd wybranych metod wspomagających rozwój dzieci z niepełnosprawnością intelektualną – zastosowanie metod w planowaniu pracy terapeutycznej i edukacyjnej dziecka: a. Metoda Ośrodków Pracy b. Metoda Porannego kręgu c. Programy aktywności Knillów d. Metoda F. Affolter. e. Metody oddziaływania na zaburzenia sensoryczne. SI, Snoezellen, MRR Sherborne. 4. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych - zakłócające zachowania dzieci i konstruktywne interwencje |
|
Literatura: |
Affolter, F. (1997). Spostrzeganie. Rzeczywistość. Język. Warszawa: WSiP Olechnowicz, H. (2012). Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Programy i metody. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Marcinkowska, B. (2011). Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (część 1). „Szkoła Specjalna”, nr 3, s. 215 – 223. Marcinkowska, B. (2011). Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (część 2). „Szkoła Specjalna”, nr 4, s. 296 – 302. Uzupełniająca: Delacato, C. (1995). Dziwne, niepojęte, autystyczne dziecko. Warszawa: SYNAPSIS. Kielin, J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP. Knill M.,Knill Ch. (1995). Programy aktywności. Świadomość ciała. Kontakt i komunikacja. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej, MEN. Kopeć, D., (2013). Rzeczywistość (nie)edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Poznań:UAM |
|
Uwagi: |
kod zespołu Teams laboratorium/warsztaty: amr8dhf wykład link do zespołu w Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad8605c2553d34f8a83038f17806922f2%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ab5a5025-db0e-48eb-8207-12ba647e60bd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ECTS:3 nakład pracy studenta: 30 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Żabińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Żabińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów: 1. pisemne kolokwium końcowe 2. teoretyczne i praktyczne przygotowanie weryfikowane podczas zajęć 3. realizacja indywidualnych i grupowych zadań praktycznych |
|
Pełny opis: |
Treści przedmiotu: 1. Definiowanie niepełnosprawności oraz niepełnosprawności intelektualnej (Światowa Organizacja Zdrowia, DSM-V, ICD 10) 2. Charakterystyka funkcjonowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną.Charakterystyka funkcjonowania osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką sprzężoną niepełnosprawnością 3. Przegląd wybranych metod wspomagających rozwój dzieci z niepełnosprawnością intelektualną – zastosowanie metod w planowaniu pracy terapeutycznej i edukacyjnej dziecka: a. Metoda Ośrodków Pracy b. Metoda Porannego kręgu c. Programy aktywności Knillów d. Metoda F. Affolter. e. Metody oddziaływania na zaburzenia sensoryczne. SI, Snoezellen, MRR Sherborne. 4. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych - zakłócające zachowania dzieci i konstruktywne interwencje |
|
Literatura: |
Affolter, F. (1997). Spostrzeganie. Rzeczywistość. Język. Warszawa: WSiP Olechnowicz, H. (2012). Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Programy i metody. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Marcinkowska, B. (2011). Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (część 1). „Szkoła Specjalna”, nr 3, s. 215 – 223. Marcinkowska, B. (2011). Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (część 2). „Szkoła Specjalna”, nr 4, s. 296 – 302. Uzupełniająca: Delacato, C. (1995). Dziwne, niepojęte, autystyczne dziecko. Warszawa: SYNAPSIS. Kielin, J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP. Knill M.,Knill Ch. (1995). Programy aktywności. Świadomość ciała. Kontakt i komunikacja. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej, MEN. Kopeć, D., (2013). Rzeczywistość (nie)edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Poznań:UAM |
|
Uwagi: |
ECTS:3 nakład pracy studenta: 30 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kruś | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kruś, Agnieszka Żabińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów: 1. pisemne kolokwium końcowe 2. teoretyczne i praktyczne przygotowanie weryfikowane podczas zajęć 3. realizacja indywidualnych i grupowych zadań praktycznych |
|
Pełny opis: |
Treści przedmiotu: 1. Definiowanie niepełnosprawności oraz niepełnosprawności intelektualnej (Światowa Organizacja Zdrowia, DSM-V, ICD 10) 2. Charakterystyka funkcjonowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną.Charakterystyka funkcjonowania osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką sprzężoną niepełnosprawnością 3. Przegląd wybranych metod wspomagających rozwój dzieci z niepełnosprawnością intelektualną – zastosowanie metod w planowaniu pracy terapeutycznej i edukacyjnej dziecka: a. Metoda Ośrodków Pracy b. Metoda Porannego kręgu c. Programy aktywności Knillów d. Metoda F. Affolter. e. Metody oddziaływania na zaburzenia sensoryczne. SI, Snoezellen, MRR Sherborne. 4. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych - zakłócające zachowania dzieci i konstruktywne interwencje |
|
Literatura: |
Affolter, F. (1997). Spostrzeganie. Rzeczywistość. Język. Warszawa: WSiP Olechnowicz, H. (2012). Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Programy i metody. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Marcinkowska, B. (2011). Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (część 1). „Szkoła Specjalna”, nr 3, s. 215 – 223. Marcinkowska, B. (2011). Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (część 2). „Szkoła Specjalna”, nr 4, s. 296 – 302. Uzupełniająca: Delacato, C. (1995). Dziwne, niepojęte, autystyczne dziecko. Warszawa: SYNAPSIS. Kielin, J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP. Knill M.,Knill Ch. (1995). Programy aktywności. Świadomość ciała. Kontakt i komunikacja. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej, MEN. Kopeć, D., (2013). Rzeczywistość (nie)edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Poznań:UAM |
|
Uwagi: |
ECTS:3 nakład pracy studenta: 30 h godziny kontaktowe: 15 h Przygotowanie do zajęć: 15 h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.