Diagnoza i terapia logopedyczna osób z wadą słuchu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-DSU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i terapia logopedyczna osób z wadą słuchu |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Charakterystyka stanów mowy oraz diagnoz surdologopedycznych będących skutkiem różnych typów niedosłuchu oraz zróżnicowanych uwarunkowań rozwoju komunikacji dzieci z uszkodzonym narządem słuchu - Metodyka pracy surdologopedycznej z dziećmi i dorosłymi. - Konstruowanie programów terapii surdologopedycznej. - Badanie surdologopedyczne (różne metody i narzędzia diagnozowania surdologopedycznego) - Szczegółowa metodyka postępowania surdologopedycznego (hospitacje i zajęcia próbne studentów) - Opinie surdologopedyczne. - Konstruowanie planów terapii. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma wiedzę i potrafi dokonać szczegółowej charakterystyki zaburzeń mowy będących skutkiem wady słuchu Zna narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w surdologopedii Zna ćwiczenia rozwijające komunikację językową wykorzystywane w terapii indywidualnej i grupowej (logorytmika) Umiejętności Potrafi formułować diagnozę surdologopedyczną dziecka i osoby dorosłej Umie dobierać odpowiednie formy terapii surdologopedycznej Umie stworzyć program terapii logopedycznej dla pacjenta z wadą słuchu Potrafi zademonstrować i przeprowadzić indywidualne i grupowe ćwiczenia z dziećmi z wadą słuchu Potrafi w odpowiedni sposób przedstawić rodzicom podopiecznych diagnozę surdologopedyczną oraz wskazówki do pracy terapeutycznej w warunkach domowych Kompetencje społeczne Zna zasady etyki zawodowej w postępowaniu z pacjentami z wadą słuchu Ma świadomość konieczności dalszego kształcenia się w zakresie surdologopedii w sytuacji podjęcia pracy zawodowej w służbie zdrowia (podejmowania w przyszłości studiów specjalizacyjnych w dziedzinie surdologopedii) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ CW
LAB
LAB
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Bieńkowska, Danuta Emiluta-Rozya | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Bieńkowska, Danuta Emiluta-Rozya | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia w ramach całego przedmiotu: egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte, m.in. zawierające analizę przypadku z nagrania audio-video) Ćwiczenia: opracowanie programu usprawniania surdologopedycznego dla wybranej osoby, opracowanie konspektu zajęć z dzieckiem z wadą słuchu |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia wykład: 1. Przypomnienie podstaw surdologopedii (terminologia, typologie zaburzeń słuchu, stan słuchu a możliwości percepcji bodźców akustycznych, czynniki warunkujące rozwój mowy dziecka z niedosłuchem) 2. Charakterystyka stanów mowy oraz diagnoz surdologopedycznych będących skutkiem różnych typów niedosłuchu oraz zróżnicowanych uwarunkowań rozwoju komunikacji dzieci z uszkodzonym narządem słuchu 3. Zasady diagnozowania surdologopedycznego 4. Metodyka ogólna pracy surdologopedycznej z dziećmi z niedosłuchem prelingwalnym 4. Schemat opinii surdologopedycznej 5. Schemat konstruowania programów terapii surdologopedycznej Ćwiczenia: 1. Badanie surdologopedyczne – różne narzędzia badawcze 2. Metodyka szczegółowa pracy surdologopedycznej osób z niedosłuchem postlingwalnym 3. Metodyka szczegółowa pracy surdologopedycznej z dziećmi z niedosłuchem pre- i perilingwalnym 4. Szczegółowa metodyka postępowania surdologopedycznego – omawianie różnych przypadków 5. Opinie surdologopedyczne – przykłady 6. Konstruowanie planów terapii - przykłady |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Bieńkowska K.I. (2011). Słucham, mówię, jestem. Program 60 kroków do oceny i terapii dzieci z wadą słuchu. Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Dzieci z Wadą Słuchu, Krosno. Cieszyńska J. (2001).Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego Kraków: wyd. AP. Emiluta-Rozya D. (2017). Surdologopedia dawniej i obecnie. W: Kurowska M., Zawadka J. (red.). Język i komunikacja – perspektywa lingwistyczna i logopedyczna. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA. Emiluta-Rozya D. (2016). Kąpiel słowna jako metoda terapii i profilaktyki logopedycznej. W: E. Lewandowska-Tarasiuk (red.). Terapia słowem. Warszawa: Wydawnictwo Pani Twardowska. Gunia G. (2006). Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Kraków: Impuls Krakowiak K. (2012). Typologia zaburzeń słuchu i osób nimi dotkniętych. W: S. Grabias, Kurkowski M. (red.) Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMCS. Krakowiak K. (2012) „Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu”. Lublin: UMCS. Krakowiak K., Panasiuk M. (1992) Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem. Lublin: UMCS. Kurkowski Z.M. (2013) Audiogenne uwarunkowania zaburzeń komunikacji językowej. Lublin: Wyd. UMCS. Lorenc A. (2012). Charakterystyka fonetyczna mowy osób niesłyszących. W: S. Grabias, Kurkowski M. (red.). Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: Wyd. UMCS. Lorenc A. (2015). Programowanie rozwoju fonologicznego dzieci z zaburzeniami słuchu. W: S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.). Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Lublin: Wyd. UMCS. Muzyka- Furtak E. (red.) (2015). Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia Universalis. Schmid – Giovannimi S. (1996) „Rady i wskazówki dla rodziców i wychowawców dzieci z uszkodzonym słuchem” WSiP, Warszawa LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Borkowska–Geartig D. (1982). System słuchowy a zaburzenia mowy u dzieci. W: J. Szumska (red.). Zaburzenia mowy u dzieci. Warszawa: PZWL. Csanyi Y. (1995). Słuchowo – werbalne – wychowanie dzieci z uszkodzonym narzadem słuchu. Warszawa: WSiP. Emiluta – Rozya D. (1994). Wymowa dzieci niedosłyszących. W: S. Grabias(red.) Głuchota a język. UMCS, (tylko z erattą). Góralówna M. (1982). Listy o wychowaniu dziecka głuchego. Warszawa: WSiP. Góralówna M, Hołyńska B. (1984). Rehabilitacja małych dzieci z wada słuchu”, Warszawa: PZWL. Jastrzębowska G., Kukuła M. (2003). Diagnoza i terapia zaburzeń mowy dzieci niedosłyszących i głuchych. W: T.Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.). Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Opole: UO. Kobosko J. (red.). (1999). Moje dziecko nie słyszy, Materiały dla rodziców dzieci i młodzieży z wadą słuchu, tom 5, 8, Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – człowiekowi”, Warszawa. Kobosko J. (red.), (2001) Bliżej życia, Materiały dla rodziców dzieci i młodzieży z wadą słuchu, tom 5, 8, Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – człowiekowi”, Warszawa,. Krakowiak K., (2015). Postępowanie logopedyczne z zastosowaniem metody fonogestów. W: S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.). Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Wydawnictwo Lublin: UMCS. Krawiec M. (2003). Próby do badania kompetencji językowej dzieci 6-8 letnich z uszkodzeniami słuchu, Radom: PZG. Kurkowski Z. M. (2015). Usprawnianie percepcji słuchowej. W: S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.). Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Löwe A. (1983). Rozwijanie słuchu w zabawie. Warszawa: PZWL. Löwe A. (1981). Mamo naucz mnie rozumieć. Warszawa: PZWL. Löwe A. (1990). Wybór pism, Wyd. Szczecin Löwe A. (1995). Wychowanie słuchowe, Warszawa Löwe A., (1999). Każde dziecko może nauczyć się słyszeć i mówić, Media Rodzina Muzyka-Furtak E., (2012) Zaburzenia mowy dzieci niesłyszących – propozycja typologii [w:] S. Grabias, Kurkowski M. (red.) „Logopedia. Teoria zaburzeń mowy”. UMCS, Lublin Muzyka-Furtak E., (2015) Postępowanie logopedyczne w głuchocie i niedosłuchu. Programowanie języka [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak „Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego”. Wydawnictwo UMCS, Lublin Obrębowski A. i współautorzy (2011) Problemy kliniczne w neuropatii słuchowej [w:] Gałkowski T., Radziszewska-Konopka M. (red.) Wspomaganie rozwoju małego dziecka z wadą słuchu, Ratyńska J. (2004) Neuropatia słuchowa, AUDIOFONOLOGIA, tom 26 Rodak H., Nawrocka D. (1995). Od obrazka do słowa, WSiP, Warszawa Sound Foundation for babies. Program edukacyjny dla dzieci z wadą słuchu. Cochlear. Wrocław, 2015. Senderski A. (2014) Rozpoznawanie i postępowanie w zaburzeniach przetwarzanie słuchowego u dzieci. OTOLARYNGOLOGIA, NR 13. Zalewska M. (1998). Dziecko w autoportrecie z zamalowaną twarzą. Warszawa: Wyd. Santorski. |
|
Uwagi: |
Metody pracy: wykład za pomocą aplikacji Teams (prezentacja multimedialna); ćwiczenia: dyskusje w grupie, laboratoria - analiza nagrań video, zajęcia warsztatowe. link do wykładu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a54612c576b9340df8aaf8c4c29dbf726%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=774dda1c-e578-486e-962b-a5aea4b510ea&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do egzaminu 10 Przygotowanie programu terapii surdologopedycznej i konspektu zajęć i pomocy logopedycznych - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
WYK
LAB
LAB
N LAB
WYK
LAB
LAB
CW
CW
LAB
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Bieńkowska, Agnieszka Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Bieńkowska, Agnieszka Jedlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Charakterystyka stanów mowy oraz diagnoz surdologopedycznych będących skutkiem różnych typów niedosłuchu oraz zróżnicowanych uwarunkowań rozwoju komunikacji dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. 2. Metodyka pracy surdologopedycznej z dziećmi w zalezności od stanu mowu i wieku. 3. Metodyka pracy z dorosłymi (pre i poslingwalnymi). 3. Metodyka pracy z osobami z US w wieku senioralnym. ĆWICZENIA I LABORATORIA 1. Badanie surdologopedyczne (różne metody i narzędzia diagnozowania surdologopedycznego) 2. Ćwiczenia z dorosłymi. 3. Konstruowanie programów terapii surdologopedycznej. 4. Szczegółowa metodyka postępowania surdologopedycznego (na podstwie ogladanych filmów) 5. Nauka samodzielnego sporządzania diagnozy, opinii surdologopedycznej oraz planu terapii. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.K. Bieńkowska „Słucham, mówię, jestem” Program 60 kroków do oceny i terapii dzieci z wadą słuchu. Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Dzieci z Wadą Słuchu, Krosno, 2011. 3.J. Cieszyńska „Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego”, AP, 2001 4. D.Emiluta-Rozya,"Surdologopedia dawniej i obecnie" [w:] Kurowska M., J.Zawadka (red.) Język i komunikacja – perspektywa lingwistyczna i logopedyczna, Dom Wydawniczy ELIPSA. 2017 5.G. Gunia „Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy” Impuls, 2006 6. Krakowiak K. (2012) Typologia zaburzeń słuchu i osób nimi dotkniętych [w:] S. Grabias, Kurkowski M. (red.) „Logopedia. Teoria zaburzeń mowy”. UMCS, Lublin 7. Krakowiak K. – Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu. Lublin, 2012. 8. Muzyka- Furtak E. (red.) – Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk 2015. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1.D. Emiluta – Rozya „Wymowa dzieci niedosłyszących” [w:] S. Grabias(red.) „Głuchota a język” UMCS, 1994 2.Kurkowski Z.M – Audiogenne uwarunkowania zaburzeń komunikacji językowej. Lublin 2013. 4. Sound Foundation for babies. Program edukacyjny dla dzieci z wadą słuchu. Cochlear. Wrocław, 2015. 5. Grabias S., Kurkowski M. – Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Wydawnictwo UMCS. Lublin 2014. – rozdziały dotyczące zaburzeń kompetencji. |
|
Uwagi: |
Wykłady: zajęcia prowadzone będą on-line w trybie synchronicznym na platformie teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a769e7f6f14f847fa8222abe61820ef89%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2a9a173b-7389-4604-a657-6f3bff938f01&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Egzamin - forma pisemna - platforma forms. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
WYK
PT LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Kinga Chudzik-Kwiecień, Agnieszka Jedlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia w ramach całego przedmiotu: egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte, m.in. zawierające analizę przypadku z nagrania audio-video) Ćwiczenia: opracowanie programu usprawniania surdologopedycznego dla wybranej osoby, opracowanie konspektu zajęć z dzieckiem z wadą słuchu |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia wykład: 1. Przypomnienie podstaw surdologopedii (terminologia, typologie zaburzeń słuchu, stan słuchu a możliwości percepcji bodźców akustycznych, czynniki warunkujące rozwój mowy dziecka z niedosłuchem) 2. Charakterystyka stanów mowy oraz diagnoz surdologopedycznych będących skutkiem różnych typów niedosłuchu oraz zróżnicowanych uwarunkowań rozwoju komunikacji dzieci z uszkodzonym narządem słuchu 3. Zasady diagnozowania surdologopedycznego 4. Metodyka ogólna pracy surdologopedycznej z dziećmi z niedosłuchem prelingwalnym 4. Schemat opinii surdologopedycznej 5. Schemat konstruowania programów terapii surdologopedycznej Ćwiczenia: 1. Badanie surdologopedyczne – różne narzędzia badawcze 2. Metodyka szczegółowa pracy surdologopedycznej osób z niedosłuchem postlingwalnym 3. Metodyka szczegółowa pracy surdologopedycznej z dziećmi z niedosłuchem pre- i perilingwalnym 4. Szczegółowa metodyka postępowania surdologopedycznego – omawianie różnych przypadków 5. Opinie surdologopedyczne – przykłady 6. Konstruowanie planów terapii - przykłady |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Bieńkowska K.I. (2011). Słucham, mówię, jestem. Program 60 kroków do oceny i terapii dzieci z wadą słuchu. Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Dzieci z Wadą Słuchu, Krosno. Cieszyńska J. (2001).Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego Kraków: wyd. AP. Emiluta-Rozya D. (2017). Surdologopedia dawniej i obecnie. W: Kurowska M., Zawadka J. (red.). Język i komunikacja – perspektywa lingwistyczna i logopedyczna. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA. Emiluta-Rozya D. (2016). Kąpiel słowna jako metoda terapii i profilaktyki logopedycznej. W: E. Lewandowska-Tarasiuk (red.). Terapia słowem. Warszawa: Wydawnictwo Pani Twardowska. Gunia G. (2006). Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Kraków: Impuls Krakowiak K. (2012). Typologia zaburzeń słuchu i osób nimi dotkniętych. W: S. Grabias, Kurkowski M. (red.) Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMCS. Krakowiak K. (2012) „Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu”. Lublin: UMCS. Krakowiak K., Panasiuk M. (1992) Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem. Lublin: UMCS. Kurkowski Z.M. (2013) Audiogenne uwarunkowania zaburzeń komunikacji językowej. Lublin: Wyd. UMCS. Lorenc A. (2012). Charakterystyka fonetyczna mowy osób niesłyszących. W: S. Grabias, Kurkowski M. (red.). Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: Wyd. UMCS. Lorenc A. (2015). Programowanie rozwoju fonologicznego dzieci z zaburzeniami słuchu. W: S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.). Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Lublin: Wyd. UMCS. Muzyka- Furtak E. (red.) (2015). Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia Universalis. Schmid – Giovannimi S. (1996) „Rady i wskazówki dla rodziców i wychowawców dzieci z uszkodzonym słuchem” WSiP, Warszawa LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Borkowska–Geartig D. (1982). System słuchowy a zaburzenia mowy u dzieci. W: J. Szumska (red.). Zaburzenia mowy u dzieci. Warszawa: PZWL. Csanyi Y. (1995). Słuchowo – werbalne – wychowanie dzieci z uszkodzonym narzadem słuchu. Warszawa: WSiP. Emiluta – Rozya D. (1994). Wymowa dzieci niedosłyszących. W: S. Grabias(red.) Głuchota a język. UMCS, (tylko z erattą). Góralówna M. (1982). Listy o wychowaniu dziecka głuchego. Warszawa: WSiP. Góralówna M, Hołyńska B. (1984). Rehabilitacja małych dzieci z wada słuchu”, Warszawa: PZWL. Jastrzębowska G., Kukuła M. (2003). Diagnoza i terapia zaburzeń mowy dzieci niedosłyszących i głuchych. W: T.Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.). Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Opole: UO. Kobosko J. (red.). (1999). Moje dziecko nie słyszy, Materiały dla rodziców dzieci i młodzieży z wadą słuchu, tom 5, 8, Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – człowiekowi”, Warszawa. Kobosko J. (red.), (2001) Bliżej życia, Materiały dla rodziców dzieci i młodzieży z wadą słuchu, tom 5, 8, Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – człowiekowi”, Warszawa,. Krakowiak K., (2015). Postępowanie logopedyczne z zastosowaniem metody fonogestów. W: S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.). Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Wydawnictwo Lublin: UMCS. Krawiec M. (2003). Próby do badania kompetencji językowej dzieci 6-8 letnich z uszkodzeniami słuchu, Radom: PZG. Kurkowski Z. M. (2015). Usprawnianie percepcji słuchowej. W: S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.). Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Löwe A. (1983). Rozwijanie słuchu w zabawie. Warszawa: PZWL. Löwe A. (1981). Mamo naucz mnie rozumieć. Warszawa: PZWL. Löwe A. (1990). Wybór pism, Wyd. Szczecin Löwe A. (1995). Wychowanie słuchowe, Warszawa Löwe A., (1999). Każde dziecko może nauczyć się słyszeć i mówić, Media Rodzina Muzyka-Furtak E., (2012) Zaburzenia mowy dzieci niesłyszących – propozycja typologii [w:] S. Grabias, Kurkowski M. (red.) „Logopedia. Teoria zaburzeń mowy”. UMCS, Lublin Muzyka-Furtak E., (2015) Postępowanie logopedyczne w głuchocie i niedosłuchu. Programowanie języka [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak „Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego”. Wydawnictwo UMCS, Lublin Obrębowski A. i współautorzy (2011) Problemy kliniczne w neuropatii słuchowej [w:] Gałkowski T., Radziszewska-Konopka M. (red.) Wspomaganie rozwoju małego dziecka z wadą słuchu, Ratyńska J. (2004) Neuropatia słuchowa, AUDIOFONOLOGIA, tom 26 Rodak H., Nawrocka D. (1995). Od obrazka do słowa, WSiP, Warszawa Sound Foundation for babies. Program edukacyjny dla dzieci z wadą słuchu. Cochlear. Wrocław, 2015. Senderski A. (2014) Rozpoznawanie i postępowanie w zaburzeniach przetwarzanie słuchowego u dzieci. OTOLARYNGOLOGIA, NR 13. Zalewska M. (1998). Dziecko w autoportrecie z zamalowaną twarzą. Warszawa: Wyd. Santorski. |
|
Uwagi: |
Metody pracy: wykład ćwiczenia: dyskusje w grupie, laboratoria - analiza nagrań video, zajęcia warsztatowe. Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do egzaminu 10 Przygotowanie programu terapii surdologopedycznej i konspektu zajęć i pomocy logopedycznych - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
LAB
LAB
N WYK
LAB
LAB
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Kinga Chudzik-Kwiecień, Agnieszka Jedlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia w ramach całego przedmiotu: egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte, m.in. zawierające analizę przypadku z nagrania audio-video) Ćwiczenia: opracowanie programu usprawniania surdologopedycznego dla wybranej osoby, opracowanie konspektu zajęć z dzieckiem z wadą słuchu |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia wykład: 1. Przypomnienie podstaw surdologopedii (terminologia, typologie zaburzeń słuchu, stan słuchu a możliwości percepcji bodźców akustycznych, czynniki warunkujące rozwój mowy dziecka z niedosłuchem) 2. Charakterystyka stanów mowy oraz diagnoz surdologopedycznych będących skutkiem różnych typów niedosłuchu oraz zróżnicowanych uwarunkowań rozwoju komunikacji dzieci z uszkodzonym narządem słuchu 3. Zasady diagnozowania surdologopedycznego 4. Metodyka ogólna pracy surdologopedycznej z dziećmi z niedosłuchem prelingwalnym 4. Schemat opinii surdologopedycznej 5. Schemat konstruowania programów terapii surdologopedycznej Ćwiczenia: 1. Badanie surdologopedyczne – różne narzędzia badawcze 2. Metodyka szczegółowa pracy surdologopedycznej osób z niedosłuchem postlingwalnym 3. Metodyka szczegółowa pracy surdologopedycznej z dziećmi z niedosłuchem pre- i perilingwalnym 4. Szczegółowa metodyka postępowania surdologopedycznego – omawianie różnych przypadków 5. Opinie surdologopedyczne – przykłady 6. Konstruowanie planów terapii - przykłady |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Bieńkowska K.I. (2011). Słucham, mówię, jestem. Program 60 kroków do oceny i terapii dzieci z wadą słuchu. Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Dzieci z Wadą Słuchu, Krosno. Cieszyńska J. (2001).Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego Kraków: wyd. AP. Emiluta-Rozya D. (2017). Surdologopedia dawniej i obecnie. W: Kurowska M., Zawadka J. (red.). Język i komunikacja – perspektywa lingwistyczna i logopedyczna. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA. Emiluta-Rozya D. (2016). Kąpiel słowna jako metoda terapii i profilaktyki logopedycznej. W: E. Lewandowska-Tarasiuk (red.). Terapia słowem. Warszawa: Wydawnictwo Pani Twardowska. Gunia G. (2006). Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Kraków: Impuls Krakowiak K. (2012). Typologia zaburzeń słuchu i osób nimi dotkniętych. W: S. Grabias, Kurkowski M. (red.) Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMCS. Krakowiak K. (2012) „Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu”. Lublin: UMCS. Krakowiak K., Panasiuk M. (1992) Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem. Lublin: UMCS. Kurkowski Z.M. (2013) Audiogenne uwarunkowania zaburzeń komunikacji językowej. Lublin: Wyd. UMCS. Lorenc A. (2012). Charakterystyka fonetyczna mowy osób niesłyszących. W: S. Grabias, Kurkowski M. (red.). Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: Wyd. UMCS. Lorenc A. (2015). Programowanie rozwoju fonologicznego dzieci z zaburzeniami słuchu. W: S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.). Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Lublin: Wyd. UMCS. Muzyka- Furtak E. (red.) (2015). Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia Universalis. Schmid – Giovannimi S. (1996) „Rady i wskazówki dla rodziców i wychowawców dzieci z uszkodzonym słuchem” WSiP, Warszawa LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Borkowska–Geartig D. (1982). System słuchowy a zaburzenia mowy u dzieci. W: J. Szumska (red.). Zaburzenia mowy u dzieci. Warszawa: PZWL. Csanyi Y. (1995). Słuchowo – werbalne – wychowanie dzieci z uszkodzonym narzadem słuchu. Warszawa: WSiP. Emiluta – Rozya D. (1994). Wymowa dzieci niedosłyszących. W: S. Grabias(red.) Głuchota a język. UMCS, (tylko z erattą). Góralówna M. (1982). Listy o wychowaniu dziecka głuchego. Warszawa: WSiP. Góralówna M, Hołyńska B. (1984). Rehabilitacja małych dzieci z wada słuchu”, Warszawa: PZWL. Jastrzębowska G., Kukuła M. (2003). Diagnoza i terapia zaburzeń mowy dzieci niedosłyszących i głuchych. W: T.Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.). Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Opole: UO. Kobosko J. (red.). (1999). Moje dziecko nie słyszy, Materiały dla rodziców dzieci i młodzieży z wadą słuchu, tom 5, 8, Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – człowiekowi”, Warszawa. Kobosko J. (red.), (2001) Bliżej życia, Materiały dla rodziców dzieci i młodzieży z wadą słuchu, tom 5, 8, Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – człowiekowi”, Warszawa,. Krakowiak K., (2015). Postępowanie logopedyczne z zastosowaniem metody fonogestów. W: S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.). Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Wydawnictwo Lublin: UMCS. Krawiec M. (2003). Próby do badania kompetencji językowej dzieci 6-8 letnich z uszkodzeniami słuchu, Radom: PZG. Kurkowski Z. M. (2015). Usprawnianie percepcji słuchowej. W: S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.). Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Löwe A. (1983). Rozwijanie słuchu w zabawie. Warszawa: PZWL. Löwe A. (1981). Mamo naucz mnie rozumieć. Warszawa: PZWL. Löwe A. (1990). Wybór pism, Wyd. Szczecin Löwe A. (1995). Wychowanie słuchowe, Warszawa Löwe A., (1999). Każde dziecko może nauczyć się słyszeć i mówić, Media Rodzina Muzyka-Furtak E., (2012) Zaburzenia mowy dzieci niesłyszących – propozycja typologii [w:] S. Grabias, Kurkowski M. (red.) „Logopedia. Teoria zaburzeń mowy”. UMCS, Lublin Muzyka-Furtak E., (2015) Postępowanie logopedyczne w głuchocie i niedosłuchu. Programowanie języka [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak „Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego”. Wydawnictwo UMCS, Lublin Obrębowski A. i współautorzy (2011) Problemy kliniczne w neuropatii słuchowej [w:] Gałkowski T., Radziszewska-Konopka M. (red.) Wspomaganie rozwoju małego dziecka z wadą słuchu, Ratyńska J. (2004) Neuropatia słuchowa, AUDIOFONOLOGIA, tom 26 Rodak H., Nawrocka D. (1995). Od obrazka do słowa, WSiP, Warszawa Sound Foundation for babies. Program edukacyjny dla dzieci z wadą słuchu. Cochlear. Wrocław, 2015. Senderski A. (2014) Rozpoznawanie i postępowanie w zaburzeniach przetwarzanie słuchowego u dzieci. OTOLARYNGOLOGIA, NR 13. Zalewska M. (1998). Dziecko w autoportrecie z zamalowaną twarzą. Warszawa: Wyd. Santorski. |
|
Uwagi: |
Metody pracy: wykład ćwiczenia: dyskusje w grupie, laboratoria - analiza nagrań video, zajęcia warsztatowe. Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do egzaminu 10 Przygotowanie programu terapii surdologopedycznej i konspektu zajęć i pomocy logopedycznych - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.